Vuoden johtolanka 2017 -palkitsemistilaisuudessa palkinnon napannut
Mikko Porvali paljasti, että Karelia Noir -sarjan kolmas osa tulisi
käsittelemään aikakautta, jolloin poliisivoimat olisivat sodan jälkeen
vasemmiston hallinnassa.
Johtolangalla palkittu kakkososa Veri ei vaikene kattaa
koko 1930-luvun aina talvisodan viimeisiin päiviin asti. Kadonneen kaupungin varjo alkaa toukokuun lopulla vuonna 1940 eli pain
talvisodan päätyttyä uudella itärajalla Uukuniemellä ja päättyy vuoteen 1962
Lahteen. Pääosa tapahtumista sijoittuu kuitenkin jatkosodan ja vaaran vuosien
aikaan.
Talvisodassa menetetyn Viipurin komisariot Jussi Kähönen ja
Salomon Eckert on kotiutettu palveluksesta odottamaan kutsua uusiin tehtäviin
Valtiollisen poliisin palvelukseen. Kutsu tuleekin pian tositoimiin. Itärajalla
uuden rajalinjan vetäminen on käynnissä. Nähtävästi kolme suomalaista sotilasta
on joutunut naapurin puolelle, joukossa tärkeä Päämajan upseeri. Ovatko miehet
lähteneet vapaaehtoisesti vai onko heidät kaapattu? Rajalinjalta oli
tapahtuma-aikaan kuultu myös laukauksia.
Yksi rajan väärälle puolelle joutuneista miehistä on
Eckertille tuttu Suomen puolelle siirtynyt venäläinen Aleksanteri Torikka.
Miehen henki ei olisi vihollisen käsissä kovinkaan kauaa turvassa, joten
Eckertin näkemyksen mukaan tilanne vaati nopeaa ja häikäilemätöntä toimintaa. Alkaa
hiuksia nostattava pelastusoperaatio, jonka yllä leijuu paitsi välitön
osallisiin kohdistuva vaara myös ilmeinen eskaloitumisriski. Rajanaapurin
provosoiminen on äärimäisen ankarasti kiellettyä.
Kadonneen kaupungin
varjo toistaa rakenteeltaan aiempia Karelia
Noir -sarjan osia. Se on episodimainen ja paikoin luettelomainenkin, koska
Porvali on uskollinen alkuperäiselle tavoitteelleen kirjoittaa kaikkien
virantoimituksessa surmattujen poliisien tarinat mukaan sarjaan.
Jatkosodan alussa Kähönen ja Eckert ovat mukana, kun
Viipuria vallataan takaisin. Neuvostoliitto luopuu Viipurista näennäisen
helposti, mutta kaupunki ei suinkaan ole vaaraton palaajille. Eckert ja Kähönen
ovat keskeisiä henkilöitä, kun ratkotaan räjähteiden kaukolaukaisun arvoitusta
ja sen estämistä.
Asemasotavaiheen aikana miehet keskittyvät tahoillaan
työskentelyyn vakoilun parissa. Jussi Kähösen tehtävät liittyvät sotaa käyvää
maata piinaavaan desanttiongelmaan, ja Eckert työskentelee vieläkin
salaisemmissa tehtävissä.
Kiperiä tilanteita riittää myös jatkosodan päätyttyä, kun
valvontakomissio alkaa vaatia Suomea luovuttamaan henkilöitä Neuvostoliittoon
ja kommunistien käsiin valunut Valtiollinen poliisi osoittautuu auliin
avuliaaksi. Osan luovutettaviksi määrätyistä henkilöistä kaksikko onnistuu
pelastamaan, mutta epäonnistumisiakin tulee. Niiden hyväksyminen on erityisesti
Salomon Eckertille vaikeaa.
”Sillä hetkellä vaikutti selvältä, ettemme voisi jatkaa työssämme, jos Suomen poliisi kaappaisi kansalaisia kotoaan ja luovuttaisi heidät hirmuhallinnon käsiin.”
”Sillä hetkellä vaikutti selvältä, ettemme voisi jatkaa työssämme, jos Suomen poliisi kaappaisi kansalaisia kotoaan ja luovuttaisi heidät hirmuhallinnon käsiin.”
Vakoiluteema kokoaa Kadonneen
kaupungin varjon, kun vuonna 1954 Jussi Kähönen saa omassa
nimismiespiirissään ratkaistavaksi erikoisen tapauksen. Tuttu pariskunta menehtyy
tuberkuloosiin lyhyen ajan sisällä. Kuolemantapauksissa ei ole mitään outoa,
vaan kuolinsyy on valitettavan luonnollinen ja yleinen. Kummallista on sen
sijaan se, että toinen vainajista ei ole ollenkaan se henkilö, jona häntä on
paikkakunnalla pidetty.
Kähönen ei saa rauhaa ennen kuin on selvittänyt tapauksen
perinpohjaisesti. Mitä enemmän hän asiaa selvittää, sitä enemmän tuntuu olevan
uusia kysymyksiä vastausta vailla. Sota on tuhonnut asiakirjoja ja yhteydet
ovat hitaita, mutta loistavasti verkostoitunut Kähönen saa paljon aikaan
suhteillaan. Lopulta, vuosien jälkeen, viimeinenkin avoin kysymys saa
vastauksensa. Juttu kiertyy yllättäen myös Salomon Eckertin kohtaloon.
Kadonneen kaupungin
varjo päättää Karelia noir
-trilogian hienosti. Teoksen yleissävy on alakuloisen surumielinen. Tyrmistys
talvisodan jälkeen on luonnollista. Viipuri on menetetty muusta Karjalasta
puhumattakaan. Menetykset ovat Viipurin poliiseille tietysti kipeitä.
Kotiseudun lisäksi on menetetty kodit ja työyhteisö. Jussi Kähösen kipein
menetys on oman pojan katoaminen taisteluissa.
Poliisin työ ei enää oikein ole entisensä, ja kun sodan
jälkeen poliisijohtoon astuvat sodan aikana jopa poliisimurhiin osallistuneet
henkilöt, on työmotivaatio monella poliisin työhön uskoneella luonnollisesti
nollilla. Eläköityminen alkaa tuntua yhä houkuttelevammalta vaihtoehdolta myös
Jussin mielessä.
Koko Karelia noir -trilogia
on hieno sarja. Se valaisee suomalaisen poliisin historiaa ja esimerkiksi rikostutkimuksen
kehittymisen vaiheita mielenkiintoisesti ja viihdyttävästi. Samalla sivutaan Suomen
poliittista historiaa ja avataan politiikan ja virkavallan sidoksia rikostutkijoiden
näkökulmasta. Pääosa tapahtumista sijoittuu Viipuriin ja sen ympäristöön, mikä
myös on tietyllä tavalla eksoottista ja erittäin kiinnostavaa nykysuomalaisen
lukijan silmin.
Sinisen kuoleman kuvasta kirjoittaessani olen tuominnut Jussi Kähösen ja Salomon Eckertin turhan karikatyyrimaisiksi hahmoiksi. Kolmen kirjan verran heidän seurassaan Suomen
kohtalonhetkien läpi kuljettuani on pakko todeta, että aloin kyllä pitää näistä
miehistä kovasti. Jussi Kähönen on luotettavan ja vakaan suomalaisen miehen perikuva ja
Eckert monessa suhteessa hänen vastakohtansa. Yhdessä he muodostavat toimivan
työyksikön. Haikeaa on heittää heille nyt hyvästit.
Mikko Porvali:
Kadonneen kaupungin kuva
Atena 2018. 271 s.
Atena 2018. 271 s.
Arvostelukappale.
#dekkaritiistai-sarja:
Arttu Tuominen: Silmitön
Antti Tuomainen: Palm Beach Finland
Fiona Barton: Leski
Tuomas Nyholm: Leijona
JP Koskinen: Kannibaalien keittokirja
Jaakko Melentjeff: Hukkuneet
Lone Theils: Runoilijan vaimo
Ane Riel: Pihka
Arne Dahl: Rajamaat
Marko Immonen: Murhapaikanhakijat
Max Seeck: Mefiston kosketus
Matti Laine: Pahuuden hinta
Seppo Jokinen: Vakaasti harkiten
Timo Saarto: Kevään varjo
Eppu Nuotio: Myrkkykeiso ja Anopinhammas
Ann Rosman: Sukellus syvyyksiin
Marko Kilpi: Undertaker 1 ja 2
Ari Räty: Varjomies
Jasu Rinneoja: Paha silmä
Matti Laine: Tappajan vaisto
Tapani Bagge: Aavehevosen arvoitus (lastendekkari)
Elly Griffits: Käärmeen kirous
Arttu Tuominen: Leipuri
Arne Dahl: Sydänmaa
Marko Kilpi: Undertaker 1 ja 2
Ari Räty: Varjomies
Jasu Rinneoja: Paha silmä
Matti Laine: Tappajan vaisto
Tapani Bagge: Aavehevosen arvoitus (lastendekkari)
Elly Griffits: Käärmeen kirous
Arttu Tuominen: Leipuri
Arne Dahl: Sydänmaa
Max Seeck: Haadeksen kutsu
Antti Tuomainen: Pikku Siperia
Tuire Malmstedt: Pimeä jää
Seppo Jokinen: Lyödyn laki
Lone Theils: Noitapoika
Mikko Porvali: Kadonneen kaupungin varjoAntti Tuomainen: Pikku Siperia
Tuire Malmstedt: Pimeä jää
Seppo Jokinen: Lyödyn laki
Lone Theils: Noitapoika
Tulossa:
Mika Hentunen: Elossa Washingtonissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti