’Tuttua ja
turvallista’, olen todennut edellisestä Pirkko Arhipan Varpu Ahava -dekkarista Kulki kuolema puistotietä.
Saman voi huoleti toistaa uusimman eli Ruusu
– pallo – avain -romaanin luonnehdinnassa. Muutenkin voin huoleti lainata
itseäni:
”Turkulainen komisario
hapuilee edelleen miessuhteissaan ja viettää leppoisaa virkanaisen elämää.
Turun poliisia ei Arhipan kirjoissa kiire ahdista eikä resurssipula uhkaa.
Muutenkaan Arhippa ei pahemmin panosta poliisityön realistisuuteen. Kännyköitä,
tekstiviestejä ja kännykkäkameraa sentään käytetään, ja taidetaan jokin
dna-testikin tehdä, mutta eipä juuri muuta.”
Tällä kertaa Varpu ja viimeisillään raskaana oleva tuleva
yksinhuoltaja Tiia saavat tutkittavakseen murhasarjan, jossa Naantalissa
tapetaan kaksi nuorta aikuista ja yritetään tappaa kolmaskin, mutta jätetään
henkiin, jotta saadaan murhaaja tunnistettua. Ensimmäinen uhri on nuori
nuhteeton ja poikkeuksellisen kiltin miehen mainetta kantava Tommi, joka on
palaamassa muistisairaan isoisänsä asunnolta, kun hänet lyödään hengiltä parkkipaikalla.
Motiivi tuntuisi olevan vain dramatiikkaa rakastavalla entisellä
tyttöystävällä, mutta Varpu ja Tiia eivät ole asiasta yhtä vakuuttuneita kuin
Tommin isä.
Seuraava uhri on kunnollinen ja vaatimaton kotihoitaja Maria,
joka on matkalla illan viimeisen asiakkaan luo, kun murhaaja iskee hänen
kimppuunsa rauhallisella naantalilaisella parkkipaikalla. Tälläkin kertaa
murhaajaehdokas löytyy läheltä, sillä Marian avomies on äärimustasukkainen ja
väkivaltainenkin. Mutta miten murhat liittyvät yhteen, jos pääepäillyt ovat
niihin syyllisiä? Lisäharmina ovat vielä ruumiisiin kiinnitetyt pikkuesineet,
Tommin rinnalta löytynyt ruusu ja Marian vaatteisiin kiinnitetty pieni pallo.
Mitä niillä koetetaan sanoa?
Yhä hämmentävämmäksi soppa muuttuu, kun murhaaja iskee
epäonnisesti kolmannen kerran. Nyt uhrina on naantalilainen taksinkuljettaja
Krista, samaa ikäluokkaa kuin edelliset uhritkin, mutta luonteeltaan vähemmän
kiltti ja vaatimaton. Murhayritys poikkeaa muutenkin aiemmista väkivallanteoista.
Merkittävin ero on, että tällä kertaa uhri siis jää eloon ja pystyy aikanaan
kertomaan ratkaisevan vihjeen.
Vyyhti lähtee kuitenkin purkautumaan jo aikaisemmin, kun
esiin putkahtaa todistaja, joka antaa Varpulle ensimmäisen kunnon vinkin. Se
johdattaa hänet Itä-Suomeen Rautavaaralle, ja sieltä palatessaan hän jo tietää
ratkaisun, josta lukijalla on ollut prologin perusteella jonkinlainen
aavistuskin. Motiivi palautuu aina talvisodan alun hetkiin asti! Loppu saadaan
nätille rullalle, kun tekijä antautuu vastarinnatta ja suorastaan vaatii saada
tunnustaa kaiken Varpullle ja Tiialle.
Olen aiemminkin avautunut siitä, kuinka epäuskottavina pidän
näitä juonia, joissa sotien aikaiset vääryydet vaikuttavat nykyhetken
rikoskuvioihin. Kaikki on toki reaalimaailmassa mahdollista, sen myönnän, mutta
dekkarinlukijat voisi jo minun mielestäni armahtaa. Arhippa ei anna lukijalle
mitään mahdollisuuksia ratkaista rikosta itse, ja Varpunkin mahdollisuudet ovat
pitkälti todellisten onnenkantamoisten summaa.
Juoni on lopulta hyvin ohut, joten tarinaa on ollut pakko
lihottaa monenlaisella täyteaineksella, jotta haluttu sivumäärä on saatu
kokoon. Mikäpä siinä, monet uskolliset lukijat varmaan haluavatkin päivityksiä
Varpun miesasioista ja vaikkapa tietoiskun siitä, miten Turun Stockmannin
ruokaosasto on näivettynyt tai millaisen villatakin Varpu työpäiväänsä varten
valitsee.
Pirkko Arhippa: Ruusu
– pallo – avain
Mäkelä 2016. 229 s.
Mäkelä 2016. 229 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti