Jokainen kirja on totuus ja valhe.
Anne Leinosen
fantasiaromaanipari Kirjanoita ja Noitakirja on käytännössä yksi teos
jaettuna kahdeksi kirjaksi. Kirjanoidassa
alkanut tarina jatkuu suoraan Noitakirjassa,
ja muutamilla alkusivuilla on vain niukkoja vinkkejä aiemmista tapahtumista
helpottamaan niitä lukijoita, jotka ovat Kirjanoidan
lukeneet jo jokin aika sitten. Onneksi tajusin tämän hyvin nopeasti
aloitettuani aivan virheellisesti tarinan keskeltä eli Noitakirjan alusta. Mitään vahinkoa ei päässyt tapahtumaan, vaan
hankin Kirjanoidan käsiini ja aloitin
koko tarinan alusta.
Jokseenkin suoraan asiaan mennään Kirjanoidassakin. Helby-nimisessä kaupungissa, jossa on hämmentävän
tutunkuuloisia paikannimiä, seitsemäntoistavuotias Aura päättää isänsä ja
tarmokkaan Inge-tätinsä vastustuksesta huolimatta lopettaa takkuavan lukion
kesken ja koettaa löytää jotain mielekästä tekemistä. Lukiosta hän kaipaa vain
parhaan ystävänsä Silken seuraa, mutta onneksi yhteyttä voi pitää, vaikkei
päivisin puuhailekaan samoissa askareissa. Harmi kyllä työpaikan löytäminen
osoittautuu paljon vaikeammaksi kuin Aura on kuvitellut.
Aura huomaa, että hänellä on erikoinen kyky nähdä eri
puolilla kaupunkia outoja välähdysmäisiä näkyjä jostain toisenlaisesta
todellisuudesta. Esimerkiksi Ekbergin kahvilan edessä hän näkee raitiovaunun,
johon menee ihmisiä, vaikka hän on täysin varma, ettei Bulevardilla ole eikä
ole koskaan ollutkaan raitiotietä. Ei ihme, että tytön olo tuntuu hieman epävakaalta.
Koettaessaan saada ilmiöstä tolkkua hän alkaa merkitä Helbyn kartalle paikkoja,
joissa hän näitä välähdyksiä näkee.
Sitten Bulevardilla joku koettaa varastaa Auran repun ja
paikalle rynnistää mukavannäköinen ja -oloinen Pyry. Aura löytää takaisin
saamastaan repusta kutsun työpaikkahaastatteluun MUT:iin eli Menetettyjen
unelmien taloon. Siellä Aura tapaa Raisan, ja hänen koko elämänsä muuttuu.
Raisa kertoon tunnistaneensa Aurassa kirjasieluisuuden
ja siksi pestanneensa tämän töihin kahvilaan ja sen alle kätkettyyn salaiseen
kirjastoon.
Kirjasieluisuus on kuin siipipari selässä tai jättiläisen saappaat,
joilla harppoa peninkulma kerrallaan. Kolmas silmä ja taito katsoa menneeseen.
Voima ja mahdollisuus yhdessä paketissa.
MUT:n alle kätkeytyvä valtava kirjastolabyrintti on Auralle
melkoinen kokemus, sillä Helbyssä ei ole painettuja kirjoja. Niitä ei ole
kielletty tai muuta vastaavaa, vaan Helbyn ilmanalassa on liikaa
informaatiotekniikkaan liittyvää sähköä, joka tuhoaa kaiken paperin.
Pahvikortit ynnä muu selluloosapohjainen tavara on vähintäänkin pinnoitettu
muovilla, ja tarinat nautitaan sähköisinä tai äänitiedostoina.
Aura sulki silmänsä ja haisteli ilmaa. Paperista nousi pehmeä, tumma
tuoksu, joka täytti sieraimet ja poskiontelot. Se oli ihan omanlaisensa, eikä
Aura ollut koskaan kokenut mitään vastaavaa. Kirjat seisoivat rivistöissään
valmiina luettaviksi ja koettaviksi. Ne kuiskuttelivat sisällään olevia
tarinoita: Seikkailuja, tragedioita, komedioita, runoja… elämyksiä kenen
tahansa tartuttavaksi. Jos vain uskaltaisi tarttua niihin, vastata niiden
seireenikutsuun.
Raisan paljastaa, että Aura on noita kuten hän itsekin. Helbyssä
taikominen tapahtuu kirjojen ja niiden sisältämien tarinoiden avulla. Kun
tarinan kulloiseenkin tarkoitukseen sopivaa palasta käytetään taikaan, se
katoaa ja koko kirja saattaa tuhoutua. Ei siis ihme, että harvinaiset kirjat
ovat mittaamattoman arvokkaita ja haluttuja.
Paperikirjan fontti oli pieni ja koukeroinen, ja paperi tuntui sormiin
niin hienolta! Ja se tuoksui erikoiselta, vähän tunkkaiselta ja luotettavalta.
Aura nuuhkaisi sivuja läheltä ja ihmetteli vienoa aromia. Sen täytyi olla
painomusteen tuoksu.
Raisalta ja muilta salaperäisen kirjaston noidilta Aura
oppii nopeasti paljon uutta kotikaupungistaan ja sen olemuksesta. Helby on
toisessa todellisuudessa sijaitsevan Helsingin rinnakkaiskaupunki.
Todellisuuksien välillä on yhdistäviä aukkoja, jotka Aura poikkeuksellisesti
pystyy aistimaan. Tämä liittyy hänen noitaolemukseensa, joka on harvinaisen
voimakas, ainakin muiden noitien mukaan.
Kaupungit kuitenkin eroavat toisistaan monin ratkaisevin
tavoin. Suurin ero on, että Helbyssä kehäkolmosen pohjoispuoli on epävakaata
villiä Joutomaaksi kutsuttua erämaata, jollaiseksi se muuttui Auran
yksivuotissyntymäpäivänä tapahtuneessa onnettomuudessa. Samassa yhteydessä
Auran äiti katosi Nuuksiossa, joka on nykyään myös vaarallinen paikka.
Aura on luonnollisesti hämillään kaikesta kuulemastaan.
Kotonakaan asiat eivät ole aivan tolallaan. Tukholmasta tullut ja Auran ja isän
luo asettunut Inge-täti päsmäröi koko perhettä avoimesti, eikä Auran äitiä
alati ikävöivä isä saa juuri mielipiteitään esille. MUT kirjastoineen ja ennen
kaikkea Pyry vetävät Auraa puoleensa magneetin tavoin. Pystyisikö Raisa
kertomaan, mitä hänen äidilleen oikein tapahtui? Vieläkö äiti on elossa?
Liittyikö Joutomaan synty jotenkin noitiin? Mitä Nuuksion alkumetsä kätkee
sisälleen? Entä miten kaikki oikein liittyy Auraan itseensä?
Helbyn noitayhteisö on kovin hajanainen ja epäsopuisa, mutta
Raisa tuntuu nauttivan kohtalaisen laajaa kunnioitusta. Toisaalta moni noita
havittelee hänen kirjastoaan. Kaikki noidat, eritysesti Raisan sisko Selma
kannattajineen, sen sijaan himoitsevat salaperäistä Noitakirjaa. Sen haltijalla
olisi hallussaan kaikki tieto, jota noidat tarvitsevat.
Selvää on, että Auralla on keskeinen osuus Noitakirjan
etsimisessä. Se osoittautuu hengenvaaralliseksi tehtäväksi ja panoksena on
viime kädessä koko Helbyn olemassaolo. Seikkailu vie Auran ystävineen
Helsinkiin, Joutomaalle ja lopulta Nuuksion sydämeen, ja joka puolella häntä
vaanivat vaarat hiekkamadoista lupuksiin.
Pinnalta katsoen romaanipari on siis rakennettu hyvinkin
perinteisistä aineksista. On puoliorpo tyttö, jolle on etukäteen määrätty
tehtävä, johon liittyy maailman pelastaminen hyvän ja pahan taistelun
tuoksinassa. Onneksi sankarittarella on apunaan paitsi taikakeinoja myös
ystäviä.
Omanlaisensa kirjaparista tekee kuitenkin kirjojen ja
lukemisen osuus kaikessa. Kuten jo yllä kuvasin, kirjat ovat Helbyssä erittäin
harvinaisia ja niissä on noitien käsissä taikavoimia. Aura on aina rakastanut
tarinoita, ja kirjat vetävät häntä puoleensa vastustamattomasti. Tekstiin on
ujutettu runsaasti suoria viittauksia toisiin kirjoihin ja tarinoihin, ja
esimerkiksi Edgar Allan Poen Korppi-runolla on keskeinen osuutensa
tarinassa ja sen käänteissä.
Kirjojen lopusta löytyvät luettelot sekä tekstissä
nimetyistä kirjoista että tarinassa muuten sivutuista teoksista. Lukulistat on
siis lukijaystävällisesti laadittu kiinnostuneille valmiiksi. Suorien
viittausten lisäksi tarinaan on upotettu koko joukko muitakin viittauksia
tunnettuihin teksteihin. Riemastuin joka kerta, kun koin välähdyksen eli
törmäsin tuttuun aihelmaan jostakin toisesta lukemastani teoksesta (aivan kuin
Aura näkee Helsinkiin jossakin Helbyn kadunkulmassa!). Aivan mahtavaa! Loppuratkaisu
on myös oivallinen antaessaan lukijalle oman oivaltamisen ilon. Koko tarina on
kirjojen, lukemisen ja kirjallisuuden ylistystä, mutta hienovaraisesti
vaikkakin vaikuttavasti toteutettuna. Peukutan!
Kenelle sitten Kirjanoita
ja Noitakirja sopivat? Kaikille
fantasian ja kirjallisuuden ystäville, tietysti. Ne on mitä ilmeisimmin
suunnattu nuorille aikuisille lukijoille, mutta peruskoulun ylimpien luokkien
himolukijat pitänevät näistä myös. Erityistä herkkua nämä ovat lukioikäisille
lukuharrastajille ja yliopistojen kirjallisuuden opiskelijoille, jotka voivat
mukavasti testata omaa lukeneisuuttaan hyvän tarinan lomassa.
Mahdotonta on jälleen asettaa mitään yläikärajaa, sillä
ennakkoluuloton lukija löytää näistä monenlaista mielenkiintoista. Loppuihin
sijoitetut kirjalistat kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Ilokseni löysin niistä
sekä monia jo luettuja mutta myös lukemattomia teoksia. Valitettavasti en tunne
Helsinkiä ihan niin hyvin kuin toivoisin, sillä uskon, että paikallistuntemus
tuo vielä oman tasonsa lukunautintoon.
Anne Leinonen: Kirjanoita
WSOY 2017. 228 s.
WSOY 2017. 228 s.
Ostettu.
Anne Leinonen: Noitakirja
WSOY 2018. 225 s.
Anne Leinonen: Noitakirja
WSOY 2018. 225 s.
Arvostelukappale.
#nuortenkirjatorstai-sarja:
Tatu Kokko: RobMacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Elina Rouhiainen: Muistojenlukija
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Anne Leinonen: Kirjanoita ja Noitakirja
Tulossa:
Maija Haavisto: Perhonen vatsassa 24.5.2018
Nelli Hietala: Kenen joukoissa seisot, Miia Martikainen? 31.5.2018
Nelli Hietala: Kenen joukoissa seisot, Miia Martikainen? 31.5.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti