Ennen kuin ryhdyin kirjoittamaan tätä juttua, vilkaisin
muistin virkistykseksi, mitä olinkaan kirjoittanut edellisestä lukemastani Siiri Enorannan teoksesta eli Nokkosvallankumouksesta.
Jutun lopussa sanon näemmä näin: ”Jälleen
ihmetellen totesin kirjan loppuun päästyäni, että kirjailijan mielikuvitus on
käsittämätön ihme! Voi vain kiitollisena nauttia kirjailijan uurastuksen
tuloksesta, sillä vaivaa tämänkin teoksen eteen on nähty rutosti.”
Laittamattomasti sanottu, ja aivan saman voin vilpittömästi sanoa myös
Enorannan uusimman eli Tuhatkuolevan kirouksen
kannet suljettuani. Mikä kirja!
Neljätoistavuotiaaksi saakka Paun elämä on ollut tavallista
ja rauhallista. Kalatutkijaisän, kuvataiteilijaäidin sekä veijarimaisen Tristin-isoveljen
muodostama ydinperhe on ollut turvallinen kasvuympäristö hieman kömpelölle
tytölle, jolla on koulussa ja Loimuloisteen kylässä vain yksi kyseenalainen
ystävä. Ensimmäinen merkki siitä, että kaikki ei ole aivan sitä miltä näyttää,
on äidin reaktio Paun uuteen kampaukseen. Itseään rumana pitävä teini-ikäinen
halusi näyttää muodikkaalta kuten Sisintran kaupungin itsevarmat neidot ja
leikkasi keritsimillä palmikkonsa polkkatukaksi. Äidin silmistä paistava kauhu
tuntuu Pausta käsittämättömältä.
Sitten isoveli Tristin saa kutsun Magia-akatemiaan ja Pau
oivaltaa, että taikomisessa noita tarvitsee konkreettisia ja uusiutuvia osia
itsestään, kuten ihokarvoja, sylkeä tai hiuksia. Mitä runsaampi ja tuuheampi on
noidan hiuskuontalo, sitä parempi. Mutta Paulla ei ollut ollut hajuakaan siitä,
että heidän perheessään saattaisi kenelläkään olla taipumuksia noituuteen. Pääsystä
Magia-akatemiaan oppimaan mahtavaksi maagiksi tulee nopeasti Paun kiihkein
toive ja tavoite.
Magia-akatemiassa on hienoisia kaikuja Tylypahkasta.
Opetusta antavat persoonalliset professorit ja taikomista on ankarasti rajoitettu.
Koulun ulkopuolella taikominen on rangaistavaa. Tätäkin säädöstä valvoo
tiukasti Oikeaoppisten taikakäytäntöjen valvontaosasto eli tuttavallisemmin
(tai ilkeämmin) Ötky. Ötkyläiset ovat ottaneet käyttöön fosora-nimisen salaperäisen
ja myrkyllisen nesteen, jonka tarkoitus on tuhota pikilapsia. Ne taas ovat pimeässä
viihtyviä varjo-olentoja, jotka saavat voimansa taiasta.
Indarasian maailmanmenoon sisään pääseminen otti minulta tovin,
mutta kun taikamaailma alkoi vähitellen tarinan taustalla hahmottua ja
tapahtumat kiihtyä, tempauduin täysin Paun ja hänen perheensä sekä uusien
ystäviensä elämään. Enoranta on jälleen luonut kokonaan uuden omalakisen ja
värikkään, yksityiskohtia pursuavan fantasiamaailman, jossa maata kiertää kuun
lisäksi muu. Elämäntapa on yksinkertainen, eikä elektroniikkaa tai edes
tuliaseita tunneta. Taikuus korvaa ne mainiosti, mutta yhä useammat Indarasian
asukkaat ovat luopuneet taiasta ja magiasta. Ötkyläisten tavoitteena tuntuu
olevan taian rajoittaminen ja siten vallan anastaminen yksin itselleen.
Mutta Ötkyllä on vastustajansa. Heitä eli tetraedriläisiä johtaa
kapinallinen maagi Nubya, jolla on tuhat elämää. Paun ällistykseksi Nubya
liittyy läheisesti hänen oman perheensä menneisyyteen. Pelottava tieto sen
sijaan on, että Ötky on erityisen kiinnostunut paitsi saamaan kiinni Nubyan myös
hänet, Paun, kynsiinsä. Mitä sellaista Paulla voi olla, joka kiinnostaa Ötkyä?
Tarinan pohjalla on siis fantasian tuttu peruskuvio hyvän ja
pahan taistelusta, jossa panoksena on koko maailma. Juonen päälinja kulkee
vääjäämättömästi kohti suurta lopputaistelua. Tämän kuvion ympärille Enoranta
on punonut monenlaisia teemoja. Indarasiassa on pitkä demokratian perinne,
jonka Ötkyläiset haluavat tuhota paitsi fosoran myös tehokkaan propagandan
avulla. Samaten kansalla on ikiaikainen tapa suojella luontoa mahdollisimman
paljon. Jokaisen kaatuneen tai kuolleen puun tilalle pitää aina istuttaa uusi.
Lihaa syödään vain, jos se on ainoa vaihtoehto. Ötkylle nämä arvot eivät
merkitse mitään.
Tuhatkuolevan
kirouksen maailmassa suhtaudutaan seksuaalisuuteen raikkaan
ennakkoluulottomasti. Magia-akatemiassa nuoret seurustelevat keskenään myös
romanttisessa mielessä, ja pareja muodostuu niin tyttöjen ja poikien kuin
samansukupuolistenkin kesken ilman, että se ketään hätkäyttää mitenkään.
