Viisitoistavuotias Rob McCool asuu pohjoisen Fennonian
perukoilla Pirunkirnun piiloluolastossa irlantilaisen perheensä ja heimonsa
parissa. Rob on McCoolin perheen kaksospareista nuoremman toinen jäsen, salskea
nuorukainen, jonka ulkonäössä mielenkiintoisinta ovat silmät – ne ovat
eripariset, toinen jäänsininen, toinen kullankeltainen. Kepposia ja kujeita
rakastavat veljekset ovat pikkupojista asti treenanneet erilaisten aseiden
käyttöä ja leijulautojen käsittelyssä he ovat mestarillisen taitavia.
Pohjoinen Fennonia on Skandien valtakunnan itäistä
rajaseutua. Rajan takana on suuri Novgorod, jonka sisäiset valtasuhteet
vaikuttavat sekavilta ja epävakailta. Prinssi Vladimirin henkilökohtaisiin
valtapyrkimyksiin sota sopisi enemmän kuin hyvin ja hänellä onkin mielessään
pirullinen juoni eteläisen Sultanaatin varalle. Valid sultanan pyhä
koodinkantaja tietoineen olisi oiva väline tässä pelissä. Nuori neito, jonka
mieleen Sultanaatin salaisimmatkin tiedostot on ohjelmoitu, on jo miltei
Vladimirin hyppysissä, kun ärsyttävät irlantilaisnulikat sotkeutuvat kuvioihin
ja pilaavat kaiken. Mutta huima seikkailu on vasta alussa!
Miten irlantilaiset ovat päätyneet Fennonian erämaihin, ei
käy ilmi Tatu Kokon toistaiseksi
kaksiosaisen Rob McCool -sarjan seikkailuromaaneista Rob McCool ja Krimin jalokivi ja Rob McCool ja Kirottu metsä. Selitykset on muutenkin karsittu
näistä kirjoista minimiin ja satsattu täysillä toimintaan ja yllätyksellisiin
juonenkäänteisiin. Lukija saa koota teosten maailman rakennuspalasia
melkoisessa vauhdissa!
Vähitellen kuva alkaa hahmottua. Muinaiselta haiskahtava maailmanjärjestys (vai
sittenkin jonkinlainen vaihtoehtohistoria?) on miljöön pohjakudoksena. Luonto
on turmeltumaton, ja vaikka toisaalta elinpiiri vaikuttaa alkeelliselta, on
teknologia joiltakin osin tehnyt mielettömiä loikkia. Sotilaiden
vakiovarustuksiin kuuluvat kulkemista helpottavat leijuvyöt,
napinpainalluksella aktivoituvat sädehaarniskat, tuhovoimaiset konetuliaseet ja
– miekat. Ihmismieltä laajennetaan ja stimuloidaan shamanistisella
käärmetervalla tai kytkemällä tietokoneen piuhat korvan taakse sijoitettuun
istukkaan.
Juonikuviot ovat siis monipolvisia ja vauhdikkaita, enkä
ryhdy niitä tässä sen enempää avaamaan (lukekaa toki itse!). Kirjat on
selvästikin tarkoitettu jatkuvajuoniseksi sarjaksi, joten suosittelen
julkaisujärjestyksessä lukemista lämpimästi. Arvelisin, että Rob McCoolin
seurassa viihtyvät mainiosti lukijat noin kymmenvuotiaista ylöspäin (ottaen
huomioon suuret yksilölliset vaihtelut, tietysti). Seikkailut ovat jännittäviä
ja henkilöille tapahtuu pelottaviakin asioita. Sodat kuvataan tuhoisiksi ja
niissä kuolee ja silpoutuu väkeä pahimmillaan kuin meren mutaa, mutta mitään
väkivallalla tai raakuudella mässäilyä kirjoissa ei ole. Sota ja tappaminen
eivät siis ole kirjassa pelkkää poikien hurjaa seikkailua vaan vakavampaa
aspektia on tarjolla myös.
Pidin myös Kokon tavasta kirjoittaa tasa-arvoista
toimintaseikkailua. Rob McCool on teosten nimi- ja päähenkilökin, mutta yhtä
tärkeä tarinan kannalta on orjatyttö Kaarne, jonka taidot ja rohkeus peittoavat
miehetkin tarpeen tullen. Jonkinlaisina koneesta tipahtelevina jumalina
toimivat has’assinit Asha ja Omar, joiden hahmoina ovat niukka-asusteinen
kaunotar ja nelikätinen otus mutta joiden todellinen olemus jää toistaiseksi
hämärän peittoon. Tarinan maailmassa törmätään ainakin kahteen yhteiskuntamalliin,
joissa miehet on täysin alistettu raskaimpiin töihin ja siittämiseen
kelpaaviksi orjiksi.
Kokko siis yhdistelee ennakkoluulottomasti erilaisia
aineksia kirjallisuusperinteestä ja genreistä. Mukana on myös aimo kauhallinen
pelimaailman tunnelmia. Yhtä ennakkoluuloton on ollut myös Kokon
kirjoittamistekniikka. Molemmat Rob McCool -kirjat on nimittäin kirjoitettu
avoimessa Livekirjailija-blogissa,
jossa kuka tahansa seuraaja on voinut kommentoida tekstiä ja ideoida yhdessä
kirjailijan ja toisten kommentoijien kanssa juonenkäänteitä ja muita teosten
yksityiskohtia. Kaikki materiaali on edelleen blogissa nähtävillä.
***
Kaikki tämä vaikuttaa niin mielenkiintoiselta ja mahtavalta
asialle omistautumiselta, että päätin hieman kysellä kirjailija Tatu Kokolta itseltään
Rob McCoolin, kirjoittamisprojektin ja videoäänikirjan taustoista. Tällaisen
keskustelun kävimme:
Kirjojen maailma on
kutkuttava yhdistelmä (vaihtoehto)historiallista, jopa myyttistä seikkailua ja
kyberpunkin elementtejä, pelimäisyyttäkin on mukana aimo kauhallinen. Mistä
idea tällaiseen yhdistelmään on saanut alkunsa? En edes lähde utelemaan, miten
kummassa irlantilaiset oikein eksyivät Savon ja Kainuun rajoille ...
”On todella hankala
saada kiinni, mistä ideat kirjoihin ovat tulleet. Teen koko ajan muistiinpanoja
kirjoittaessani, mutta prosessi on niin pitkäkestoinen, laaja ja monipolvinen,
että siitäkin huolimatta on vaikea poimia vastauksia ensimmäiseen kysymykseesi.
Olen täyttänyt tähän liittyen kahdeksan muistikirjaa. Aloitin ideoinnin vuonna
2011. Kehittelin jonkin aikaa tarinaa, jossa ystäväporukka löytää portin
toiseen ulottuvuuteen, toiseen maailmaan. Siinä hahmotelmassa oli mukana aimo
annos magiaa ja fantasiaa. Vähitellen taikuus hiipui pois, samoin toinen
ulottuvuus.
Jo varhaisessa vaiheessa olivat mukana lentävät veneet, sitten leijulaudat
(poikani esitteli sopivassa kohdassa legoista rakentamaansa ukkelia, joka
viiletti leijulaudalla). Pidän historiasta ja minua on aina kiehtonut
renessanssin ja barokin aika. Osaksi sen takia vaihtoehtoisen historian ajaksi
valikoitui barokkia muistuttava aika. Tiede kiinnostaa myös. Painovoima-aallot,
hiukkaset ja painovoiman kumoaminen. Ja tietenkin antiikin myytit ja historia
ovat aina olleet lähellä sydäntäni.
Mielikuvitukseni lähtee välittömästi laukkaamaan, kun ajattelen, kuinka
kulttuurit, kansat ja uskonnot ovat muotoutuneet vuosituhansien saatossa.
Halusin kai tehdä eräänlaisen tarinallistieteellisen kokeen, millainen maailma
voisi olla, jos asiat olisivat menneet toisin jossakin kohtaa historiaa. Mitä
jos kreikkalaiset olisivat saaneet korkean teoreettisen tietämyksensä käytännön
tasolle jo varhaisen antiikin aikana? Mitä jos korkea teknologia olisi
kehittynyt vuosisatoja aikaisemmin verrattuna omaan maailmaamme?
Pelimäisyys tuli mukaan ehkä hieman vahingossa. Halusin viedä
kännykkäkommunikoinnin astetta pidemmälle. Mukaan tulivat etsimet. Sitten
joskus vuonna 2012 olimme laskettelemassa Kolilla. Aloin keksiä tuolloin
8-vuotiaan tyttäreni kanssa hississä istuessamme laseja, joiden kautta voisi
nähdä virtuaalisen todellisuuden tämän tavallisen lisäksi. Kuvittelimme, kuinka
siistiä olisi leikkiä virtuaalisilla Littlest Pet Shop -hahmoilla, jotka
voisivat olla “eläviä” ja jotka näkisi erikoislasien läpi. Tämä siis neljä
vuotta ennen Pokemon GO:ta. Kyberpunk tuli mukaan virtuaalisuuden ja
tietoverkkojen kautta. Olen toki lukenut Neurovelhoni ja katsonut Matrixini ja
myönnän auliisti saaneeni niistä vaikutteita, kuten lukemattomilta muiltakin
tekijöiltä aina Burroughsista, Frank Herbertin, Asimovin ja Haruki Murakamin
kautta Rick Yanceyhin.
Irlantilaisista
vaikutteista en malta olla sanomatta, että ihailen suuresti irlantilaisia
kirjailijoita. Myös kansa, kulttuuri ja erityisesti vanhat irlantilaiset
tarinat kiinnostavat. Irlannilla ja Suomella on yllättävän paljon yhteistä. En
pitkästytä Sinua yksityiskohdilla. Lisäksi Irlantilaisia on kuritettu aikojen
saatossa oikein olan takaa. Heitä on orjuutettu, pakotettu omaksumaan vieras
kulttuuri ja viety vankeina maailman ääriin. Monet ovat paenneet kotisaareltaan
paremman elämän toivossa. Minun tarinassani eräs porukka lähti Fennonian
(Suomen) suuntaan ja asettui sinne.”
Olet kirjoittanut
molemmat teokset julkisessa blogissa niin, että kuka tahansa on voinut antaa
vinkkejä, ideoita ja kommentteja tekstin edetessä. Mistä idea tällaiseen
menetelmään? Kuinka paljon vaativampaa tällainen kirjoittaminen on tavallisempiin
menetelmiin verrattuna?
”Blogissa
kirjoittaminen lähti siitä, että minua itseäni olisi kiinnostanut aikoinaan
tietää, kuinka kirja syntyy. Nähdä kirjoittamista reaaliaikaisesti. Ajattelin
tarjota muutamille halukkaille seuraajille tuon mahdollisuuden. Ensin oli
tarkoituksena, että mukana olisi vain pari koulua Kuopiosta. Kertoisin
kirjoista ja kirjoittamisesta. Samalla kysyisin vinkkejä siitä, mitä nuoret
haluaisivat kirjan pitävän sisällään. Kun mietin kommentoinnin mahdollisuutta,
parhaaksi alustaksi valikoitui blogi.
Ensi alkuun oli todella jännittävää
kirjoittaa avoimesti. Vähitellen siihen turtui. Siihen, että hävettävän kökkö
raakateksti oli kaikkien näkyvillä. Positiivinen kannustus rohkaisi. Olin
päättänyt, että otan kaiken palautteen vastaan avoimin sydämin ja annoin
ideoiden ja vinkkien vaikuttaa tekemiseeni. Siitä oli myös aidosti hyötyä.
Tämän tapainen menetelmä ohjaa kirjoittamaan kronologisesti. Ehkä siksi, että
sitä olisi helpompi seurata. Ajattelin, että menköön niin, vaikka se kahlitsikin
tekemisen vapautta.
Jossakin vaiheessa otin yhteyttä Äidinkielenopettajien liittoon. Liiton
jäsenlehdessä julkaistiin artikkeli livekirjoittamisestani. Laitoin myös
viestejä eri puolille yläkouluihin ja lukioihin. Kun blogi on helposti kaikkien
saavutettavissa, niin miksi rajata kommentointimahdollisuutta vain muutamaan
kouluun? Näin sitä asiaa tuumin. Kommentteja sateli loppujen lopuksi vaikka
mistä ja olen käynyt vierailemassa kirjoittamisen aikana monella koululla.
Kommentteihin vastaaminen ja vierailut ovat vieneet aikaa kirjoittamiselta,
mutta ne ovat olleet äärimmäisen hienoja kokemuksia: olla vuorovaikutuksessa
nuorten kanssa, viedä heille kirjallisuuden ilosanomaa.”
Ensimmäinen Rob
McCool -romaani on luettu ääneen Youtube-videomuodossa. Mukana on melkoinen
joukko miesjulkkiksia. Kuinka helppoa tai vaikeaa oli saada vierailijat mukaan
projektiin? Minusta idea on aivan loistava ja jos olisin koulussa töissä,
hyödyntäisin niitä aivan varmasti opetuksessa. Oletko saanut tästä projektista
paljon palautetta ja millaista se on ollut?
”Videoäänikirjan
tekeminen oli haastavaa, mutta myös todella mukavaa ja antoisaa. Yksitoista
mieslukijaa lähti mukaan mielellään ja täysin talkoohengessä. Muutama
kieltäytyi. Ja täytyy sanoa, että vaivatta ei homma hoitunut. Monta mutkaa oli
matkassa ennen kuin koko paketti oli kasassa. Kysyin tasapuolisuuden nimissä
mukaan useita naisiakin, mutta heitä osallistuminen ei kiinnostanut.
Toivoisin todella, että kouluilla hyödynnettäisiin tämä tarjolla oleva ilmainen
materiaali, erilainen tapa “lukea” kirja. Pitäisi saada vain tehokkaammin sana
leviämään. Palautetta ei ole tullut kovin paljoa, mutta se on ollut
poikkeuksetta positiivista. Eräs viides luokka oli kuunnellut kirjan
kuvistuntien yhteydessä. He lähettivät minulle nipun tarinan inspiroimia
piirustuksia. Se tuntui todella mukavalta.”
Rob
McCool ja Kirottu metsä päättyy minusta niin, että jatkoa on odotettavissa.
Olenko oikeassa?
”Rob McCoolin tarina
jatkuu vielä muutaman kirjan verran. Aikataulusta en osaa sanoa. Olen tällä
hetkellä kokopäivätöissä opettajana ja kirjoitan historiallista romaania Minna Canthista. Sen on määrä ilmestyä
vuonna 2019.”
Tatu Kokko: Rob McCool ja Krimin jalokivi
Icasos, 2015. 284 s.
Videoäänikirja
Tatu Kokko: Rob McCool ja Kirottu metsä
Icasos, 2017. 331 s.
Lämpimät kiitokset kirjailija Tatu Kokolle paneutuneista haastatteluvastauksista
ja kirjasarjan arvostelukappaleista!
Rob McCool ja Krimin jalokivi oli vuoden 2016 Savonia-palkintoehdokkaana.
***
Nuorten, erityisesti poikien, vähenevästä lukuharrastuksesta
on puhuttu paljon ja syystä huolestunein äänenpainoin. Lukutaidon tärkeyttä ja
lukuharrastuksen kaikinpuolista hyödyllisyyttä mutta myös ihanuutta ei varmaan
voi liikaa korostaa. Samaan aikaan tuntuu, että juuri nuorten- ja nuorten
aikuisten kirjat saavat yhä vähemmän tilaa ja huomiota mediassa.
Jokin aika sitten Twitterissä osallistuin keskusteluun,
jossa koetettiin vedota lehtiin edes kotimaisen lasten- ja nuortenkirjojen
arvostelujen julkaisemiseksi (en valitettavasti muista, kuka aloituksen
laittoi). Eikö voitaisi julkaista juttu jokaisesta kirjasta? Hieman myöhemmin
kirjailija JP Koskinen jyrähti
Twitterissä: ”Älkää taivastelko lehdissä,
ettei lapset ja nuoret lue. Esitelkää ja arvostelkaa lasten- ja nuortenkirjoja,
jotta ne näkyvät!” Niinpä. Taivastelu on helppoa ja halpaa, mutta toimeen
pitäisi oikeasti tarttua.
Päätin, että ainakin minä voin koettaa tehdä jotain. Päätin, että koko vuoden 2018 ajan
julkaisen kerran viikossa blogissani jutun, jossa käsitellään uutta kotimaista nuorten-
ja nuorten aikuisten (YA-) kirjallisuutta. Välttämättä juttu ei joka kerta
ole kirjaesittely, vaan saatan kirjoittaa jonkin toisenlaisenkin jutun niin
halutessani, mutta enin osaa tullee olemaan tämän yllä olevan jutun suuntaisia.
Haastan mukaan kotimaiset nuorten- ja nuorten aikuisten kirjallisuutta
julkaisevat kustantamot: lähettäkää minulle kotimaisia uutuusteoksia
luettavaksi ja esiteltäviksi! Kohderyhmän ikähaarukka voisi asettua johonkin 12
– 20-vuotiaiden tietämille, mutta hyvä
nuorten- ja nuorten aikuisten kirjallisuus sopii kaikille.
Vuoden 2019
alussa lupaan lahjoittaa kaiken saamani materiaalin jonkin valitsemani
yläkoulun koulukirjaston täytteeksi (ja saatan olla tässä valinnassa aika
puolueellinen, vinkiksi vain!). Haastan mukaan myös kaikki blogini seuraajat. Käykää lukemassa näitä juttujani,
kommentoikaa ja jakakaa niitä eteenpäin. Katsotaan, onko projektillani
mitään vaikutusta. En myöskään pahastu, jos joku muu bloggaaja lähtee mukaan haasteeseen,
vaikka vähän maltillisemminkin. Jos ei tästä muuta hyötyä ole, niin ainakin itse tulen lukeneeksi joukon todella hyviä kirjoja!
En lähde tähän vapaaehtoisurakkaani mitenkään uhrimielellä vaan iloisesti ja innolla. Olen blogissani esitellyt aiemminkin myös nuortenkirjoja ja nuorten aikuisten romaaneja, koska ihan vilpittömästi pidän niiden lukemisesta. Haluaisin, että muutkin keski-ikäiset ja kaikenikäiset lukijat ylipäätään etsiytyisivät kirjakaupoissa ja kirjastoissa myös näiden kategorioiden äärille. Siellä on tarjolla upeita elämyksiä, mahtavia tarinoita ja hienoa kirjallisuutta. Suomalainen lasten- ja nuortenkirjallisuus ja nuorten aikuisten kirjallisuus ovat korkealaatuisia, maailman huippuja. Niistä voimme olla kaikki ylpeitä. Miksi emme sitten lukisi niitä myös?
Huh. Nyt se on sanottu. Hieman hirvittää, mutta rohkea rokan
syö!
Olen ajatellut, että nuortenkirjajuttuni ilmestyisivät vastaisuudessa aina
torstaisin, mutta tämä aloitusjuttu ilmestyy poikkeuksellisesti sunnuntaina. Lisäksi
otan varaslähdön ja yritän purkaa varastoon kertynyttä aineistoa jo tämän
vuoden puolella. Vuodenvaihteeseen asti julkaisutahti tullee olemaan epäsäännöllinen.