Dan Brownin Da Vinci -koodi (WSOY 2004) lienee tunnetuin
erilaisista uskonnollisten pyhien kirjoitusten tai muiden pyhäinjäännösten ja
niihin liittyvien salaliittojen etsintöjen ja paljastumisuhkien ympärille
rakennetuista jännitysromaaneista, mutta samaa aihetta käsittelevät myös muun
muassa Tom Egeland Ympyrän päässä (Bazar 2003), Kate Mosse Labyrintissa (Otava 2007) ja espanjalainen Javier Sierra romaanissaan Ehtoollisen
salat (Bazar 2006). Ovatpa kuviota sivunneet myös suomalaiset Anssi Asunta ja Harri Närhi teoksissaan Kolmas
aikakirja (Teos 2005) ja Toisten
tähtien tähden (WSOY 2006), vaikka heidän näkökulmansa eroaakin melkoisesti
muista edellä mainituista. Uudempia esimerkkejä löytynee pinoittain.
Tähän jatkumoon on suomalainen Samuel Davidkin sijoittaa esikoisromaaninsa Esikoisten lunastus. Tuoreutta Davidkinin romaaniin tuo sen
sijoittuminen nykypäivän Helsinkiin ja suomalais-juutalaisen perinteen tuominen
jännitysjuonen keskiöön. Valitettavasti kirjoittaja on kuitenkin tullut
haukanneeksi liian suuren palan lähtiessään nivomaan kotimaisen poliisidekkarin
ja kansainvälisen salaliittoteoriajännärin aineksia yhteen. Niiden toimivaksi
saaminen lienee melkoinen haaste kokeneellekin konkarille.
Helsingin rikostorjuntayksikössä työskentelevän Leo Askon
työpaikka on katkolla, kun on jälleen aika tehostaa toimintaa ja etsiä
säästöjä. Asko on saanut työpaikkansa erityislaatuisten taitojensa ansiosta:
hänellä on kyky tehdä rikospaikoista huomioita, joita toiset eivät huomaa,
mutta edellytyksenä on, ettei hänellä ole mitään ennakkotietoja tutkittavasta tapauksesta.
Viime aikoina Askon aavistelut ovat menneet pieleen, ja on oletettavaa, että
hänet siirretään seuraavaksi johonkin tuottavampaan yksikköön.
Viimeinen oljenkorsi on tehtävä, jossa Askon pitää saada
jotain irti oudosta tyhjästä Korkeavuorenkadulla sijaitsevasta vuokra-asunnosta.
Asko tuntee häivähdyksen tutusta tuoksusta ja tekee pari näköhavaintoa (jotka
jokainen tekninen tutkija olisi tehnyt myös), ja saa niiden ja entisen
työparinsa avulla tehtyä päätelmän, että asunnossa on majaillut joku hasidijuutalainen.
Askon pomoilla taas on tietoa, että asunnossa on majaillut Siiliksi kutsuttu
mies, jota on epäilty osalliseksi useampaan isoon rikosjuttuun mutta vahva
näyttö miestä vastaan puuttuu. Nytkään ei siis ole tietoa mistään rikoksesta.
Miten Siili liittyy juutalaisiin?
Davidkin lähtee siis varsin uskaliaasti liikkeelle luottaen siihen,
että lukija jaksaa uskoa vielä jotain oikeasti jännittävääkin alkavan tapahtua.
Minun oli tuskastuttavan vaikea päästä Davidkinin verkkaisen ja epäuskottavan
juonenkehittelyn matkaan, ja luovuttaminen oli lähellä.
Leo Asko ja hänen juutalainen kollegansa Daniel jatkavat
’tutkimuksiaan’ esimiesten suoria kieltoja uhmaten. Jäljet johtavat miehet
erilaisten sattumien ja kohtalokkaitten käänteiden kautta jahtaamaan
juutalaisten mittaamattoman arvokasta perintöä, joka vastoin kaikkia odotuksia
näyttää olevan kätkössä jossain Helsingissä. Kuten lajityypille on ominaista,
matkan varrella törmätään paitsi häikäilemättömiin vastustajiin myös
pitkäpiimäisiin selostuksiin kulttuurihistorian saloista (ei sillä, etteivätkö
historia ja kulttuuri olisi kiinnostavia, mutta miten saada ne luontevaksi
osaksi jännitysromaania?).
Arvoituksen johtolangat ja niiden sisältämien vinkkien
ratkominen ovat lopulta tärkeämpiä kuin itse lopputulos. Tälläkin kertaa
vinkit, joiden avulla aarre lopulta löytyy, on kätketty paljon itse aarretta
vaivalloisemmin löydettäviin paikkoihin. Loppu on sekin lajityypille
ominaisesti jonkinlainen antikliimaksi, mutta sitä ennen toki kamppaillaan
saaliista kiivaasti.
En myöskään antaisi Davidkinille ihan puhtaita papereita
dialogin ja toimintakohtausten luontevuudesta. Notkeutta keskusteluihin ja
selittämisen tilalle näyttämistä.
Samuel Davidkin:
Esikoisten lunastus
Johnny Kniga 2016. 301 s.
Johnny Kniga 2016. 301 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
Luin siis kirjan jo viime vuonna. Sen jälkeen on ehtinyt ilmestyä jo toinen Leo Asko -trilleri eli Sodomasta pohjoiseen (Johnny Kniga 2017).
Olen niin ihastunut nuhin alussa mainitsemiisi salaliittoteoria-jänmäreihin, että pitänee kuunnella tämäkin, vaikka et anna sille muuten hyvää arvosanaa.
VastaaPoistaYmpyrän loppu on todella hyvä!
Minä puolestani pidin tästä (ja jatko-osasta, jonka luin alkukesästä), erityisen paljon juuri siitä, että Davidkin rakentelee rohkeasti aika villejä kuvioita, eikä anna tylsän realismin kolkutella. Ja toki osasyy onnistuneelle lukukokemukselleni oli suuri kiinnostus Suomen juutalaisten elämäntapaan. Mutta makunsa kullakin, onneksi! ;)
VastaaPoista