perjantai 29. syyskuuta 2017

Markus Ahonen: Sydämenmurskajaiset



Vuoden 1987 kesällä helsinkiläisellä rippileirillä poika ja tyttö rakastuvat. Vahinko vain, että moni muukin poika leirillä menettää sydämensä samalle tytölle, vaikkei sitä paljastakaan. Mutta kenen rinnassa polttaa mustasukkaisuuden musta tuli niin raivoisana, että hän tilaisuuden tullen hukuttaa Lassi Aarrevaaran kesäyössä Vuosaaren rantaveteen konfirmaation kynnyksellä? Poliisilla ei ole kuulusteluistaan huolimatta epäiltyä, eikä edes vedenpitävää näyttöä väkivallasta. Mutta joku on kuitenkin nähnyt jotain.

Kaksikymmentä kahdeksan vuotta myöhemmin ulkomailla menestynyt mutta visusti julkisuutta vältellyt vuosaarelainen Karl Bellman eli Kalle Kelloniemi palaa vaivihkaa isovanhempiensa mökille. Seuraavana aamuna hänet löydetään rannasta kuolleena, hukutettuna.

Bellmanin murhan saa tutkittavakseen rikosylikonstaapeli Markku Isaksson ryhmineen, johon muuten kuuluu hänen tuore avopuolisonsa Nina Markkanen. Johtolankoja tuntuu olevan tuskastuttavan vähän, mutta kun Aarrevaaran tapaus sekä samalta rippileiriltä vielä kolmannenkin henkilön epäilyttävä kuolema nousevat tutkinnassa esiin, alkavat hälytyskellot Isakssonin päässä kalkattaa kuuluvasti. Lähes kolmenkymmenen vuoden takaisen leirin osanottajien jäljittäminen osoittautuu kimurantiksi tehtäväksi, ja lisää omituisuuksia nousee pintaan.

Jotenkin kuvioon liittyy myös Syyrian piiritetyssä Homsin kaupungissa panttivangiksi joutunut mies, joka vankeudessa kehittelee Sydämenmurskajaisiksi nimeämänsä pelin. Sen ideana on kehitellä erilaisia ratkaisumalleja arvoitukseen ja sulkea yksi kerrallaan mahdottomat vaihtoehdot pois.

Joku myös julkaisee kulttimaineeseen noussutta mutta suppealevikkiseksi jäänyttä Sydän-sarjaksi ristittyä romaanisarjaa, jossa jatkuvana juonilinjana kulkee aikoinaan selvittämättömäksi jäänyt nuoren pojan hukuttamismurha. Lisämausteena on joukko uusia rikoksia runsaalla intohimoisella rakkaudella höystettynä.

Markus Ahonen on tällä hetkellä Irlannissa asuva vapaa toimittaja ja kirjailija. Hän on monipuolisella kirjallisella urallaan kirjoittanut niin tv-käsikirjoituksia, novelleja, lastenkirjoja kuin dekkareitakin. Markku Isaksson -sarjan neljäs osa Sydämenmurskajaiset ilmestyi vuonna 2016 WSOY:n julkaisemana. Aiemmat osat ovat ilmestyneet jokainen eri kustantajan julkaisemina ja kolmas osa e-kirjana itsepalvelujulkaisuna. WSOY on ostanut julkaisuoikeudet kaikkiin sarjan osiin ja julkaissut kolme ensimmäistä osaa omien sanojensa mukaan ’paranneltuina pokkareina’.

Ahosen romaaneja on kehuttu tarkasta Helsinki-kuvauksesta ja pohjoismaisen dekkariperinteen mukaisista vauhdikkaista käänteistä, mitä jälkimmäisellä sitten tarkoitetaankin. Sydämenmurskajaisissakin liikutaan pääosin Helsingissä, ja vaikka itse Helsinkiä tunnen hyvin vähän, voin allekirjoittaa Helsinki-osuuden tarkkuudesta annetut kehut. Lisäksi juonirihmasto poikkeaa pariin otteeseen myös Ahoselle tutuissa Irlannin maisemissa, eivätkä Syyrian sotatantereetkaan taida tekijälle täysin tuntemattomia olla.

Miljöön kuvaus siis on kohdillaan. Juonen osalta olen nuivempi. Aineksia on koossa melkoinen määrä, eivätkä kaikki pallot oikein tunnu pysyvän ilmassa. Lukijaa hämätään käyttämällä osasta henkilöistä vain nimityksiä ’murhaaja’ ja ’mies’ tai pelkkää persoonapronominia, ja kun epäiltyjä ja heidän kintereillään olevia uhkaajia tuntuu olevan lukuisia, on lukijan mahdotonta tai ainakin vaikeaa pysytellä perässä. Myös ajatus siitä, että murhaaja lopulta saadaan selville vain pudottamalla eli käytännössä tappamalla joukosta vähemmän mahdolliset yksi kerrallaan on melkoisen korkealentoinen. Jälleen siis törmään peruskysymykseen siitä, kuinka uskottava dekkarin pitää olla. Vastaus on, että juonen pitää olla niin koukuttava, ettei uskottavuuskysymystä tule lukiessaan edes muistaneeksi. Teoksen sisäisessä maailmassa tapahtumien siis pitää olla uskottavia, ja siinä Ahonen ei Sydämenmurskajaisissa aivan onnistu.

Olisin siis karsinut jonkin verran aineksia toimivuuden parantamiseksi. Onko Homsin panttivanki -juonihaara lautapeleineen olennaisen tärkeä? Jotain karsimalla olisi ehkä saanut myös päähenkilö Isakssoniin enemmän ulottuvuuksia. Lisäksi toivoisin lauseisiin lisää subjekteja. Predikaatitkin tervetulleita:

Isaksson muisteli edellissyksyä. Ruskeasävyinen kuva kiiltäväsivuisessa lehdessä. Harvinaislaatuinen lehtihaastattelu, jossa avattiin Bellmanin persoonaa ja saavutuksia ennennäkemättömällä tavalla. 

Markus Ahonen: Sydämenmurskajaiset
WSOY 2016. 440 s.

Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.

Markku Isaksson -sarja:

Meduusa. Rikosromaani. Book Kari, 2006.
Palava sydän. Rikosromaani. Myllylahti, 2008.
Jäljet. Romaani rikoksista ja ihmisistä. (E-kirja). Smashwords, 2014.
Sydämenmurskajaiset. WSOY, 2016.

keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Jari Järvelä: Se ken tulee viimeiseksi



Tuoreimmassa Parnassossa (4/2017) kirjailija Jari Järvelä avautuu perusteellisesti otsikkonaan Miten minusta tuli trilleristi? ja paljastaa, että oli jo lyömässä tosissaan pensselit santaan, kun CrimeTime-osuuskuntakustantamosta otettiin yhteyttä ja pyydettiin kokeilemaan dekkarin kirjoittamista.  Loppu onkin suomalaista dekkarihistoriaa, sillä jo puhelun aikana kirjailijan mieli alkoi punoa juonta sittemmin ilmestyneeseen esikoisdekkariin Tyttö ja pommi. Samainen teos palkittiin Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjalla ja sai vielä kaksi jatko-osaakin (Tyttö ja rotta, Tyttö ja seinä). Idea ei ihan kantanut trilogian viimeiseen osaan asti, mutta antoi aihetta odottaa tekijältä lisää oivallisia dekkareita.
Pari viikkoa sitten ilmestynyt Järvelän neljäs trilleri Se ken tulee viimeiseksi palkitsee odotuksen vallan upeasti!

”Jari Järvelän romaani Se ken tulee viimeiseksi on hykerryttävä yhdistelmä Agatha Christien dekkaria Eikä yksikään pelastunutja James Dickeyn Syvää jokea.”

Näin luonnehtii kustantaja teosta verkkosivuillaan ja kirjan takakannessa, eikä ole lainkaan väärässä. Lisäksi mukana on vielä ainakin mitallinen Idän pikajunaa ja reilu hyppysellinen Nälkäpelin kaltaista selviytymiskamppailua. Selvistä vaikutteista ja viittauksista huolimatta kyse ei ole mistään plagiaatista, kaukana siitä! Esikuvia toki on, mutta niitä käytetään raikkaasti ja arvostaen oman tarinan pohjamateriaalina.

Se ken tulee viimeiseksi (SKTV) on virkistävän erilainen trilleri monella tapaa. Parnasson artikkelissa Järvelä kertoo omiksi vahvuuksikseen trilleristinä elävän kielen ja keskivertoa rikkaamman henkilökuvauksen.  Järvelä on oikeassa. SKTV on jo lähtöasetelmaltaan kunnianhimoinen ainakin, mitä henkilökuvaukseen tulee. Keskiössä on peräti kymmenen henkilön joukko. Vaikka ryhmä alkaa nopeasti harveta, on siinä silti tekemistä. Järvelän kymmenikkö on monin verroin Christien sakkia moniulotteisempi. Itse lisäisin Järvelän vahvuuksiin vielä oivallisen miljöökuvauksen sekä trilleristille elintärkeän tihentämisen taidon.

Taannoisessa Dekkarifestivaalissa Järvelä kertoi kirjansa synnystä. Ajatus Korsikan halki vievälle Euroopan vaativimmalle vaellusreitille GR20:lle sijoitetusta trilleristä alkoi muhia vähitellen pohjanaan kirjailijan ja tämän pojan omat vaelluskokemukset muutaman vuoden takaa. Lähes olemattomasta vaelluskokemuksesta ja puutteellisista varusteista huolimatta kaksikko selvitti pahamaineisen reitin, mutta kokemus oli niin mieleenpainuva, että monet yksityiskohdat matkan varrelta ovat syöpyneet lähtemättömästi kirjailijan mieleen. Paahtava kuumuus, jäätävät yöt, hengenvaarallinen maasto ja vihamieliset paikalliset vendettoineen maustavat tunnelmaa myös kirjassa. Myös monet vaellustovereista ovat olleet kirjan värikkään henkilökaartin elävinä esikuvina.

Kammottavalta GR20-reitti tosiaan SKTV:ssa vaikuttaa! Kirjan luettuani en mistään hinnasta suostuisi edes harkitsemaan kyseistä urotekoa, ja koko Korsika alkaa tuntua riskimatkakohteelta. Mutta SKTV:n kymmeniköllä ei olekaan mitään menetettävää.
Suomalainen julkkismiljardööri herra Pohjoinen, jonka brändiin kuuluu tarina itsensä voittamisesta kyseisellä reitillä ja sen jälkeen omaisuuden kokoamisesta siellä opitun nojalla, on järjestänyt ennenkuulumattoman kilpailun. Reitin tietyin ehdoin suorittavat saavat maalissa jaettavakseen miljoona euroa. Mitä harvempi siis pääsee perille, sitä suurempi on kunkin potti.

Lähtöasetelma on siten jo itsessään monin tavoin uhkaava. Lukija saa nopeasti selville, että kilpailuun on valikoitunut henkilöitä, jotka ovat kukin tavallaan oman elämänsä antisankareita. Rahalla olisi totisesti käyttöä jokaisella. Motiivi on siis kaikilla vahva, kun matka on alussa. Tunnelma alkaa sähköistyä, kun ryhmästä alkaa pudota ja jopa kuolla jäseniä nopeaan tahtiin. Kuolleita ei kuitenkaan ole aikaa jäädä suremaan, vaan matkaa on jatkettava. Pian käy ilmeiseksi, että kuolemat eivät ole luonnollisia. Kuka harventaa joukkoa? Kenen rahantarve on niin suuri, että on valmis häikäilemättä tappamaan vaellustovereitaan oman osuutensa kasvattamiseksi? Mitä oikein on kaiken takana? Kuka selviytyy maaliin vai selviytyykö kukaan? Mainio suljetun huoneen arvoitus avoimen taivaan alla!

Järvelä kertoi Dekkarifestivaalissa, ettei hänkään tiennyt loppuratkaisua kirjoittamista aloittaessaan. Se siis oli tavallaan yllätys kirjailijallekin, joten eipä ihme, että lukija tuntee olevansa melkoisessa pyörityksessä mukana. Oivallista jännitystä!


Jari Järvelä: Se ken tulee viimeiseksi
Tammi 2017. 270 s.


Arvostelukappale.

Kannen on suunnitellut Markko Taina. Etukansi on ehkä turhankin tavanomainen, mutta ihastuin ikihyväksi takakanteen. Korsikan saareen on merkitty kohokuviona GR20-vaellusreitti. Hieno yksityiskohta!



maanantai 25. syyskuuta 2017

Botnia-kirjallisuuspalkinnon ehdokkat



Tarkkasilmäisimmät blogini seuraajat ovat ehkä huomanneetkin, että olen saanut ilon ja kunnian olla mukana valitsemassa tänä vuonna ensimmäistä kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaita sekä samalla lopullista voittajaa (tai voittajia, säännöt kun sallivat myös palkinnon jakamista kahdelle teokselle). Ehdokkaat julkistettiin lauantaina 23.9.2017 Oulussa. Alle lainaan Oulun kirjailijaseuran tiedotteen aiheesta. Tiedotteen lopussa on linkkejä lisätiedon äärelle. Onnea ehdokkaille! 

Raati luonnehti ehdokkaiksi valittuja teoksia seuraavasti:




 1. Essi Kummu: Hyvästi pojat

Essi Kummun Hyvästi pojat tarkastelee taitavalla, rohkean avoimella ja humoristisella otteella vanhemmuutta, rakastumista ja kirjailijuutta. Teos pohtii, mitä voi, mitä tulisi ja miten pitäisi puhua, koskettaa ja kirjoittaa. Tämä autofiktiota edustava romaani on itsensä julkista riisumista parhaimmillaan.



2. Tiina Laitila Kälvemark: Seitsemäs kevät

Tiina Laitila Kälvemarkin episodiromaanissa Seitsemäs kevät kesät tuntuvat kadonneen ilmastonmuutoksen takia lopullisesti. Johonkin epämääräiseen ja pelottavan todennäköiseen lähitulevaisuuteen sijoitettu tarina kerrotaan seitsemän keskenään eri tavoin yhteen liittyvän henkilön näkökulmista. Tuloksena on nautinnollinen palapeli, katkelmallinen ja aukkoinen kertomus, jota lukiessa saa kokea puuttuvien palasten löytämisen iloa.



3. Miki Liukkonen: O

Miki Liukkosen O haastaa lukijansa proosalliseen painiin – ironisesti. Teoksen massava mitta, eksessiivinen paino, lukematon henkilögalleria, lukuisat alaviitteet ja miltei häiriintyneen upottavat yksityiskohdat vieraannuttavat, mutta toisaalta kiehtovat. Liukkosen kerronta tavoittaa jotain olennaista siitä nykivästä elämäntyylistä, jota tätä nykyä elämme. O:ta on luonnehdittu yhdeksi vuosikymmenen tärkeimmistä romaaneista – eikä aivan suotta.




4. Minna Rytisalo: Lempi

Minna Rytisalon Lempi on poikkeuksellisen hallittu ja valmis esikoisromaani. Rytisalo kirjoittaa samaan aikaan herkän hienovireisesti ja vimmaisen väkevästi. Henkilöt ovat aitoja ja tunteet silmittömiä, olipa kyse surusta, kateudesta, hämmennyksestä tai halusta.



5. Kauko Röyhkä: Lapinpoika

Kauko Röyhkän Lapinpoika yllättää: miehisten tuntojen tulkkina tunnettu tekijä kuvaa välähdyksenomaisissa hetkissä myös nuoren naisen sielunmaisemaa. Jotain hyvin viehkoa on myös siinä huolettomuuden kuvauksessa, jolla viestintään, yhteydenpitoon ja tavoitettavuuteen suhtaudutaan kännykättömässä 70-luvun Suomessa. Lapinpoika saattaa kuulua Röyhkän kaunokirjallisen tuotannon parhaimmistoon.




6. Miika Siironen: Mustan lipun alla – Elias Simojoen elämä ja utopia
Teoksessaan Mustan lipun alla Miika Siironen käy kiehtovalla tavalla läpi suomalaisen äärikansallismielisyyden ja fasismin historiaa. Siironen rakentaa kohteestaan moniulotteisen kuvan ja tulkitsee syvällisesti tämän taustavaikuttimia historiasta, kulttuurista ja psykologiasta käsin. Teos kuvaa kiihkottomasti sisällissodan traumatisoiman nuorukaisen kyvyttömyyttä sopeutua rauhanajan demokratiaan. Ääriliikkeet eivät ilmesty tyhjästä vaan nousevat niille suotuisasta historiallisesta maaperästä – nykyäänkin.


7. Pauli Tapio: Varpuset ja aika
Pauli Tapion esikoisrunokokoelma Varpuset ja aika ilahduttaa sekä ilmaisullaan että kokeellisesta kirjallisuudesta ammentavalla rakenteellaan. Teoksen kieli on konkreettista, mutta ei karua; vain aiheet ovat sitä. Tematiikka rinnastaa ylimaallisen maailmantuskan ja yksityisen mielenvaivan. Varpuset ja aika on koskettava, merkittävä runokokoelma.


8. Katariina Vuori & Vesa Ranta: Lottovoittajien pöydässä. Tarinoita köyhyysrajan takaa

Kirjailija Katariina Vuoren ja valokuvataiteilija Vesa Rannan Lottovoittajien pöydässä on tärkeä aikaamme tarkasteleva teos. Kertoessaan suomalaisesta köyhyydestä se on rehellinen ja kattava, mutta ei silti synkistele eikä mässäile. Vaikka teos on synkkä, se on kompositioltaan ilmava ja antaa tilaa myös hengähtää. Se kunnioittaa kohteitaan, mutta ei alista ylistämällä eikä aseta ketään jalustalle. Se vain toteaa, mitä todettava on: tätä kaikkea on olla köyhä hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi.


***

Raadin puheenjohtaja, professori Sanna Karkulehto kertoo, että kovasta luku-urakasta huolimatta tehtävä oli raadille mieluisa. ”Oli hienoa nähdä, että Pohjois-Pohjanmaa tuottaa näin monipuolista ja korkeatasoista kirjallisuutta, vaikka eihän se yllätys ollut.”

Raati valitsi ehdokkaiden joukosta sääntöjen salliman enimmäismäärän eli kahdeksan teosta. ”Valinta ei ollut helppo. Viimeisessä vaiheessa meillä oli yhdeksän nimeä, mutta yksi oli pakko pudottaa pois. Listalle jäi kahdeksan loistavaa kirjaa”, Karkulehto sanoo.

10 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta.

Palkinnon voittaja nimetään 25.10.2017, ja hän esiintyy Helsingin Kirjamessujen Kirjakahvilassa torstaina 26.10. klo 13.30.

Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen kirjakauppa ja Kaleva. Tapahtuman järjestämistä tukevat Oulun Energia, Hätälä, Mainonnan Työmaa ja Bitfactor.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.

Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta löytyy täältä.
Botnia-kilpailun säännöt löytyvät puolestaan täältä.

Ehdokaskirjat esitellään myös sanomalehti Kalevan laajassa jutussa.


sunnuntai 24. syyskuuta 2017

Pirkko Arhippa: Ruusu – pallo – avain



’Tuttua ja turvallista’, olen todennut edellisestä Pirkko Arhipan Varpu Ahava -dekkarista Kulki kuolema puistotietä. Saman voi huoleti toistaa uusimman eli Ruusu – pallo – avain -romaanin luonnehdinnassa. Muutenkin voin huoleti lainata itseäni:

Turkulainen komisario hapuilee edelleen miessuhteissaan ja viettää leppoisaa virkanaisen elämää. Turun poliisia ei Arhipan kirjoissa kiire ahdista eikä resurssipula uhkaa. Muutenkaan Arhippa ei pahemmin panosta poliisityön realistisuuteen. Kännyköitä, tekstiviestejä ja kännykkäkameraa sentään käytetään, ja taidetaan jokin dna-testikin tehdä, mutta eipä juuri muuta.”

Tällä kertaa Varpu ja viimeisillään raskaana oleva tuleva yksinhuoltaja Tiia saavat tutkittavakseen murhasarjan, jossa Naantalissa tapetaan kaksi nuorta aikuista ja yritetään tappaa kolmaskin, mutta jätetään henkiin, jotta saadaan murhaaja tunnistettua. Ensimmäinen uhri on nuori nuhteeton ja poikkeuksellisen kiltin miehen mainetta kantava Tommi, joka on palaamassa muistisairaan isoisänsä asunnolta, kun hänet lyödään hengiltä parkkipaikalla. Motiivi tuntuisi olevan vain dramatiikkaa rakastavalla entisellä tyttöystävällä, mutta Varpu ja Tiia eivät ole asiasta yhtä vakuuttuneita kuin Tommin isä.

Seuraava uhri on kunnollinen ja vaatimaton kotihoitaja Maria, joka on matkalla illan viimeisen asiakkaan luo, kun murhaaja iskee hänen kimppuunsa rauhallisella naantalilaisella parkkipaikalla. Tälläkin kertaa murhaajaehdokas löytyy läheltä, sillä Marian avomies on äärimustasukkainen ja väkivaltainenkin. Mutta miten murhat liittyvät yhteen, jos pääepäillyt ovat niihin syyllisiä? Lisäharmina ovat vielä ruumiisiin kiinnitetyt pikkuesineet, Tommin rinnalta löytynyt ruusu ja Marian vaatteisiin kiinnitetty pieni pallo. Mitä niillä koetetaan sanoa?

Yhä hämmentävämmäksi soppa muuttuu, kun murhaaja iskee epäonnisesti kolmannen kerran. Nyt uhrina on naantalilainen taksinkuljettaja Krista, samaa ikäluokkaa kuin edelliset uhritkin, mutta luonteeltaan vähemmän kiltti ja vaatimaton. Murhayritys poikkeaa muutenkin aiemmista väkivallanteoista. Merkittävin ero on, että tällä kertaa uhri siis jää eloon ja pystyy aikanaan kertomaan ratkaisevan vihjeen.

Vyyhti lähtee kuitenkin purkautumaan jo aikaisemmin, kun esiin putkahtaa todistaja, joka antaa Varpulle ensimmäisen kunnon vinkin. Se johdattaa hänet Itä-Suomeen Rautavaaralle, ja sieltä palatessaan hän jo tietää ratkaisun, josta lukijalla on ollut prologin perusteella jonkinlainen aavistuskin. Motiivi palautuu aina talvisodan alun hetkiin asti! Loppu saadaan nätille rullalle, kun tekijä antautuu vastarinnatta ja suorastaan vaatii saada tunnustaa kaiken Varpullle ja Tiialle.

Olen aiemminkin avautunut siitä, kuinka epäuskottavina pidän näitä juonia, joissa sotien aikaiset vääryydet vaikuttavat nykyhetken rikoskuvioihin. Kaikki on toki reaalimaailmassa mahdollista, sen myönnän, mutta dekkarinlukijat voisi jo minun mielestäni armahtaa. Arhippa ei anna lukijalle mitään mahdollisuuksia ratkaista rikosta itse, ja Varpunkin mahdollisuudet ovat pitkälti todellisten onnenkantamoisten summaa.

Juoni on lopulta hyvin ohut, joten tarinaa on ollut pakko lihottaa monenlaisella täyteaineksella, jotta haluttu sivumäärä on saatu kokoon. Mikäpä siinä, monet uskolliset lukijat varmaan haluavatkin päivityksiä Varpun miesasioista ja vaikkapa tietoiskun siitä, miten Turun Stockmannin ruokaosasto on näivettynyt tai millaisen villatakin Varpu työpäiväänsä varten valitsee.


Pirkko Arhippa: Ruusu – pallo – avain
Mäkelä 2016. 229 s. 




torstai 21. syyskuuta 2017

Paula Arvas ja Voitto Ruohonen: Alussa oli murha – Johtolankoja rikoskirjallisuuteen



Kun todelliset dekkaritohtorit Paula Arvas ja Voitto Ruohonen ovat käärineet hihansa, voi lukija vain huokailla tyytyväisyydestä lopputuloksen eli tietokirjan Alussa oli murha – Johtolankoja rikoskirjallisuuteen äärellä. Teos on kaikin puolin muhkea tietopaketti, joka pitää sisällään oikeastaan kaiken, mitä dekkariharrastaja osaa toivoa. Mikä parasta, tuhti faktapaketti on oivallisesti jäsennelty sekä selkeästi ja jopa koukuttavasti kirjoitettu. Tämä teos kuuluu automaattisesti jokaisen itseään kunnioittavan dekkariharrastajan käsikirjastoon.

Arvas ja Ruohonen käyvät läpi rikoskirjallisuuden historian peilaten kotimaista dekkarituotantoa kansainväliseen kehitykseen ja trendeihin. Samalla hahmottuvat genren alalajit kuten salapoliisiromaani, arvoitusdekkari, kovaksikeitetty dekkari, poliisiromaani ja trilleri. Alalajejakin vielä lohkotaan, kuten trilleri, josta erikseen esitellään toimintatrilleri ja psykologinen trilleri.

Päälukuja kirjassa on kymmenen. Niiden lisäksi sekaan on taitettu tusinan verran tietolaatikoita, joissa syvennetään joitakin aiheita artikkelimaisesti, kuten vaikkapa ruotsalaisen salapoliisiromaanin olemusta tai Ruusun nimen kahtalaisia ominaispiirteitä eli sen salapoliisiromaanimaisuutta ja historiallisen romaanin ominaisuuksia. Viimeisessä luvussa loikataan kirjan kansien välistä muiden medioiden piiriin ja esitellään nopeasti muun muassa sarjakuvia, radiota ja televisiosarjoja dekkarinäkökulmasta.

Rikoskirjallisuus on jatkuvassa muutoksessa ja se on monin tavoin tiukasti kiinni ajassa. Nykydekkarit ovat usein hybridejä, monia eri alalajien ominaisuuksia yhdisteleviä rikoskirjoja, joiden luokitteluyritykset ovat turhia. Tätä muutosta Alussa oli murha
-teoksessa ansiokkaasti valotetaan eri puolilta.

Mitään ratkaisevaa uutta tietoa en kirjasta saanut, mutta asian perusteellinen käsittely yksien kansien välissä tekee vaikutuksen. Alussa oli murha on myös mainio käsikirja alan harrastajalle, koska lähes neljännes sen lopusta käsittää erilaisia hakemistoja ja luetteloita. Matkan varrella kirjaa lukiessani merkitsin muistiin dekkareita omalle lukulistalleni, ja teoksen takaosasta löytyy vielä vinkkilista alaa sivuavista suomalaisista väitöskirjoista.
Lukiessa oli mukava merkitä aina mielessään ruksi lukemansa dekkarin kohdalle. Rukseja kertyikin listalleni ihan mukava määrä, mutta lukemattomiakin dekkarikorpimaita on vielä kosolti samoamatta.


Paula Arvas ja Voitto Ruohonen: Alussa oli murha – Johtolankoja rikoskirjallisuuteen
Gaudeamus 2016. 408 s.

Vuoden johtolanka 2017 ehdokas.

sunnuntai 17. syyskuuta 2017

Magdalena Hai (toim.): Pienin askelin



Kirjan talo – Bokens hus ry on vuonna 2007 perustettu kirjallista ilmaisua edistävä yhdistys. Vuodesta 2008 lähtien se on toiminut Turussa Aurajoen rannalla rakennuksessa nimeltään Kirjan talo.

Kirjan talo toimii toimistona, tapahtumanjärjestäjänä, kurssipaikkana, työpajaohjauksen keskuksena sekä verkostona ympäri vuoden. Kirjan talo on monien kirjallisten yhdistysten koti sekä työpaikka luovan alan toimijoille.”

Näin esittelee itsensä yhdistys ja fyysinen rakennus Kirjan talo verkkosivuillaan. Sivuilla seikkaileva löytää monenlaista mielenkiintoista, tuttua ja uutta. Yhdistyksen aktiiveihin kuuluu muun muassa sellaisia kirjamaailman tuttuja kasvoja kuin Mervi Heikkilä, Kirsti Ellilä ja Magdalena Hai. Tarjolla on erilaisia kursseja runopilateksesta kirjallisuusterapiaan.

Ihan uppo-outo ei Kirjan talo minulle ollut ennestään, kun sain yhteydenoton Kirjan talon Kirja-akatemian opiskelija Kirsi Melvola-Georgakarakosilta. Vuoden mittaisen kurssin aikana Kirja-akatemian kirjoittajaopiskelijat olivat paitsi työstäneet kukin omia pidempiä tekstejään myös kirjoittaneet kukin novellin yhteisantologiaa varten. Sanataideohjaaja, kirjailija Magdalena Hain johdolla ryhmä siis julkaisi kurssivuoden päätteeksi yhteisen kirjan. Lupasin lukea teoksen ja siitä myös jotain kirjoittaa tänne blogiini.

Tehtävä olikin mielenkiintoinen ja mieluisa. Hai kuvailee esipuheessa lyhyesti antologian syntyhistoriaa. Heterogeeninen kaksitoistahenkinen ryhmä valitsi antologiansa punaiseksi langaksi kengät, mutta muutoin kirjoittajille annettiin vapaat kädet. Teemaa sai mukailla mielensä mukaan. Keskenään hyvin erilaisia tekstejä lukiessa olikin mukava tarkkailla, miten kukin tekijä oli kengät ja askeleet tarinaansa nivonut. Ratkaisut ovat kutkuttavan erilaisia. Mukaan on mahtunut monenlaista jalkinetta tuohivirsusta alkaen.

Saunansytykkeiden joukosta käteen osuva tuohivirsu palauttaa Kalevi Heikkisen Virsu-novellin kertojan mieleen lapsuuden tragedian. Isoveli Mikon virsun tunnisti sen omintakeisesta kulumisjäljestä. Virsu on mielestäni antologian surullisin ja samalla kaunein tarina. Sauna oli sisältä musta kuin variksenmarjan sielu.

Tyylilajeja on laidasta laitaan; dekkarivirityksestä ja dystopiasta kesyhköön chic litiin ja absurdiin, lähes nonsense-tyyliseen novelliin. Kiehtovimpiin lukeutuu mielestäni Veijo Alavallin Pankkipäivä, jossa arkipäivä nyrjähtää sijoiltaan ja meno yltyy lopulta melkoiseksi irrotteluksi. Vielä rohkeampaa irtiottoa sovinnaisesta kerronnasta tekee Rosa Aphalo pitkähkössä novellissaan Et ole koskaan paikassa, jonka lukijana on vaikea asemoitua oikein mihinkään. On parasta antaa vain tekstin viedä!


Hai kehottaa esipuheessa lukijaa kallistamaan korvansa näiden tarmokkaiden kirjoittajien tarinoille. Ei lainkaan huono neuvo. Mielenkiintoista on jäädä odottamaan, mitä tästä joukosta vielä kuuluu. Lykkyä tykö, Kirja-Akatemian kirjoittajat! Kiitos kirjasta.

Magdalena Hai (toim.): Pienin askelin
Kirjan talo 2017. 116 s.

Arvostelukappale.

Antologian kirjoittajat:

Veijo Alavalli
Rosa Aphalo
Marjut Brunila
Ann-Mari Halén
Kalevi Heikkinen
Marjo Jämsä
Sanna Kymäläinen
Kirsi Melvola-Georgakarakos
Frida Maria Pessi
Hannele Tuominen
Teija Veijola
Marja Uimonen

torstai 14. syyskuuta 2017

Erkki Aurejärvi: Kun kukaan ei näe


Mitä voi sanoa, kun omalla alallaan selvästikin tunnustettu ja arvostettu tekijä päättää jostain kummallisesta syystä hypätä tietokirjallisuuden alueelta tuntemattomaan ja kirjoittaa – dekkarin? Joiltakin (harvoilta) hyppäys sujuu sen kummemmitta ongelmitta, mutta suurin osa ammattikirjoittajistakin tarvitsee tuekseen jämäkkää kustannustoimittamista. Metsään mennään kohtuullisen varmasti, jos luotetaan tekijän kykyihin, tai vielä pahempaa, ei uskalleta vaatia muokkaamista ja editointia kovallakin kädellä.

Tällainen maku nousee suuhun hyvin nopeasti siviilioikeuden emeritusprofessori Erkki Aurejärven ’dekkarin’ Kun kukaan ei näe parissa. Komean kirjan takakansitekstissä luvataan, että kyseessä on ’vauhdikas dekkari’, mutta vauhtia on lähinnä päähenkilö asianajaja Aarne Salmelaisen tympeähköissä naisseikkailuissa.

Aurejärvi on sijoittanut murhamysteerinsä Helsinkiin 1970- ja 1980-lukujen taitteeseen. Elokuun lopulla 1980 Kaivopuistosta löytyy kuristettu alaston nainen valkoinen ruusu rinnallaan. Nopeasti murhattu tunnistetaan 23-vuotiaaksi oikeustieteen lisensiaatti Ursula Pokkiseksi, joka oli kolmannella kuulla raskaana. Rikkaan ja vaikutusvaltaisen vuorineuvoksen ainoa lapsi oli poikkeuksellisen kaunis ja älykäs nainen, joka nuoresta iästään huolimatta oli ehtinyt koota vaikuttavan listan vihamiehiä ja eritoten -naisia.

Poliisin mielenkiinto suuntautuu oitis Pokkisen työnantajaan asianajaja Salmelaiseen, joka kiistää jyrkästi kaiken. Sitten ajassa hypätään pari vuotta taaksepäin ja kerrotaan seikkaperäisesti monipolviset vaiheet, joiden mittaan Pokkisesta ja Salmelaisesta tulee työtoverit ja kiistakumppanit. Mutta oliko heillä suhde?

Alkuasetelma ei siis ole lainkaan hassumpi, mutta Aurejärvi hukkaa otteensa miltei välittömästi murhan uhrin löydyttyä. Punainen lanka katoaa tyystin lukijan silmistä, kun aletaan käydä läpi Salmelaisen asianajotoimiston hoidettavaksi tulevia oikeusjuttuja, kerrotaan kuvankauniin Ursulan häijyyksistä ja omahyväisyyteensä miltei tukehtuvan Salmelaisen naisseikkailuista vaivaannuttavine huulenheittoiskurepliikkeineen. Samalla suomitaan kolmenkymmenenviiden vuoden takaisen helsinkiläisen oikeuslaitoksen toimimattomuutta ainakin, mikäli tuomaroimaan sattuivat pääsemään mitään osaamattomat ja kostonhimoiset naistuomarit.

Kun menneisyys on ruodittu ja lopulta on päästy uudelleen murhahetkeen, aletaan käydä läpi eri murhaajavaihtoehtoja pääsemättä puusta pitkään. Lukija voi kuitenkin olla levollinen: sattumalta syyllinenkin löytyy ja tunnustaa avuliaasti kaiken. Mitään jännitysmomenttia asiaan ei sen sijaan liity, jollei sellaiseksi lasketa kuivakkaa selostusta eri oikeusasteiden tekemistä ratkaisuista rangaistuksen suhteen.

Aurejärven ongelma tuntuu olevan, ettei hän ole kirjoittaessaan osannut päättää, kirjoittaako muistelmia oman uransa varrelta vai puhdasta fiktiota. Sekaan sattuu ihan liian paljon kuivakkaa asianajajatyyliä virkakielisyyksineen sekä hieman yllättäen teologista jaanausta. Toisaalta kirjoittaja on selvästi tavoitellut jonkinlaista humoristista otetta henkilöhahmoihinsa, mutta ainakaan minun nauruhermooni ei tällä kertaa tullut osumia. Sovinistis-rasistiset vitsit tuntuvat nykypäivän lukijasta lähinnä vaivaannuttavilta, vaikka on helppo uskoa, että liike-elämässä ja asianajajapiireissä oli vain muutama vuosikymmen juuri Aurejärven kuvaama ilmapiiri.


Erkki Aurejärvi: Kun kukaan ei näe
Into 2016. 400 s.

Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.

tiistai 12. syyskuuta 2017

Terttu Autere: Kuolema Eedenissä



Rouva Pekosen luotsaamassa Eedenin täysihoitolassa on täyttä. Eletään helteistä heinäkuuta 1930-luvun Terijoella (tai ainakin sitä suuresti muistuttavalla paikkakunnalla). Meri on hopeavälkkeinen, hiekka polttavaa ja ihmiset lomalla. Keittiössä lieden äärellä ahertaa keittäjätär Karhu valmistaen toinen toistaan herkullisempia ruokalajeja. Apunaan hänellä on vastavalmistunut suomen kielen maisteri Onerva Ojala, joka kiihkeästi odottaa vastauksia työpaikkahakemuksiinsa.

Vieraslistalta löytyvät kampaamoyrittäjä Sylvi Aro, entinen oopperalaulajatar rouva Bauer, harrastajataidemaalari-hammaslääkäri Kärppä, flirttaileva kirjailija Armas Laeste, pönäkkä kauppaneuvos Latikka rouvineen, tuore urheiluhullu aviopari Sund sekä neidit Leino ja Virrankoski. Tässä joukossa lienee useita tuttuja henkilöitä niille, jotka ovat lukeneet Terttu Autereen aiempia romaaneja, kuten hänen esikoisdekkarinsa Kuka murhasikaan rouva Holmin? (Karisto 2014).

Minä en ole aiempia Autereen teoksia lukenut, vaan Kuolema Eedenissä on ensi kosketukseni hänen tuotantoonsa. Takakansi lupaa nostalgista salapoliisiromaania ja kansikin virittelee menneen maailman tunnelmiin, joten odotukset virittyivät jonnekin Agatha Christien taajuuksille. Ihan eivät odotukset kuitenkaan täyttyneet tämän todellisen cosy mysteryn äärellä.

Alkuun päästään verkkaisehkosti. Jokainen täysihoitolan asukas ja työntekijä esitellään ennen kuin kirjailija Laeste päästetään hengestään. Tämä tapahtuu kuitenkin jo sivulla 27, joten sen voinee tässä lukijoille paljastaa. Valitettavasti tämä onkin sitten koko teoksen huippukohta. Paikalle hälytetään näyttävästi oikein lääninetsivä Juhani Kuikka Viipurista, mutta eipä mies komeasta ulkomuodostaan ja tittelistään huolimatta saa juurikaan eloa tapahtumiin.

Ihmisiä puhutetaan useampi kierros, joitakin heiveröisiä johtolankoja seuraillaan, ja jossain vaiheessa lukijalle koetetaan tarjoilla muutamaakin laihahkoa motiivia. Kuikkaa avustaa tutkimuksissa poliisiaseman körmyjen lisäksi viehkeä Onerva minkä keittiötöiltään ehtii. On Onervan ansiota, että poliisilla on edes yksi johtolanka mietittävänään. Miksi tämä johtolanka jäi murhaajalta lähelle tekopaikkaa, ei selviä lukijalle.

Murha tuntuukin lopulta olevan vain jonkinlainen somiste koko tarinassa. Sen ansiosta päästään päivittämään monien entuudestaan tuttujen henkilöiden kuulumiset ja ihastelemaan huoletonta kesänviettoa kauniissa paratiisissa. Yhden henkilön kuolema heittää vain heiveröisen varjon kaiken ylle, ja tanssi jatkuu kasinolla entiseen tyyliin.

Autere kuvailee henkilöitään jokseenkin hengettömästi. Kuikka ja Onerva lienevät jonkinlaiset päähenkilöt, mutta ei heistä lukijalle juurikaan mitään irtoa. Yhtä värittömiksi jäävät muut henkilöt, joita on runsaan laisesti. Säätä ja aterioita kuvaillaan ahkerasti, mutta tarinan kannalta niillä ei ole merkitystä. Myös miljöö jää viitteelliseksi, eikä epookkiakaan ole kovin kummoisesti rakennettu. Tunnelma on raukean nostalginen.

