Minua ei kiinnosta kuka oli oikeassa, kuka väärässä. Yritän hahmottaa,
miten ihmiset päätyivät kapinaan, miksi unelmat pirstoutuivat, mihin kohtalo
heitä kuljetti.
Näin perustelee syntymässä olevan kirjansa teemoja ja
aihetta Heikki Puharila vaimolleen Tapani
Heinosen romaanissa Ja satakieli
lauloi Fellmanin pellolla. Heikillä romaanin synnytystuskat ovat kovat, ja mies
joutuu tiheästi käymään eteisessä kumisaappaallaan, jonka varressa villasukan
alla on kätkössä kossupullo. Avioliittokin natisee liitoksissaan. Kestääkö se
romaanin syntymisen paineen? Kuitenkin myös vaimolta ja tämän suvusta tulee
aineksia romaanin tarinaan.
Heikki Puharilalla on työn alla oman suvun vaietuista
vaiheista kertova romaani, jonka traagiset käännekohdat liittyvät sisällissodan
melskeisiin. Isoäiti Iida-Maria on kuolinvuoteellaan kertonut komeasta velipuolestaan
Ilmarista, joka on kaatunut kapinassa. Heikki ei muista kuulleensa Ilmarista
ennen mitään. Kuka mies on ollut? Miksi hänestä ei ole puhuttu? Mitä perheelle
ja suvulle oikein tapahtui sisällissodassa?
Omia lapsuusmuistojaan penkomalla ja eri lähteisiin
perehtymällä tarina alkaa hahmottua Heikin mielessä. Alkusysäyksenä on isoäidin
äidin Selma Törölän surullisen tavallinen tarina vuosisadan vaihteen tienoilta.
Längelmäellä palveluksessa ollut Selma synnyttää äpärälapsen talonisännälle.
Talo on vaatinut kuitenkin Kaarlo Kordelinia naimaan omasta säädystään, ja
Selma tulossa olevine lapsineen on siivottava pois silmistä. Niin Selma päätyy
poikansa kanssa Helsinkiin, ensin piikomaan, sitten tehdastyöhön. Siellä hän
myös tutustuu työväenliikkeen tulisieluisiin aktiiveihin.
Toinen näkökulma Heikin kirjaan tulee vaimon suvun
taustasta. Pohjalaisen Ylä-Ränssin talon pojat Tuomas ja Antti päätyvät
kumpikin sotaan valkoisten puolelle. Veljesten keskinäiset välit eivät ole
parhaat mahdolliset, ja näyttämisen haluakin taitaa olla mukana kosolti muun
uhon ohella.
Sisällissodasta kirjoittavan Heikki Puharilan arkeen
murtautuvat nykyhetken eli vuoden 2015 väkivaltaiset tapahtumat. Puhariloiden
raskaana oleva tytär on kumppaninsa kanssa Pariisissa, kun terroristit iskevät
pilapiirroksia julkaisseen lehden toimitukseen. Ei kai tytär ole vaarassa? Ei
kai tyttären paperiton turvapaikkaa hakeva mies ole sotkeutunut terrori-iskuun?
Paniikinomaiset ajatukset vaivaavat erityisesti Heikin vaimoa. Heikin mielessä
historia ja nykypäivä alkavat vertautua. Samat vaikuttimet ajavat ihmisiä
hirmutekoihin ajasta ja paikasta riippumatta.
Ja satakieli lauloi
Fellmanin pellolla -romaanin perusrakenne on tuttu monista esimerkiksi
Suomen sisällissodasta tai muustakin lähihistoriasta kertovasta teoksesta. Luin
viime vuoden puolella kahdesti Heidi
Könkään Sandran, jossa on sama
perusidea: nykyhetkessä elävä henkilö kiinnostuu oman sukunsa vaietuista
vaiheista, alkaa tehdä selvitystyötä ja tuloksena on runsaalla fiktiolla täytettyjä
faktojen välejä.
Heinosen romaanissakin rakenne toimii hyvin ja pitää lukijan
kiinnostuksen vireillä, vaikka Heikki Puharila jää lukijalle turhan etäiseksi.
