Kun aloittelin tätä #nuortenkirjatorstai-projektiani,
vähän haaveilin, että lukisin myös kaikki aiemmat osat sarjoista, joista tänä
vuonna julkaistaan uusi osa. Karu totuus on, että sitä ajatusta en kykene
toteuttamaan, vaikka kuinka haluaisin. Monenlaista muuta lukuprojektia on
menossa myös, ja työ ja muu elämäkin pitäisi sivussa hoitaa.
Tähän loppukevään rutistukseen osui perätysten kaksi sarjaa,
jotka kaikesta huolimatta luin ja aion lukea kokonaan. Anne Leinosen kirjaparista Kirjanoita
(WSOY, 2017) ja Noitakirja (WSOY,
2018) ei kannata koettaa lukea vain jälkimmäistä osaa, sen tajusin oikeastaan
jo Noitakirjan alkusivuilta. Tarina
on saumatonta jatkoa aloitusosasta, ja oikeastaan kyseessä taitaa olla kahdessa
osassa julkaistu yksi teos. Niinpä oli kirja jätettävä hetkeksi odottamaan,
että divarista tilattu Kirjanoita
saapuisi.
Jouten ei tarvinnut postia odotella, sillä pääsin jatkamaan Sini Helmisen Väkiveriset-sarjan lukemista. Viisaasti pyysin kustantamo
Myllylahdelta molemmat sarjan aiemmin ilmestyneet osat jo hyvissä ajoin ennen
kolmannen osa Veden vallassa
ilmestymistä. Aloitusosa Kaarnan kätkössä
ilmestyi vuonna 2016 (kirjasta ilmestyi vastikään toinen painos) ja seuraava
osa Kiven sisässä viime vuonna. Sarja
on suunniteltu neliosaiseksi, joten ensi vuonna ilmestynee viimeinen osa.
Olenpa iloinen, että luin kaikki kolme osaa ja kohtalaisen
lyhyen ajan kuluessa, kaksi viimeisintä ihan peräjälkeen. Väkiveriset on tosin poikkeuksellinen sarja siinä mielessä, että se
osat ovat aivan aidosti itsenäisiä. Ne voi siis lukea missä järjestyksessä
tahansa, ja vaikka lukisi vain viimeisimmän, saisi siitä todennäköisesti irti
lähes saman kuin edelliset osat lukenut lukijakin.
Väkiveriset-sarja
edustaa niin sanottua reaalifantasiaa, jossa ihan realistisen arjen keskellä
tapahtuu asioita, joita olemme tottuneet pitämään fantasian tai sadun
tapahtumina. Helminen on vielä valinnut aiheekseen reippain ottein raikastetun suomalaisen
kansanperinteen ja teemoikseen nykynuorten pulmat, ja lopputulos on
herkullinen. Jokaisessa osassa on kehyksenä eri elementti, kuten kirjojen
nimistäkin voi päätellä.
Samaten päähenkilöt vaihtuvat kirjoittain. Kaarnan kätkössä -teoksen päähenkilö on
vastavalmistunut ylioppilas Pinja Oksanen, Kiven
sisässä päähenkilö on Minecraftiin uppoutunut yläkoululainen Pekko Stenvall
ja Veden vallassa, jonka elementti on
vesi, päähenkilö on kasiluokkalainen Mari Aaltonen. Ensimmäisen ja kolmannen
romaanin tarinat kietoutuvat kutkuttavasti yhteen, mutta miten kuvio jatkuu
tulossa olevassa romaanissa, on ainakin minulle täysi arvoitus.
Myös tapahtumapaikat vaihtelevat. Pekko perheineen muuttaa
kirjan alussa Helsinkiin Kallioon ja metrotunneleilla on tapahtumissa
merkittävä osuus. Pinjan kokemat seikkailut sijoittuvat Helsingin puistoihin ja
metsiin Lahden tienoille, ja Sinin koti sijaitsee sekin Lahdessa Vesijärven
rannalla.
Tarinoita yhdistävänä tekijänä on kapinallinen sinipiika
Tuulia, jonka tehtävänä on kaitsea niin sanottuja puoliverisiä tai puolikkaita,
jotka ovat heräämässä siihen, mitä oikeastaan ovat. Tavallisten suomalaisten
eli kalevalaisten tai Kalevan tyttärien ja poikien keskuudessa näet elää väen
edustajia. Jos väen ja kalevalaisten veret sekoittuvat, syntyy puolikkaita,
joiden väkiominaisuudet alkavat herätä ja paljastua kantajilleenkin vasta
murrosiässä.
Pinjalla on ollut syntymästä asti selässään paksu
kaarnamainen arpikudos, jota on koetettu tuhoisin seurauksin aikanaan
kirurgisesti poistaakin. Pinja on äitinsä suvun puolelta metsänneito. Vuorelainen
Pekko huomaa uuteen kouluun tullessaan, että hän osaa halutessaan muuttua
huomaamattomaksi kuin betoniseinä. Mari taas järkyttyy pahanpäiväisesti, kun
hänen jalkoihinsa alkaa uimahallin suihkussa kasvaa suomupeite. Ei ole vaikea
arvata, että Mari on puoliksi, ja jälleen äitinsä puolelta, vedenneito.
Tuulia-sinipiian elementti on tuuli, jota hän pystyy
hallitsemaan ainakin pienimuotoisesti. Jokainen kirjojen päähenkilöistä
tutustuu myös Tuuliaan samoihin aikoihin kuin väkiominaisuudet alkavat nostaa
heissä päätään. Tuulian ilmestyminen säikäyttää ja ärsyttääkin Pinjaa, Pekkoa
ja Maria, mutta jokaiselle on tästä parantumattomasta näpistelijästä ja
tuittupäästä korvaamatonta apua, kun vaikeudet alkavat toden teolla vyöryä
heidän elämäänsä. Jokaisen päähenkilön henki on useaan otteeseen vakavasti
uhattuna, eli kunnon seikkailuja on tarjolla.
Veden vallassa
-romaanin Mari ei viihdy koulussa. Ei ihme, sillä tyttöä kiusataan siellä
järjestelmällisesti. Kun yläkoulu alkoi, naapurissa asuva Jessika muuttui
yhdessä yössä parhaasta ystävästä pahimmaksi piinaajaksi. Tilannetta ei helpota
yhtään, että Marin yksinhuoltajaisä uskoo avoimesti maahisiin ja muihin
kansanperinteen taruolentoihin ja myös kertoo sen jokaisessa mahdollisessa
välissä. Outoa isää pilkkaavat muut aikuisetkin, joten ei ihme, että
aranoloinen Mari on koulussa äänekkäimpien hampaissa. Kaiken huipuksi Marin
salainen rakkaus Vilho alkaa seurustella Jessikan kanssa.
Jotta malja ei jäisi vajaaksi, Mari huomaa yhtenä kurjana
iltapäivänä kylvyssä, että hänen sääreensä on ilmestynyt suomu. Ilmiö toistuu
voimakkaana seuraavan kerran, kun luokalla on liikuntatunnilla uintia. Sääret
peittyvät kauniisiin hopeanhohtoisiin suomuihin! Mitä ihmettä oikein tapahtuu?
Onneksi sinipiika Tuulia ilmaantuu kuin kutsuttuna paikalle. Vaikka sinipiika
on oikullinen ja arvoituksellinen, on hänestä tiukan paikan tullen paljon apua.
Lukija alkaa aavistella, mitä on tapahtunut Marin kymmenen
vuotta sitten kadonneelle äidille, jota isä edelleen epätoivoisesti kaipaa.
Virallisen selityksen mukaan Meri Aaltonen hukkui. Siinä on looginen selitys,
miksi isä ei halua Marin uivan aivan talon tuntumassa sijaitsevassa
Vesijärvessä. Järvi kuitenkin vetää Maria vastustamattomasti puoleensa, eivätkä
edes Tuulian kryptiset varoittelut vaarallisesta vedenneitoja vaanivasta
näkistä auta. Kun isä on taas kerran häipynyt saaliittomillle kalareissuilleen
ja muutenkin Maria ahdistaa, hän päättää uhmata kaikkia kieltoja ja varoituksia
ja mennä uimaan omaan kotirantaan.
Marin ensimmäinen sukellus pinnan alle uudessa olomuodossaan
on huumaava kokemus. Vedenalainen maailma on salaperäinen, kiehtovan
houkutteleva mutta myös pelottava ja vaarallinen. Ensikosketus siihen on koitua
Marin kohtaloksi, sillä valitettavasti Tuulian puheet näkistä eivät ole olleet
pelkkää höpinää. Mari saa siis peräänsä näkin, joka ei kaihda keinoja
houkutellessaan nuoria neitoja vedenalaisen piilopaikkansa ruokakomeroihin.
Koulussa ja kotona Marin vaikeudet jatkuvat, joten ei ihme,
että hän palaa kaikesta huolimatta vielä Vesijärveen ja haluaa selvittää, keitä
sen syövereissä oikein asuu ja miten hän itse siihen kaikkeen liittyy. Ihan
kaikkea selville saamaansa hän ei olisi lopulta halunnutkaan koskaan tietää,
sen Mari joutuu itselleen myöntämään. Hän joutuu myös tekemään isoja päätöksiä,
joiden seuraukset koskevat muitakin kuin vain häntä itseään.
Entä kumpi kiehtoo
lopulta Maria enemmän, nutturapäinen ja harmaasilmäinen soittajapoika Vilho vai
kuumottavan hyvinmuodostunut vedenpoika Kymi, joka haluaisi hänet puolisokseen?
Yhtä kaikki asiat alkavat vähitellen asettua ainakin jotenkuten uomiinsa niin
maalla kuin pinnan allakin.
Hyvä kirjallisuus tarjoaa monia erilaisia lukutasoja ja
tulkintavaihtoehtoja, niin Helmisen Väkiveriset-sarjakin.
Tarinat voi huoleti lukea viihdyttävinä fantasiaseikkailuina, joissa on aimo
annos reipasta, jännittävää toimintaa ja mausteena ripaus kuumaa eroottista
latausta sekä huumoria. Toisaalta ne voi lukea myös nuorten identiteetin
etsinnän ja kasvukipuilun kuvauksina, joissa fantasiaulottuvuus toimii
vertauskuvallisena elementtinä. Mikä tapahtuu ’oikeasti’ ja mikä on päähenkilöiden
mielikuvitusta, jää lukijan itsensä päätettäväksi.
Sarjan osien takakansiteksteissä kerrotaan, että ne on
suunnattu yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille lukijoille. Tästä olen samaa
mieltä. Jo kolmen osan perusteella voi sanoa, että sarja on suunniteltu
oivallisesti esimerkiksi koulukäytön kannalta (kun siis ajattelen, että koulun
äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on
houkutella oppilaita ja opiskelijoita kirjallisuuden ja lukemisharrastuksen
pariin).
Kirjat ovat maltillisen kokoisia, kukin vain vähän yli
kaksisataasivuisia, joten järkälemäinen koko ei välttämättä aiheuta pakokauhua
tottumattomissakaan lukijoissa. Päähenkilöiden vaihtelu teoksittain ja teosten
itsenäisyys avaa koulukäyttöön kivalta tuntuvia mahdollisuuksia.
Samastumispintaa on tarjolla monenlaisille lukijoille. Koko
ryhmän ei tarvitse tarttua samaan kirjaan, vaan kokemuksia yhteen vetämällä
saadaan aikaan keskustelua teosten teemoista. Jos halutaan, voidaan korostaa
kansanperinnepuolta ja perehtyä siihen. (Korostan nyt vielä, että vaikka
suomalaista ja kalevalaista kansanperinnettä on kirjoissa hyödynnetty, sitä
käytetään todella luovasti ja rohkeasti.) Mahdollisuuksia on vaikka kuinka!
Itse nautin kovasti tämän persoonallisen ja raikkaan sarjan
lukemisesta, eikä kai ihme, kuulunhan siihen kohderyhmän osaan ’sitä
vanhemmille’! Neljättä osaa odottelemaan…
Sini Helminen: Veden vallassa (Väkiveriset osa 3)
Myllylahti 2018. 239 s.
Myllylahti 2018. 239 s.
Sini Helminen: Kaarnan kätkössä
Myllylahti 2016. 220 s.
Sini Helminen: Kiven sisässä
Myllylahti 2017. 230 s.
Kannet Karin Niemi.
Arvostelukappaleita.
#nuortenkirjatorstai-sarja:
Tatu Kokko: RobMacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Elina Rouhiainen: Muistojenlukija
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Sanna Heinonen: Noland
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Sini Helminen: Veden vallassa (ja Kaarnan kätkössä sekä Kiven sisässä)
Tulossa:
Anne Leinonen: Kirjanoita ja Noitakirja 17.5.2018
Maija Haavisto: Perhonen vatsassa 24.5.2018
Nelli Hietala: Kenen joukoissa seisot, Miia Martikainen? 31.5.2018
Maija Haavisto: Perhonen vatsassa 24.5.2018
Nelli Hietala: Kenen joukoissa seisot, Miia Martikainen? 31.5.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti