Kun kustantamoilta kysytään, minkälaisia ominaisuuksia
toivotaan uusilta tekijöiltä ja julkaisukynnyksen ylittäviltä teoksilta,
mainitaan yleensä monien kriteerien ohella omaäänisyys. Kirjailijan tavassa
kirjoittaa pitäisi siis ymmärtääkseni olla jotain omintakeista, sellaista
persoonallista otetta, jota ei toisilla ole. Pitää erottautua.
Jos kaipailee lukulistalleen tällaista persoonallista ääntä
ja tyyliä, on Harri V. Hietikko
kokeilemisen arvoinen tekijä. Väitän, että muutaman Hietikon teoksen luettuani
tunnistaisin hänen kaunokirjallisen tyylinsä vaikka kädet selän taakse
sidottuina. Hietikon lause on ekonominen, kappaleet murhaavan lyhyitä ja
huumori pirullisen purevaa. Mukana on sen verran vahva machokierre, että aina
Hietikon kirjoja lukiessani tunnen olevani tutkimusmatkailija, joka hieman
luvatta vaeltaa suljetulla alueella ja kielletyssä maastossa. Juuri se kuitenkin
houkuttaa aina uudelleen tarttumaan hänen teoksiinsa. Ne on aivan selvästi
tarkoitettu aivan toisenlaisille lukijoille, mutta luenpa silti, hihittelen itsekseni ja pidän
lukemastani. Ähäkutti!
Olen lukenut Hietikon aiemmasta tuotannosta Biker-sarjan kaksi viimeistä osaa eli teokset
Näkemiin, Shosanna (Reuna 2014) ja Insomnian ensioireet (Reuna 2015).
Pandemian jälkeen on aiemmin lukemiini Hietikon kirjoihin
nähden uutta mutta myös hyvin tuttua. Se on aiempaa selkeämmin dystopia. Ärhäkkä
influenssavirus tai vastaava vitsaus on karsinut parissa viikossa 90 prosenttia
maapallon väestöstä. Jäljelle jäänyt väestö on kohdannut mittavia vastuksia,
mutta rippeet siitä ovat edelleen elossa. On vähitellen muodostumassa
johdettuja ja organisoituja yhteisöjä. Maailma on merkillinen sekoitus osin
säilynyttä ja toimivaa huipputeknologiaa, osin elvytettyjä ikiaikaisia
menetelmiä ja välineitä.
Suomi on jakautunut useiden
erilaisten suurten ja pienten toimijoiden enemmän tai vähemmän vakiintuneiksi
alueiksi. Monissa niistä keskuksena toimii vanha linna tai linnanraunio, jota
on ryhdytty kunnostamaan. Etelässä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan alueita
hallinnoi Auktoriteetiksi kutsuttu valtakoneisto, jossa varsinaisia kansalaisia
olivat ne, joilla oli takanaan Suomen armeijan koulutus ajalta ennen pandemiaa.
Auktoriteetin palveluksessa on myös teoksen päähenkilö ja minäkertoja luutnantti Naavasaapas, joka on muunnelma Hietikon suosimasta hieman erakoituneesta yksinäinen ratsastaja -tyyppisestä sankarista. Naavasaappaan sijoituspaikka on ollut Turun linna, mistä käsin Auktoriteetti hallitsee alueitaan. Nyt mies saa tehtäväkseen lähteä selvittämään, mitä oikein puuhaillaan Kajaanin linnassa, joka on eräänlainen Auktoriteetin satelliittialue. Kajaanin linnan päällikkönä häärii salaperäinen eversti Zeta, josta Naavasaappaan on otettava selvää ja pahimmassa tapauksessa myös tehtävä selvää.
Auktoriteetin palveluksessa on myös teoksen päähenkilö ja minäkertoja luutnantti Naavasaapas, joka on muunnelma Hietikon suosimasta hieman erakoituneesta yksinäinen ratsastaja -tyyppisestä sankarista. Naavasaappaan sijoituspaikka on ollut Turun linna, mistä käsin Auktoriteetti hallitsee alueitaan. Nyt mies saa tehtäväkseen lähteä selvittämään, mitä oikein puuhaillaan Kajaanin linnassa, joka on eräänlainen Auktoriteetin satelliittialue. Kajaanin linnan päällikkönä häärii salaperäinen eversti Zeta, josta Naavasaappaan on otettava selvää ja pahimmassa tapauksessa myös tehtävä selvää.
Pandemian jälkeen -romaanin juoni onkin pääpiirteissään tämä:
Naavasaapas saa tehtävän ja lähtee matkaan, kohtaa matkan varrella erilaisia
vastuksia ja kummallisia ihmisiä, pääsee perille ja hoitaa homman. Matka on
päämäärää olennaisempi. Sen aikana lukija tutustuu paitsi dystooppiseen Suomen
alueeseen (mistään Suomesta on muuten enää joutavanpäiväistä puhua, sitä ei
ole) sekä ennen kaikkea Naavasaappaaseen.
Käy ilmi, että
tappajataudin kourista hengissä selvinneet ovat muuttuneet oudosti. Heillä on
erilaisia kykyjä, joita muinoin yhdistettiin shamaaneihin. Toisilla kyvyt ovat
voimakkaampia kuin toisilla. Hallitsemattomina ne ovat kirous, joka vie
kantajansa mielenterveyden. Lievempinä ne voivat olla hyödyksikin. Naavasaapas
kuuluu jälkimmäiseen ryhmään, mutta hänen kykynsä tai kirouksensa nähdä
välähdyksiä tulevasta tekevät tarinasta oudon syklisen. Mikä on alku, mikä
loppu? Onko sillä merkitystä?
Pandemian jälkeen herätti Amman lukuhetki -blogissa assosioita
Mad Max -elokuviin. Minulle taas
nousivat etsimättä mieleen vertailuaineistot kaunokirjallisuuden puolella.
Samanlaiseen hillitsemättömän tappajaviruksen aiheuttaman joukkotuhon
jälkeiseen aikaan sijoittuu ainakin Stephen Kingin klassikkojärkäle Tukikohta, joka on yksi kaikkien aikojen
suosikkejani. Kingin näkemyksen mukaan tuho on totaalisempi kuin Hietikon
versiossa ja mukana on reippaampaa yliluonnollista kierrettä.
Suomen oloihin taas sijoittuu Lilian Kallion Ugudibuu, joka on kevyempi versio täystuhosta, koska siinä ihmiset vain yhtäkkiä katoavat. Hietikko ja King jättävät hengissä säilyneet kamppailemaan kanssaihmisten jäännösten aiheuttamien ongelmien parissa. Hietikko on jopa muistanut, miten käy esimerkiksi ydinvoimaloiden, jos osaava henkilökunta yhtäkkiä menehtyisi. Ei kovin hyvin. Minua nämä lähes totaalituhot kiehtovat kummallisella tavalla. Pitääköhän tästä olla huolissaan?
Harri V. Hietikko: Pandemian jälkeen
Reuna 2018. 245 s.
Arvostelukappale.
Suomen oloihin taas sijoittuu Lilian Kallion Ugudibuu, joka on kevyempi versio täystuhosta, koska siinä ihmiset vain yhtäkkiä katoavat. Hietikko ja King jättävät hengissä säilyneet kamppailemaan kanssaihmisten jäännösten aiheuttamien ongelmien parissa. Hietikko on jopa muistanut, miten käy esimerkiksi ydinvoimaloiden, jos osaava henkilökunta yhtäkkiä menehtyisi. Ei kovin hyvin. Minua nämä lähes totaalituhot kiehtovat kummallisella tavalla. Pitääköhän tästä olla huolissaan?
Harri V. Hietikko: Pandemian jälkeen
Reuna 2018. 245 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti