”Joskus sillan voi rakentaa mustarastaan laulustakin.”
”Yhdistetään Kjell
Westön, Eeva Joenpellon ja Sirpa Kähkösen lavean
eeppinen historiallisen romaanin kerronta ja loistava henkilökuvaus ja lisätään
siihen hyppysellinen kansanperinteestä ammentavaa maagista realismia sekä
tarkkoja luontohavaintoja ja raikasta kielenkäyttöä. Siinä
lyhykäisyydessään Anni Kytömäen Kultarinnan
valmistusresepti.
Kenties. Lisänä on aimo annos kirjallista lahjakkuutta ja rakkautta
tarinankerrontaan.”
Näin olen kolme vuotta sitten pohdiskellut, miksi Kytömäen
esikoisteos Kultarinta veti kerta heitolla jalat altani ja imaisi minut
pyörteisiinsä. Nyt, luettuni Kytömäen toisen romaanin Kivitasku, olen valmis toistamaan sanani. Kytömäellä on hallussaan
resepti, jolla kirjoitetaan sellaisia romaaneja, joita voin vain rakastaa ja
tyytyväisyydestä hyristen ahmia. Kaikki on tallella: upea tarina, hieno
tarinankuljetus, yllätyksellisyys, koskettavuus, kielen soljuva kauneus,
luonnon voimakas läsnäolo, historiantaju, henkilöiden aitous. Mutta jotain on
tullut lisääkin. Lukijaa hemmotellaan myös tarjoamalla osista rakentuva
kokonaisuus, jonka palat saa koota kirjan sivuilta ja omasta mielestään.
Kultarinta-postauksessani
totesin, että kirjoitukseni on melkoinen ylistyslaulu. Tästä kirjoituksesta on
tulossa väkisinkin samanlainen. Mutta minkäs teet. Kivitasku on juuri sellainen romaani, jollaisia vain yksinkertaisesti
ja ehdoitta rakastan. En osaa toivoa siihen mitään lisää tai muutettavaa, saati
poistettavaa. Kehun siis sumeilematta. Koettakaa kestää!
Takakannessa esitellään lyhyesti Kivitaskun kolmen aikatason lähtötilanteet. Vuonna 1959 Helena
viettää lukiolaisena kesänsä yksin Mustasaaren vanhassa torpassa valmistautuen
tulossa olevaan tutkimusmatkaansa. Syksyllä Helena ei kuitenkaan matkusta Pääsiäissaarille
rongorongo-kirjoitusjärjestelmän ratkaisu taskussaan vaan mielisairaalaan
suljetulle osastolle. Vuonna 2012 Vekan pitäisi mennä sairaalaan osastolle
tutkimuksiin ja hoitojaksolle sydänvaivojensa takia. Sairaala on kuitenkin
viimeinen paikka, minne hän haluaisi mennä. Niinpä hän päätyykin Louhurantaan,
perheen yhteiseen kesäpaikkaan Mustasalmen rannalle. Vuonna 1849 venäläisen
ruhtinassuvun perillinen Sergei Gelovani-Volkonski on ystävineen astelemassa
kohti teloituspaikkaansa. Liian rohkeasti esitetyt yhteiskuntakriittiset
katsannot romaaneissa ovat koituneet nuorukaisen kohtaloksi. Hallitsijan oikku
kuitenkin muuttaa kuolemanrangaistuksen pakkotyökomennukseksi.
Kuten arvata saattaa, nämä tarinat liittyvät lopulta hyvin
tiukastikin yhteen, vaikka ensivaikutelma antaa muuta ymmärtää. Kyseessä on
kuusi repaleista sukupolvea (ja vähän jo seitsemättäkin) kattava vahva sukutarina,
jonka yhdistävänä miljöönä on itäsuomalainen Riutanlahden kylä ja sen
tuntumassa sijaitseva järvi. Järven rannalla on Louhuranta ja sen edustalla
Mustansalmi sekä pieni Mustasaari. Maisemaa hallitsee jylhä Suotajainvuori,
josta näkee maailman ääriin saakka. Ainakin melkein. Vaikeapääsyisellä
vuorenhuipulla on ainakin muinaisranta ja saattaapa olla ihmisen aikaan saamia
kivimuodostelmiakin. Alapuolella metsän suojassa on vanha kivilouhos, josta on
louhittu silmäkiveä 1800-luvulla.
Tämän maiseman piiriin tarina aina lopulta kiertyy, vaikka
henkilöt liikkuvat vuosikymmenten mittaan aina Pääsiäissaarilla ja Amerikassa
asti. Sergein vaiheiden myötä Venäjän ja erityisesti Pietarin seutu tulevat
myös tutuiksi. Niin ihmiset kuin kivetkin ovat alati liikkeessä. Liikkeelle
sysäävä voimakin on usein molempien kohdalla väkivaltainen, eikä juurilta
liikahtaminen ole vapaaehtoista. Kun aivoja tai kalliota porataan, syntyy
korjaamatonta jälkeä.
Kytömäki kertoo Aamulehden haastattelussa muutamista laajan romaaninsa ainesten synnystä tai
innoituksen alkulähteistä. Helenan mieli on epävakaa, ja se koetetaan korjata
väkivaltaisimmalla hoitomuodolla eli lobotomialla. Hänen aivojaan porataan,
kuten kallioitakin moneen otteeseen tarinan eri käänteissä. Kytömäki kertoo,
että vertauskuva on tarkoituksellinen. Helenan kohtalo on merkittävä juonne
tarinassa mutta jää kuitenkin taustalle pitkäksi aikaa.
Minulle Kivitasku
avautui ennen kaikkea identiteettiä pohdiskelevana teoksena. Keitä me olemme?
Miten me tulemme siksi, joita olemme? Miten muut meitä katsovat ja mitä he näkevät?
Mikä merkitys taustallamme ja historiallamme on meille ja jälkeläisillemme? Jos
oma henkilöys ja identiteetti on salattava pitkään, miten käy mielelle? Monen
sukupolven henkilöille tapahtuu tarinassa asioita, joista ei voida tai haluta
puhua. Salailu ja vaikeneminen kostautuvat seuraaville sukupolville. Myös
juurilla ja sielunmaisemalla on merkityksensä. Mitä tapahtuu ihmiselle, joka
revitään väkivalloin juuriltaan? Miten käy, kun koko elämän mittaan samana
pysynyt maisema ratkaisevasti ja lopullisesti muuttuu?
Kivitasku on rikas
teos. Sen voi lukea monella tavalla, ja siitä eri lukijat saanevat irti
keskenään hyvinkin erilaisia asioita. Minua Mustasalmien suvun jäsenten ja
heidän lähipiirinsä ihmisten kohtalot maailman kuohuissa koskettivat. Tunsin
myös, että Kytömäen tapa kuvata henkilöitään ja heidän toimiaan tietyllä
tavalla luontoa ja maisemaa vasten on poikkeuksellisen toimivaa. On minusta
väärin puhua Kytömäestä ’vain’ luontokirjailijana, sillä vaikka luonnolla ja
sen myyttisilläkin ulottuvuuksilla on hänen romaaneissaan vankka osuutensa, hän
on kirjailijana paljon enemmän. Vaikka Kivitaskussa
väkevillä rakkaustarinoilla on keskeinen asema, ei se silti ole oikein
rakkausromaanikaan. Se on paljon enemmän. Se on hienoa kirjallisuutta!
Nautin myös, kuten jo yllä sanoin, kokonaisuuden
vähittäisestä rakentumisesta. Välillä lukiessani olin jo ehtinyt tehdä
päätelmiä ja yhdistellä asioita, jotka kirjan sivuilla vasta avautuivat
henkilöille. Toisinaan taas tulin totaalisesti yllätetyksi! Aivan mainion
koukun oivalsin vasta, kun se läväytettiin silmieni eteen romaanin viimeisillä
metreillä – sen toisen olin jo arvannutkin, ainakin melkein! Tarkkaan kannattaa
lukea, ihan vain vinkiksi!
Anni Kytömäki: Kivitasku
Gummerus 2017. 645 s.
Ostettu.
Olen Kultarinnasta keväällä 2014 kirjoittaessani todennut, että sitä lienee mahdotonta ohittaa, kun aikanaan päätetään erilaisista kirjapalkintoehdokkuuksista. Enkä ollut väärässä! Gummeruksen sivuilla todetaan: Kytömäen esikoisromaani Kultarinta (2014) oli ilmestymisvuonnaan Finlandia-palkintohdokkaana. Kytömäki sai teoksestaan Kaarlen palkinnon, Blogistanian Finlandian, Tulenkantaja-palkinnon sekä Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon.
Anni Kytömäki: Kivitasku
Gummerus 2017. 645 s.
Ostettu.
Olen Kultarinnasta keväällä 2014 kirjoittaessani todennut, että sitä lienee mahdotonta ohittaa, kun aikanaan päätetään erilaisista kirjapalkintoehdokkuuksista. Enkä ollut väärässä! Gummeruksen sivuilla todetaan: Kytömäen esikoisromaani Kultarinta (2014) oli ilmestymisvuonnaan Finlandia-palkintohdokkaana. Kytömäki sai teoksestaan Kaarlen palkinnon, Blogistanian Finlandian, Tulenkantaja-palkinnon sekä Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon.
P.S. Tämä on Kirsin kirjanurkan tuhannes postaus! Sen kunniaksi ensi viikolla on luvassa uutuusdekkariarvonta. Kiitos kuitenkin jo tässä vaiheessa kaikille teille ihanille ihmisille, jotka jaksatte käydä lukemassa ja kommentoimassakin jorinoitani!
Tuhannet onnittelut tuhannesta postauksesta! (Kivitaskuun palaan vasta myöhemmin luettuani sen.)
VastaaPoistaKiitos! Odotan kovasti, mitä mieltä olet tästä!
PoistaNo nyt vasta luin juttusi, kun olen kirjan lukenut ja siitä kirjoittanut. Onhan se huikea! Iloitsen siitä, että sakea symboliikka ei tukahduta tarinaa, henkilöitä, ajankuvia ja luontokokemuksia. Tuo mitä kirjoitat romaanin käsittelemästä identiteettiteemasta on Kivitaskussa oleellista. Sergei taitaa nousta lempihenkilökseni, ja hänen välityksellään identiteettiä käsitellään niin, että mahanpohjassa möyrii.
PoistaTonnittelut :)
VastaaPoistaMUkava, että Anni Kytömäki on saanut julkaistua toisen mainion opuksen :)
Hih, kiitos!! Muistan kyllä, ettet yhtynyt Kultarinnan ylistyskuoroon :D Onko aikomus lukea Kivitaskua lainkaan?
Poista:)
PoistaKyllä minä ajattelin Kivitaskun lukea.
Kivitaskussa ei ole ollenkaan pitkospuita :)
PoistaAivan loistava kirja, allekirjoitan mielelläni kaiken minkä kirjoitit. Pertti Klemola
VastaaPoistaUpea, upea kirja jälleen, oli hankala löytää sanoja. Palkintoehdokkuuksia jos ei tule niin nostan metelin. (Ja tuosta yllätetyksi tulemisesta - mä arvelin myös hieman sitä toista käännettä mutta toinen tuli täysin puun takaa, luulen että ne oli ne samat. :D )
VastaaPoistaJos osaisin olisin kirjoittanut samoin kuin sinä. Olen niin hulluna ihastunut Anni Kytömäen kirjoihin. Ensin Margarirta, sitten Kultarinta ja nyt Kivitasku. Liikuttuneena ja melkein tolaltani vie viikkoja, kun olen toipunut tarinoista...en koskaa kokonaan toivukaan. Enkä haluakaan toipua. Upeaa. Toivon, että vielä saamme monta Annin tarinaa luettavaksemme.
VastaaPoistaMargaritan jälkeen Kivitasku. Työssäni sosiaalityöntekijänä tapasinpsykoosiin sairastuneen henkilön, jonka ajatuksen riento ja omalaatuiset tulkinnat hätkähdyttivät ajattelemaan Helenaa. Sitten tuli eteen Vienan Karjalasta Suomeen vuosikymmeniä sitten muuttanut mies, jonka vanhuus on heikentänyt, mutta mieli on yhä tukeva kuin Albert-Sergein, vaikeista menetyksistä ehjänä selvinneen. Kirjan tunnelma jää mielen pohjalle pyörimään, koskettaa ja herättää. Upea tarinan kuljettaja ja henkilöiden luoja tämä Anni.
VastaaPoista