Mietinkin, miksi Heinonen ei ole tehnyt Heikistä minäkertojaa. Mitä pidemmälle
romaani etenee niin lukijan käsissä kuin Heikin työpöydälläkin, sitä enemmän
nykyhetki ja historian tapahtumat liudentuvat toisiinsa. Herkullisesti Heinonen
kuvaa Heikin romaanin syntyprosessia. Romaanihenkilöt ja sodan raastavat tapahtumat
alkavat elää omaa elämäänsä kirjailijan päässä eivätkä jätä rauhaan:
Heikki Puharila seisoi
kassajonossa ja ihmetteli. Mitä järkeä oli antaa ilmoitus päällikölle asennossa
seisten, kun luodit vinkuivat korvissa. Mitä ylimielisyyttä. Ja pitikö ihmisten
helvetti soikoon ostaa lottokupongit ja ässäarvat ruokakassalta kiireisimpään
aikaan, kun Hirsikankaanmäellä oli tilanne päällä.
Nykyhetken tapahtumiin palaaminen myös etäännyttävät lukijaa
historiaan sijoittuvasta osuudesta, muistuttavat, että tässä nyt kuitenkin on
kyse fiktiosta vaikka historialliset tapahtumat ovat totisinta totta ja menevät
lukijan ihon alle.
Sisällissodan aikaiset tapahtumat ovat kiistämättä olleet
kaoottisia ja kauheita. Sen Heinonen osoittaa lukijalle niin, että tälle
itselleenkin jää oivallettavaa. Samoin Heinonen pureutuu henkilöidensä
tarinoiden kautta niihin moninaisiin syihin, miksi ihmiset päätyivät niihin
ratkaisuihin kuin päätyivät ja mitä niistä sitten seurasi. Hyvin vähän mitään
hyvää kenellekään, ainakaan Heinosen teoksen henkilöiden näkökulmasta.
Häviäjien kohtalo oli karmaiseva, mutta ei voittajienkaan osa kadehdittava
ollut.
Kaoottisuuden vaikutelma tulee romaanin lukuisista henkilöistä
ja näkökulmista. Teos on kuin kaleidoskooppi, jota aavistuksen liikauttamalla
samat palaset muodostavatkin aivan toisenlaisen ja ennakoimattoman näkymän.
Länkipohjan taistelu näyttää kovin erilaiselta, kun sitä katsotaan valkoisen
jääkärin, punaisen vasta värvätyn sotilaan, kartanon navettapiian, mäkituvan mykän
muorin tai vaikka rovastinnan näkökulmista. Tapahtumat vyöryvät eri puolilla
eteläistä Suomea Helsingistä Tampereelle, Längelmäelle, Hämeenlinnaan ja Lahden
Hennalaan, sinne Fellmanin pellolle.
Henkilöitä on siis paljon, mutta romaanin fiktiivisessä maailmassa
heidän kohtalonsa risteävät yllättävissä kohdissa. Selma Törölän vaiheiden
seuraaminen nostattaa lukijan sydämen kurkkuun ja hyytää veren, vaikka
valitettavan tuttuja tapahtumien käänteet jo alkavat ollakin aiemmin luetuista
ja nähdyistä sotatapahtumien kuvauksista. Ihmishenki oli arvoton ja alituiseen
veitsen terällä. Oli lähinnä onnenkauppaa, päätyikö ammutuksi vai säästyikö
henkiriepu.
Henkilöiden ja näkökulmien runsaus, halu valottaa asioita
eri puolilta, johtaa romaanissa myös siihen, että monet kiinnostavat aiheet
jäävät vain ohimennen kuvatuiksi. Kiintoisa on muun muassa Ilmarin kokema rakkaussuhde
täyttymyksineen ja pettymyksineen rintamaolosuhteissa. Siinä olisi kuitenkin
ollut aineksia, joilla Ja satakieli
lauloi Fellmanin pellolla olisi erottunut selvemmin muista sisällissotaa käsittelevistä
romaaneista, joita on viime vuosina julkaistu lukuisia.
Tapani Heinonen: Ja
satakieli lauloi Fellmanin pellolla
Minerva 2018. 368 s.
Arvostelukappale.
Minerva 2018. 368 s.
Arvostelukappale.
Kannen tekijätiedoksi on merkitty Taittopalvelu Yliveto Oy
***
Sijoitan kirjan Helmet 2019 -lukuhaasteen kohtaan 14. Kirjailijan sukunimi alkaa samalla kirjaimella kuin oma sukunimesi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti