Arkeomysteeri-sarjan keskushenkilöinä
seikkailevat suomalaisnuoret Silva, Kaius ja Leo, jotka asuvat vanhempiensa
työn takia Roomassa. Silva ja Kaius ovat kaksoset ja Leo on heidän ystävänsä.
Silva on tietotekniikkanero, Kaius kirjaviisas ja Leo joukon urheilullisin. Sarjan
neljännessä osassa Viimeinen etruski
jo lukioikäiset ystävykset edustavat tervehenkistä ja itsenäistä nuorisoa,
jolla on taipumusta ajautua kiperiin tilanteisiin ja vaarallisiin
seikkailuihin. Niistä he selviytyvät nokkeluutensa ja taitojensa sekä
suhteidensa avulla, vaikka vastassa on välillä pelottaviakin
rikollisorganisaatioita.
Silva ja Kaius ovat joululoman viimeisinä
päivinä tekemässä rästissä olevia koulutehtäviään San Pietro in Vincolin
kirkossa, kun siellä sijaitsevan Michelangelon veistämän Mooses-patsaan jalusta
räjäytetään paikoiltaan. Silva on juuri ennen räjähdystä onnistunut nappaamaan
matkapuhelimellaan viestin, jonka perusteella nuoret pääsevät jyvälle tekijöiden
tarkoitusperistä. Joku on päättänyt ratkaista, mitä Michelangelo tiesi
etruskeista ja näiden jättämästä perinnöstä, tarunhohtoisesta aarteesta. Mikä
suhde Michelangelolla ylipäätään oli tähän kiehtovaan kansaan?
Hyvin hatarien ja mystiikan verhoon
kätkettyjen vihjeiden perusteella nuoret heittäytyvät jälleen seikkailun
pyörteisiin. Lukija nimittäin tietää, että viisisataa vuotta kätkössä pysyneen
aarteen kintereillä on hyvin varustautunut rikollisjoukkio. Seikkailu alkaa
saada hurjia käänteitä lumisilla vuoristoteillä ja pienessä Capresen kylässä,
jossa sijaitsee Michelnagelon nimeä kantava museo. Onneksi nuorten vanha tuttu
poliisi Urso on saanut siirron seudulle ja liittyy vapaapäivänään
seikkailijoihin.
Mutta etruskien aarre kiinnostaa myös
kolmatta osapuolta, jota sen paremmin roistot kuin nuoret sankaritkaan eivät
osaa ottaa lukuun…
Nemo Rossi -nimimerkin suojissa kirjoja parityönä kirjoittavat Mika
Rissanen ja Juha Tahvanainen. Asiantuntemusta ja kirjoittajakokemusta miehillä
on vaikka muille jakaa, joten ei ihme, että kirjat ovat mielenkiintoisia ja
sujuvalukuisia, aikuistakin lukijaa viihdyttäviä (ja salavihkaa sivistäviä). Viimeinen etruski nosti hakematta
mieleeni Dan Brownin
menestystrillerin Enkelit ja demonit,
enkä erehtyne, jos arvailen yhtäläisyyksiä tarkoituksellisiksi. Idea on
sujuvasti muokattu nuortenkirjaan sopivaksi. Juoni on nopeakäänteinen ja
jännittävä, mutta kiperistä tilanteista selvitään, kuten lajityyppi
edellyttääkin.
Tapahtumapaikkana Rooma ja Toscanan
ikiaikaiset kulttuurimaisemat ovat oivallisia ja kuin tyrkyttävät materiaalia
mielikuvituksen laukata. Kirkoissa ja museoissa tutustutaan taideaarteisiin ja
samalla, kun koetetaan ratkaista Michelangelon teoksiinsa kätkemiä vihjeitä
aarteen kätköpaikasta, tullaan oppineeksi koko lailla runsaasti
kulttuurihistoriasta. Ei lainkaan hassumpaa!
Suosittelen Viimeistä etruskia ja koko sarjaa yläkouluikäisille lukijoille. Hieman lienee hyvä olla lukijakokemusta takana, sillä teoksilla on kuitenkin mittaa ja henkilöitä on melkoisesti. Toisaalta vauhtia ja vaarallisia tilanteita on runsaasti, joten tarinan imuun pääsee helposti, eikä huumoriakaan ole tyystin unohdettu. Sarjan osat voi lukea missä järjestyksessä tahansa.
Suosittelen Viimeistä etruskia ja koko sarjaa yläkouluikäisille lukijoille. Hieman lienee hyvä olla lukijakokemusta takana, sillä teoksilla on kuitenkin mittaa ja henkilöitä on melkoisesti. Toisaalta vauhtia ja vaarallisia tilanteita on runsaasti, joten tarinan imuun pääsee helposti, eikä huumoriakaan ole tyystin unohdettu. Sarjan osat voi lukea missä järjestyksessä tahansa.
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Myllylahti 2016. 283 s.
Myllylahti 2016. 283 s.
Arvostelukappale
Arkeomysteeri-sarjan aiemmat osat:
Juttu on osa #nuortenkirjatorstai -sarjaani. Aiemmat jutut:
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti