Tuhat ja yksi tarinaa nuoruudesta -kirjoituskilpailu oli osa WSOY:n Suomen
satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Kilpailussa etsittiin uusia kaunokirjallisia
tekstejä, jotka kertovat nuorten elämästä tämän päivän muuttuvassa
suomalaisessa todellisuudessa. Mitä Suomen nuoret toivovat tulevaisuudelta,
mitä he pelkäävät? Minkälaisia tarinoita tästä ajasta syntyy? Kilpailu oli
tarkoitettu kirjoittajille, jotka eivät vielä olleet julkaisseet
kaunokirjallista teosta nuorille. Rohkeat kokeilut olivat tervetulleita.
Kilpailun voitti Jukka Behm nuortenromaanillaan Pehmolelutyttö, joka julkaistiin viime syyskuussa ja joka
oli yksi kuudesta syksyn 2017 Lasten ja nuorten Finlandia -palkintoehdokkaista.
Kilpailun kolme parasta teosta kustantamo sitoutui julkaisemaan sähköisessä
muodossa ja voittaja siis julkaistiin myös painettuna.
Kakkoseksi raati asetti Riina
Mattilan nuorten aikuisten romaanin Järistyksiä,
joka kertoo sisäoppilaitosmuotoista taidelukiota jossain päin Suomea käyvästä
Eeliasta. Romaani ”kuvaa rakastumista
sellaisella voimalla, herkkyydellä ja tarkkuudella, että lukija tuntee jokaisen
värähdyksen omassa vatsanpohjassaan saakka.”
Kolmannen palkinnon nappasi Sanna Heinosen romaani Noland,
joka ”on vahva kertomus monikulttuurisesta ystävyydestä ja rakkaudesta
jalkapalloon”.
Olen nyt lukenut kaikki kolme palkintosijoille yltänyttä
romaania, ja on pakko tunnustaa, ettei varsinaisesti käy kateeksi tämänkään
raadin tehtävä. Parhaimmiston keskinäisen järjestyksen päättäminen on varmasti
vaatinut keskustelua. Jos olisin itse saanut mitalit jakaa, olisi kahden
ensimmäisen paikka kenties vaihtunut päinvastaiseksi. Vaikutuin ja liikutuin Järistysten parissa aidoimmin. Tarina kosketti keski-ikäisen
lukijankin sydäntä. Millaistakohan olisi lukea tämä kirja nuorena, sydän
vereslihalla?
”Lapsena ajattelin,
että minut oli vahingossa tiputettu väärään paikkaan, siksi olemassaolo kutitti
ja oli jotenkin vaikeaa. Ajattelin, että uskomalla tarpeeksi minut haettaisiin
jonakin yönä oikeaan kotiin. Jonnekin, missä kaikkien sisällä asuisi aurinko,
eikä minun tarvitsisi enää pelätä niitä hetkiä, kun jokin minussa räsähti rikki
ja alkoi vuotaa. Sellaisina iltoina pystyin nukahtamaan vain, jos silitin omaa
käsivarttani ja sepitin samalla iltasatua ihmisistä, jotka osasivat paijata
kaikki surupeikot kesyiksi.”
Elisa eli Eelia on kotoisin pikkukaupungista, jota kutsutaan
kirjassa vain nimellä pesäpallokaupunki. Nimi on kuvaava ja nostaa ainakin
minulle mieleen hyvinkin vahvoja stereotypioita kapeakatseisesta ja
tiukkapipoisesta pikkukaupunki-ilmapiiristä. Siihen mielikuvaan Eelian hyvää tarkoittavat mutta ahdaskatseiset vanhemmat istuvat hieman turhankin hyvin. He eivät halua nähdä ja ymmärtää,
miksi tytär kieltäytyy pukemasta joulujuhlaan mekkoa.
Kun Eelia isompana haluaa pukea ylleen miesten paidan, äiti kutsuu sitä kapinaksi ja ’vaiheeksi’. Vanhemmat uskovat, että kieltämällä totuuden he voivat pakottaa tyttärensä siihen muottiin, johon tämä heidän mielestään kuuluu. Eelian hätää ja tuskaa ei näe eikä kuule kukaan. Sukupuolijaottelu ahdistaa Eeliaa mielettömästi, kun ei ole ketään, jonka kanssa voisi edes puhua. Hän ei ole tyttö, vaikka vartalo siltä näyttääkin. Mutta ei hän koe olevansa oikein poikakaan. Arat tutkimusretket netissä tuovat joitakin helpottavia vastauksia, mutta yhtä kaikki elämä pesäpallokaupungissa on tukehduttaa hänet.
Kun Eelia isompana haluaa pukea ylleen miesten paidan, äiti kutsuu sitä kapinaksi ja ’vaiheeksi’. Vanhemmat uskovat, että kieltämällä totuuden he voivat pakottaa tyttärensä siihen muottiin, johon tämä heidän mielestään kuuluu. Eelian hätää ja tuskaa ei näe eikä kuule kukaan. Sukupuolijaottelu ahdistaa Eeliaa mielettömästi, kun ei ole ketään, jonka kanssa voisi edes puhua. Hän ei ole tyttö, vaikka vartalo siltä näyttääkin. Mutta ei hän koe olevansa oikein poikakaan. Arat tutkimusretket netissä tuovat joitakin helpottavia vastauksia, mutta yhtä kaikki elämä pesäpallokaupungissa on tukehduttaa hänet.
Eelian yllätykseksi vanhemmat kuitenkin suostuvat siihen,
että hän käy lukion monen sadan kilometrin päässä kotoa Vaajapuron kunnan
taidelukiossa Vällyssä. Se on parasta, mitä Eelialle on tapahtunut. Siihen
asti. Toisen lukiovuoden alussa kouluun tulee ketunsilmäinen tyttö Isla, joka
muuttaa kaiken lopullisesti. Eelia rakastuu.
Mattila kuva Eelian ja Islan suhteen kehittymisen Eelian
näkökulmasta pakahduttavan kauniisti kaikkine jumalaisine onnentunteineen ja
syvän epätoivon hetkineen. Samalla kun nuorten suhde etenee ja syvenee, Eelia
alkaa vähitellen päästä sinuiksi itsensä kanssa. Mutta helppoa se ei ole. Ei,
vaikka Islan lisäksi koulussa on Eelian uskollinen ja turvallinen kämppis
Karhu, joka auttaa, tukee ja neuvoo kaikessa, aivan kaikessa, siinäkin, mitä
Eelia ei tiedä itsestään ja rakkaudesta. Edessä onkin melkoinen tutkimusmatka
niin omaan kuin toisenkin sieluun ja vartaloon, seksuaalisuuteen ylipäätään.
Annan Mattilalle täyden tunnustuksen poikkeuksellisen hienosta eroottisen latauksen kuvauksesta. Se on samaan aikaan sekä herkkää että rohkeaa olematta tippaakaan sensaatiohakuista. Tähän pystyy harva kirjoittaja.
Kohottauduin istumaan ja vedin mekon hänen päältään. Olisin halunnut itkeä ja haukkoa henkeä onnesta, mutta en osannut kuin ahmia hänen alastomuuttaan silmieni taakse, arkistoon jonka halusin täyttää tuhansilla samanlaisilla kuvilla. Annoin käteni liukua pitkin rintoja ja solisluita, piirsin hänen ääriviivansa hämärään huoneeseen ja sain hänet huokaamaan. Vapisin kun Isla ohjasi käteni alemmas, liike oli vimmainen ja käskevä kun alushousut revittiin sivuun.
Annan Mattilalle täyden tunnustuksen poikkeuksellisen hienosta eroottisen latauksen kuvauksesta. Se on samaan aikaan sekä herkkää että rohkeaa olematta tippaakaan sensaatiohakuista. Tähän pystyy harva kirjoittaja.
Kohottauduin istumaan ja vedin mekon hänen päältään. Olisin halunnut itkeä ja haukkoa henkeä onnesta, mutta en osannut kuin ahmia hänen alastomuuttaan silmieni taakse, arkistoon jonka halusin täyttää tuhansilla samanlaisilla kuvilla. Annoin käteni liukua pitkin rintoja ja solisluita, piirsin hänen ääriviivansa hämärään huoneeseen ja sain hänet huokaamaan. Vapisin kun Isla ohjasi käteni alemmas, liike oli vimmainen ja käskevä kun alushousut revittiin sivuun.
Koulussa Eelia siis voi olla vapaasti oma itsensä. Sieltä
hän löytää ystävän eli Karhun ja rakkauden eli Islan. Mutta entä kotiväki?
Miten kertoa kotona, että on rakastunut – tyttöön? Välit vanhempiin eivät ole
olleet kovin hyvät pitkää aikaan, mutta isän ja äidin hyväksyntä on kuitenkin
äärimmäisen tärkeää Eelialle. Syysloma ja perheen kohtaaminen väikkyvät edessä
pelottavana mustana aukkona, joka on nielaista hänet.
Huh huh, Järistyksiä
on kyllä melkoisen järisyttävä lukukokemus. Sitä on helppo suositella
kohderyhmälleen eli nuorille aikuisille. Ainakin minä pidän sitä nimenomaan
nuorten aikuisten eli YA-kirjallisuutena. Yläkouluikäisistä ylöspäin Järistyksiä sopii aivan kaikille
avaamaan silmiä ja purkamaan turhia ennakkoluuloja. Koululuokassa sen teemat tarjoavat hyviä keskustelunaiheita miltei ehtymättömästi. Sen lisäksi se on hieno ja
rohkeasti kirjoitettu koskettava romaani.
