Loputtomiin jatkuva taivas kääri meidät vaippaansa ja pudotteli tähdet
syliimme. Katsoin taivasta halkovia tähdenlentoja ja olin varma, että minä ja
Rama toivoimme samaa. Rakkautta mieheltä, joka oli särkenyt meidän molempien
sydämen.
Väillä on hyvä mennä lukijana omien lukurajojensa ylitse
ihan rohkeasti. Voi nimittäin löytää jotain mielenkiintoista ja erilaista ja
ihan oikeasti avartaa maailmaansa. Blogiani edes jonkin verran seurailevat
tietävät, että en ole kovin innokas tarttumaan mihinkään, mikä haiskahtaa
romanttiselta. Usein teen valintojani aivan kylmästi kirjan ulkoasun
perusteella, ja todennäköistä on, että monta aivan lukumakuuni istuvaa
kirjaakin on tullut raakattua väärin perustein.
Tällä kertaa tartuin aivan tuoreeltaan uutuuskirjaan eli
Johanna Elomaan toiseen teokseen Kaipuun
väri on sininen, jonka näytekappaleen posti toi perjantaina. Syynä oli
tällä kertaa aivan mykistävän kaunis kansi, josta muuten on vastuussa Sanna-Reeta Meilahti. Kauniin siniseen
kanteen on upeasti upotettu (?) kultaketjun ja riipuksen profiilit. Ketjun sisään
on painettu kirjailijan ja teoksen nimet. Jokin tässä yksinkertaisessa mutta
todella kauniissa ulkoasussa vetosi minuun niin paljon, että hieman turhan
imeliltä haiskahtavat nimi ja takakansiesittely eivät saaneet minua
hätkähtämään. Päätin kerrankin kokeilla. Jääköön kesken, ellen pidä, ajattelin.
(Harmillisesti kannesta ei saa kuvan välityksellä ihan todenmukaista
käsitystä.)
Alku onkin lähes kliseemäisen romanttinen. Minäkertoja,
romaaniaan Malesiassa viimeistelemässä ollut suomalaisnainen toipuu rajusta
denguekuumeesta ja päättää palata seuraavalla koneella Suomeen. Vielä kuumeesta
heikkona hän päätyy lennollaan Kuala Lumpurista Singaporeen häkellyttävän
kauniin ja surumielisen intialaismiehen viereen. Kumpikin joutuu odottamaan jatkolentoaan
kuusi tuntia Singaporessa, ja sinä aikana he rakastuvat. Ero on väistämätön,
mutta viime hetkellä mies päättää antaa yhteystietonsa naiselle.
Alkaa kiihkeä viestittely Suomen ja Intian välillä. Mies
kutsuu naisen luokseen, ja tämä päättää heittäytyä ja lähteä. Kun lentolippu on
varattu ja tapaaminen Delhin lentokentällä sovittu, mies yllättäen katoaa.
Puhelimeen ei enää saada yhteyttä. Mitä on tapahtunut? Onko mies joutunut
onnettomuuteen vai alkanut katua? Nainen on huolesta ja epävarmuudesta sairas,
mutta lopulta hän päättää kuitenkin lähteä matkalle vain huomatakseen, että
miehen antama osoite on ylimalkainen eikä kukaan ole kuullutkaan Arun-nimisestä
opettajasta kyseisen kaupungin ja kadun varrella.
Intia lyö naista kasvoille, vaikka tämä tottunut matkailija
tuntuu olevankin. Ihmispaljous, vieras kieli (vaikka englannilla tuntuu
pärjäävän hyvin), tainnuttavat hajukirjot, meteli, auringon polttava kuumuus ja
öiden kylmyys, iholle tunkevat ihmiset ja rotat, värit ja valo, kaikenlainen
yltäkylläinen paljous ja jyrkät kontrastit tuntuvat uuvuttavan rakkauttaan
kiihkeästi etsivän naisen. Muutaman käänteen jälkeen nainen päätyy ashramiin,
joka on vuosikymmenet toiminut Arunin kotikaupungissa ja adoptoinut
huono-osaisia poikia tarjoten heille toisen mahdollisuuden. Paikka kuulostaa
juuri sellaiselta koululta, josta Arun on naiselle kertonut. Kukaan ei
kuitenkaan tunnista hänen kuvaamaansa miestä.
Ashramin päiväohjelma ja Arunin sitkeä etsiminen täyttävät
naisen elämän viikoiksi. Ashramissa hän tutustuu myös Ramaan, koulun kasvattiin
ja nykyiseen opettajaan, joka vaikuttaa saman ikäiseltä kuin Arun. Lukijalle
Rama on myös tuttu, sillä naisen rakkaus- ja matkakertomuksen lomassa kerrotaan
toista tarinaa pohjoisen kylän parinkymmenen vuoden takaisista tapahtumista.
Rama ja Nasir ovat olleet erottamattomat ystävykset, kuin veljet, mutta sitten
tapahtuu jotakin, joka erottaa heidät. Nasir haluaa tappaa Raman. Miksi? Mitä
pojille sitten tapahtui? Miten Raman ja Nasirin vaiheet liittyvät naiseen ja
Aruniin?
Kahden aikatason kerronnan lomassa käydään läpi myös
hindulaisia opettavia tarinoita, joiden vertauskuvallinen viesti avautuu
helpohkosti ja sopii minäkertojan rakkaudenetsintään. Hieman vierastan tämänkaltaista
kerrontaa, joka alkaa helposti muistuttaa tuputtavaa luennointia, mutta Elomaa
on saanut tämän osuuden kohtalaisen hyvin upotettua tarinaan. Vähempikin olisi
minulle kyllä riittänyt. Länsimaisen ja intialaisen elämäntyylin ja
filosofioiden kohtaaminen luovat mielenkiintoista jännitettä, vaikka kovin
uusia ulottuvuuksia ei välttämättä näihin kysymyksiin kirjassa aukenekaan.
Sen sijaan nautin kovasti Intian värikylläisestä
kuvauksesta, joka ei mielestäni romantisoi tai dramatisoi vaan on rehellistä ja
ennakkoluulotonta niin paljon kuin se nyt voi länsimaisen matkailijan silmin
nähtynä olla. Parasta kirjassa on kuitenkin Arunin etsintä, johon Ramakin
aikanaan liittyy naisen rinnalle, kuten teoksen kompositio on antanut jo odottaa. Kuka Arun lopulta on ja löytävätkö etsijät
hänet? Kannattaa lukea itse!
Johanna Elomaa:
Kaipuun väri on sininen
Kosmos 2018. 268 s.
Arvostelukappale.
Kosmos 2018. 268 s.
Arvostelukappale.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti