HUOM! Jutun loppuun päivitetty viimeksi 26.6.2020 osa 8. eli
Pukija.
Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjaan
ilmestyy tänä keväänä jo seitsemäs osa Sotaleski.
Syksyllä 2016 olin kuuntelemassa Enni Mustosta, jonka silloin uutta Ruokarouva-romaania käsiteltiin Turun kirjamessujen lukupiirissä.
Muistelen, että silloin Mustonen huojensi yleisön mieltä lupaamalla, että
eiköhän sarjaan vielä viideskin osa ole tulossa. Ilmeisesti Ruokarouvan tytär oli silloin kirjailijan
työstettävänä ja kenties Taiteilijan
vaimon ideakin jo syntynyt.
Mikä ettei sarja jatkuisi, sillä erittäin karkeankin
näppituntuman perusteella sen kuutta ensimmäistä osaa on myyty eri formaatteina
yhteensä ainakin 200 000 kappaletta. Parhaillaan käytössä olevien tietojen
mukaan, kun vuoden 2018 bestseller-tilastoa ei vielä ole julkistettu, sarjan
myynti on kasvanut tasaisesti osa osalta, ja vuonna 2016 ilmestynyttä Ruokarouvaa myytiin kovakantisena
32 600 kappaletta ja pokkarina seuraavana vuonna 12 600 kappaletta.
Vuonna 2018 ilmestynyt Taiteilijan vaimo
keikkui jälleen Mitä Suomi lukee
-listan kärjessä huhti- ja toukokuussa ja pysyi listalla syyskuuhun asti. Ei
siis ihme, että Sotaleski on Otavan
kevään 2019 kirjakatalogissa kunniapaikalla eli ensimmäisellä sivulla ja että
kirjastojen varausjonot venyvät kunnioitettavan pitkiksi.
Itse hyppäsin hetkeksi sarjan kyytiin edellä mainitun Turun
kirjamessujen lukupiirin takia, koska sain sinne kutsun. Luin siis ensimmäiseksi
sarjan neljännen osan ja tykästyin jälleen Mustosen tyyliin. Vilpittömästi
päätin, että sarja on luettava kokonaan alusta alkaen, ja päätökseni tueksi
haalin puuttuvat osat sarjasta hyllyyni. Aie pysyi kuitenkin aikeena, kunnes
viime vuoden lopulla huomasin, että koko sarja (silloin siis kuusiosainen) oli
julkaistu myös äänikirjoina. Hankin ne itselleni (kiitos Elisa Kirjan loistavat
tarjoukset!) ja raivasin tilaa kuuntelulistallani. Viimeinkin kaikki oli
valmista kunnon kuunteluputkelle!
Kunnon putkihan siitä tulikin! Kun olin alkuun päässyt, en
enää malttanut lopettaa. Kuuntelin myös jo aiemmin lukemani Ruokarouvan oikeassa välissä, vaikka
aloittaessani ajattelin, että voin hypätä sen yli. En siis malttanutkaan!
1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun kulttuurielämän seuraaminen arkiaskareissa
puurtavan palvelusväen ja niin sanottujen tavallisten ihmisten silmin oli aivan
liian koukuttavaa.
Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan idea on nimensä mukainen. Neljän
ensimmäisen osan päähenkilö ja minäkertoja on Ida Eriksson -niminen nuori nainen.
Paimentyttö-kirjassa sipoolainen Ida
jää kolmetoistavuotiaana orvoksi, kun äiti kuolee keuhkotautiin. Isä on kuollut
työtapaturmassa jo aiemmin. Äidin eläessä Ida on työskennellyt maatilalla
paimentyttönä, mutta orvoksi jäätyään hän päätyy Östersundomin kartanon navettapiiaksi.
Kirjan nimi on siis hieman harhaanjohtava, koska paimenessa Ida ehtii olla vain
parin sivun verran ihan alussa.
Karjapiikana Ida päätyy nopeasti kartanon karjakkoneidin
suojelukseen ja suorittaa jossain vaiheessa tämän sysäämänä rippikoulun sekä
suomeksi että ruotsiksi. Karjakko myös vihkii Idan kirjallisuuden saloihin
lahjoittamalla tälle ensimmäiset omat kirjat. Navettatöistä Ida oppii nopeasti
kaiken mahdollisen. Sitten kohtalo puuttuu peliin ja muutaman rivakan juonenkäänteen
jälkeen Ida päätyy niin sanotuksi pikkupiiaksi professori Sakari Topeliuksen talouteen Björkuddeniin.
Topeliuksen perheessä kuluu useita vuosia. Ida oppii taloustyöt
ja vastaa jossain vaiheessa ruuanlaitosta ja ohessa myös Topeliuksen imeväisikäisten
lastenlapsien hoidosta. Työtä siis riittää aamuvarhaisesta iltamyöhään ja vielä
siihen väliinkin pahimpina aikoina. Palkkaa Ida alkaa saada vasta viisitoista
täytettyään, eivätkä työehdot sen jälkeenkään kovin kummoisilta vaikuta. Omaa
rahaa ei juuri ole, eikä se vähä mitä on, riitä edes kunnon vaatteisiin.
Ida ei kuitenkaan valita, vaan tekee työnsä ahkerasti ja
huolellisesti. Uskollisesti hän passaa koko talonväen ja vähitellen professori
Topeliuksesta tulee hänelle hyvin rakas. Perheen mukana hän pääsee osalliseksi
monesta kulttuurihetkestä. Esimerkiksi Topeliuksen syntymäpäiviä saapuu
viettämään koko suomalainen kulttuurieliitti, juhlittiinpa niitä sitten kotona
Sipoossa tai Helsingissä. Ida otetaan mukaan myös Tukholman-matkalle. Ida näkee
ja kuulee paljon, tapaa mielenkiintoisia ihmisiä, mutta on aina kuitenkin
selvästi palveluskuntaa ja siten syrjässä.
Henkilökohtaista elämää herrasväen palvelusväellä ei juuri
ole, kun lähes kaikki aika on isäntäväen käytössä. Harvat vapaahetket on
käytettävä huolellisesti. Ida tutustuu jo kartanossa kuskipoika Eliakseen,
mutta nuorten keskinäiset välit jäävät vielä hyvin hapuilevalle asteelle.
Topeliuksen kuoleman jälkeen (v. 1898) Björkuddenin talous
hajosi ympäri maata ja osin ulkomaillekin. Onnekkaiden sattumusten seurauksena Ida
pestataan lastenhoitajaksi Aino ja Jean Sibeliuksen talouteen. Tästä vaiheesta
kerrotaan sarjan toisessa osassa Lapsenpiika.
Sibeliukset asuivat tuossa vaiheessa vielä Helsingissä, mutta asuntoa
maaseudulta etsittiin jo kiivaasti. Kirjan loppupuolella perhe palveluskuntineen
asettuukin Keravalle vuokralle Mattilan taloon Eskelisten maatilan maille.
Elämä Sibeliusten taloudessa ei ole todellakaan pelkkää
ruusuilla tanssimista palvelusväenkään silmin. Lastenhoidon lisäksi Ida vastaa
pitkälti myös talouden ruokahuollosta, mikä ei kaupungissa olekaan niin
yksinkertaista kuin maalla. Kaikki tarvikkeet polttopuista alkaen on hankittava
ostamalla, eivätkä Sibeliusten raha-asiat ole suinkaan hyvällä tolalla. Taiteilijaperheessä
suhtaudutaan muutenkin maallisiin arkiasioihin kovin ylimalkaisesti, eikä
esimerkiksi Idan pestiasioita saati palkanmaksua saada tolalleen ennen kuin säveltäjäherran
anoppi Elisabeth Järnefelt tulee ja
laittaa asiat kuntoon. Silti Ida joutuu jopa lainaamaan säästönsä isäntäväelle,
jotta pahimmasta päästään yli.