Pau tuntee vastustamatonta vetoa ilkikuriseen Kenoneen, ja
nuoren tytön arka ja samaan aikaan rohkean utelias hapuilu seksin maailmaan on
kuvattu taidokkaasti. Pisteet Enorannalle varmaankin parhaiten kuvatusta
nuorten seksikohtauksesta, jonka olen koskaan lukenut! Tilanne on samaan aikaan
eroottisesti todella latautunut, kaunis, herkkä ja viaton. Mutta ei tippaakaan
vaivaannuttava.
Tabuja rikkovaa on myös, miten Indarasian asukkaat
suhtautuvat esimerkiksi ihmiskehon karvoitukseen tai kuukautisiin. Paun uusi
koulutoveri, poika, tiedustelee ensi kohtaamisella Paulta, joko tämän
kuukautiset ovat alkaneet. Kuultuaan myöntävän vastauksen poika onnittelee
Pauta! Tuuheat sääri- ja kainalokarvakasvustot ovat ylpeydenaihe, eivät jotain,
joka pitäisi poistaa. Takana on tosin hyötynäkökulma, koska ruumiin eritteitä
ja karvoja käytetään taikomisessa, mutta se on myös vallitseva kauneusihanne.
Ennen kaikkea Enoranta pyörittelee elämän ja kuoleman
teemoja. Syntymä ja kuolema ovat osa samaa kehää, kumpikin edellyttää toista ja
mahdollistaa toisen. Nubya on saanut pikilapsilta lahjan tai kirouksen,
näkökulmasta riippuen: hänellä on tuhat elämää. Ne on kuitenkin elettävä kaikki
ja kuoltava jokaisen välissä, ennen kuin voi kuolla lopullisesti. Taisteluihin
osallistuvat Pau ja hänen ystävänsä ovat musertua syyllisyydentuntoihin, kun he
joutuvat tappamaan vihollisiaan. Edes sota ei oikeuta tappamista, mutta
vaihtoehtoja ei aina ole.
Tuhatkuolevan kirous
on vankkaa fantasiaa höystettynä YA-mausteilla ja tiukoilla filosofisilla
kysymyksillä, joiden vastapainona on sopivasti tymäkkää toimintaa ja maagista
menoa. Kohderyhmää ovat peruskoulun yläluokkien himolukijat, jotka ovat tottuneet
ahmimaan runsaita teoksia, sekä sitä vanhemmat lukijat. Pureskeltavaa riittää
niin yläkoulun kuin lukionkin kirjallisuustehtäviin.
Keski-ikäinen lukija moittii ainoastaan pientä fonttikokoa
ja tiivistä taittoa, mutta parempisilmäisiä nämä eivät rasittane. Hieman
pohdiskelin, miten Riikka Turkulaisen
kaunis kansi vaikuttaa lukemista etsiviin. Kannessa sivuprofiilissa oleva tyttö
vaikuttaa kovin nuorelta. Toivottavasti se ei karkota lukijoita, jotka
saattavat olla arvaamattoman kriittisiä ainakin sen suhteen, että kirja ei saa edes
haiskahtaa lapsekkaalta. Ainakaan sitä Tuhatkuolevan
kirous ei ole!
Olen kyllä iloinen, että sain tarttua tähän kirjaan tuoreeltaan ja upota sen lumovoimaan. Omassa lukupinossani nököttävälle Surunhauras, lasinterävä -kirjalle on vain nyt löydettävä
lukuaikaa. Samaten syyhyttää kovasti Enorannan viime vuonna ilmestynyt Josir Jalatvan
eriskummallinen elämä, jota jo
kirjamessuilla syksyllä hypistelin. Se vaikuttaa todella mielenkiintoiselta
mutta on jäänyt jostain syystä melko vähäiselle huomiolle ainakin
googlailutulosteni perusteella.
Siiri Enoranta:
Tuhatkuolevan kirous
WSOY 2018. 443 s.
Arvostelukappale.
WSOY 2018. 443 s.
Arvostelukappale.
#nuortenkirjatorstai-sarja:
Tatu Kokko: RobMacCool ja Krimin jalokivi
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Tatu Kokko: Rob MacCool ja Kirottu metsä
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Juuli Niemi: Et kävele yksin
Nemo Rossi: Viimeinen etruski
Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Jukka Behm: Pehmolelutyttö
L. K. Valmu: Poika - Murha seitsemännellä luokalla
Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus
Laura Suomela: Silmänkääntötemppu
Nonna Wasiljeff: Loukkupoika
Riina Mattila: Järistyksiä
Jukka-Pekka Palviainen: Virityksiä
Jyri Paretskoi: Shell's Angles - Aivot narikkaan
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Kalle Veirto: Sählymestarit - Ruotsin kuninkaat
Maria Autio: Lohikäärmekesä
Kimmo Ohtonen: Ikimaa. Soturin tie
Tulossa:
Päivi Haanpää ja Marika Riikonen (toim.): Tusina 23.8.2018
Tapani Bagge: Polttava rakkaus 30.8.2018
Tuija Takala: Lauralle oikea 30.8.2018
Marja-Leena Tiainen: Hiekalle jätetyt muistot 30.8.2018
Tapani Bagge: Polttava rakkaus 30.8.2018
Tuija Takala: Lauralle oikea 30.8.2018
Marja-Leena Tiainen: Hiekalle jätetyt muistot 30.8.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti