Loppuhuipennuksen mittaan oli henki kurkussa ainakin tällä lukijalla
moneen otteeseen! Lisäksi kirja päättyy niin koukuttavasti, että lukijat
kiljunevat jo kuorossa lisää. Onneksi eivät turhaan! Minäkin haluan tietää,
miten Metrolle lopulta käy.
Näin olen kirjoittanut luettuani loppuun Jari Järvelän Metro-trilogian kakkososan Tyttö ja rotta. Nyt luettuani
päätösosan Tyttö ja seinä tiedän,
miten Metron lopulta käy, mutta valitettavasti innostukseni on vajentunut
ainakin kolmanneksen aiemmasta. Kärjistäen voisin jopa sanoa, että trilogian
päätösosa oli pettymys. Olen siitä todella harmissani.
Trilogian nyt ollessa valmis näyttäytyy armottomana, että
alun perin oli tarkoitus kirjoittaa vain yksi kirja Metrosta. Aloitusosa Tyttö ja pommi on räjähtävä pakkaus hallittuine rakenteineen ja koherentteine
juonineen. Ajatus tarinan venyttämisestä trilogiaksi on todennäköisesti
syntynyt vasta tämän kirjan julkaisemisen jälkeen. Toiseen osaan on vielä
löytynyt mukavasti paukkuja, mutta jostain syystä tästä päätösosasta paistaa
läpi, että tekijän ajatukset ovat jo toisissa töissä. Tämä piti kuitenkin
kirjoittaa, koska oli tullut luvattua. Harmi.
On kulunut vain viikko edellisen osan tapahtumista. Metro
parantelee vammojaan eksentrisen äitinsä asunnolla ja koettaa samalla pysytellä
vihollistensa tutkan alapuolella. Venäläistaustainen miljoonikko Putikov ei aio
luovuttaa, vaan on lähettänyt torpedonsa Metron kintereille. Ensimmäiset tiukat
paikat koetaankin, kun Metro koettaa karistaa murhanhimoiset varjot kintereiltään.
Jos Metron äiti on omintakeinen, vielä oudompi on hänen
entinen miesystävänsä Voltti, Kotkan ja Kouvolan välimaastossa asusteleva
monialayrittäjä. Viimeksi mies on koettanut rikastua savustamalla siankorvia
koiranherkuksi. Nurkkiin on kertynyt monenlaista, muun muassa konkurssiin
ajautuneen hautaustoimiston jäämistöä mallihautakivineen ja ruumisautoineen.
Nyt mies kuluttaa aikaansa rakentelemalla tilalleen kauhuelämyspuistoa ja
kirjoittelemalla nettiin yrittäjähenkeä kipunoivia kommentteja.
Metro siis hakee turvaa Voltin suojista, koska tämä elelee
itsekin yhteiskunnan reuna-alueella eikä ole kovinkaan sovinnainen. Opeteltuaan
mitenkuten ajamaan autoa Metro alkaa tehdä tunnustelukeikkoja Kotkaan ja
Kouvolaan vanhalla ruumisautolla. Näistä kohtauksista irtoaa paitsi henkeä
salpaavia toimintakohtauksia myös makaaberia huumoria, jota en ole
aikaisemmista osista huomannut.
Tallessa on Järvelän kyky kirjoittaa hiuksia nostattavia toimintakohtauksia, joissa Metro kumppaneineen joutuu vertaansa vailla oleviin kiipeleihin. Valitettavasti muu jännite onkin sitten tiessään. Varsinaista uutta Tyttö ja seinä ei enää lukijalle tarjoa. Juoni on suoraa jatkoa edelliselle osalle, eli Putikovin joukot jahtaavat Metroa, joka taas hautoo heille ja heidän kanssaan sopivasti liittoutuneelle vanhalle viholliselle vartija Hiililuomalle kauheaa kostoa. Tämä kissa-hiiri-leikki jatkuu pitkitettynä kohti loppuhuipennusta, joka on vähällä muodostua antikliimaksiksi.
Tallessa on Järvelän kyky kirjoittaa hiuksia nostattavia toimintakohtauksia, joissa Metro kumppaneineen joutuu vertaansa vailla oleviin kiipeleihin. Valitettavasti muu jännite onkin sitten tiessään. Varsinaista uutta Tyttö ja seinä ei enää lukijalle tarjoa. Juoni on suoraa jatkoa edelliselle osalle, eli Putikovin joukot jahtaavat Metroa, joka taas hautoo heille ja heidän kanssaan sopivasti liittoutuneelle vanhalle viholliselle vartija Hiililuomalle kauheaa kostoa. Tämä kissa-hiiri-leikki jatkuu pitkitettynä kohti loppuhuipennusta, joka on vähällä muodostua antikliimaksiksi.
Välillä tosin maalataan yksi yhteiskunnallisen viestin
sisältävä seinän peittävä graffititeoskin, mutta muuten kaikki tästä
kapinallisesta taiteenlajista on jo kerrottu aikaisemmissa kirjoissa, eikä se
enää ole kiinnostavaa. Kiinnostus on jotenkin kadonnut kirjoittajaltakin, kuten
jo ylempänä totesin.
Metro henkilönäkin tuntuu jämähtäneen paikoilleen.
Parikymppinen nainen ei enää oikein tunnu uskottavalta roolissaan. Kostaa pitää
ja mahdollisimman raa’asti. Vastapainoksi listimilleen vihollisille Metro
huolehtii, että takin hihalle eksynyt muurahainen pääsee turvallisesti takaisin
polulleen…
Hyvä, että Metro-trilogia
nyt on valmis. Kirjailijakin huokaissee helpotuksesta?
Jari Järvelä: Tyttö ja seinä
Tammi 2016. Äänikirjan lukija Outi Vuoriranta, kesto 6 h 35 min.
Painetussa kirjassa 262 s.
Jari Järvelä: Tyttö ja seinä
Tammi 2016. Äänikirjan lukija Outi Vuoriranta, kesto 6 h 35 min.
Painetussa kirjassa 262 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
Metro-sarja:
Tyttö ja pommi
Tyttö ja rotta
Tyttö ja seinä
Metro-sarja:
Tyttö ja pommi
Tyttö ja rotta
Tyttö ja seinä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti