Kirjallisuuden ylipäätään ja muun muassa dekkareiden
parhaita ominaisuuksia on, että hyvän ja vetävän tarinan varjossa voidaan
käsitellä monenlaista vaikeaa ja tärkeää asiaa kuin ohimennen. Tämä on
luonnollisesti kaikkea muuta kuin tuore huomio, mutta yhtä kaikki sen panin
jälleen merkille lukiessani Timo Saarron
uutuusdekkaria Kevään varjo.
Saarto on hyvin kunnianhimoisesti sijoittanut dekkarinsa
tapahtumat ja henkilöt vuoden 1918 huhtikuuhun ja Helsinkiin. Melkoinen miljöö!
Kansalaissota on jo kääntynyt punaisten kannalta pahasti tappiolle, mutta
Tampereen tapahtumista on Helsinkiin kantautunut vain epämääräisiä huhuja.
Epävarmaa tietoa liikkuu myös saksalaisten tulosta. Lähestyvätkö he vääjäämättä
kaupunkia vai onko sittenkin kyseessä vain vihollisen pirullinen propaganda?
Tilanne on siis sekava, levoton, vaarallinen ja kaikin
puolin tulenarka. Helsingin työväentalon huipulla liehuu punalippu, eli
kaupunki on punaisten hallussa, ainakin pinnalta katsoen. Valkoisten
peitetoiminta on kuitenkin aktiivista ja häikäilemätöntä.
Tässä tilanteessa tavataan Saarron edellisen dekkarin Kuoleman kuukauden henkilöt eli miliisi Leo Waara, kuolleeksi ilmoitettu, peitenimellä ja valeasussa esiintyvä entinen rikospoliisi Anders Autio, Betty
Blom Alppu-poikineen sekä kohtalokas Mirjam Drifva. Miliisi on punaisen
hallinnon alainen poliisiviranomainen, ja Leo Waara on siis punaisten puolella,
mutta mikään kiihkeä aatteen kannattaja hän ei ole. Poliisityö menee kaiken politikoinnin
edelle miehen arvoasteikossa.
Valkoisten puolella Anders Autio on katsonut parhaaksi pysyä
kuolleena myös perheelleen, eikä edes vaimo Ester tiedä hänen olevan elossa. Ester
on asettunut tyttärensä kanssa Meilahden huvila-alueelle isänsä omistamaan Villa
Toivolaan, ja Betty Blom on hänen piikanaan. Villa Toivolassa vierailee komea
jääkäri Seppä, sillä huvilan lattian alla on piilossa valkokaartin aseistusta.
Pelataan siis vaarallista peliä, koska aivan naapurihuvilassa majailee joukko
punakaartilaisia pitämässä silmällä seudun asukkaita.
Waara kiinnostuu kadulle ammutun miehen tapauksesta.
Venäläiseen sotilasmantteliin pukeutunutta miestä on ammuttu rintaan. Onko
kyseessä venäläissotilas, punakaartilainen vai kenties sittenkin joku aivan
muu? Miksi mies on ammuttu? Waara ei suostu uskomaan ilmeisimpiä selityksiä eli
poliittisia vaikuttimia ja kaoottisia aikoja, vaan haluaa selvittää tapauksen kunnolla.
Koettaessaan päästä edes hitusen tutkinnassaan eteenpäin Waara
tulee työntäneeksi nenänsä todella tulenarkaan paikkaan. Satama-altaassa kelluu
epämääräisen oloinen venäläisalus, joka kätkee sisuksiinsa monien tahojen
kiivaasti tavoitteleman arvokkaan lastin. Liittyykö ammuttu sotilasasuinen mies
jotenkin tähän vyyhtiin?
Saarto kieputtelee juonta välillä niin ovelasti, että
lukijalta vaaditaan tarkkaavaisuutta. Kuviota sotkee vielä sekin, että
sota-aikana monet esiintyivät niin sanottujen sotanimien suojassa. Kuka oikein
on kuka ja mitkä motiivit milloin ketäkin ajavat? Politiikka, aatteet,
intohimo, rakkaus ja raha ovat kaikki varteenotettavia vaihtoehtoja kiihkeän levottomassa
kaupungissa, jonka yllä synkkä uhka tiivistyy käsinkosketeltavan tuntuisesti. Saarto loihtii huhtikuisessa säässä henkeään pidättelevän Helsingin eläväksi lukijan silmien eteen.
Oivallisen ja samalla paholaismaisen ristivedon lukukokemukseen tuo, että lukija
tietää varsin hyvin, mitä on tulossa, mutta kirjan henkilöt ja kaupungin
asukkaiden enemmistö tuntuvat olevan siitä autuaan tietämättömiä tai ainakin
sulkevan siltä silmänsä ja korvansa. Kylmäävä on esimerkiksi kohtaus, jossa Leo
kuulee, että taisteluja käydään vain muutaman korttelin päässä hänen
olinpaikastaan. Tyynen rauhallisesti hän astelee lähimpään kuppilaan ja tilaa
itselleen aamiaisen! Samalla asialla on lukuisia muitakin asiakkaita. Kun
taistelu lähenee, poistuvat kuppilan asiakkaat takaovesta…
Lukijan tekisi mieli
ravistella henkilöitä, jotka viivyttelevät ja asettuvat vaaraan kuin uhallaan. Useammankin
keskeisen henkilön henki on hiuskarvan varassa ennen kuin viimeinen sivu
kirjasta on kääntynyt. Valkoiset ottavat kaupungin haltuunsa ja vankien laivaus
Suomenlinnaan alkaa. Ketkä ovatkaan kuljetettavien joukossa?
Saarto nappasi Kuoleman kuukaudella Vuoden johtolanka 2018 -palkinnon, eikä
lainkaan suotta. Kevään varjon
loppuasetelma antaa syytä odottaa sarjalle vielä jatkoa. Sitä jään malttamattomasti
odottamaan, sillä olisi mukava saada sydän pois kurkustaan!
Timo Saarto: Kevään
varjo
Karisto 2018. 264 s.
Karisto 2018. 264 s.
Arvostelukappale.
#dekkaritiistai-sarja:
Arttu Tuominen: Silmitön
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Arne Dahl: Rajamaat
Marko Immonen: Murhapaikanhakijat
Max Seeck: Mefiston kosketus
Matti Laine: Pahuuden hinta
Seppo Jokinen: Vakaasti harkiten
Timo Saarto: Kevään varjo
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Arne Dahl: Rajamaat
Marko Immonen: Murhapaikanhakijat
Max Seeck: Mefiston kosketus
Matti Laine: Pahuuden hinta
Seppo Jokinen: Vakaasti harkiten
Timo Saarto: Kevään varjo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti