Minne haluat mennä?
Mitä haluat tehdä?
Mitä haluat saavuttaa?
Katso mielesi linnunrataa ja valitse.
Mitä haluat tehdä?
Mitä haluat saavuttaa?
Katso mielesi linnunrataa ja valitse.
Kun loppuvuodesta haastoin itseni #nuortenkirjatorstai-projektiini, arvasin, että jossain vaiheessa
saisin eteeni teoksen kaukaa mukavuusalueeni ulkopuolelta. Arvelin, että jo
jääkiekko- tai sählyaiheiset romaanisarjojen ties monennetko osat saattaisivat
alkaa kakisuttaa kurkkuani, mutta nepä ovat ainakin toistaiseksi solahtaneet
alas vaivatta.
Kun posti toi Anders
Vacklinin ja Aki Parhamaan Sensored Reality -trilogian aloitusosan Beta, tunsin kylmän hien nousevan
otsalleni. ”Kapinallinen ja itsepäinen
tyttö viettäisi päivät mieluummin pelikonsolillaan kuin uudessa koulussa, jossa
kaikki menee pieleen ensi hetkestä alkaen. Bugin elämä muuttuu, kun animoitu
videopeli-lohikäärme kutsuu hänet betatestaajaksi keskiajan Japaniin sijoittuvaan
ninjapeliin.” Apua… en ole koskaan pelannut ainuttakaan konsolipeliä. En
ymmärrä pelimaailmasta tai videopeleistä mitään! (Eikä oikeastaan kiinnostakaan,
sen puoleen…)
Mutta luvattu mikä luvattu. Edessä oli siis 327 sivua
tekstiä, joka ei todennäköisesti kiinnostaisi minua juuri lainkaan, mutta
kaikkeahan voi kokeilla, ainakin lukemisen saralla. Siispä kirja auki ja
lukemaan.
Kuusitoistavuotias Minako Takeda alias Bug on muuttanut
vuonna 2117 Japanista Suomeen, tarkemmin sanoen Meri-Helsinkiin, koska Minakon japanilaisen
isän kuoltua tapaturmaisesti tytön suomalainen äiti on saanut himoitun
työpaikan kansainvälisen pelifirman Realdream Interactive Studiosin
pääkonttorista. Äidin työ on huippusalaista.
Tulevaisuuden Helsinki näyttää Betassa hyvin erilaiselta kuin nykyinen. Ilmaston lämpeneminen on
nostanut merenpintaa rajusti, mutta ihmiset ovat sopeutuneet. Vedenalaiset osat
rakennuksista ja esimerkiksi metro on kapseloitu, joten niitä voidaan edelleen
käyttää. Katukuiluissa liikutaan sujuvasti vaporettoilla, gondoleilla ja
vesiskoottereilla.
Minakon koulu-ura uudessa lukiossa ei ala lupaavasti.
Parantumattomana peliaddiktina hän ’unohtaa’ mennä kouluun ensimmäisenä päivänä
ja jääkin kotiin pelaamaan. Niin ei pitänyt käydä, mutta kävi kuitenkin.
Vastaanotto on siis jo lähtökohtaisesti kylmäkiskoinen, kun Minako lopulta
opinahjoonsa saapuu. Epäonnekseen hän onnistuu vielä usuttamaan luokkansa ja
ehkä koko koulun pelätyimmän kiusanhengen, mustan vyön karateka Jaden
kimppuunsa ja saamaan oikein kunnon selkäsaunan päivän päätteeksi.
Tämä episodi johdattaa Minakon parin mutkan kautta tilanteeseen,
jossa hänet puoliväkisin värvätään Realdream Interactive Studiosin uuden
tulossa olevan mullistavan erilaisen ja upean videopelin Shadow Warriors II:n betatestaajaksi.
Peliä ei pelata perinteisesti käsiohjaimilla vaan ohjaimena toimiin käyttäjänsä
mukaan yksilöityvä puku, jonka sensorit toimivat aistien välittäjinä. Pelaaja
haistaa, maistaa ja tuntee sen lisäksi, että kuulee ja näkee pelin. Sensored
Reality, kuten jo kirjasarjan nimi kertoo.
Minako on siis melkoisissa vaikeuksissa reaalimaailmassa,
mutta ne ongelmat eivät ole mitään verrattuna niihin, joita hän kohtaa
lähdettyään tutustumaan Shadow Warriorsin japanilaiseen menneeseen maailmaan.
Siellä hänen on opeteltava vaikeita ninjataitoja ja ratkaistava ongelmia, jotka
mittaavat älyä, nokkeluutta, sitkeyttä ja fyysisiä taitoja. Kun Shadow Warriors
-pelin ja mullistavan pelipuvun julkistamispäivä koittaa, sekoittuvat reaali-
ja virtuaalimaailmojen ongelmat ennen näkemättömäksi vyyhdiksi, jossa
ihmishenki on halpaa ja pelipisteet ennätystiukassa. Minako joutuu laittamaan
kirjaimellisesti kaiken peliin, mutta sekään ei taida riittää.
Betan lopussa on
vielä kutkuttava maistiainen seuraavasta osasta Glitchistä, jotta lukija varmasti pysyy tiukasti koukussa. Saako
Minako selville, mitä hänen isälleen oikeasti tapahtui? Löytääkö Minako
äitinsä, joka Betan lopussa katoaa
väitettyään lähtevänsä töihin? Mitä tapahtuu Minakon opinnoille? Isoja
kysymyksiä jää auki!
Mutta miten kävi mukavuusalueensa ulkopuolelle joutuneelle
keski-ikäiselle täti-ihmiselle Betan
ja Minakon matkassa? Aivan loistavasti! Viihdyin ja tempauduin lopulta täysin
tarinan vietäväksi. Scifi ja dystopiat ovat minulle tuttua ja mieluisaa
luettavaa, joten aivan uppo-oudon pariin en sittenkään joutunut, vaikka sitä
pelkäsinkin. Samaten tuttuja ovat dekkari- ja trillerigenret, joille tyypillisiä
piirteitä tästä Vacklinin ja Parhamaan teoksesta myös löytyy oikeastaan aika
paljonkin. Bonuksena on vielä aimo annos Japani-tietoa ja -tunnelmaa!
Pääosassa on kuitenkin pelaaminen ja ennen kaikkea
futuristinen pelimaailma huikeine mahdollisuuksineen. Minakon matkassa niihin
oli miellyttävää tutustua. Tunnustan, että jossain vaiheessa hiuksia nostattavan
jännittäviä pelikohtauksia lukiessani mieleni perukoilla vilahti ajatus, että
jospa sittenkin kokeilisin itsekin jotain peliä – onneksi tämä sentään meni nopeasti
ohi!
Kenelle sitten suosittelisin Betaa? Ainakin kaikille pelaamisesta kiinnostuneille, sillä asiaa
harrastavat löytänevät tekstistä paljon sellaista, joka minulta meni täysin
ohi. Ikähaarukka lienee jossain (lukemaan tottuneista) yläkoulun
kahdeksasluokkalaisista lukioikäisiin ja siitä tietysti ylöspäin vaikka kuinka
iäkkäisiin. Mutta tämä sopii siis mainiosti lukiolaisille (minulta on toivottu
nimenomaan lukuvinkkejä tälle kohderyhmälle), se mainittakoon vielä erikseen.
Vauhdikkaan pinnan alle kirjoittajat ovat ujuttaneet paljon
vakavaa ajattelun aihetta, joten esimerkiksi koulukäyttöön teos on oivallinen.
Monenlaiset teemalliset keskustelut onnistuvat hyvin lukemisen pohjalta.
Yhdeksi tehtäväksi ehdottaisin, että teoksesta etsittäisiin kaikki hyvät ja
hyödylliset seuraukset, joilla pelaamista kuin vaivihkaa lukijalle
perustellaan!
Anders Vacklin ja Aki
Parhamaa: Beta. Sensored Reality 1.
Tammi 2018. 327 s.
Arvostelukappale.
Tammi 2018. 327 s.
Arvostelukappale.
#nuortenkirjatorstai-sarja:
Tatu Kokko: RobMacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Elina Rouhiainen: Muistojenlukija
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Anders Vacklin ja Aki Parhamaa: Beta. Sensored Reality 1
Tulossa:
Anne Leinonen: Noitakirja 26.4.2018
Laura Lähteenmäki: Yksi kevät 3.5.2018
Veera Salmi: Saari 10.5.2018
Sini Helminen: Veden vallassa 17.5.2018
Tulossa:
Anne Leinonen: Noitakirja 26.4.2018
Laura Lähteenmäki: Yksi kevät 3.5.2018
Veera Salmi: Saari 10.5.2018
Sini Helminen: Veden vallassa 17.5.2018
Haen kirjastosta! Anders Vacklinin kirja kiinnostaa jo senkin vuoksi, että hän on kirjoittanut loistavan kirjoitusoppaan Käsikirjoittamisen taito (Janne Rosenvallin kanssa).
VastaaPoistaMinulle kävi kuten sinulle: ajattelin, että kirja ei ole yhtään minun juttunu, mutta niin vain se tempaisi minut mukaansa. Erityisesti pidin kirjailijakaksikon luomista tulevaisuuskuvista ja Minakon hahmosta. Vacklin ja Parhamaa ovat onnistunutt hienosti hyppäämään nuoren tytön nahkoihin. En malttaisi odottaa kakkososan ilmestymistä.
VastaaPoistaHei ihan mahtava tämä sun #nuortenkirjatorstai-projekti! Kotimainen nuortenkirjallisuus ansaitsee ehdottomasti enemmän huomiota :)
VastaaPoista