Kirjailija Mikko
Kamulan ja kustantamo Gummeruksen jättihankkeelta vaikuttava kuusiosaiseksi
suunniteltu Metsän kansa -sarja on
edennyt suunnitelmien mukaisesti ja kakkososa Iso härkä on ilmestynyt tänä kevään melko tarkalleen vuoden
kuluttua aloitusosan eli Ikimetsien sydänmailla -romaanin
ilmestymisestä. Historiaa, kansanperinnettä ja fantasiaa rohkealla kädellä
sekoitteleva Kamula tutustutti lukijat aloitusromaanissa Savon metsien kätköihin
1400-luvulla muuttaneeseen Juko Rautapartaan ja tämän huonekuntaan.
Ison härän
tapahtumat ovat saumatonta jatkoa aikaisemman romaanin tapahtumiin, joten
suosittelen lämpimästi lukemaan Kamulan sarjan kirjat järjestyksessä. Juko
Rautaparran lapset Heiska, Varpu ja Tenho nousevat kakkososassa aikaisempaa
enemmän etualalle. Kaksitoistavuotias Tenho, joka jo aikaisemmin osoitti selvää
taipumusta tietäjän vaativaan tehtävään, näkee toistuvasti yhä pahempia
painajaisia suunnattomasta härästä, joka tuntuu vainoavan erityisesti häntä.
Unet ovat pelottavan konkreettisia, ja kaiken lisäksi valtava härkä tuntuu vain
suurenevan yö yöltä.
Jukon pahaksi harmiksi kruununveroja keräävä neljännesmies
Tönius Ikäheimonen löysi Rautapartojen tiluksille jo aiemmin. Miesten
kohtaaminen ei päättynyt suotuisissa merkeissä ja Ikäheimonen langetti Juholle
moninkertaisen verotaakan muihin uudisraivaajiin verrattuna. Neljännesmiehestä
koituu kosolti lisäharmeja tälläkin kertaa, sillä mies ei malta olla
poikkeamatta Rautaparran talossa ohikulkumatkallaan. Käynti kärjistyy lopulta
avoimeksi tappeluksi ja ruumiita tulee. Juhon vanha Mallu-äiti menehtyy
väkivaltaisesti, eikä Ikäheimosen aseenkantajalle käy sen paremmin.
Isoäidin hautaan valmistelusta ja hautaamisesta ei selvitä
ongelmitta, vaikka Yörnin äijä ottaa vetovastuun. Mallun henki on levoton, eikä
ruumis ota rauhoittuakseen sekään. Vielä pahempaa on, että neljännesmies väittää
Heiskan murhanneen hänen palvelijansa. Heiska joutuu Rautalammelle käräjille
vastaamaan teosta. Kyseessä ei ole leikin asia, sillä murhasta rangaistaan
kuolemalla. Tenho onnistuu kuitenkin ujuttamaan Heiskan mukaan taikakalun, joka
pelastaa nuoren miehen hengen. Tämän episodin seurauksena Heiska päätyy lopulta
rakentamaan Olavinlinnaa ja joutuu siellä uusiin seikkailuihin. Linnoituksella
kiusana ovat vihamielisten ryssien lisäksi maksulliset naiset ja Kyrönsalmen
vetehinen.
Tenhon ja Yörnin äijän huolena on kuitenkin valtaviin
mittasuhteisiin paisuva härkä. Pelottavan konkreettiseksi Tenhon painajaiset
muuttuvat, kun he kohtaavat lapinnoita Askan, vanhan Rautapartojen vihollisen.
Myös Aska näkee unissaan härän. Lisäksi hänellä on tieto, että härkä on
ilmaantunut aikaisemminkin ihmisten kiusaksi (härkä on Kalevalansa lukeneille
tuttu Pohjolan häävalmistelujen kuvauksesta, tosin siinä yhteydessä ei ole
puhetta sen tuhoisasta puolesta).
Varpu kapinoi edelleen osaansa vastaan. Metsien keskellä
sulhasehdokkaista ei ole tietoakaan, ja varttuvalle tyttärelle tuntuu olevan
tarjolla vain työtä työn perään. Välit äitipuoli Mateliin ovat viileät, eikä
asiaa auta, että Mateli koettaa ratkaista perhettä uhkaavan nälän vähintäänkin
kyseenalaisin keinoin. Varpu hieroo edelleen tuttavuutta lähiseudun maahisten
kanssa, ja saakin sitä kautta selville lisätietoa isosta härästä. Maahisten sukupolvien
takainen perimätieto kertoo, että härän on aikoinaan onnistunut kukistamaan
järvestä noussut pieni musta mies.
