Dekkarimääritelmän mukaan teoksessa tehdään rikos, jota
selvitellään. Järjestyksellä ei niin ole väliä, mutta pääpiirteissään nämä
elementit pitäisi löytyä. Trillerissä taas koetetaan yleensä estää jokin rikos,
ja estämisyrityksiin liittyy yleensä näyttävästi vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Ane Rielin
teoksessa Pihka tehdään useitakin
rikokseksi luokiteltavia tekoja, muun muassa tukehdutetaan isoäiti hengiltä, ja
loppupuolella yritetään estää katastrofia tapahtumasta, mutta varsinaisesti rikoksia ei yritetä ratkaista. Peitellä kylläkin, mutta ei varsinaisesti rangaistuksen pelosta vaan menettämisen.
Dekkarin määritelmää Pihka ei siis aivan minusta täytä, trillerinkin heikohkosti. Se on ennemminkin jonkinlainen psykologisen trillerin ja kauhuromaanin sekoitus ilman yliluonnollisia kauhuelementtejä. Piinaavan jännittävä tarina välillä on, mutta samalla se on surullinen ja todentuntuisuudessaan pelottava. Ei siis ihme, että Riel on saanut kirjasta Lasiavain-palkinnon, joka myönnetään vuosittain parhaalle pohjoismaiselle dekkarille.
Dekkarin määritelmää Pihka ei siis aivan minusta täytä, trillerinkin heikohkosti. Se on ennemminkin jonkinlainen psykologisen trillerin ja kauhuromaanin sekoitus ilman yliluonnollisia kauhuelementtejä. Piinaavan jännittävä tarina välillä on, mutta samalla se on surullinen ja todentuntuisuudessaan pelottava. Ei siis ihme, että Riel on saanut kirjasta Lasiavain-palkinnon, joka myönnetään vuosittain parhaalle pohjoismaiselle dekkarille.
Pihka on tarina
siitä, kuinka ihan tavallinen perhe voi vahingossa lähteä luisumaan
sivuraiteelle. Kun kukaan ei huomaa eikä käännä vaihdetta taikaisin
paikoilleen, alkaa vauhti kiihtyä ja vahingot kasvavat nopeutuvalla vauhdilla.
Sekaan vielä aimo annos jääräpäisyyttä ja muutama sopivaan kohtaan osuva
sattuma, niin totaalinen katastrofi on valmis.
Tapahtumien keskipisteessä on Liv, joka kirjan alussa on
alle kouluikäinen. Siinä vaiheessa perheen tilanne on jo karannut kaikkien
asianosaisten käsistä:
”Valkoisessa huoneessa oli pimeää kun isäni tappoi isoäidin. Minä olin siellä. Myös Carl oli siellä, mutta häntä he eivät koskaan huomanneet. Oli jouluaattoaamu ja satoi pikkuisen lunta, mutta kunnon valkeaa joulua ei tuona vuonna tullut.”
”Valkoisessa huoneessa oli pimeää kun isäni tappoi isoäidin. Minä olin siellä. Myös Carl oli siellä, mutta häntä he eivät koskaan huomanneet. Oli jouluaattoaamu ja satoi pikkuisen lunta, mutta kunnon valkeaa joulua ei tuona vuonna tullut.”
Vähitellen Liv kerii auki aikaisempia ja myöhempiä
tapahtumia, ja lukijalle alkaa hahmottua, miksi tähän tilanteeseen on jouduttu.
Miksi isän oli tapettava isoäiti, miksi Liv oli mukana, kun se tapahtui, miksi
isä ei huomannut Carlia, mikä oli valkoinen huone? Kaikki tämä selviää, samoin
koko joukko muita asioita, joita lukija ei välttämättä haluaisi tietääkään.
Tärkeää on kuitenkin, että koko ajan Liv tietää, että isä on kiltti ihminen ja että isä ja äiti rakastavat häntä. Liv tietää olevansa kotona turvassa. Uhka tulee ulkopuolelta. Livin kertomuksen lomassa selviää myös, mitä Livin äiti on ajatellut ja tuntenut tapahtumien edetessä, sillä tekstiä rytmittävät äidin kirjeet tyttärelleen.
Tärkeää on kuitenkin, että koko ajan Liv tietää, että isä on kiltti ihminen ja että isä ja äiti rakastavat häntä. Liv tietää olevansa kotona turvassa. Uhka tulee ulkopuolelta. Livin kertomuksen lomassa selviää myös, mitä Livin äiti on ajatellut ja tuntenut tapahtumien edetessä, sillä tekstiä rytmittävät äidin kirjeet tyttärelleen.
Perhe elää pienen saaren ulokkeessa, jota kutsutaan Pääksi,
koska se näyttää ylhäältä katsoen olevan kapean kaulamaisen kannaksen kautta
kiinni saaressa kuin vartaloon kuuluva pää. Saarella on pieni kaupunki tai
kylä, jossa ovat kaikki tärkeimmät palvelut. Mantereelle kuljetaan lautalla. Kaikki
tuntevat saarella toisensa, ja omituista käyttäytymistä siedetään ja ihmisten
halua eristäytyä kunnioitetaan ehkä enemmän kuin muualla.
Livin isä Jens on puuseppä, joka on perinyt pienen yrityksen
salamaniskuun kuolleelta isältään. Isän äkillinen menettäminen on sysännyt
Jensin pois raiteiltaan, mutta sitä ei ensi alkuun huomaa kukaan. Kun joku
lopulta huomaa, onkin jo liian myöhäistä. Ensimmäisiä ja yhä pahenevia merkkejä
Jensin omituisuudesta on hänen suhtautumisensa tavaroihin. Mitään ei saa
hävittää, ja uutta tavaraa alkaa kertyä Päähän kiihtyvällä, tuhoisalla
vauhdilla. Juuri tämä tavararöykkiöiden hypnoottinen karttuminen vangitsi minut
tarinan syövereihin. Kukapa ei ainakin tuntisi ihmisiä, joilla on tämä sama
piirre, joskin toivottavasti hieman lievempänä? Missä menee normaaliuden ja
hulluuden välinen hiuksenhieno raja?
Kaiken säilyttämisen ja kiinni pitämisen pakkomielteisyys ovat keskeisiä avaimia, kun haluaa ratkaista Jensin ja Pihkan arvoituksen. Tarina on kiehtova ja vangitseva monella tapaa. Sen verran uskallan paljastaa lopusta, että tunnelmat ovat apokalyptiset. Riel ei säästele!
Kaiken säilyttämisen ja kiinni pitämisen pakkomielteisyys ovat keskeisiä avaimia, kun haluaa ratkaista Jensin ja Pihkan arvoituksen. Tarina on kiehtova ja vangitseva monella tapaa. Sen verran uskallan paljastaa lopusta, että tunnelmat ovat apokalyptiset. Riel ei säästele!
Lasiavain on tullut Pihkasta
täysin ansaitusti. Huomaan jälleen, että juuri tällaiset erilaisia genrerajoja
rohkeasti ylittävät teokset vetoavat eniten lukumakuuni.
Ane Riel: Pihka (Harpiks)
Suom. Katriina Huttunen.
Aula & Co 2017. 248 s.
Arvostelukappale.
Ane Riel: Pihka (Harpiks)
Suom. Katriina Huttunen.
Aula & Co 2017. 248 s.
Arvostelukappale.
Huomaan, että olen viime aikoina lukenut useammankin Aula& Co -kustantamon teoksen. Karita
Sainion Me emme elä samassa maailmassa kuin te -dekkarin äärellä olen
myös pohdiskellut genrerajoja ja luokittelua sekä todennut, että rohkeus on
tuottanut oikein mielenkiintoisen ja vaikuttavan lopputuloksen. Lone Theilsin dekkarit Kohtalokas merimatka ja Runoilijan vaimo ovat olleet
molemmat mieleeni, ja erityisen ihastuksissani olin Lucia Berlinin Siivoojan
käsikirjasta, josta en ole kirjoittanut blogiin mutta jonka novelleista
kirjoitin Twitteriin #novellitwiitti’n. Pieni mutta sitäkin laadukkaampi
kustantamo siis, jonka tuotantoa kannattaa seurailla ja ennen kaikkea lukea.
#dekkaritiistai-sarja:
Arttu Tuominen: Silmitön
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Arttu Tuominen: Silmitön
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Joo, tämä oli hyvä! En ole dekkareiden tai jännäreiden ylin ystävä, mutta tällainen genrejen sekoitus tuntuu toimivan. Kirjan loppu kummittelee yhä mielessäni, huh!
VastaaPoistaPihka kiinnostaa hetki hetkeltä enemmän! Kirjan sijoittuminen useamman genren rajamaille kuulostaa lupaavalta. Ei vain sattunut vielä vastaan kirjastossa.
VastaaPoistaMinustakin tämä - ainakin teoksen loppupuoli - repeää reippaasti kauhun puolelle. Genrerajojen hajoaminen on aina positiivista. Voi Liviä perheineen...
VastaaPoistaKomppaan Annikaa ts. kutsuin kirjan kotia kauhukodiksi. Pelkäsin Livin puolesta...
VastaaPoistaSain tämän kans juuri luettua ja todellakin on palkintonsa ansainnut! Upea kirja! :)
VastaaPoista