Oululaisen Jarno
Mällisen kolmas romaani Kotirintama
oli minulle ensikosketus hänen tuotantoonsa. Tiiviin teoksen tarina ajoittuu
jatkosodan alkuun ja sijoittuu jonnekin epämääräiseen pohjoiseen Suomeen,
jäkälä- ja koskivyöhykkeelle. Sodan pauhut kantautuvat tupaan etäisenä jylynä,
mutta muuten varsinaisia sotatapahtumia ei kuvata.
Kymmenen ikävuoden korvilla oleva Joonas muuttaa kuulaana alkukesänä äidin
kuoleman jälkeen isän kanssa pohjoiseen, ilmeisesti isän kotiseuduille. Äiti
oli riutunut pois, mutta Joonas ei voi käsittää, miksi. Miksi äiti kuoli?
Isältä ei voi kysyä, sillä äidistä puhuminen ei ole sallittua. Tunteiden
käsittely saati niistä puhuminen eivät kuulu isän vahvuuksiin. Itse hän on
saanut lapsena remmiä, jotta haihattelu on saatu häädettyä. Pahimmilla tuskan
hetkillä hän turvautuu samoihin keinoihin.
Lapset ja lasten ajatusmaailma tuntuvat olevan miehelle
muutenkin täysin mahdottomia ymmärtää. Toki omia murheita on vaimon kuoleman
lisäksi kosolti. Lapsuudesta peräisin olevan selkävamman takia mies ei ole kelvannut
armeijaan eikä sotaan. Ruununraakkiin suhtaudutaan sota-aikaan halveksuvasti ja
avoimen vihamielisesti, ja miehen itsetunto ja itsehillintä ovat kovilla. Vaimon
eläessä hän on työskennellyt tämän perheen omistamassa kaupassa, siis tehnyt
omastakin mielestään naisten hommia. Moottorit ja ajaminen kuitenkin ovat hänen
intohimonsa, ja kuorma-autoilijaksi hän on kotiseudulleen palannut. Mutta miksi
hän on sieltä aikanaan lähtenyt ja katkaissut lähtiessään kaikki välinsä
sukuunsa?
Keskiössä on kuitenkin pieni puoliorpo Joonas, joka on
hämmentynyt ja peloissaan. Isällä ei ole aikaa eikä haluakaan auttaa poikaa
sopeutumaan uuteen ympäristöön, vaan pojan on pärjättävä pitkät päivät
omillaan. Isä antaa kohtuuttomia työtehtäviä, joista selviytyminen kummallisen
jäykän selänkin takia on mahdotonta. Selkäkivuistaankaan Joonas ei oikein osaa
tai uskalla kertoa isälle.
Mutta ei isä silti mikään hirviö ole. Usein isällä ja
pojalla on hyviä hetkiä, jolloin miesten kesken ongitaan, saunotaan ja
jutellaankin. Mutta äidistä tai isän sukulaisista puhuminen on kiellettyä, myös
niistä kahdesta ilkimyksestä, jotka ilmestyvät Joonaksen ja isän mökille
päiväsaikaan piinaamaan etelän tulokasta. Lasten keskinäisen julmuuden Mällinen
kuvaa armottomasti.
Joonas koettaa ratkaista elämänsä arvoituksia kesän
kuluessa. Vaikka isä ei suostu puhumaan, on tietoa saatavana muita reittejä.
Mielikuvitus yhdistettynä pelkoon ja hajanaisiin tiedonmurusiin vain ei ole
kovin terveellistä. Romaanin tunnelma on hyvin ahdistava, eikä huumoria ole
rahtustakaan sitä keventämässä.
Tähän ankeuteen ja ahdistavuuteen Mällisen käyttämä
lyhytlauseinen täsmällinen kieli sopii ja samalla tehostaa vaikutelmaa, samoin
aukkoinen kerronta. Lukija ei aina tiedä, mikä tapahtuu oikeasti, mikä vain
Joonaksen kuohuvassa mielessä. Lapsen näkökulma on hienosti toteutettu ja
uskottavakin, vaikka välillä Joonas vetää kovin aikuismaisia johtopäätöksiä etsiessään
selityksiä asioille. Lopussa osa arvoituksista saa ratkaisunsa ilman sen
kummempia selittelyjä ja osa jää auki. Kovin toiveikas ei loppu ole.
Jarno Mällinen: Kotirintama
Like 2017. 167 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti