Nelihenkinen perhe muuttaa uuden, vielä rakentumassa olevan
lähiön kerrostaloon: isä Aaro, äiti Verna, 6-vuotias Ida ja vauvaikäinen
pikkuveli Ilo. Kaikki ovat iloisia ja innoissaan uudesta kauniista kodista
paitsi Ida, joka ikävöi hurjasti Rasmusta, perheen koiraa. Äidin mielestä
uuteen kotiin ei ole voinut tuoda koiraa, joten Rasmus on jätetty entisen kodin
lähelle hyvään perheeseen. Ida koettaa tutustua uuteen taloon laskemalla
portaita ja päätyy jonnekin neljäntuhannen hujakoille. Ylimmässä kerroksessa
asuu isän mukaan noita, eikä sinne tai vintille ole pienillä tytöillä mitään
asiaa.
Näin idyllisissä tunnelmissa alkaa Jussi Lehtomäen esikoisromaani Kerrostalosusi.
Pian idylli kuitenkin särkyy karmealla tavalla, kun Ida katoaa. Tämä seikka
paljastetaan jo takakannen ensimmäisellä rivillä ja tapahtuukin tarinan
alkumetreillä, joten sen voi tässä juonta liikaa paljastamatta myös kertoa.
Lyhyessä epilogissa kaksi teini-ikäistä murtautuu autioksi
luulemaansa taloon aikeinaan napata mukaansa jotain myytäväksi kelpaavaa. Talo
ei kuitenkaan ole aivan vaaraton. Sen uumenissa vaanii petoja, joista suurin ja
kauhein hyökkää armotta pojan kimppuun. Tyttö pakenee talon kellariin ja putoaa
autotallin rasvamonttuun. Hieman toinnuttuaan hän huomaa, että montussa on jo
joku muukin. On ollut jo kauan…
Pinnalta katsoen Kerrostalosusi
voisi olla hyvinkin tavanomainen psykologinen trilleri. Pienten lasten
katoamiset kun ovat jännitysromaanien perusaiheita. Lehtomäki kuitenkin
käsittelee aihetta raikkaasti ja koukuttavastikin. Kerronta haastaa lukijan
sekä kielen että tarinan tasolla. Vinkiksi
kirjaa vielä lukemattomalle: lue tarkasti, kuuntele henkilöitä herkällä
korvalla äläkä usko mihinkään! Itse lähdin alkuun lukemaan hieman turhankin
huolettomin mielin, ja uskon, että huomaisin toisella lukukerralla koko joukon
vihjeitä asioiden ’oikeasta’ laidasta jo aikaisemmassa vaiheessa kuin mitä nyt
huomasin.
Lehtomäki kuvaa oivaltaen ihmisten reaktioita
ääritilanteissa. Vanhemmat syyttävät itseään ja toisiaan syvässä hädässään.
Ulkopuolisten apu ja myötätunto tuntuvat tunkeilulta ja kestämättömältä
taakalta. Nopeasti ihmiset alkavat myös ajatella, että perheen asiat eivät ole
tainneetkaan olla ihan kunnossa. Entäpä jos isä tai äiti on itse jotenkin aiheuttanut
tytön katoamisen? Etsinnät käynnistyvät kiivaina, mutta alkavat päivien
kuluessa hiipua. Vernan on mahdotonta luopua toivosta. Mieli tuntuu hajoavan.
Jokin osuutensa yläkerrassa asuvalla muorillakin tuntuu tarinassa olevan,
samoin pihalla asuntoihin tuijottavalla miehellä.
Kerrostalosusi ei
ole ihan helppo trilleri. Se vaatii lukijaltaan keskittymistä ja
kärsivällisyyttä, mutta lopussa kaikki vaiva palkitaan, kun suurin osa
palasista loksahtaa kauniisti kohdilleen. Lukija saa kokea melkoista
oivaltamisen iloa, mikä aina on plussaa. Eräs hyvin keskeinen asia jäi
kuitenkin juonen osalta minulle avoimeksi. Pitänee lukea kirja vielä uudelleen,
koska en ole saanut kysymykseeni vastausta vielä toistaiseksi keneltäkään
kirjan lukeneelta.
Kerronnassa ja tarinassa ylipäätään hyödynnetään runsaasti
satuja ja myyttisiä aineksia. Aaron bravuuri isänä on kertoa Idalle iltasatuja.
Aaron ja Idan lempisadut ovat pelottavia ja jännittäviä, eivät mitään nössöjä
prinsessasatuja. Susi on keskeinen motiivi, joka toistuu jo kirjan nimessä ja
matkan varrella monessa muodossa. Entä miksi kylpyhuoneremppaa tekevän vähän
niljakkaan miehen sukunimi on Louhi? Tuskin ihan sattumalta. Myös unella ja
unilla on osuutensa tarinassa, samoin muistoilla ja ylipäätään ihmismielen
kerrostumilla. Mikä on totta? Miten lapsi näkee maailman toisin kuin aikuinen?
Jussi Lehtomäki on ammatiltaan dokumenttielokuvien ohjaaja
ja tuottaja. Sekin osaltaan selittänee Kerrostalosuden
olemusta. On helppoa nähdä tarina mielessään elokuvana. Ehkä vielä nähdäänkin?
Jussi Lehtomäki: Kerrostalosusi
Myllylahti 2016. 285
s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti