Edelleen saatan erityisesti esikoiskirjaa lukiessani
hämmästellä, miten valmista ja viimeisteltyä kirjoittajan kirjan sivuille
vuodattama teksti on. Edelleen, vaikka olen vuosia seurannut erilaisia kirjoittamista
ja julkaisemista sivuavia keskusteluja niin somessa kuin elävässä elämässäkin.
Terveellistä olikin lukea Nonna
Wasiljeffin esikoisromaanin Loukkupojan
jälkeen kirjailijan blogia,
jossa kirjailija on niukasti mutta säännöllisesti kuvannut
kirjoittamisprosessin etenemistä useiden vuosien ajan. Valmiin teoksen lukee
parissa illassa, jos hyvin käy, mutta sen kirjoittaminen ei useinkaan ole ollut
vaivatonta. Parhaimmillaan tulos on, kun kaikki tekstin synnytystuskat on
häivytetty näkymättömiin lopputuloksesta, mutta vaivattomuuden illuusio ei
synny helposti.
Loukkupoika on vaikeasti
määriteltävä romaani. Kustantaja on luettelossaan sijoittanut sen ’Nuorille aikuisille ja teineille’
-osastoon ja kuvailee sitä fantasiatrilleriksi. Miksei, trillerimäisyyttäkin
tarinassa on kosolti, mutta itse luokittelisin sen mieluummin fantasiaa
sisältäväksi dystopiaksi, sillä dystopia se minusta ensisijaisesti on.
Fantasia-aineksetkaan eivät ole viitta-ja-taikasauva- tai yksisarvisosastoa,
vaan enemmänkin hieman pidemmälle kehiteltyä todellisuutta, jotain, joka voisi
melkein ollakin realismia.
Usein kirjan ajatellaan olevan suunnattu nuorille
lukijoille, jos sen päähenkilö on nuori. Wasiljeff kertoo blogissaan, että
kirjoittamisen alkuvaiheissa Loukkupojan
Aaron (jolla ei vielä tuolloin tainnut olla nimeäkään) oli 12-vuotias. Tarinan
hioutuessa hän päätti muuttaa Aaronin ikää ja valmiissa kirjassa hän on
15-vuotias. Syyksi vanhentamiseen kirjoittaja mainitsee tarinan synkät ja
väkivaltaisetkin käänteet. Minusta Aaron olisi voinut olla vieläkin vanhempi,
mutta päätös on luonnollisesti kirjoittajan. Joka tapauksessa on tuhlausta, jos
Loukkupoikaan tarttuvat vain teinit
ja nuoret aikuiset. Se on niin hyytävän hyvä romaani, että suosittelen sitä
lämpimästi nuoren aikuisen määritelmän jo ohittaneillekin lukijoille!
Aaron on syntynyt ja elänyt koko elämänsä Loukun
Ensimmäisellä tasolla, jota synkeät Tomut pitävät vartijoiden avulla tiukassa
otteessaan. Muurien ympäröimästä maailmasta pääsee vain yhteen suuntaan,
rakennuskompleksin sisään johtavan portin kautta Toiselle tasolle, josta jotkut
saattavat väliaikaisesti palata mutta jonne useimmat jäävät lopullisesti. Sinne
on viety aikanaan myös Aaronin äiti.
Ulkomuurin portista on tiettävästi poistunut luvallisesti vain yksi henkilö. Hän oli seitsemänvuotias Sofia, Aaronin paras ystävä. Lapset ovat Loukussa harvinaisia, ja Aaron on ainoa siellä koskaan syntynyt. Vähitellen lukijalle alkavat avautua Loukun rakenne ja merkitys. Sinne suljetut eivät ole ihmisiä vaan luonnokkaita. Luonnokkailla on luonnoksi kutsuttuja kykyjä, kuten taito lukea ajatuksia tai saada toiset tuntemaan haluttuja tunteita. Luonto voi olla myös väkivaltaista voimaa, kuten kyky vahingoittaa ihmistä koskematta tätä fyysisesti. Loukun ja sen hallitsijoiden eli Tomujen tavoitteena on ottaa luonnokkaiden luonto haltuunsa ja hävittää heidät kokonaan. Luonto on oikeastaan pitkälle vietyä mielen hallintaa, ei niinkään mitään yliluonnollista.
Ulkomuurin portista on tiettävästi poistunut luvallisesti vain yksi henkilö. Hän oli seitsemänvuotias Sofia, Aaronin paras ystävä. Lapset ovat Loukussa harvinaisia, ja Aaron on ainoa siellä koskaan syntynyt. Vähitellen lukijalle alkavat avautua Loukun rakenne ja merkitys. Sinne suljetut eivät ole ihmisiä vaan luonnokkaita. Luonnokkailla on luonnoksi kutsuttuja kykyjä, kuten taito lukea ajatuksia tai saada toiset tuntemaan haluttuja tunteita. Luonto voi olla myös väkivaltaista voimaa, kuten kyky vahingoittaa ihmistä koskematta tätä fyysisesti. Loukun ja sen hallitsijoiden eli Tomujen tavoitteena on ottaa luonnokkaiden luonto haltuunsa ja hävittää heidät kokonaan. Luonto on oikeastaan pitkälle vietyä mielen hallintaa, ei niinkään mitään yliluonnollista.
Loukun Ensimmäisen tason asukkailla on käytössään suppea
kirjasto, jossa on vain lasten- ja tietokirjoja. Lukea saa, mutta
kirjoittaminen on ankarasti kiellettyä. Aaronilla on kuitenkin asunnossaan
visusti kätkettynä äidin aikanaan kirjastosta lainaama satukirja Seitsemän pientä hiippalakkia. Äiti on
kirjoittanut jokaisen sen tarinan lomaan omat ohjeensa Aaronille tulevan
varalle. Kun Loukkuun tulisi Kissa, joka auttaisi Aaronia lähtemään pois, olisi
Aaronin lähdettävä ja jätettävä kaikki.
Kirjan säilyttäminen on hengenvaarallista, samoin sormuksen, jonka äiti on myös jättänyt Aaronille perinnöksi. Äidin ohjeet alkavat toteutua Aaronin elämässä toinen toisensa jälkeen. Samalla kun Aaron ystävineen toteuttaa tehtäväänsä eli pakoa, hän alkaa vähitellen ymmärtää Loukun ja maailman rakennetta. Hän saa myös tietää itsestään asioita, joista olisi oikeastaan ollut mieluiten tietämättä. Poikaa ajaa eteenpäin ajatus Sofian löytämisestä. Sofia on jossakin ulkona odottamassa Aaronia, siitä hän on varma.
Kirjan säilyttäminen on hengenvaarallista, samoin sormuksen, jonka äiti on myös jättänyt Aaronille perinnöksi. Äidin ohjeet alkavat toteutua Aaronin elämässä toinen toisensa jälkeen. Samalla kun Aaron ystävineen toteuttaa tehtäväänsä eli pakoa, hän alkaa vähitellen ymmärtää Loukun ja maailman rakennetta. Hän saa myös tietää itsestään asioita, joista olisi oikeastaan ollut mieluiten tietämättä. Poikaa ajaa eteenpäin ajatus Sofian löytämisestä. Sofia on jossakin ulkona odottamassa Aaronia, siitä hän on varma.
Wasiljeffin luoma maailma on pelottava, ahdistava ja synkkä,
varsinkin, kun se on helppo nähdä allegoriana nykymaailmasta. Ihmisiä
luokitellaan heidän synnynnäisten ominaisuuksiensa takia, vallankäyttäjät ovat
häikäilemättömiä omia etujaan vaaliessaan ja tarkoitus pyhittää äärimmäisetkin
keinot. Perinteisestä fantasiasta Wasiljeff irtautuu muun muassa viemällä hyvän
ja pahan välisen kamppailun monta astetta totuttua monimutkaisemmaksi. Ketkä
ovat hyvän puolella ja ketkä pahoja, ei olekaan Wasiljeffin tarinan maailmassa
mitenkään yksioikoinen ja helppo juttu. Tämän ongelman eteen Aaron joutuu
useaan kertaan.
Loukku sijaitsee jossakin tuntemattoman maailman
tuntemattomassa maassa. Olosuhteet vaikuttavat tutuhkoilta, ja tekniikkaa on
ainakin autoista ampuma-aseisiin. Mitään huipputeknologiaa ei kuitenkaan
käytetä, joten ajallisestikin tapahtumien sijoittaminen tunnetulle kartalle on
vaikeaa. Dystopia on lähinnä yhteiskunnallista, eikä esimerkiksi
ekokatastrofista ole viitteitä.
Aaronin tarina imaisi minut kerralla syövereihinsä ja piti
otteessaan tiukasti loppuun asti. Hieman oikeastaan harmittaa, että Loukkupoika on romaaniparin aloitusosa
eli tarina jää kesken (mutta päättyy kerrassaan taitavaan koukkuun!). Toisaalta
on hienoa tietää, että voi vielä palata henkilöiden pariin. Wasiljeff on hionut
tarinan käänteet taitavasti. Tulin useaan kertaan yllätetyksi, mikä on
kerrassaan mainiota.
Kenelle Loukkupoika
sitten on suunnattu ja kenelle sitä suosittelisin? Mielestäni se on sen verran
kovaa kamaa, että nuorimmat lukijat löytynevät kokeneista ysiluokkalaisista
spefifaneista. Heitä vanhemmat eli niin sanotut nuoret aikuiset ovat
luonnollisesti Loukkupojan lukijoita,
mutta kuten jo aiemmin sanoin, on todella sääli, jos tämä jää sitä vanhemmalta
lukijajoukolta väliin. En kokenut itseäni hetkeäkään liian vanhaksi lukijaksi.
Lisäksi tätä kannattaa tarjota myös niille nuorille, jotka jääräpäisesti
sulkevat silmänsä kotimaiselta fantasiakirjallisuudelta. Tämä on kansainvälistä
tasoa, ei epäilystäkään!
Nonna Wasiljeff:
Loukkupoika
Otava 2017. 336 s.
Arvostelukappale.
Otava 2017. 336 s.
Arvostelukappale.
#nuortenkirjatorstai-sarja:
Tatu Kokko: RobMacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Elina Rouhiainen: Muistojenlukija
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Tulossa:
Riina Mattila: Järistyksiä 22.2.2018
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä 1.3.2018
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan 8.3.2018
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat 15.3.2018
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Tulossa:
Riina Mattila: Järistyksiä 22.2.2018
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä 1.3.2018
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan 8.3.2018
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat 15.3.2018
Minuakin hieman hämmentää tuo fantasia-määritelmä kirjan kannessa. Olen puolivälissä kirjaa, enkä ole vielä kovin syttynyt kirjan tarinalle. Kankeasti saan luettua. Jospa loppua kohti pääsisin mukaan...
VastaaPoistaKuuntelin tämän äänikirjana, mikä oli selvästi väärä valinta. Lukijan tyyli oli häiritsevän töksähtelevä, samoin hänen Tomuille kehittelemänsä nasaaliääni.
VastaaPoistaOli myös vaikea pysyä perillä siitä, mitkä keskustelut käytiin ääneen, mitkä ajatuksissa. Samoin Seitsemän pienen hiippalakin tarinat (ne oikeat ja äidin omat) olivat vaikeasti seurattavissa.
Valittamisestani huolimatta jään kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan seuraavaa osaa, sen verran jännään kohtaan tarina jäi. :)