Kutsutaan toistakymmentä kärkidekkaristia Pohjoismaista ja kolme
nimekästä haastattelijaa heitä jututtamaan. Järjestetään kaksipäiväinen
dekkarikirjallisuustapahtuma keskellä kylmää ja pimeää talvea. Tehdään se
Suomen Kuusamossa, Rukan hiihtokeskuksessa. Katsotaan, mitä tapahtuu.
Kuulostaako pähkähullulta idealta? Kyllä, ainakin minusta!
Pakkohan oli mennä paikan päälle katsomaan, mitä näin hullunrohkeasta
ajatuksesta oikein tulee.
Tulihan siitä aivan unohtumaton dekkariviikonloppu! Kyseessä
on siis ensimmäistä (mutta toivottavasti ei todellakaan viimeistä) kertaa
järjestetty Nordic Noir -festivaali,
jonka takaa löytyy monitoimimies Aki Roukala ja hänen yrityksensä Is This Art.
Vietin siis viime viikonlopun (18. – 20.1.2019) Kuusamossa
Rukalla. Kuusamossa olen käynyt aiemmin vain kesäaikaan ja Rukan olin nähnyt
vain maantieltä ohi ajettaessa, joten miljöökin oli uusi. Jo matkanteko oli kirjaihmiselle
mieltä lämmittävä kokemus, sillä Helsinki-Vantaalla koneeseen nousua
odotellessani huomasin, että samaa matkaa olivat tulossa ainakin Antti Tuomainen, Philip Teir, Stefan Ahnhem,
Agnete Friis, Samuel Bjørk ja Ninni Schulman sekä muita kirjamaailman tuttuja kasvoja.
Samaan aikaan Nordic Noir 2019 -festivaalin kanssa Rukalla
vietettiin Polar Night Light Festival 2019 avajaisviikonloppua, joten maisemat olivat pimeään aikaan satumaiset.
Hiihtosesonki ei vielä ole huipussaan, joten hulppeassa hiihtokeskuksessa oli
väljää ja rauhallista ja me paikalle tulleet saimme huippuhyvää palvelua.
Varsinainen dekkarifestivaali oli siis kaksipäiväinen
tapahtuma. Ohjelma oli sijoitettu ilta-aikaan, joten päivät saattoi halutessaan
kuluttaa laskettelun, hiihdon, koiravaljakkoajelun tai vaikka moottorikelkkasafarin
parissa. Niin monet osallistujat, kirjailijat mukaan lukien, tekivätkin. Rukan
upeat olosuhteet tekivät selvästikin vaikutuksen ulkomaisiin (ja
kotimaisiinkin) vieraisiin. After Ski -ohjelma vain oli Nordic Noirin ansiosta
kenties hieman normaalia kulturellimpaa.
Nordic Noirin iltaohjelmat olivat tiiviitä. Scandic
Rukahovin konferenssitiloissa säästeltiin teeman mukaisesti valaistuksen
määrässä ja tunnelma oli paitsi tiivis myös pimeä. Esiintymislavan valaistus
oli kännykkäkameralla varustautuneen katsojan kannalta surkea. Esiintyjien
taakse asetellut valomiekat näyttivät kyllä hienoilta, mutta eivät anna armoa
valokuvissa (ja niitä kuusi tuntia tuijotettuaan niistä ei päässyt eroon edes
nukkuessaan…).
Yrsa Sigurðardóttir ja Jens Lapidus Ronja Salmen tentissä. Huomaa valomiekat! 😅 |
Haastattelijoina ja keskustelujen vetäjinä toimivat Philip
Teir, Kasper Strömman ja Ronja Salmi. Kaikki keskustelut käytiin
englanniksi, mikä oli tietysti tasapuolista, koska se ei ainakaan tietääkseni
ollut kenenkään lavalla olleen äidinkieli. Myönnän, että ensimmäisenä iltana
livahdin nukkumaan jo ennen klo 23.00 alkanutta naisdekkaristipaneelia, koska
päivän matkustaminen painoi sen verran, että viisi tuntia englanninkielistä
keskustelua olivat sillä erää tarpeeksi. Lauantaina olin sitkeämpi ja roikuin
mukana iltaviidestä puoliyöhön asti.