Yliluonnollinen, valtava härkä siis alkaa kylvää tuhoaan ja
talloo alleen ihmisasumuksia, jopa kokonaisia kyliä. Uhka ja vaaraa kasvavat
nopeasti, mutta on vaikea saada esimerkiksi kruunun edustajia uskomaan sadulta
kuulostavia tarinoita vuorenkorkuisesta härästä. Lopulta kuitenkin päädytään
tilanteeseen, jossa metsistä ja kylistä kootut joukot nihdeillä ja huoveilla
vahvistettuina liittoutuvat lappalaisnoitien kanssa härän nujertamiseksi. Apua
on luvassa myös odottamattomalta taholta maan alta. Mutta saapuuko järvestä
ajoissa pieni musta mies? Kuka hän on? Pystyykö hän nujertamaan härän?
Kamula siis pysyy tiukasti valitsemallaan linjalla nivoessaan yhteen historiaa eli 1400-luvun arjen kuvausta sekä mytologiaa, kuten maahisia, haltijoita, tietäjiä ja noitia, taikuutta ja shamanismia, vetehisiä ja muita taruolentoja. Esimerkiksi vetehisen kohtaaminen Kyrönsalmen kuohuissa on Heiskan mielestä toki pelottavaa mutta ei varsinaisesti yllättävää. Kun Varpu tuo kotiin maahisilta saamansa valkoisen ehtymättömästi maitoa antavan lehmän, sekin herättää ympäristössä lähinnä arvostavaa uteliaisuutta.
Kamula siis pysyy tiukasti valitsemallaan linjalla nivoessaan yhteen historiaa eli 1400-luvun arjen kuvausta sekä mytologiaa, kuten maahisia, haltijoita, tietäjiä ja noitia, taikuutta ja shamanismia, vetehisiä ja muita taruolentoja. Esimerkiksi vetehisen kohtaaminen Kyrönsalmen kuohuissa on Heiskan mielestä toki pelottavaa mutta ei varsinaisesti yllättävää. Kun Varpu tuo kotiin maahisilta saamansa valkoisen ehtymättömästi maitoa antavan lehmän, sekin herättää ympäristössä lähinnä arvostavaa uteliaisuutta.
Nämä fantasiaelementit lukijankin on hyväksyttävä. Tiedän,
että tämä ulottuvuus karsii osan historiallisen romaanin lukijoista tämän
sarjan ympäriltä, mutta se on todella sääli. Itse nautin juuri Kamulan vaivattomasta
juonenkuljettelusta yliluonnollisine yllätyskäänteineen kaikkineen. Sen sijaan
edelleenkin paikoin kummeksuin kovin modernia kieltä, erityisesti dialogin
osalta. Toiveeni Savon murteen hyödyntämisestä sen elävöittämiseksi ei ole
toteutunut. Mutta vastustamattoman vetävä ja viihdyttävä romaani Isä härkäkin on, se on myönnettävä. Kuusisataasivuinen tiiliskivi
selättyi kuin huomaamatta. Ja taas on vuosi jaksettava odottaa jatkoa!
Mikko Kamula: Iso härkä. Metsän kansa 2.
Gummerus 2018. 603 s.
Arvostelukappale.
Mikko Kamula: Iso härkä. Metsän kansa 2.
Gummerus 2018. 603 s.
Arvostelukappale.
Luin juuri tämän sarjan ensimmäisen osan, enkä ihan ollut vakuuttunut. Toivon silti, että moni sen puutteista menee hieman yli-innokkuuden ja esikoisuuden piikkiin, joten aion todennäköisesti tämän toisen osankin vielä joskus lukea. Vaikkakin nyt kuulostaa hieman siltä, että aika samalla kaavalla tarina edelleen jatkuu.. :D Tuo kielivalinta 1400-lukulaisten suussa häiritsi minuakin, samoin fantasiaelementtien vähän kömpelö tunkeminen jokaisen probleeman ratkaisuksi alkoi jo rasittaa, mutta toisaalta, ehkä etenkin jälkimmäinen on se tämän sarjan "juttu", Kamulan omaleimainen tapa tuoda mytologiaa arkeen. Mielenkiinnolla tätä kirjaa edelleen taidan odottaa joka tapauksessa.. :)
VastaaPoistaKyllä hyvin samalla tyylillä tosiaan jatketaan tässä osassa, enkä usko, että on tarkoituskaan kovin paljoa matkan varrella sitä varioida. Tai mistäpä minä tiedän :D
PoistaFantasia-mytologia-elementit ovat tosiaan Kamulan 'juttu', omintakeisuus, joka joko viehättää tai sitten ei. Minua ne ainakin toistaiseksi ovat pääasiassa kiehtoneet, ja tässä kakkososassa on mielenkiintoisia ulottuvuuksia silä alueella ykköseen verrattuna.
Tällä sarjalla on jokin kummallinen koukutusvaikutus, näemmä!
Minusta tämä kirja oli hyvä ja luin sen melkein samalla kerralla. Eka kirja hiukan mietitytti mutta ei enää. Ehkä alkuun itsellänikin oli odtuksia kirjan suhteen mutta kun päätin että luen kirjan vain kirjana ja sitä kautta viihdyttävänä enkä minään muuna, olikin kirja aivan erikokemus. Odotan innolla seuraavaa!
VastaaPoistaJoo, menetelmäsi on aivan oikea. Tarinan tarinana kannattaa tosiaan ottaa ja antaa sen viihdyttää itseään. Kaiken ei aina tarvitse olla niin ryppyotsaisen vakavasti otettavaa.
PoistaKiitos kirjan esittelystä. Muistan, kun minulle suositeltiin tuota ensimmäistä osaa ihan jo siksikin, että olen kotoisin Leppävirralta, siis tuolta seudulta mistä tuo kirja kertoo. Mutta olen näköjään unohtanut täysin tämän kirjan, eli nyt täytyy ottaa lukuohjelmaan tuo ensimmäinen osa.
VastaaPoistaKannattaa ehdottomasti tähän tarttua jo tuon paikallisuuden takia! Uskoisin, että tapahtumiin tulee vielä aivan uusi ulottuvuus, kun tietää maisemat. Kolovesi alkoi minua kiinnostaa tämän perusteella kovasti, ja Olavinlinnahan nyt on tuttu jopa tällaiselle täysin epäsavolaiselle :D
PoistaMulla on tämä parhaillaan luvussa, joten luin vain lopusta sinun mielipiteesi. Tykkään niin valtavasti tästä lukemisen sulavuudesta! Yhtään ei sivumäärä ahdista, lähinnä harmittaa kun huomaa vähän kuin vahingossa lukeneensa taas sata sivua.
VastaaPoistaMitä tulee nykyaikaiseen dialogiin, niin minä pidän tästä ratkaisusta. Ylipäätään suhtaudun murteisiin nihkeästi, etenkin silloin jos kyseessä on itselle vieras murre (kuten savon olisi). Ehkä tämä tyylivalinta tuo tarinan tapahtumat jollain tapaa lähemmäksi tai tekee eläytymisen helpommaksi.
Tämä on tosaan merkillisen sulavaa luettavaa, juuri noin minullekin kävi! Tuosta dialogista tosiaan voidaan olla monta mieltä. En minäkään mitään litteroitua Savon murretta kaipaa, mutta jotain väriä siitä voisi ehkä saada sekaan. Huvittavaa vain, kun kaiken kansanperinteen keskellä henkilöt puhuvat välillä kuin tv-ohjelmassa tai jossain virastokeskustelussa (pahimmillaan). Mutta en tosiaankaan oleta, että kielen pitäisi olla jotain autenttista ajankohdan suomea. Sitä emme ymmärtäisi todennäköisesti yhtään! Fiktiossa on lupa tehdä näitä ratkaisuja.
PoistaNo niin, tiedän mitä luen tänä keväänä Savon-matkallani. :) Pidin sarjan esikoisosasta sen verran, että mielenkiinnolla odotan tämän lukemista.
VastaaPoistaSavossa tätä sarjaa tosiaan kannattaa lukeakin :D
PoistaOnkohan tarkoituksena luoda joku kotimainen Tolkien-vastine? Kirjan onkin pakko olla fantasiaa, sillä emme pystyisi kommunikoimaan 1000 vuotta sitten eläneiden ihmisten kanssa oikeastaan yhtään, niin paljon kieli muuttuu. Ihmisten ajatusmaailmakin muuttuu. Ei ole minun juttuni, mutta ihailen ihmisiä jotka pystyvät kirjoittamaan fantasiaa. Siihen voi siirtää ne asiat mitä ei nykypäivässä voisi käsitellä. Kiitos palstasi tiedoista!
VastaaPoistaNo, Tolkieniin en sentään tohdi tätä verrata! Mutta kansanperinteen ja kansatieteen elävöittämisessä Kamula on kyllä oivallinen.
PoistaOlen Agricolani tenttinyt, joten en tosiaankaan toivo, että kirjassa autenttista aikakauden kieltä käytettäisiin, mutta 2010-luvun ilmaukset välillä hätkähdyttävät vaikkapa nyt kaskenviertämisen lomassa :D
Juuri sain kirjan luettua, pitääkö tässä nyt vuosi odottaa jatkoa! Ja kylläpä loppuikin jännittävästi.
VastaaPoistaPidin kovasti molemmista, todella huikeaa tarinankerrontaa ja pidän tästä mytologian/kansanperinteen yhdistämisestä historiaan. Tuo dialogi oli ainoa, joka itseäni hiukan häiritsi, ja no, jotkut asiavirheet. Samoin hahmojen kovin 2000-luvulta kotoisin olevat ajatukset. Tai no, mistäs minä tiedän mitä silloin ajateltiin, mutta hiukan hämmensi esimerkiksi ensimmäisen kirjan Varpun pohdinnat siitä miten eläimen tappaminen on väärin ja pitäisiköhän ryhtyä kasvissyöjäki.