Minä kaipaan dekkariltani enemmän jännitettä, vaikkei varsinaista jännitystä syntyisikään. Kuikka ja Onerva ovat liian plattuja herättääkseen mitään tuntemuksia, eivätkä he täytä edes varvasosastoa Poirot’n ja neiti Marplen saappaista. Harmitonta viihdettä Kuolema Eedenissä toki tarjoaa, ja sille lienee oma tilauksensa.

Terttu Autere: Kuolema Eedenissä

Karisto 2016. 315 s. 

Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.

sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Kirja vieköön! ja Dekkarifestivaali - tulevia kirjarientoja



Syksy ei ole aina ollut läheskään lempivuodenaikani, mutta vähitellen kirjabloggajaelämäni on kääntänyt pääni. Kun vilkaisen kalenteriani, alkaa hengästyttää: kirjarientoja toisensa perään. Mahtavaa! Jo alkamassa olevalle viikolle on merkittynä kolme ohittamatonta juttua eli keskiviikkona 13.9. Helsingin Savoy-teatterissa järjestettävä syksyn ensimmäinen Kirja vieköön! -ilta, torstaina Turussa kirjamessujen bloggaajille tarkoitettu infotilaisuus ja lauantaina 16.9. Pörssitalolla Helsingissä pidettävä Dekkarifestivaali.

Keskimmäinen tilaisuuksista on siis vain kutsutuille, mutta toisiin kahteen voi kuka tahansa ostaa halutessaan pääsylipun. Halukkaita varmasti on, sillä tarjonta on kummassakin melkoisen huippua.

Kirja vieköön! -tapahtumassa mennään viime keväästä tutulla konseptilla, eli illan emäntä Baba Lybeck juontaa ja haastattelee mielenkiintoisia kirjailijavieraita, joko yhtä tai useampaa kerrallaan, ja välissä ammattinäyttelijät lukevat katkelmia puheena olevista uutuusteoksista. Keskiviikkona lavalle tulevat kirjoistaan kertomaan Anni Kytömäki, Kati Tervo, Selja Ahava, Rosa Liksom, Tuomas Kyrö ja Eero Huovinen.

Anni Kytömäen romaanit jokainen blogiani edes joskus vilkaissut tiennee suuriksi kirjallisiksi rakkauksikseni. Vuonna 2014 Kultarinta vei totaalisesti jalat altani, ja ilokseni on todettava, että kesän lopulla ilmestynyt Kytömäen toinen romaani Kivitasku on vähintään yhtä loistava romaani. Teokset ovat kaikkea sitä, mitä minä toivon romaanilta. On upeaa päästä kuulemaan, mitä Lybeck Kytömäeltä romaanista ja sen maailmasta kysyy ja mitä tämä vastaa. Itse toivon kuulevani, onko kolmannen romaanin itu jo noussut mullasta.




Toisenkin teoksen illan esiintyjien uutuuksista olen jo ehtinyt lukea, nimittäin Selja Ahavan hieman ristiriitaisen vastaanoton saaneen romaanin Ennen kuin mieheni katoaa. Ehdin lukea kirjan ennen kuin kirjailijan jonkinlaista kohua herättäneet lehtihaastattelut ilmestyivät, joten pystyin lukemaan sen ihan puhtaasti romaanina. Toivoisin, että siten sen voisivat lukea kaikki, koska se on todella upea romaani. Minua ei kovinkaan paljoa kiinnosta, kuinka omakohtaisia siinä kuvatut asiat ovat. Mielenkiintoista on silti päästä kuulemaan, mitä Ahava romaanistaan, sen synnystä ja vastaanotosta kertoo.


Värikäs Rosa Liksom ei esittelyjä kaivanne. Minulla on hänen tuotantoonsa hieman kimurantti suhde, sillä näen kyllä selvästi teosten ansiot, mutta ne eivät puhuttele minua ainakaan miellyttävällä tavalla. Tiedän kyllä, ettei se ole tarkoituskaan. Hyvät arvostelut jo saanut Everstinna on juuri ilmestynyt, ja Turun kirjamessujen ohjelmasta löytyy myös lukupiiri, jossa käsitellään Everstinnaa. Lukupiireihin kannattaa ehdottomasti osallistua. Tilaisuudet ovat kiinnostavia ja niissä ehditään ruotia kirjaa ja lukukokemusta rauhassa, mikä ei ole messuilla mikään itsestäänselvyys.

Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja jatkaa murinoitaan tänä syksynä teoksessa Mielensäpahoittajan Suomi, jossa käydään läpi maamme historiaa. Itse olen jättäytynyt joitakin kirjoja sitten Mielensäpahoittajan matkasta, vaikka ensi-ihastukseni olikin palavan puoleista. Samoja juttuja ei kannattaisi liikaa toistella ja ideaa venytellä, mutta ilmeisesti lukijoita riittää. Kati Tervon syksyn romaani taiteilija Ellen Thesleffistä sen sijaan kiinnostaa kovasti, ja sille olisi mukava löytää lukuaikaa.

Emerituspiispa Eero Huovista en ole tainnut ennen päästä kuulemaankaan, ja odotettavissa on viisasta puhetta. Uusin teos Parhain päin kuulostaa ainakin viisaalta ja ajankohtaiselta.

Viikonloppuna on siis vihdoin vuorossa tämän vuoden Dekkarifestivaali. Olin mukana toisella eli viimevuotisella festivaalilla ja ihastuin intiimiin konseptiin niin, että tänä vuonna ei tarvinnut epäröidä. Hankin liput välittömästi, kun ne tulivat myyntiin. Tällä kertaa päivän esiintyjäkaarti on suorastaan hengästyttävä: Samuel DavidkinEva Frantz, Elly Griffiths, Marko Erola & Jouni RantaPerttu Häkkinen & Pedro AvilaJari Järvelä, Ville Kaarnakari, Leena Lehtolainen, Mikko Porvali, Ari RätyJuha Ruusuvuori & Ulla Ylisirniö-RuusuvuoriMax Seeck, Jarkko Sipilä & Pekka LehtinenPauliina Susi ja Heikki Valkama.

Ilokseni totean, että itselleni ihan vieraita esiintyjistä ovat vain Perttu Häkkinen ja Pedro Avila. Heidän nimensä eivät soita mitään kelloa päässäni, mutta Google paljastaa, että pian ilmestyvä Hukkuminen (Tammi) on dokumenttiromaani vuonna 2001 tapahtuneesta murhasta ja siitä elinkautisen kärsineestä Pedro Avilasta. Tämäkään ei soita nyt mitään kelloa päässäni, mikä kertoo siitä, että tosielämän rikokset eivät juuri kiinnosta minua enkä myöskään yleensä lue tämän tyylisiä teoksia. Poikkeuksena on talvella kuuntelemani Jouni Rannasta kertova Vilpitön mieli. Miten myin Suomen täyteen väärennettyä taidetta. Siinä ei ketään tapettu eikä ollut muutakaan väkivaltaa.



Päivän kansainvälinen vieras on brittidekkaristi Elly Griffiths, jonka mainio esikoisdekkari Risteyskohdat ilmestyi suomeksi keväällä. Sympaattisen Ruth Galloway -sarjan toisen osan suomennos Januksen kivi ehti juuri ilmestyä ennen festivaalia, mutta tiukkaa tekee ehtiä lukea se siihen mennessä! Odotan kovasti Griffithsin haastattelua.



Edellis- ja viime vuonna olin yhtenä jäsenenä kolmihenkisessä Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka -raadissa. Sen ansiosta minulla on ollut ilo jo henkilökohtaisesti tavata palkintojenjakotilaisuuksissa kolme Dekkarifestivaalin esiintyjää eli vuoden 2016 Johtolanka-voittaja Pauliina Susi sekä vuoden 2017 molemmat palkitut eli esikoiskirjasta kunniakirjan saanut Max Seeck ja Johtolangan napannut Mikko Porvali. Seeck on ehtinyt jo julkaista palkitsemallemme Hammurabin enkeleille jatkoksi Mefiston kosketuksen, jota en harmi kyllä ole vielä ehtinyt lukea. Pauliina Suden palkitulle Takaikkunalle on tänä syksynä tulossa odotettua jatkoa eli Seireeni ilmestyy ihan pian. En malta odottaa!! Tämän vuoden Johtis-voittaja Mikko Porvali on luvannut myös jatkoa Karelia Noir -sarjaansa, jonka kakkososa Veri ei vaikene siis nappasi palkinnon. Kaikki kolme ovat miellyttäviä esiintyjiä, joten hyvää on luvassa lauantaillekin.



Linkit muiden esiintyjien teoksista kirjoittamiini juttuihin:

Samuel Davidkin: Esikoisten lunastus (uusinta eli jatko-osaa Sodomasta pohjoiseen en ole lukenut).
Jari Järvelä: Metro-sarjan viimeinen eli Tyttö ja seinä. Uusinta Järvelän dekkaria eli Se ken tulee viimeiseksi en ole vielä ehtinyt saada, mutta odotan sitä kovasti!
Ville Kaarnakari: Operaatio Verna
Leena Lehtolainen: Surunpotku ja Tiikerinsilmä
Ari Räty: Syyskuun viimeinen
Jarkko Sipilä: Valheen kasvot
Heikki Valkama: Pallokala




Huhhuh! Aika mahtavia juttuja siis luvassa! Mutta tämähän on vasta alkua. Seuraavalla viikolla matkustan peräti Ouluun saakka osallistuakseni siellä Uusikirjallisuus festivaali 2017 -nimiseen tapahtumaan, jossa julkistetaan, mitkä teokset ovat päässeet uuden Botnia-kirjallisuuspalkinnon lyhytlistalle. Siitä onkin sitten vain kaksi viikkoa kolmipäiväisille Turun kirjamessuille! Syksy on tosiaankin kirjaihmisen uusi kesä ja joulu!

Kirja vieköön! Ohjelma ja liput.
Dekkarifestivaali Ohjelma ja liput.
Turun kirjamessut Ohjelma ja liput.


perjantai 8. syyskuuta 2017

Martti Backman: Harriet ja Olof - Rakkaus ja kuolema Viipurissa 1918



Faktaa ja fiktiota sekoittava dokumenttiromaani eli faktio lienee melko osuva määritelmä toimittaja Martti Backmanin teoksesta Harriet ja Olof - Rakkaus ja kuolema Viipurissa 1918. Tällaiseksi tekijä itsekin teoksensa jälkisanoissaan luonnehtii ja myös paljastaa lukijalle, mikä osuus tarinassa on fiktiota, mikä faktaa.

Kirjaan tarttuessani en osannut odottaa oikein mitään, ja alun kankeahko kaunokirjallinen kuvaus kahden rakastavaisen, naimisissa olevan sairaanhoitajatar Harriet Thesleffin ja jääkäri Olof Laguksen kiihkeästä syleilystä kenttäsairaalan telttavuoteella sai epäröimään. Kenties tulossa olisi vielä vaikea luku-urakka. Mutta mitä vielä. Ahmin teoksen viikonlopussa viimeistä elämäkerrallista faktatekstiä myöten kylmä hiki otsallani. Hiki ei noussut pintaan teoksen hellittämättömän kirjallisen kankeuden takia, vaan sen, mitä Backman kertoo Viipurin tapahtumista vappuna vuonna 1918 ja Suomen tapahtumista sen jälkeisinä kuukausina.

Backmanin ajatuksena on ollut kertoa isoisänsä viipurilaisen asianaja Fritz Wiikin tarina. Backmanin isä Fritz-Hugo Backman oli Wiikin ja näyttelijä Mia Backmanin avioton poika, eikä isoisästä puhuttu kuin korkeintaan kuiskaten. Selvittäessään isoisänsä vaiheita Backman löysi asiakirjoja, jotka Wiik oli laatinut selvittäessään vappuna 1918 tapahtunutta viipurilaisten venäläisten joukkomurhaa.

Valkoisten joukkojen vallattua Viipurin kerättiin nopeasti kaikki venäläiset (sekä puolalaiset ja pari italialaistakin) miehet alkaen 12-vuotiaista pojista, marssitettiin Haminanporttien väliseen vanhaan vallitukseen ja ammuttiin välittömästi. Surmansa sai kaikkiaan nelisensataa henkeä. Suurin osa tapetuista oli kauppiaita tai venäläisiä sotilasvirkamiehiä, ja useat heistä olivat vieläpä aktiivisesti tukeneet valkoisia joukkoja sodan aikana.

Mutta tarina alkaa siis jo ennen Viipurin valtausta Heinjoella, missä jääkäri Olof Lagus, myöhemmin mainetta niittäneen Ruben Lagusin isoveli, saa surmansa hämärissä oloissa. Lagusin ja Harriet Thesleffin romanssi oli yleisessä tiedossa. Heinjoelle saapunut Lagusin jääkäritoveri Ero Gadolin, Lagus ja Harriet Thesleff poistuivat kartanolta kolmisin, Gadolin ratsain, muut hevoskärryillä. Pian Lagus tuotiin takaisin kuolleena luoti päässään. Toiset kaksi palasivat vasta tuntien kuluttua ja käyttäytyivät kummallisesti. Tapaus jäi kuitenkin sodan takia tutkimatta.

Viipurin joukkomurha herättää paikallista hälyä, mutta se ollaan painamassa nopeasti unholaan. Wiik määrätään kuitenkin tekemään selkoa tapahtumista, ja hän haastattelee leskiä ja muita omaisia ja kerää näiden korvausvaatimuksia. Armeijan päällystöä tutkinta ei tunnu kiinnostavan, mutta Wiik määrätään kuitenkin johtamaan työryhmää, jonka toivottomaksi tehtäväksi annetaan syyllisten löytäminen. Edes Mannerheim ei saa asioihin vauhtia, ja hänellä onkin tarjota Wiikille vallan uusi näkökulma syihin, jotka ovat johtaneet verilöylyyn. Omat epäilynsä oli tosin ollut Wiikilläkin.

Kaiken tämän raskaan ja henkisesti uuvuttavan työn keskelle Wiik saa yhteydenoton Olof Lagusin äidiltä Emma Lagusilta. Rouva vaatii selvittämään, miten hänen poikansa oikein kuoli. Itsemurhateoriaan hän ei usko ollenkaan. Wiik lupaa lukea asiakirjat läpi, mikäli Emma Lagus tyttärineen itse haastattelisi osallisia. Yllätyksekseen Wiik huomaa, että Viipurin joukkomurhalla ja Olof Lagusin kuolemalla saattaa olla yhteys. Kyseessä onkin paljon ovelampi ja kovempi peli kuin Wiik on osannut kuvitellakaan!

Backman on ottanut Harriet Thesleffin ja Olof Lagusin kirjansa nimeen ja alaotsikkoonkin, mutta tosiasiassa kaksikko ja Olofin murhakin jäävät selvästi paitsioon. Niin selkeästi Backman keskittyy kerronnassaan Fritz Wiikin epätoivoiseen yritykseen saada oikeutta murhatuille venäläisille ja heidän kauheaan ahdinkoon ajetuille läheisilleen.
Häpeällinen tapahtuma todella ansaitseekin päästä päärooliin. Selvitystyön vaiheet ovat kammottavaa luettavaa. Kaikki valehtelevat kuulustelijan suut ja silmät täyteen täysin häpeämättömästi. Henkilökohtaisen edun tavoittelu tapahtumien taustalla näyttää ilmeisen räikeältä vielä lähes sata vuotta myöhemminkin. Tapahtumasarja on todellinen ja anteeksiantamaton tahra jääkäriliikkeen historiassa.

Backman perustelee faktioon päätymistään jälkisanoissaan vetoamalla muun muassa siihen, että aiheesta on Sotasurmaprojektin yhteydessä kirjoitettu tietotekstiä. Niin tai näin, Backmanin kaunokirjalliset lahjat eivät valitettavasti tee oikeutta mielenkiintoiselle tarinalle. Pitäytymällä pelkästään historiallisissa henkilöissä ja heidän lähdetietoihin perustuvissa toimissaan ei synny romaania. Taitavan kirjailijan käsissä sellainenkin vielä saattaisi tästä materiaalista syntyä.

Martti Backman: Harriet ja Olof - Rakkaus ja kuolema Viipurissa 1918

Gummerus 2016. 273 s.

Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.

keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Pasi I. Jääskeläinen: Väärän kissan päivä





Kulje vaikka virsta vaaraa
mut älä katso kissaa väärää.

Pitkissä suhteissa on tunnetusti ylä- ja alamäkensä ja toisinaan, kun hyvin käy, liekki saattaa roihahtaa uudelleen nihkeänkin jakson jälkeen. Hieman tämäntapaiset ovat tunnelmani suljettuani Väärän kissan päivän, Pasi I. Jääskeläisen neljännen romaanin, kannet. Aikanaan Harjukaupungin salakäytävät viekoitteli ja lumosi minut, mutta toden teolla rakastuin Lumikkoon ja yhdeksään muuhun. Sielut kulkevat sateessa sai aikaan hienoisen tunteiden viilenemisen, mutta olin aidosti iloinen, kun aloin aavistella kirjailijan jälleen palanneen kirjoittamistyön äärelle.

Oikeastaan tunteiden parin asteen viileneminen teki vain hyvää, sillä sen ansiosta lopulta tartuin Väärän kissan päivään melko neutraalein odotuksin. Tiesin odottaa hyvää, vaikka blogihehkutukset ovatkin tainneet räjähtää ilmoille vasta kirjaa jo lukiessani, mutta en odottanut mitään huikean järisyttävää lukukokemusta. Kun sellaista sitten kuitenkin olikin tarjolla, antauduin vain iloiten sen vietäväksi. Kissan viikset, mikä kirja!

Jostain syystä Jääskeläinen menee aihevalinnoillaan kerta toisensa jälkeen suoraan ihoni alle. Työpaikkojen homeongelmien parissa askaroin päiväni, ja valitettavan ajankohtainen on myös omassa elämässä Väärän kissan päivän ydin eli dementia. Muistin vähittäinen katoaminen ja rakkaan, tutun ihmisen muuttuminen lopulta täysin vieraaksi on pelottavaa ja surullista. Entäpä jos siihen olisi olemassa lääke, joka taian lailla parantaisi jo kadonneen ihmisen ja palauttaisi kaiken ennalleen?

Väärän kissan päivästä on vaikea kirjoittaa, koska siinä on niin paljon kaikkea mielenkiintoista. Juoni on – no, monipolvinen, absurdi ja mielikuvituksellinen. Päähenkilö, minäkertoja Kaarna (Kaarna on sekä miehen sukunimi että kutsumanimi, etunimikin hänellä on, mutta sitä ei lukijalle paljasteta) on keski-ikäistyvä Marrasvirran kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston pääinnovaattori. Marrasvirta on Kaarnan lapsuudenkaupunki, jonne hän aikuisiällään palannut ja missä hän on perheellistynyt.

Pääinnovaattorin työ on oikea unelmaduuni. Kaarnan tehtävänä on visioida, suunnitella ja toteuttaa ennennäkemättömiä uudistuksia Marrasvirran kaupunkimaisemaan. Käsittämätöntä kyllä hänelle on annettu lupa kehitellä lähes mitä tahansa. Aivan upealta kuulostaa Kaarnan unelma köysiradasta kaupungin yli. Sen lasisilla pysäkeillä olisi kirjasto-kirjakauppoja, joista matkustajat voisivat lainata ja ostaa lukemista. Kirjastoilla ja kirjoilla on muutenkin tärkeä osansa tarinassa. Ihan parasta!

Pääinnovaattori on viettämässä syyskuun ensimmäisenä lauantaina vuonna 2015 Marrasvirran kaupungin 50. syysfestivaalipäivän aamua vaimonsa ja pienen Iines-tyttärensä kanssa, kun hänelle soitetaan. Puhelu tulee Kirsikkapuisto-nimisestä hoitokodista, jossa hoidetaan Kaarnan pahasti dementoitunutta äitiä Alice Kaarnaa. Äiti on ollut aikoinaan maailmankuulu psykologi ja psykoterapeutti, mutta nyt hän on täysin dementoitunut. Kaarna hälytetään kesken juhlapäivän äidin kuolinvuoteelle.

Kaarna tulee kuitenkin liian myöhään, ainakin melkein. Kun kuollut äiti sitten nousee vuoteeltaan ja pakenee hoitokodista (tämä tapahtuu sivulla 45, joten uskallan sen tässä paljastaa), olin tyrmistynyt – ei kai vain zombeja?! Ei onneksi, vaan Engel Langin kehittämä lääke dementian parantamiseen. Sen sivuvaikutukset ovat hieman hankalia. Potilas vaipuu välillä valekuoleman kaltaiseen tilaan.

Äiti on kuitenkin kuolemanvaarassa, sillä lääkitystä pitää jatkaa tiheään tahtiin. Mutta miten antaa ruiskeita potilaan kaulavaltimoon, jos tämä kirmailee jossakin festivaaliyleisön joukossa ja luulee elävänsä vuotta 1972? Alkaa hurja ja monipolvinen takaa-ajo läpi riehaantuneen kaupungin. Etsiessään paikkoja, joihin äiti on saattanut mennä, Kaarna joutuu käymään läpi myös omaa lapsuuttaan ja kaivamaan esiin jo hautautuneiksi luulemiaan muistoja. Kymmenvuotiaana Kaarna on maannut vuoteenomana ja vakavasti sairaana kokonaisen vuoden. Aika tuntuu aikuisuudesta katsottuna jonkinlaiselta vedenjakajalta monella tapaa. Mitä silloin ja sitä ennen oikein tapahtui? Ovatko Kaarnan muistot oikeita? Kenen ne ovat, jos eivät hänen? Voiko muistiin ja muistoihin ylipäätään luottaa?

Entä miten kaikkeen liittyvät kissat, joita tuntuu vilisevän niin nykyhetken Marrasvirralla kuin Kaarnan muistoissakin? Miksi kissat käyttäytyvät omituisesti? Onko vika Kaarnan päässä vai missä, kun kissoilla näyttää olevan välillä liikaa ruumiinosia tai ne muuttuvat ja häilyvät näkökentän rajalla? Kissojen arvoitusta avataan kirjan lopussa, mutta tyypilliseen tapaan selitys samalla vetää maton lukijan alta. Oliko mikään sittenkään niin kuin arvelin sen olevan?

Kuten huomaatte, kirjan tapahtumien esittely on jokseenkin mahdotonta! Meno on alusta alkaen kiehtovan vinksahtanutta, ja paljon kertoo sekin, että keskivaiheilla romaania Kaarna nukahtaa puistonpenkille ja alkaa kertoa untaan mutta lukija ei huomaa, milloin siirrytään unen puolelle… Unet ja muistaminen rinnastuvat usein, niin siis tässäkin. Kaiken unenomaista mielipuolisuutta korostavat käynnissä olevat festivaalit, joihin suurin osa kaupunkilaisista ja turisteista on pukeutunut erilaisiin rooliasuihin ja joissa samanaikaisesti on menossa kulkueita ja katutappeluja ynnä muuta sirkushuvia.

Jääskeläinen kieputtaa kaikkea niin moneen kertaan, että alan nyt tätä kirjoittaessani yhä enemmän päätyä ajatukseen, että tulkintani kirjan tapahtumista taitavat suurimmaksi osaksi olla virheellisiä. Tai sitten tulkintavaihtoehtoja vain on niin monia, että ainakin jotkut jäivät yhdellä lukukerralla minulta huomaamatta. Loppukiepautus on myös oivallinen! Juuri sopivasti jää eri vaihtoehtoja mietittäväksi. Runsaus, absurdius ja polveilu pysyvät siis ihailtavasti kirjoittajan näpeissä.

Nautin myös Jääskeläisen upeasta kielenkäytöstä! Runolliset, omintakeiset ilmaukset toimivat mainiosti tunnelman rakentajina ja kontrastin luojina.

Puut pudottelivat veteen kultaisia lehtiään kuin neidot jäähyväisviestejä. Joki otti ne nöyrästi kuljetettavakseen.

Pasi I. Jääskeläinen: Väärän kissan päivä
Atena 2017. 342 s.


Arvostelukappale.