Stephen King on
tekijä, joka ei tosiaankaan esittelyjä kaipaa. Vuosikymmenten mittaan olen
minäkin osan Kingin yltäkylläisen runsaasta tuotannosta lukenut, aikoinaan jopa
sellaisen rautaisannoksen putkeen, että seurasi melkoinen tauko. Vähitellen
olen palaillut mestarin tuoreemman tuotannon äärelle. Viimeisimmät lukemani tai
oikeammin kuuntelemani kolme romaania muodostavat Bill Hodges -trilogian, joka sopii mitä parhaimmin dekkariviikon
ohjelmaan.
Bill Hodges
-trilogian osat ovat Mersumies (Tammi,
2016), Etsivä löytää (Tammi, 2017) ja
Viimeinen vartio (Tammi, 2018). Trilogiaa
kutsutaan myös Mersumies-trilogiaksi,
mutta se on mielestäni hieman epätarkkaa, koska keskimmäisessä osassa
varsinaisella Mersumiehellä on vain hyvin etäinen osuutensa tapahtumien
taustalla. Ensimmäinen ja kolmas romaani muodostavat sen sijaan tiiviin parin.
Mersumiehessä ja Etsivä löytää -romaanissa ei ole
yliluonnollisia kauhuelementtejä tai muita kummallisuuksia, mutta Viimeisessä vartiossa King on jälleen
päästänyt mielikuvituksensa tutun villiin laukkaan. Dekkari- ja trillerikuviot
eivät ole sittenkään tarjonneet kyllin kiinnostavia puitteita tarinalle,
kenties. Minusta se on hieman sääli, sillä King saa mainiosti toimimaan nämäkin
genret, jos vain haluaa.
Mersumiehen
alkutilanne on hyytävä todentuntuisuudessaan. Talouslama on kunnolla kurittanut
amerikkalaista pikkukaupunkia, ja ankara työttömyys riivaa. Kaupunki lupaa
tuhat varmaa työpaikkaa jonkinlaisilla rekrytointimarkkinoilla suuren
kauppakeskuksen tiloissa, ja ihmiset jonottavat paikalla yön yli saadakseen
mahdollisimman edullisen aseman heti aamusta. Tähän ihmisjoukkoon päättää
sadistinen tappaja ajaa varastamallaan suurella Mercedeksellä. Seuraukset ovat
tuhoisat. Kahdeksan ihmistä kuolee ja lukuisat vammautuvat vakavasti, osa
loppuiäkseen.
Suuri tumma Mercedes löydetään pian, mutta siitä ei irtoa
johtolangan pätkääkään. Auto on varastettu, eikä selitystä sille, miten tappaja
on onnistunut saamaan vara-avaimen käyttöönsä, tunnu löytyvän. Poliisi tekee
kaikkensa, mutta turhaan. Tappaja on kadonnut taivaan tuuliin.
Tilanne korventaa erityisesti rikosetsivä Bill Hodgesia,
joka joutuu jäämään eläkkeelle saamatta murhaajaa kiinni. Hodges ottaa tappion
hyvin henkilökohtaisesti. Hän on vuosikymmenet omistautunut työlle ja
ryypiskelylle, ja nyt jäljellä on enää ryypiskely. Kun tilanne alkaa olla jo
epätoivoinen, Hodges saa Mersumieheltä eli murhaajalta kirjeen. Sen on
tarkoitus kannustaa häntä painamaan liipaisinta viimeisen kerran, mutta
vaikutus on aivan päinvastainen. Hodges sisuuntuu ja käy uudelleen mutta
entistä leppymättömämmin murhaajajahtiin.
Entinen poliisi ja murhamies alkavat käydä kummallista
chattikeskustelua. Tietokonepulmissa Hodges tulee kääntyneeksi
ruohonleikkaajansa Jeromen puoleen. Poika on valkoisten asuinalueella asuvan
mustan perheen fiksu poika, joka pian ystävystyy änkyröivän eläkeläisetsivän
kanssa ja tutustuttaa tämän muuhunkin perheeseensä.
Lukija pääsee mukaan myös Mersumiehen eli Brady Hartsfieldin
maailmaan, joka ei näytä lainkaan kauniilta. Bradylla ei ole kaikki kunnossa,
eikä siihen vähiten syyllinen ole hänen vastenmielinen äitinsä. Aikamiespoika
on turhautunut keksijänero, jonka keksinnöt on aina joku keksinyt ennen häntä.
Niin rikastuminen jää haaveeksi. Mutta on Brady keksinyt muutaman ihan kelpo
laitteenkin, ja vaikkei niillä ehkä tienaa, ne auttavat muiden fantasioiden
toteuttamisessa. Pian lukijalle paljastuu, että työnhakijoiden päälle ajaminen
oli vasta kammottavaa esileikkiä. Bradylla on suunnitteilla todellinen isku
vailla vertaa. Mutta lisätäkseen nautintoa hän haastaa Hodgesin kanssaan
kilpajuoksuun.
Kuten arvata saattaa, Hodegesin joukkue perii lopulta
voiton, mutta hyvin niukalla erolla, eikä tappioiltakaan vältytä. Hodges
nimittäin tutustuu tapausta tutkiessaan ja Mersumiestä jahdatessaan
henkilöihin, joista tulee nopeasti hänelle hyvin tärkeitä, eikä loppu ole
kaikilta osin onnellinen.
Kakkososassa Etsivä
löytää on kyse kokonaan toisenlaisesta rikostarinasta ja eri rikollisista.
Alussa kerrotaan pitkään 1970-luvun tapahtumista. Kulttimaineeseen kivunnut
kirjailija John Rothstein on kirjoittanut kolme Jimmy Goldista kertovaa menestysromaania
ja vetäytynyt sitten omiin oloihinsa. Huhut kertovat, että Rothsteinilla olisi
kassakaapissaan paitsi rutkasti käteistä myös uusien Jimmy Gold -romaanien
käsikirjoituksia, joita tämä ei kuitenkaan aikoisi julkaista.
Tilanne on nuoren luuserin Morris Bellamyn mielestä
sietämätön. Ensinnäkin Jimmy Gold -trilogia päättyy hänen mielestään täysin
väärin! Toiseksi, jos jatkoa on olemassa, hänen pitää saada lukea se!
Käsikirjoituksilla voisi jotenkin tehdä rahaakin, mutta tärkeintä olisi saada
tietää, miten Jimmy Goldin tarina jatkuisi. Saadakseen käsikirjoitukset
itselleen Bellamy on valmis mihin tahansa, ja ruumiitahan siitä tulee.
Nuorukainen on kovin piittaamaton tappamisen suhteen, mutta
omasta antikvariaatista haaveileva kaveri, jonka kanssa Bellamy on rikostaan
suunnitellut, tyrmistyy. Hän oli kuvitellut käytyjä keskusteluja vain
ajankuluksi ja fantasioiksi. Ystävänsä neuvosta Bellamy päättää kätkeä
löytämänsä rahat sekä vihot varmaan paikkaan ennen kuin ehtii lukea niistä kuin
muutaman sivun. Ne paljastavat, että Rothstein oli kuin olikin kirjoittanut
vielä kaksi romaania! Mutta sitten Bellamy tekee virheen ja jää kiinni.
Vankilassa kuluukin sitten runsaat kolmekymmentä vuotta.
Rinnan Bellamyn tarinan kanssa kuvataan lähes kolmekymmentä
vuotta myöhempiä tapahtumia samassa pikkukaupungissa ja vieläpä samassa
asunnossa, jossa Bellamykin aikanaan asui. Nyt siinä asuu murrosikäinen Pete,
jonka isä on vammautunut pahasti jäätyään ison Mersun alle ostoskeskuksen
pihalla. Perheellä ei siis mene hyvin. Isä on huonossa kunnossa ja työtön, eikä
äitikään ole saanut pitää opettajan työtään. Rahat ja hermot ovat tiukalla.
Pete päättelee, että vanhemmat eroavat pian, jollei ihmettä tapahdu. Ja se
tapahtuu. Pete löytää puronvarteen haudatun arkun, jossa on paitsi muhkea pino
täyteen kirjoitettuja vihkoja myös kunnon potti dollareita. Pete saa hienon
idean: hän alkaa postittaa rahoja vanhemmilleen vähän kerrallaan.
Salaperäisen mesenaatin rahalähetysten turvin Peten perhe
sinnittelee pahimpien koettelemusten vuosien läpi. Mutta sitten rahat loppuvat.
Peten sisko ei pääsekään kavereidensa kanssa samaan kalliiseen yläkouluun.
Peten omatkin haaveet tasokkaasta yliopistosta näyttävät valuvan hukkaan. Pete
on kuitenkin vuosien varrella lukenut puronvarren arkusta löytyneen vihkopinon
ja oivaltanut, mistä niissä oikein on kyse. John Rothsteinin tuotannosta ja
Jimmy Goldin tarinasta tulee hänen salainen pakkomielteensä. Miten sen voisi
julkaista niin, ettei paljastuisi, kenellä tulenarat vihot ovat? Nuorukainen on
melkoisten moraalisten mutta myös käytännöllisten kysymysten äärellä. Pahaksi
onnekseen hän tekee tietämättään kohtalokkaan virheen tarjotessaan muutamaa
vihkoa paikalliselle puolihämärälle antikvaristille. Sattuma korjaakin sitten
satoaan oikein kunnolla.
Bill Hodges kumppaneineen eli Billin perustama Etsivä löytää -firma tulee
mukaan tähän tarinaan melko myöhäisessä vaiheessa (ja Peten kannalta miltei
liian myöhään) muutaman mutkan kautta, mutta onneksi tulee, sillä tapahtumat
vyöryvät lopulta hiuksia nostattavalla vauhdilla ja tuho on melkoinen.
Viimeisen vartion
ensisävelet soitetaan jo Etsivä löytää
-kirjan loppusivuilla, joilla kerrotaan, että Hodgesilla on tapana käydä
katsomassa Brady Hartsfieldia sairaalan pitkäaikaista hoitoa vaativien aivovammapotilaiden
osastolla. Hartsfield on toipunut jonkin verran vakavasta päävammastaan, mutta
on käytännössä liikuntakyvytön ja lähes vihanneksen tasolla. Niin ainakin
lääkärit väittävät. Hodgesilla on asiantilasta omat epäilynsä.
Hodges on päättänyt lopettaa vierailunsa Hartsfieldin luona,
koska tapaamisilla ei tunnu olevan potilaaseen mitään vaikutusta mutta
Hodgesiin ne vaikuttavat aina ikävällä tavalla. Hodgesilla on murheita omankin
terveytensä kanssa, mutta sitä ei ehdi jäädä murehtimaan, kun kaupunki joutuu omituisen
itsemurha-aallon kynsiin. Outoja kuolemantapauksia ei aluksi tietenkään osata
yhdistää toisiinsa, mutta vähitellen paljastuu, että eri tavoin itsensä
tappaneiden ihmisten lähellä on kummallisia Z-merkkejä ja vanhentunutta
tekniikkaa edustava pelikonsoli tuntuu myös yhdistävän uhreja.
Jälleen lukija tietää kosolti enemmän kuin Hodges
kumppaneineen. Brady Hartsfield ei ole lainkaan niin huonossa kunnossa kuin hän
antaa ymmärtää. Aivovamma on myös oudosti vahvistanut hänen kykyjään.
Ensinnäkin hänellä on poikkeuksellisen vahva kyky liikuttaa esineitä
tahdonvoimallaan eli hän on telekinestikko. Paljon tehokkaampaa kuitenkin on,
että Brady kykenee tunkeutumaan toisten ihmisten mieleen ja lopulta jopa
kaappaamaan näiden kehon. Niin, kuten sanottua, Viimeinen vartio ei enää ole kovinkaan konventionaalinen dekkari,
mutta hyytävä tarina se on.
Bradyn haaveena on saada aikaan ennen kokematon koko maata
ravisteleva nuorten itsemurhavyöry, joka ruokkisi itse itseään somen avulla.
Suunnitelma on pirullinen, ja kuten pian paljastuu, ällistyttävän toimiva.
Jälleen asetelmana on henkeä salpaava kilpajuoksu. Ehtiikö ja pystyykö Hodges
kumppaneineen estämään tuhon? Loppurymistely on verrattoman näyttävä. Hodgesin
tiimi selviytyy jälleen nipin napin voittajana, kuten toki kuuluukin, mutta
hinta on kova. Viimeinen vartio on
nimensä veroinen monessakin mielessä.
En kyllä väsy hämmästelemästä Kingin kertojanlahjoja. Kaikki
kolme romaania imaisivat minut syövereihinsä vastustamattomalla voimalla, taas
kerran. Jälkikäteen teoksia analysoidessa huomaa kuitenkin, että erilaisista
mielenkiintoisista ja tärkeistäkin teemoista huolimatta aika vähän niistä jää
käteen. Mutta eipä haittaa, kun on tullut oikein kunnolla viihdytetyksi.
Mielestäni Kingin vahvuuksia ovat henkilö- ja miljöökuvaukset. Esimerkiksi
Mersumiehen ensimmäinen isku on pohjustettu huolella. Lukijalle esitellään
joukko jonossa seisovia ihmisiä ja tutustutetaan perusteellisesti heidän
vaiheisiinsa. Siksi heidän pian tapahtuva brutaalin väkivaltainen kuolemansa
koskettaa lukijaa eikä jää vain todetuksi faktaksi tai uhriluvuksi.
Samaa perusteellisuutta King toistaa myös kuvatessaan
tarinoiden roistoja. Hekään eivät jätä lukijaa kylmäksi. Juonet on myös punottu
taitavasti ja yllätyskäänteitä riittää. Monia kohtauksia valotetaan ristiin,
jolloin lukija joutuu hiukset pystyssä odottamaan, miten tilanne oikein
kehittyy tai onnistuvatko sankarit ajoissa nappaamaan roistot. Kun roistot
sitten napataan, tai mitä heille ikinä tapahtuukin, tuntee lukija suurta
nautintoa.
Stephen King:
Mersumies (Mr. Mercedes)
Suom. Ilkka Rekiaro.
Tammi, 2016.
Äänikirjan lukija Antti Jaakola, kesto 17 h 36 min.
Stephen King: Etsivä löytää (Finders Keepers)
Suom. Ilkka Rekiaro.
Tammi, 2017.
Äänikirjan lukija Antti Jaakola, kesto 14 h 27 min.
Stephen King: Viimeinen vartio (End of Watch)
Suom. Ilkka Rekiaro.
Tammi, 2018.
Äänikirjan lukija Tomi Kamula, kesto 14 h 31 min.
Äänikirjat ostettu.
Suom. Ilkka Rekiaro.
Tammi, 2016.
Äänikirjan lukija Antti Jaakola, kesto 17 h 36 min.
Stephen King: Etsivä löytää (Finders Keepers)
Suom. Ilkka Rekiaro.
Tammi, 2017.
Äänikirjan lukija Antti Jaakola, kesto 14 h 27 min.
Stephen King: Viimeinen vartio (End of Watch)
Suom. Ilkka Rekiaro.
Tammi, 2018.
Äänikirjan lukija Tomi Kamula, kesto 14 h 31 min.
Äänikirjat ostettu.
Onpa mennyt vuosia kun olen lukenut Kingiä. Eli kiitos muistutuksesta, sopii hyvin kesälukemiseksi.
VastaaPoistaMersumiehen luin, tykkäsin tosi paljon. Etsivä löytää oli äänikirjana sellainen, että aloitin kuuntelemaan kolme kertaa, en vaan päässyt eteenpäin. Lopulta kuuntelin väkisin melkein putkeen. Liikaa luennolla istumista ja liian vähän toimintaa, siinä kiteytettynä se mikä tökki. Karmean kakkososan jälkeen päätin kuitenkin kuunnella Viimeisen vartion, ja se olikin - onneksi - hyvä. Aika villiksi meni mutta ei haittaa.
VastaaPoista