Kasper Strömman jututti haastateltaviaan lähinnä yleisellä
tasolla ja kyseli esimerkiksi kirjailijoiden ammattiuran vaiheista ja
kirjoittamisrutiineista. Sen sijaan Philip Teir ja Ronja Salmi olivat kumpikin
perehtyneet kunnioitettavalla perusteellisuudella haastateltaviensa
tuotantoihin ja keskusteluissa pureuduttiin enemmän kulloistenkin
kirjailijoiden teoksiin ja niiden teemoihin ja tarinoihin. Kumpikin menetelmä
kyllä toimi, vaikka enemmän itse pidin Teirin ja Salmen metodista. Tietysti
sekin vaikutti asiaan, että olin lukenut useimpien paikalla olleiden tekijöiden
teoksia. Silti lukulistani venyi jälleen huomattavasti.
Ruotsalainen tähtikirjailija Jens Lapidus kiinnosti yleisöä selvästi eniten. |
Tauoilla ja muissakin yhteyksissä kävin ja kuulin lukuisia
keskusteluja, joissa pohdittiin muun muassa tapahtuman luonnetta ja
yleisömäärää. Perjantaina yleisöä oli paikalla kohtalaisesti, sen verran, että
tunnelma oli kotoisa ja intiimi. Lauantaina, kun ruotsalainen supertähti Jens Lapidus oli lavalla, sali oli
viimeistä istumapaikkaa myöden täynnä ja joku taisi joutua seisomaankin.
Kahden päivän aikana puhuttiin paljon tutuista
dekkariaiheista, kuten siitä, miksi kirjailijat haluavat kirjoittaa juuri
dekkareita. Pohdittiin pahuuden olemusta ja sitä, miksi joistakin ihmisistä
tulee rikollisia ja toisista taas ei. Millaiset olosuhteet ajavat ihmisen
tekemään vaikka murhan? Miksi me haluamme viihdyttää itseämme lukemalla
kauheuksista? Miten kirjoitetaan vetävä dekkari? Miten menestytään
dekkarikirjailijana? Miten pääsee sopivaan kirjoittamisvireeseen? Kuinka kauan
kirjan kirjoittaminen kestää?
Norjalainen menestyskirjailija Samuel Bjørk hauskutti yleisöä mukavilla tarinoillaan kirjailijanuransa vaiheista. |
Kävi ilmi, että käsikirjoituksen ensimmäinen versio voi valmistua kahteen pekkaan vaikka neljässä kuukaudessa tai sitten siihen voi kulua vuosia. Joskus iskee kirjoittajan blokki, joka ei ota hellittääkseen. Toiset kirjoittajat taas eivät blokkiin usko. Jotkut valmiilta tuntuvat käsikirjoitukset voivat päätyä pöytälaatikkoon tai jopa roskiin. Menestyminen voi olla vain sattumaa, mutta vaatii aina hurjasti työtä. Hyvä agentti on kullan arvoinen!
Kirjailijan työhön kuuluu paljon matkustamista, jos kirjoja
käännetään eri kielille, mutta se on kaukana glamourista, varsinkin jos joutuu
jakamaan viikkokausien ajan hotellihuoneen kirjailijakollegansa kanssa. Jotkut
kirjailijat haluavat tehdä kahta työtä, toiset taas ovat aina halunneet olla
vain kirjailijoita ja ovat onnellisia saavutettuaan unelmansa kirjoittaa
työkseen kirjoja.
Stefan Ahnhemilta odotetaan neljättä dekkaria myös Suomessa. |
Pohjoismaiset kirja- ja erityisesti dekkaripiirit ovat pienet,
ja useimmat kirjailijat tuntuivat tuntevan toisensa jo entuudestaan ja viihtyvän
toistensa seurassa. Sekin osaltaan vaikutti siihen, että tunnelma oli leppoisa
ja rento.
Yritin mielessäni hahmotella jonkinlaista yhteenvetoa tunnelmistani,
plussista ja miinuksista, joita kokosin viikonlopun aikana ja joita olen tässä
pari päivää mielessäni pyöritellyt. Koska ajatukseni eivät nyt ota oikein jäsentyäkseen,
tehdään sitten listaus hajahuomioista ja -ajatuksista.
Mistä pidin? Mikä
meni mielestäni hyvin?
- Ihastuin pähkähulluun, ennakkoluulottomaan ideaan
ja sen rohkeaan toteuttamiseen.
- Kirjailijavieraslista oli vaikuttava: nimekkäitä
dekkaristeja, kaikki kansainvälisesti
menestyneitä ja alalla arvostettuja
nimiä.
- Haastattelijat olivat ammattilaisia ja vetivät
osansa sen mukaisesti.
- Kerrallaan jututettin kahta tai kolmea kirjailijaa,
mikä on juuri sopiva määrä leppoisan keskustelun aikaan saamiseksi.
- Kaikki kirjailijat osallistuivat moneen
keskusteluun eri kokoonpanoissa, joten omia suosikkejaan pääsi kuulemaan useaan
kertaan.
- Tapahtuman ulkoiset puitteet olivat
poikkeuksellisen upeat.
- Olen aina marissut, että kaikki kiinnostavat
kirjallisuustapahtumat ovat Helsingissä. No nyt ei ollut!
- Paikalla oli toimittajia eri medioista, esimerkiksi
perjantaina Yle.
Missä olisi mielestäni
parannettavaa? Mikä jäi mietityttämään?
- Kun tapahtuma on omasta sijainnista katsottuna melkoisen
kaukana, matkustaminen ja majoittuminen ottavat ison siivun kukkarosta (eikä ympäristökään
kiitä), mikä pidottanee osan halukkaista osallistujista pois. - Festivaalisalin valaistusta voisi ensi kerralla
miettiä vielä hieman katsojaystävällisemmäksi (ja valokuvia ottavien kannalta
myös!). Jos saa toivoa, yleisön tuolit saisivat olla muutamaa astetta persusystävällisempiä,
koska yleisö istuu tuoleillaan melkoisen tuntimäärän putkeen.- Haastattelujen välissä on mukavaa olla jaloittelutaukoja,
mutta kaltaiselleni keski-ikäiselle varsinaiseen yökukkumiseen tottumattomalle
riittäisivät 5-10 min tauot ainakin keskiyön lähestyessä. Nyt suuntaus oli
pikemminkin päinvastainen.
- Kustantamot, nämä tilaisuudet ovat oivallisia
hetkiä myydä kirjoja. Nytkin tarjontaa oli mukavasti, mutta enemmänkin olisi
voinut olla.
Useimmat esiintyneet kirjailijat olivat siis jo minulle tuttuja ja monen kirjoittajan ainakin miltei koko tuotannon (tai suomennetun tuotannon) olin lukenut jo etukäteen. Silti lukulistani venyi jälleen, kuten jo yllä mainitsin. Islantilaisen Yrsa Sigurðardóttirin varhaisemmasta tuotannosta olen muistaakseni lukenut jonkin dekkarin (olisiko ollut Kolmas merkki?) suuremmin innostumatta mutta nyt päätin antaa hänelle uuden mahdollisuuden ja ostin festivaalilta dekkarin Pyörre. Se on Freyja & Huldar -sarjan toinen osa, mutta päätin aloittaa siitä. Pari lukua olen jo lukenutkin, ja vaikuttaa hyvältä. Siitä siis varmasti myöhemmin lisää.
Islantilainen Ragnar Jónasson, jolta ei vielä ole suomennettu teoksia. |
Olen jo pidemmän
aikaa seurannut Twitterissä islantilaista Ragnar Jónassonia, jonka dekkareita
on käännetty englanniksi mutta ei suureksi harmiksi vielä suomeksi. Toivottavasti
Jónassonia käännettäisiin pian, sillä hänen tuotantonsa kuulostaa juuri
sellaiselta, josta mitä todennäköisimmin suomalaiset dekkarien lukijat pitäisivät
kovasti.
Lukulistalleni
livahti myös tanskalaiskaksikon Lene Kaaberbøl ja Agnete Friis kirjoittama neljän dekkarin Nina Borg -sarja. Friis kertoi sarjasta ja sen synnystä
kiinnostavasti ja sitä myös lämpimästi suositteli bloggaajakollega, jonka
kanssa vaihdoimme paitsi kuulumisia myös lukuvinkkejä.
Lapin Kansan haastattelussa (21.1.2019) Aki Roukala
lupailee tapahtumalle jatkoa ja seuraavalle kerralle vieläkin kovempia tähtiä,
mikäli mahdollista! Mahtavaa!
Suuret kiitokset Aki Roukalalle kutsuvieraslipuista ja matkatuesta! Oli ilo olla paikkalla!
Nordic Noir 2019 esiintyjät:
Stefan Ahnhem,
Samuel Bjørk,
Agnete Friis,
Kati Hiekkapelto,
Jan Jalutsi, Ragnar Jonasson, Jens Lapidus,Ninni Schulman, Max Seeck, Erik Axel Sund, Yrsa Sigurðardòttir, Antti Tuomainen.
Stefan Ahnhem,
Samuel Bjørk,
Agnete Friis,
Kati Hiekkapelto,
Jan Jalutsi, Ragnar Jonasson, Jens Lapidus,Ninni Schulman, Max Seeck, Erik Axel Sund, Yrsa Sigurðardòttir, Antti Tuomainen.
Kuulostaa todella onnistuneelta konseptilta! Vaikka en ole mikään ihan hirmuinen dekkarifani niin tuonne voisi joskus lähteäkin. Täällä Ruotsissa järjestetään usein kirjailijaristeilyjä mutta se ei miljöönä hirveästi houkuttele :) /Mari
VastaaPoistaNäytti olevan hieno tapahtuma! Harmi, kun tätä ei streamattu areenaan, olisi ollut mielenkiintoista kuulla keskustelut. Toivottavasti tapahtumalle tulee tosiaan jatkoa.
VastaaPoistaOlipa kiva lukea tästä tapahtumasta, kiitos postauksesta. Itsekin katselin noita mainoksia ja mietin millainen tapahtuma tästä oikein sukeutuu. Hienoa että tapahtuma on ollut onnistunut ja toivotaan että jatkoa tulee. Kauniit kuvat!
VastaaPoistaMiten mahtava idea ja ilmeisesti toteutuskin joitakin puutteita lukuun ottamatta! En ollut tästä aiemmin kuullut, joten mukavaa kun kirjoitit siitä. Tuonne olisi kyllä ollut kiva päästä itsekin paikalle (ihan jo miljöönkin takia, haha). Melko myöhäiseen asti muuten ohjelmaa, jos vielä iltayhdeltätoistakin olisi jotain alkanut. En varmaan olisi jaksanut minäkään valvoa (olen aamuvirkku ja tuohon aikaan yleensä jo untenmailla).
VastaaPoistaOlen muuten lukenut yhden Ragnar Jonassonin kirjan (Snowblind, ns. Dark Island -sarjan ensimmäinen osa) ja pidin siitä tosi paljon. Sarjan toinen osa on ostoslistalla (ei saa kirjastosta). Toivottavasti tosiaan ne suomennetaankin joskus!
Mieheni luki Rukan tapahtumasta jostain ja ihmetteli, miksen ollut siellä. No niinpä!! Jotenkin se vain meni ohi! Toivottavasti järjestetään uudestaan, ja vaikka nykyisenä tamperelaisena matka olisi pitkä, entisenä kuusamolaisena lähtisin varmasti.
VastaaPoistaVaikuttaa mielenkiintoiselta tapahtumalta! Espoosta Rukalle on niin pitkä matka, että tuskin olisin lähtenyt matkaan, vaikka olisin tiennyt tapahtumasta etukäteen. Kiva siis päästä lukemaan tunnelmista raportistasi :)
VastaaPoistaKiva kun jaoit Nordic noir -tunnelmia sanoin ja kuvin. Kiinnostavalta vaikuttava tapahtuma hienoissa maisemissa!
VastaaPoista