Elämä ei ollut mitään sen hienompaa. Oli parempi tajuta ajoissa.
Kun lukemattomissa nykyajan romaaneissa tuntuu olevan
pääsääntöisesti yli viisisataa sivua mittaa, tuntuu alle parisataasivuinen
romaani mukavalta poikkeukselta. Voinee puhua pienoisromaanista, jos sivuja on
’vain’ 175, kuten Anna-Liisa Ahokummun
esikoisromaanissa Viktor Stanislauksen
kolmetoista sinfoniaa (nimen osalta ei sitten olekaan enää tyydytty
minimalismiin!).
Ahokumpu on koonnut teoksensa tarinan tutunoloisista
aineksista. Lapin sodan aikaiset poikkeusolosuhteet heittävät varjonsa vielä 1980-luvulle,
joka on romaanin nykyhetkeä. Puhumattomuus ja vaikeat perhesalaisuudet ovat
romaanin käyttövoimaa. Minäkertoja perhostutkija Max Halma kokoaa oman
historiansa ja itsensä palapeliä, ja saman puuhan äärellä on myös lukija.
Paljon sanotaan rivien välissä. Jokainen ilmi kirjoitettu sana ja lause tuntuu
tärkeältä. Silti teoksessa on ilmavuutta. Se hengittää kuin hyvä musiikki.
Max Halma on ollut äitinsä Silvan ainoa lapsi. Isästään Max
ei tiedä juuri muuta kuin että tämä on ollut saksalainen sotilas ja kuollut
hukkumalla viikkoa ennen Maxin syntymää. Äidin kuolema havahduttaa Maxin
huomaamaan, että hyvin vähän hän tiesi äidistäänkään. Välit ovat olleet viileät
ja etäiset. Maxin oma avioliitto on päätynyt eroon, eikä suhde omaan
murrosikäiseen tyttäreenkään tunnu kovin helpolta tai lämpimältä. Mieluiten Max
tutkii perhosiaan.
Äidin piirongin päältä Max yllätyksekseen löytää kuolleen
perhosen ja oman ikivanhan määritysoppaansa. Oliko äiti kaikesta huolimatta
ollut kiinnostunut perhosista? Max ei tunnista perhosta, ja sen
lajimäärityksestä tulee hänelle pakkomielle. Onko äiti tietämättään löytänyt
uuden lajikkeen? Voisiko äidin perhonen olla Maxin portti menestykseen ja
maineeseen?
Äidin poismeno sysää liikkeelle myös toisen tutkimuksen. Max
päättää lopultakin selvittää tiedot isästään. Kuka hän oli ja mitä hänelle
tapahtui? Voisiko Saksassa olla sukulaisia, jotka kenties tunsivat hänen
isänsä? Max ei ole kovin tarmokas, oikeastaan kaikkea muuta, mutta nämä kaksi
asiaa alkavat askarruttaa hänen mieltään niin, että lopulta on toimittava.
Lukijalle (ja osittain Maxillekin) paljastuu katkelmallinen
ja intohimoinen rakkaustarina sodan ajalta. Silva Halma tutustuu saksalaisiin
veljeksiin Erik ja Viktor Stanislaukseen ja rakastuu. Sekavat ajat ja kohtalo heittelevät
nuoria holtittomasti. Kirjavien vaiheiden jälkeen Max kuitenkin päätyy
kuuntelemaan erikoislaatuista konserttia Saksaan ja tapaa vanhan miehen, jolla
on kerrottavaa hänen isästään.
Kirjassa on kolmetoista lukua eli sinfoniaa kuten on Viktor
Stanislauksen merkillisessä jäähyväiskonsertissakin. Ahokumpu on käyttänyt
erilaisia tekniikoita ja tekstilajeja, joten luvut ovat keskenään hyvin
erilaisia. Mukana on autenttisen vaikutelman antavia haastatteluja
valokuvineen, päiväkirjamerkintöjä, uutisia ja kirjeitä tavanomaisen kerronnan
rytmittäjänä.
Teoksen nykyhetken sijoittuminen 1980-luvun alkuun on
merkillisen nostalgista. Ihmisten on viestiäkseen kirjoitettava kirjeitä ja jos
haluaa tutkia vanhoja asiakirjoja, on matkustettava arkistokaupunkiin ja
pengottava materiaalia ihan fyysisesti. Eipä siitä tosiaan vielä niin hirveän
pitkä aika ole!
Viktor
Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa on mielenkiintoinen avaus. Jään
seurailemaan, mitä Ahokumpu vielä saakaan aikaan.
Anna-Liisa Ahokumpu: Viktor
Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa
Gummerus 2018. 275 s.
Gummerus 2018. 275 s.
Arvostelukappale.
Vaikuttaapa mielenkiintoiselta teokselta! Lienee pakko tutustua 😊
VastaaPoistaSuosittelen lämpimästi! Tiivis ilmaisu, napakka muoto ja sopiva mitta, joten tämän lukee nopeasti. Jää kuitenkin mieleen vahvasti.
PoistaKirsi, timanttinen osoitus minimalismin mahdollisuuksista luoda laatua. Kirjan mitta ei ole sen laatukriteeri, mutta toisinaan minusta on tuntunut ihan parhaitakin lukiessa, että kunpa kustannustoimittaja olisi vähän edellyttänyt tiivistystä.
VastaaPoista<3
Täsmälleen samat ajatukset. Rakastan pitkää prosaa, mutta laveus ei ole itseisarvo. On taito sanoa lyhyesti mutta samalla kauniisti.
Poista