Mitä voi sanoa, kun omalla alallaan selvästikin tunnustettu
ja arvostettu tekijä päättää jostain kummallisesta syystä hypätä
tietokirjallisuuden alueelta tuntemattomaan ja kirjoittaa – dekkarin? Joiltakin
(harvoilta) hyppäys sujuu sen kummemmitta ongelmitta, mutta suurin osa
ammattikirjoittajistakin tarvitsee tuekseen jämäkkää kustannustoimittamista.
Metsään mennään kohtuullisen varmasti, jos luotetaan tekijän kykyihin, tai
vielä pahempaa, ei uskalleta vaatia muokkaamista ja editointia kovallakin kädellä.
Tällainen maku nousee suuhun hyvin nopeasti siviilioikeuden
emeritusprofessori Erkki Aurejärven
’dekkarin’ Kun kukaan ei näe parissa.
Komean kirjan takakansitekstissä luvataan, että kyseessä on ’vauhdikas
dekkari’, mutta vauhtia on lähinnä päähenkilö asianajaja Aarne Salmelaisen tympeähköissä
naisseikkailuissa.
Aurejärvi on sijoittanut murhamysteerinsä Helsinkiin 1970-
ja 1980-lukujen taitteeseen. Elokuun lopulla 1980 Kaivopuistosta löytyy kuristettu
alaston nainen valkoinen ruusu rinnallaan. Nopeasti murhattu tunnistetaan
23-vuotiaaksi oikeustieteen lisensiaatti Ursula Pokkiseksi, joka oli
kolmannella kuulla raskaana. Rikkaan ja vaikutusvaltaisen vuorineuvoksen ainoa
lapsi oli poikkeuksellisen kaunis ja älykäs nainen, joka nuoresta iästään
huolimatta oli ehtinyt koota vaikuttavan listan vihamiehiä ja eritoten -naisia.
Poliisin mielenkiinto suuntautuu oitis Pokkisen työnantajaan
asianajaja Salmelaiseen, joka kiistää jyrkästi kaiken. Sitten ajassa hypätään
pari vuotta taaksepäin ja kerrotaan seikkaperäisesti monipolviset vaiheet,
joiden mittaan Pokkisesta ja Salmelaisesta tulee työtoverit ja kiistakumppanit.
Mutta oliko heillä suhde?
Alkuasetelma ei siis ole lainkaan hassumpi, mutta Aurejärvi hukkaa otteensa miltei välittömästi murhan uhrin löydyttyä. Punainen lanka katoaa tyystin lukijan silmistä, kun aletaan käydä läpi Salmelaisen asianajotoimiston hoidettavaksi tulevia oikeusjuttuja, kerrotaan kuvankauniin Ursulan häijyyksistä ja omahyväisyyteensä miltei tukehtuvan Salmelaisen naisseikkailuista vaivaannuttavine huulenheittoiskurepliikkeineen. Samalla suomitaan kolmenkymmenenviiden vuoden takaisen helsinkiläisen oikeuslaitoksen toimimattomuutta ainakin, mikäli tuomaroimaan sattuivat pääsemään mitään osaamattomat ja kostonhimoiset naistuomarit.
Alkuasetelma ei siis ole lainkaan hassumpi, mutta Aurejärvi hukkaa otteensa miltei välittömästi murhan uhrin löydyttyä. Punainen lanka katoaa tyystin lukijan silmistä, kun aletaan käydä läpi Salmelaisen asianajotoimiston hoidettavaksi tulevia oikeusjuttuja, kerrotaan kuvankauniin Ursulan häijyyksistä ja omahyväisyyteensä miltei tukehtuvan Salmelaisen naisseikkailuista vaivaannuttavine huulenheittoiskurepliikkeineen. Samalla suomitaan kolmenkymmenenviiden vuoden takaisen helsinkiläisen oikeuslaitoksen toimimattomuutta ainakin, mikäli tuomaroimaan sattuivat pääsemään mitään osaamattomat ja kostonhimoiset naistuomarit.
Kun menneisyys on ruodittu ja lopulta on päästy uudelleen
murhahetkeen, aletaan käydä läpi eri murhaajavaihtoehtoja pääsemättä puusta
pitkään. Lukija voi kuitenkin olla levollinen: sattumalta syyllinenkin löytyy
ja tunnustaa avuliaasti kaiken. Mitään jännitysmomenttia asiaan ei sen sijaan
liity, jollei sellaiseksi lasketa kuivakkaa selostusta eri oikeusasteiden
tekemistä ratkaisuista rangaistuksen suhteen.
Aurejärven ongelma tuntuu olevan, ettei hän ole
kirjoittaessaan osannut päättää, kirjoittaako muistelmia oman uransa varrelta
vai puhdasta fiktiota. Sekaan sattuu ihan liian paljon kuivakkaa
asianajajatyyliä virkakielisyyksineen sekä hieman yllättäen teologista
jaanausta. Toisaalta kirjoittaja on selvästi tavoitellut jonkinlaista
humoristista otetta henkilöhahmoihinsa, mutta ainakaan minun nauruhermooni ei
tällä kertaa tullut osumia. Sovinistis-rasistiset vitsit tuntuvat nykypäivän
lukijasta lähinnä vaivaannuttavilta, vaikka on helppo uskoa, että
liike-elämässä ja asianajajapiireissä oli vain muutama vuosikymmen juuri
Aurejärven kuvaama ilmapiiri.
Erkki Aurejärvi: Kun
kukaan ei näe
Into 2016. 400 s.
Into 2016. 400 s.
Vuoden johtolanka 2017 -ehdokas.
Mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu arvostelu. Pitänee pysyä tästä kirjasta kaukana.
VastaaPoista