Luin pari päivää sitten loppuun Arttu Tuomisen Labyrintti-dekkarisarjan
päätösosan Leipuri. Kirjan kannet
suljettuani mieleni oli melkoisessa myllerryksessä ja on sitä hieman edelleen. Leipuri on todella koukuttava ja
jännittävä, pelottava ja ahdistava, jopa karmea kirja. Se on kiistatta yksi parhaista lukemistani dekkareista!
Koetin haarukoida, miten sitä ja oikeastaan koko sarjaa
luonnehtisin. Tuntuu jollain tavoin vähättelyltä luokitella sarja dekkariksi
tai poliisidekkariksi, vaikka poliisit ovatkin selkeästi tarinoiden
päähenkilöitä. Rosoa tähän tuovat korin mätämunat eli poliisit, jotka oikeasti
ovatkin kammottavia rikollisia. Niitä sarjassa on mukana ensimmäisestä osasta
asti, mutta loppua kohden heidän osuutensa korostuu.
Päädyin lopulta siihen, että teoksia voisi luonnehtia
synkiksi psykologisiksi trillereiksi, joissa on mukana poliisiromaania,
toimintatrilleriä ja jopa kauhua. Alkuosissa on mielestäni myös ripaus mustaa
huumoria, mutta se (valitettavasti?) karisee loppua kohden kokonaan tai ainakin
muuttuu minulle tunnistamattomaksi. Jokaisessa kirjassa on oma teemansa, johon
ratkottavat rikokset liittyvät. Teosten päärikosjuonet ovat itsenäisiä, mutta
vahvasti taustalla kulkevat henkilöiden tarinat ja yksi keskeinen sivujuoni
jatkuvat sarjan läpi.
Tiesin jo Leipuria
aloittaessani, että kyseessä on sarjan päätösosa, mutta silti yllätyin lopun
ehdottomuudesta sekä surusta, jota sen edessä tunsin. Tämä oli nyt tässä. En
enää tapaa Janne Rautakorpea, Liisa Sarasojaa, Mulperia, Juha Lahdenperää, Eero
Katajaa ja muita porilaisia poliiseja, joista osaan olen ehtinyt vuosien
varrella todella kiintyä ja joista osaa inhoan sydämeni pohjasta.
Huomasin myös kirjaa lukiessani olevani hieman kateellinen
niille, jotka nyt tarttuvat sarjan aloitusosaan ja jotka siis voivat
halutessaan lukea koko sarjan saman tien putkeen. Sellaisena nautittuna se on
ehdottomasti parhaimmillaan! Itse asiassa toteutin tämän nyt itsekin, sillä
kertasin sarjan kuuntelemalla Muistilabyrintin, Murtumispisteen
ja Silmittömän
yhteen menoon ennen kuin tartuin Leipuriin.
Ryhdyin tähän siksi, että hämärästi muistelin aiemmissa
kirjoissa olleen viittauksia Leipuriksi kutsuttuun menneisyyden murhaajaan,
mutta sen kummempaa kelloa nimi ei mielessäni soittanut. Ja olihan niitä
viitteitä! Selvästikin Tuomisella on ollut mielessään Leipurin kirjoittaminen jo kirjoitusurakan alusta asti. Tämän
toteaminen oli sikäli kimuranttia, että olen sarjan aiemmista osista
kirjoittaessani useaan otteeseen kuvitellut tietäväni
jotain tekijän suunnitelmista tai lähinnä niiden puutteesta. Ensimmäisen osan
äärellä olen esimerkiksi pelännyt Tuomisen tyhjentäneen pajatsonsa. Nolottaa ja
naurattaa.
Leipuri on siis
neliosaisen sarja päätösosa, jossa osittain palataan aloitusosaa edeltäviin
tapahtumiin. Se myös jatkuu suoraan siitä, mihin edellinen osa Silmitön päättyy, tai oikeastaan Silmittömän loppu ja Leipurin alku menevät hieman lomittain. Leipuri tavallaan vetää yhteen koko
sarjan, piirtää ympyrän valmiiksi. Irralliset langanpäät matkan varrelta
solmitaan kiinni, sellaisetkin, jotka ovat roikkuneet ilmassa pitkään. Siksi
ehdottomasti suosittelen koko sarjan lukemista alusta alkaen ja järjestyksessä.
Ilman aiempien osien tuntemista osa Leipurista
menee lukijalta hukkaan.
Juonipaljastusvaroitus!
Koska Leipuri-aihelmat kulkevat läpi koko Labyrintti-sarjan, joudun väkisinkin kirjasta kirjoittaessani paljastamaan joitakin keskeisiä juonenkäänteitä aiemmista osista. Jos siis ne ovat edelleen lukematta, suosittelen lopettamaan tämän jutun lukemisen tähän ja etsimään Muistilabyrintin ja kaksi seuraavaa osaa käsiisi oitis. Palaa asiaan, kunhan olet ne lukenut.
Koska Leipuri-aihelmat kulkevat läpi koko Labyrintti-sarjan, joudun väkisinkin kirjasta kirjoittaessani paljastamaan joitakin keskeisiä juonenkäänteitä aiemmista osista. Jos siis ne ovat edelleen lukematta, suosittelen lopettamaan tämän jutun lukemisen tähän ja etsimään Muistilabyrintin ja kaksi seuraavaa osaa käsiisi oitis. Palaa asiaan, kunhan olet ne lukenut.
Silmitön päättyy kohtaukseen,
jossa Porin poliisin väkivaltayksikköön tulee tieto entisen päällikön Eero Katajan
murhasta. Kammottava murhatapa viittaa vuosien takaiseen legendaariseen
sarjamurhaajatapaukseen, jossa Janne Rautakorpi onnistui nappaamaan Poria
riivanneen Leipuriksi nimetyn tekijän. Tarkkaavainen lukija on pannut Silmittömän loppupuolelta merkille oudon
vanhan kullanvärisen Taunus-merkkisen auton. Viimeksi se tuli syrjätiellä
vastaan Janne Rautakorpea, joka oli poistumassa Eero Katajan luota.
Leipurin alussa
Rautakorpi on vielä Katajan luona. Hänen poistuttuaan paikalle tulee murhaaja,
jonka jäljiltä Katajan paloiteltu ruumis löytyy talon leivinuunista hyvin
kypsennettynä. Seinälle on spreijattu poliiseille tuttu lastenloru, joka oli Leipuriksi
ristityn sarjamurhaajan tavaramerkki. Vuonna 2002 Leipuri tappoi Porissa joukon
ihmisiä, poltti ruumiit joko kokonaisina tai paloiteltuina ja jätti viestiksi
leipomisesta kertovan lastenlorun.
Alkuperäinen Leipuri istuu kuitenkin tiukasti Turun Saramäen
vankimielisairaalassa. Siitä Rautakorpi on täysin varma, onhan hän käynyt viime
aikoina useita kertoja tätä tapaamassa. Kuka Leipuria jäljittelevä murhaaja on
ja mihin hän kammottavilla teoillaan pyrkii? Ovatko tähtäimessä kaikki
alkuperäisen Leipurin kiinniottoon osallistuneet poliisit?
Tuominen kuljettaa juonta kahdessa tasossa eli teoksen
nykyhetkessä, jossa yhä huonokuntoisempi Rautakorpi juoksee kilpaa ajan kanssa
jahdatessaan kopio-Leipuria, ja vuodessa 2002, jolloin Rautakorven perheen
tuhoisasta auto-onnettomuudesta on kulunut neljä vuotta ja alkuperäinen Leipuri
alkaa listiä uhrejaan helteessä kärvistelevässä Porissa.
Rautakorven vuoden 2002 tutkimukset vievät hänet ja Mulperin
lopulta koko Suomea ravisuttaneen pedofiliatapauksen äärelle. Vuosia aiemmin
Immu Temonen sieppasi kerrostalopihalta kaksi kahdeksanvuotiasta tyttöä, vei
heidät syrjäiselle mökilleen, todennäköisesti raiskasi ja poltti sitten ruumiit
tynnyrissä. Rautakorven nyt pahasti alkoholisoitunut isä oli yksi poliiseista,
joka tuli ensimmäisenä tekopaikalle pidättämään Temosta. Miten uudet murhat liittyvät
tähän kammottavaan menneeseen tapahtumaan? Ja Rautakorven isään?
Nykyhetken tarinassa sivujuonteena kulkee edelleen KRP:stä
aikanaan Poriin siirtynyt etsivä Tero Vähä-Savo, jonka hirviömäisistä puuhista
lukija on valitettavan hyvin kartalla mutta joista toisilla poliiseilla ei ole
aavistustakaan. Vähä-Savon pakkomielle Liisa Sarasojasta pahenee vauhdilla,
eikä hän malta pysytellä poissa Liisan asunnolta. Lopullinen ratkaisu lähenee
uhkaavasti, eikä lukija voi kuin pureskella kynsiään ja toivoa Liisan kannalta
parasta.
Ratkaistavana on siis oikeastaan kolme rikosta: vuoden 2002
Leipurin tapaus, nykyhetken kopio-Leipurin tapaus sekä Vähä-Savon juttu. Ei
ihme, että romaani on poikkeuksellisen tiivistunnelmainen. Lukukokemuksesta
tekee erityisen ahdistavan mukana kulkeva pedofiiliteema, eivätkä Vähä-Savon
sairaat ajatukset ja teot myöskään kevennä tunnelmaa. Bonuksena tulevat vielä Rautakorven
terveydentilaan liittyvät huomiot. Mies hajoaa käsiin sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Ehtiikö hän napata Leipurin ajoissa tällä kertaa?
Olen koko Labyrintti-sarjan
mittaan ihastellut Tuomisen taitoa kuvata vetävästi hyvinkin mielikuvituksellisiksi
yltyviä toimintakohtauksia. Tälläkin kertaa loppuratkaisussa venytään
melkoisiin suorituksiin. Harvoin olen dekkareistakaan lukenut mitään tämän kaltaista.
Leipuri siis
päättää neliosaisen romaanisarjan komeasti. Sarja kokonaisuudessaan on
suomalaisessa mittakaavassa kasvanut poikkeuksellisen hienoksi genrensä (mikä
se sitten lopulta onkaan!) edustajaksi. Arttu Tuomisen nimeä ei voi tämän
jälkeen enää mitenkään ohittaa, kun puhutaan dekkarien huippunimistä.
Haikeana heitän hyvästi Porin poliiseille. Ainoa lohtu on,
että Tuominen on jo Facebookin keskusteluissa paljastanut, että jotain uutta on
työn alla. Jään jännittyneenä odottamaan, mitä tuleman pitää!
Arttu Tuominen:
Leipuri
Myllylahti 2018. 350 s.
Arvostelukappale.
P.S. Keskustelemme Turun kirjamessuilla Arttu Tuomisen kanssa hänen Labyrintti-dekkarisarjansa kylmäävästä päätösosasta Leipurista sunnuntaina 7.10. klo 14.40 - 15.00 Fiore-lavalla. Minulla on koko joukko kysyttävää! Tervetuloa kuuntelemaan!
Labyrintti-sarja:
Muistilabyrintti
Murtumispiste
Silmitön
Leipuri
Myllylahti 2018. 350 s.
Arvostelukappale.
P.S. Keskustelemme Turun kirjamessuilla Arttu Tuomisen kanssa hänen Labyrintti-dekkarisarjansa kylmäävästä päätösosasta Leipurista sunnuntaina 7.10. klo 14.40 - 15.00 Fiore-lavalla. Minulla on koko joukko kysyttävää! Tervetuloa kuuntelemaan!
Labyrintti-sarja:
Muistilabyrintti
Murtumispiste
Silmitön
Leipuri
#dekkaritiistai-sarja:
Arttu Tuominen: Silmitön
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Arne Dahl: Rajamaat
Marko Immonen: Murhapaikanhakijat
Max Seeck: Mefiston kosketus
Matti Laine: Pahuuden hinta
Seppo Jokinen: Vakaasti harkiten
Timo Saarto: Kevään varjo
Eppu Nuotio: Myrkkykeiso ja Anopinhammas
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Arne Dahl: Rajamaat
Marko Immonen: Murhapaikanhakijat
Max Seeck: Mefiston kosketus
Matti Laine: Pahuuden hinta
Seppo Jokinen: Vakaasti harkiten
Timo Saarto: Kevään varjo
Eppu Nuotio: Myrkkykeiso ja Anopinhammas
Ann Rosman: Sukellus syvyyksiin
Marko Kilpi: Undertaker 1 ja 2
Ari Räty: Varjomies
Jasu Rinneoja: Paha silmä
Matti Laine: Tappajan vaisto
Tapani Bagge: Aavehevosen arvoitus (lastendekkari)
Elly Griffits: Käärmeen kirous
Arttu Tuominen: Leipuri
Marko Kilpi: Undertaker 1 ja 2
Ari Räty: Varjomies
Jasu Rinneoja: Paha silmä
Matti Laine: Tappajan vaisto
Tapani Bagge: Aavehevosen arvoitus (lastendekkari)
Elly Griffits: Käärmeen kirous
Arttu Tuominen: Leipuri
Kirjoitit niin kiinnostavasti tästä kirjasarjasta, että laitoin sen heti lukulistalle. Eli yhtään tämän sarjan kirjaa en ole lukenut.
VastaaPoistaMuista suositukseni: aloita sarjan alusta!
PoistaYritin lukea kirjailijan ensimmäisen, Muistilabyrintin. Lopulta oli pakko antaa periksi, ja vain selata kirja loppuun. Mikähän on itsessä vikana, kun muut kehuvat, mutta omalla kohdalla ei vain iske. Ehkä toivoisin mukaan hitusen huumoria, lämpöäkin. Ja ihmiskuviin vähemmän kliseemäisyyttä. Nämä henkisesti ja/tai fyysisesti haavoittuneet keski-iän ohittaneet miespoliisit kun on nähty puhumattakaan teoksen naiskuvista.
VastaaPoista