Koska pitkästyin ja tuskastuin edellisen Unto Katajamäen Martti Piha -dekkarin Paha veli -verkosto parissa, oli Kuka
murhasi galleristin? positiivinen yllätys jo siksi, että se on
huomattavasti edeltäjäänsä nopeatempoisempi. Kyllä mukana on edelleenkin
aineksia, jotka kohauttavat kulmiani ärtyneesti, mutta huomattavasti vähemmän.
Martti on jättänyt kunnalliskonsultoinnin onneksi taakseen
ja kirjoittelee työkseen firmojen historiikkeja ja lehtikolumneja.
Työrintamalla vain on ollut viime aikoina kovin hiljaista, ja aikaa
kolmivuotiaan Veikko-pojan hoitamiseen olisi, vaan ei oikein halua ja intoa.
Avioliitto itseä huomattavasti nuoremman Tuula-opettajan kanssa on alkanut yhä
enemmän arveluttaa, ehkä jopa kaduttaa vanhenevaa miestä. Näitä perheasioita ei
kuitenkaan onneksi kovin runsaasti vatvota, ja ne voi ohittaa kevyesti.
Työrintama saa yllättävää piristystä, kun appi esittelee
Martille uutta hankintaansa eli Helene Schjerfbeckin Omakuva-maalausta, jonka
hän on hankkinut edullisesti tamperelaiselta taidegalleristilta. Taulu ja sen
aitoustodistus soittavat heti epäilyksen hälytyskelloja Martin mielessä, ja hän
päättää tehdä tiedusteluja asiassa. Kuinka ollakaan, Martti löytää taulun
välittäneen galleristi Takalan liikkeestään kurkku auki viillettynä.
Kassakaappikin repsottaa aukinaisena.
Galleristin tytär palkkaa Martin selvittämään, mihin on
joutunut isän hallussa ollut arvokas venäläinen ikoni. Galleriasta ja
sivuvarastosta löytyy kyllä monenlaisia ikoneja eri työvaiheissaan, mutta
mikään niistä ei ole tyttären kaipaama. Onko Takala väärentänyt ikoneja? Entä
miten asiaan liittyy appiukon Schjerfbeck-väärennös? Lisäksi Takala on
hiljattain myynyt vanhan kotitorppansa venäläiselle yritykselle huimaan
ylihintaan. Miksi?
Vyyhti on kohtalaisen sotkuinen ja juoni monipolvinen, eikä
Martti malta olla työntämättä nenäänsä itsekin vaarallisiksi arvioimiinsa
paikkoihin. Martin aikuinen poika Petri toimii edelleen rikosylikonstaapelina
Tampereen poliisissa, mutta on muuttanut toimintatapojaan sitten edellisen
kirjan eikä enää auliisti vuoda tietojaan tutkinnasta isälleen. Päinvastoin
Petri vaikuttaa paikoin tuskastuneelta isäänsä, jolla on merkillinen taipumus
kompastella ruumiisiin ja joutua hengenvaarallisiin tilanteisiin.
Jotkut juonenkäänteistä ovat kirjan sisäisessäkin maailmassa
epäuskottavia, kuten vaikkapa venäläisten täysin epälooginen menettely
kaappaamiensa ihmisten kanssa ja Martin selviytyminen fyysisesti vaativista
ponnistuksista huomattavasti itseään nuorempia ja riuskempia vastustajia
paremmin. Kun lopulta päästään murhien ratkaisuihin, ovat niiden motiivit
lievästi kyseenalaisia vaikkeivät mitenkään poikkeuksellisia dekkareissa.
Unto Katajamäki: Kuka
murhasi galleristin?
Mäkelä 2016. 307 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
Mäkelä 2016. 307 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
P.S. Vasta tämän jo luettuani tulin tarttuneeksi Jouni Rannan teokseen Kuinka myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta. Mietin sen luettuani, että taideväärennöskuviossa olisi ollut jo riittävästi aineksia kunnon dekkariin. Ihan turhaan Katajamäki on lähtenyt laajentamaan vähän sinne ja tänne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti