Isänpäivää edeltävänä perjantaina ysiluokkalainen Ada
ensimmäistä kertaa ihan oikeasti huomaa koulukaverinsa Egzonin ja tämän huumaavat
silmäripset. Hetki yhdeksän minuuttia ennen päivän viimeisen oppitunnin
loppumista on käänne, piste, josta kaikki lähtee kulkemaan uuteen suuntaan.
Siltä ei tosin ihan heti tunnu, koska vaikuttaa siltä, ettei Egzon lainkaan
huomannut Adaa.
Adan äiti on boheemihko yksinhuoltaja, kuvataiteilija Elina.
Äidin mielestä he ovat Adan kanssa parhaat ystävät, mutta pelottavasti Ada on
alkanut muuttua ja liukua pois äidin ulottuvilta. Äitiä on aina naurattanut
Adan huono piirustustaito (vai kenties sittenkin salaa harmittanut?), ja Ada
ilmaiseekin itseään mieluiten kirjoittamalla. Isästään Adalla ei ole tietoa, ja
isän virkaa on tavallaan hoitanut Pohjanmaalla asuva eno. Harmi vain, että Adan
ja enon läheinen suhde tuntuu aiheuttavan kateutta ja närää enon perheessä.
Egzon taas on syntynyt Suomessa kosovolaislähtöiseen
muslimiperheeseen. Isoveli on häipynyt jäljettömiin, ja Egzonin harteilla on
vilkkaasta pikkuveljestä huolehtiminen. Kerrostaloasunnossa on suljettu ovi,
josta ei äidin tahdosta puhuta. Egzonin väylä tunteiden ilmaisuun on
piirtäminen – ja graffitit. Eräänä aamuna rehtorin auton kylkeen on maalattu
juoksuun pinkaiseva tyttö, Ada.
Adan ja Egzonin herkkä ja riipaiseva rakkaustarina eli Juuli Niemen Et kävele yksin nappasi viime vuonna Lasten ja
nuortenkirjallisuuden Finlandia -palkinnon, mutta sain sen luettua (tai
oikeammin kuunneltua) vasta nyt. (Sattumalta aloitin kuuntelun isänpäivää
edeltävänä perjantaina!)
Niemi kuvaa tarkkavaistoisesti herkänkipeää elämänvaihetta, jota Ada ja Egzon elävät. Kumpikin on lähtöisin perheestä, jossa vaietaan tärkeistä, tuskallisista asioista. Kodeissa on yllättäviä yhtäläisyyksiä, vaikka ne pinnalta katsoen eroavat toisistaan lähes kaikin tavoin. Kaveripiirit, sukulaiset, koulu ja avoin tulevaisuus tuovat omat jännitteensä nuorten tarinaan. Kuka minä olen, millaisena muut minut näkevät, mihin olen menossa, rakastaako minua kukaan? Näitä kysymyksiä Niemen teoksen päähenkilöt tuntuvat koko ajan pyörittelevän mielessään. Aikuistuminen ei totisesti ole helppoa! Keski-ikäisen äiti-ihmisen sydäntä raastaa nuoruuden epävarmuus, oman paikan etsintä ja hyväksynnän jano.
Niemi kuvaa tarkkavaistoisesti herkänkipeää elämänvaihetta, jota Ada ja Egzon elävät. Kumpikin on lähtöisin perheestä, jossa vaietaan tärkeistä, tuskallisista asioista. Kodeissa on yllättäviä yhtäläisyyksiä, vaikka ne pinnalta katsoen eroavat toisistaan lähes kaikin tavoin. Kaveripiirit, sukulaiset, koulu ja avoin tulevaisuus tuovat omat jännitteensä nuorten tarinaan. Kuka minä olen, millaisena muut minut näkevät, mihin olen menossa, rakastaako minua kukaan? Näitä kysymyksiä Niemen teoksen päähenkilöt tuntuvat koko ajan pyörittelevän mielessään. Aikuistuminen ei totisesti ole helppoa! Keski-ikäisen äiti-ihmisen sydäntä raastaa nuoruuden epävarmuus, oman paikan etsintä ja hyväksynnän jano.
Romaani jakautuu melko tasaisesti Adan ja Egzonin
vuorotteleviin osuuksiin. Adaa kuvataan ulkopuolisen kertojan avulla, ja Egzon
on teoksen minäkertoja. Osuudet ovat hyvin tasapainossa keskenään ja tarina
avautuu näin moneen suuntaan.
Vaikutelmani teoksesta ovat hieman ristiriitaiset. Niemen
tyyli on paikoin jopa uuvuttavan analysoivaa. Sekä Ada että Egzon välillä suorastaan
märehtivät sekä omia että toistensa ja muidenkin ihmisten sanomisia ja
tekemisiä, ajatuksia ja vaikuttimia loputtomiin. Siksi olin tyytyväinen, että
kuuntelin tämän äänikirjana, koska olisin todennäköisesti painettua kirjaa
tullut joiltakin osin harpponeeksi (tunnustan, että näin saattaa joskus
käydä!). Kieli on hiottua, paikoin runollistakin, ja kielikuvat mietittyjä,
tarkalleen paikoilleen laskettuja.
Romaanissa on hyvin yltäkylläisesti materiaalia, koska Niemi
kuvaa sen sivuilla (joita on 362 kappaletta eli nuortenromaaniksi runsaahkosti)
monia mielenkiintoisia aiheita, kuten kuvataidelukioon pyrkimistä, Aamiainen
Tiffanylla -elokuvaa ja sen katselua, teinibileitä, nuorisotalotoimintaa ja
graffitien maalaamista. Teoksessa on ylipäätään paljon puhetta taiteesta.
Adan ja Egzonin ensirakkauden tarina ei pääty
vaaleanpunaisissa hattaratunnelmissa. Asiat menevät katkerasti vinoon
herkimmässä mahdollisessa tilanteessa, eikä niitä enää pysty korjaamaan. Tämä
oli mielestäni oivallisen rohkea ratkaisu valitettavan surullisessa
realismissaan. Kohtuuttomat paineet yhdistettyinä pelkoon ja tietämättömyyteen
koituvat nuorten kohtaloksi.
Mietin kuunnellessani, millaiselle
nuorelle lukijalle teosta suosittelisin. Päähenkilöiden nuoruus (Ada ja
Egzon ovat 15-16-vuotiaita teoksen tapahtuma-aikana) saattaa sulkea pois
lukioikäisiä, nuoria aikuisia lukijoita. Ainakin oman kokemukseni mukaan nuoret
lukevat mielellään hieman itseään vanhemmista henkilöistä. Yläasteikäisistä
lukijoista kohderyhmäksi valikoitunevat lukemista vähintäänkin kohtalaisen
runsaasti harrastavat, sillä tapahtumien hitaahko eteneminen, kielen vaativuus
ja teoksen ihan fyysinen paksuus sulkevat kokemattomat lukijat helposti pois. Nuoruusvaiheen
jo ohittaneille lukijoille tämä tietysti sopii oivallisesti. Adan ja Egzonin
tarinan matkassa voi tehdä kirpaisevan nostalgiamatkan omaan nuoruuteensa ja
ennen kaikkea päivittää tuntumaansa nykynuorten maailmasta.
Kirjan luettuani äimistelen myös sen ulkonäköä. Laura Lyytisen suunnittelemat kannet
ovat kieltämättä herkullisen kauniit. Nuoren naisen virheetön iho toimii
siveltimenvetojen taustana. Yleissävy on roosanpunainen, pastellinen. Imelä,
saattaisi joku sanoa. Olen keski-ikäinen nainen, joten käsitykseni todennäköisesti
on ennakkoluulojen vahvasti kuorruttama, mutta toisaalta minulla on parin
vuosikymmenen kokemus siitä, millaisia kirjoja 13-16-vuotiaitten
miesoletettujen lukijoitten enemmistö suostuu esimerkiksi koululuokassa
lukemaan. Ei vaaleanpunaisia. Valitettavasti. Ei, vaikka kuinka opettaja
vakuuttaisi, että tarinassa on myös miesnäkökulmaa.
Et kävele yksin on nostattanut ainakin kirjablogeissa pääasiassa ihastuneita huokauksia. Suketus Eniten minua kiinnostaa tie -blogista on ihastunut teoksen kauniiseen kieleen,
mutta ei suinkaan varauksettomasti. Mari A:n kirjablogissa todetaan, että teos on suunnattu kokeneemmalle
lukijalle. Kialle Luetaanko tämä -blogissa teoksen kannet ovat tuoneet mieleen chick lit -romaanin. Ehkä eniten ’oikeaa’ kohderyhmää edustava Hanna Sivujen välissä -blogista antaa
kaikkein kriittisimmän näkemyksen teoksesta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
WSOY 2016. 362 s.
Juuli Niemi: Et kävele yksin
WSOY 2016. 362 s.
Arvostelukappale.
Tämä juttuni on osa varsinaisesti vasta vuoden vaihduttua alkavaa nuortenkirjallisuusprojektiani #nuortenkirjatorstai, jonka tiimoilta olen luvannut julkaista viikoittain uutta kotimaista nuorten- ja nuorten aikuisten kirjallisuutta käsittelevän jutun. Lisää suunnitelmistani vaikka tämän kirjoituksen lopusta.