Riina Mattila:
Järistyksiä
WSOY 2018. E-kirja.
Arvostelukappale.
WSOY 2018. E-kirja.
Arvostelukappale.
Järistyksistä muualla:
"Mattila on taitava rakentamaan henkilöhahmoja ja luomaan tunnelmia: Eeliasta & Islasta tulee lukijan ystäviä, joille toivoo hyvää. Eelian kämppäkaverista Karhusta saisi helposti oman romaaninsa." Näin kirjoittaa kirjailija Terhi Rannela omalla sivullaan. Ehdottomasti olen samaa mieltä! Karhun hahmo jäi mietityttämään jälkikäteen kovasti minuakin.
Lastenkirjahylly-blogin Rouva Huu kirjoittaa; "Keskiössä on pikemminkin oman identiteetin löytäminen ja ensirakastumisen hurman kuvaaminen tavalla, joka koskettaa kaikkia joskus sen kokeneita." " Riina Mattilan Järistyksiä kuvaa kauniisti ensirakkautta, jossa ollaan kaikki aistit auki. Hän on tarkka havainnoitsija, joka kirjoittaa esikoiskirjailijaksi harvinaisen konkreettista, elämyksellistä tekstiä, joka jättää lukijaan jäljen."
Lukufiilis-verkkolehdessä Veera Härmä (14 v.) kirjoittaa: "Kouluissa ympäri maailmaa pitäisi lukea tämä yhdessä, jotta nuoret älyäisivät, etteivät he ole yksin ajatustensa kanssa ja että hekin voivat hypätä pois keinusta vapauteen."
Yöpöydän kirjat -blogin Niina T. ei päässyt aivan niin hyvin kirjan tarinan sisään kuin olisi toivonut: "Kirja on paitsi sateenkaareva kertomus oman itsen löytämisestä, myös teos rakkaudesta ja sen voimasta. Minulle asti tämä voima ei ikävä kyllä kuitenkaan ylettynyt täydellä teholla."
Kirjanurkkaus-blogissa ihastuttiin Mattilan kerrontaan ja kieleen: "Mattila osaa kuvailla upeasti kutkuttavaa jännitystä, epävarmaa odotusta, latautunutta eroottista tunnelmaa, joka on täynnä sanomattomia haluja ja tunteita. Teksti itsessään on myös yllättävien, osuvien kielikuvien kyllästämää, eli juuri sellaista, josta pidän."
"Kirja on loistava ennakkoluulojen purkaja", toteaa Riikka Lukijan roolissa -blogissa.
Heidi P. Kirjapöllön huhuilua -blogissa: "Mattilan romaani avaakin lukijan silmät monelle seikalle, jotka vaikuttavat meistä sukupuolestamme tietoisilta ihan ookoilta, mutta jotka ovat hankalia muunsukupuolisille."
Maria Calendula ei mielestään ollut lainkaan oikeaa kohderyhmää, mutta vaikuttui: "Kerronta taas oli parhaimmillaan loistavaa. Kirjassa oli kappaleita, joita luin hengittämättä uudestaan ja uudestaan. Herkeimmillään sanat osuivat juuri kohdilleen, väänsivät rintalastan alta."
Tekstiluola-blogin Tuomas analysoi laajasti teoksen taustaa ja vastaanottoa ja kirjoittaa: "Romaani on toivoa antava ja osoittaa, että asiat voivat muuttua paremmaksi, vaikka vaikeitakin tunteita ja tilanteita kirjassa kohdataan kaunistelematta."
Kirjallisuuslehti Lumoojassa Maria Mäkituomas kirjoittaa: "Tunteiden kuvaus on elävää, ja erityisesti ihastumisen ja rakastumisen kuvaukset ovat väkeviä ja värikkäitä."
"Järistyksiä on sellainen kirja, jonka soisi päätyvän mahdollisimman monen luettavaksi. Erityisen hyvin uskoisin sen iskevän ysiluokkalaisiin, sekä lukioikäisiin", toteaa Maija Kirjojen keskellä -blogissa.
"Tämä teos on ehkä lempein ja positiivisin lukemani teos muun/transsukupuolisuudesta", kirjoittaa Anu Anun ihmeelliset matkat -blogissa.
#nuortenkirjatorstai-sarja:
Tatu Kokko: RobMacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Elina Rouhiainen: Muistojenlukija
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Tulossa:
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä 1.3.2018
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan 8.3.2018
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat 15.3.2018
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Tulossa:
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä 1.3.2018
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan 8.3.2018
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat 15.3.2018
Luin tämän juuri loppuun ja olipa kyllä melkoinen!
VastaaPoistaNäin kaunista ja latautunutta tekstiä oli ihana lukea ja menihän tämä tunteisiinkin. Samaa mietin kuin sinäkin, että miltähän tätä tuntuisi lukea nuorena, kun samastumispintaa olisi huomattavasti enemmän.