Helsingissä Ida kohtaa uudelleen myös Eliaksen, ja nuorten
välit lämpenevät merkittävästi. Sibeliusten muutto maalle sotkee kuitenkin
parin suunnitelmat. Lisäksi Eliaksella tuntuu olevan tulevaisuudesta hieman
toisenlaiset ajatukset kuin Idalla. Keravalla Ida huomaa saavansa myös uuden
kosijan. Riuskalla, työteliäällä ja ilmeisen kauniilla nuorella naisella olisi
ottajia.
Sibeliusten elämää Ida ehtii seurata ja siihen myös osallistua
parin vuoden ajan. Vuonna 1900 Sibeliukset lähtivät Italiaan ja Ida pestautui
taidemaalari Albert Edelfeltin emännöitsijäksi tämän ateljeeasuntoon Helsingin
Elisabetinkadulle (Liisankadulle). Tämä on melkoinen parannus Idan elämässä ja
muodostuu lopulta hänen elämänsä yhdeksi tärkeimmäksi käännekohdaksi. Edelfelt
on ensimmäinen Idan isännistä, joka suhtautuu raha-asioihin palveluskunnan
näkökulmasta asiallisesti, jopa avokätisesti. Ida saa kunnon palkan ja lisäksi
reilusti rahaa käytettäväksi taloudenhoitoon. Rivakka Ida pistääkin oitis
paikat kuntoon ateljeessa ja saa ansaitsemaansa kiitosta.
Elämä taidemaalarin taloudessa poikkeaa muutenkin selvästi
aiemmasta. Työ on kevyempää ja vapaampaa, koska Edelfeltin perhe elää toisaalla
eikä Idan tarvitse järjestää isännän ruokahuoltoa. Maalari on myös paljon
poissa kotoa, ja Ida saa asua ateljeessa yksin pitkiäkin jaksoja. Ihan vapaana
hän ei kuitenkaan ole silloinkaan. Hän päätyy muun muassa tekemään siivousta ja
tarjoilua Edelfeltin äidin ja sisarten talouteen. Lisäksi Ida saa hoitaakseen
Ellan-rouvan uuteen Villa Ekaan asettumisen. Kesät vietetään koko suvun voimin
Haikossa, ja Ida on luonnollisesti mukana.
Helsingissä Ida tutustuu samassa taloudessa asuvaan
ylioppilas Edvard Richteriin, joka vie häntä erilaisiin kulttuuririentoihin.
Uusi maailma avautuu myös, kun Ida löytää kansankirjaston. Vihdoinkin on myös
aikaa lukea!
Mikään ei tietenkään kestä ikuisesti. Idan palvoma isäntä
menehtyy Haikossa vuoden 1905 elokuussa, ja Ida on tilanteessa, josta ei näytä
olevan ulospääsyä. Onneksi kohtalo puuttuu jälleen sopivasti peliin ja niin Ida
päätyy lopulta Tukholmaan, mistä hänet tavataan Ruokarouva-romaanin
alussa vuoden 1914 keväällä. Ida muuttaa kahdeksanvuotiaan Kirsti-tyttärensä
kanssa takaisin Suomeen ja perustaa täysihoitolan Albergaan. (Tästä kerron tarkemmin aiemmassa jutussani.)
Ruokarouvan tytär
-romaani sijoittuu 1920-luvulle Suomeen ja Pariisiin. Se on ensimmäinen kirja,
jossa minäkertojaksi on vaihtunut Idan tytär Kirsti. Näkökulmavaihdos on
nokkela ja antaa sarjalle aivan uutta potkua. Lahjakkaan, kauniin ja reippaan Kirstin
mukana päästään katsomaan monenlaista kulttuurielämää ja tapaamaan
mielenkiintoisia ihmisiä, kuten vaikkapa Olavi
Paavolainen, Coco Chanel ja Ernest
Hemingway!
Kirsti opiskelee yliopistossa ranskanopettajaksi, vaikka
hänen aito mielenkiintonsa suuntautuu enemmän muotiin. Ystävätär Miili on perustanut
Helsinkiin Bulevardille hattukaupan, jossa Kirsti mieluusti auttaa aina kun
vain aikaa on. Vuoden 1924 kesällä Kirsti päätyy mukaan kasvattisisarensa Allin
kanssa pienelle esiintymiskiertueelle, jonka tarkoituksena on kerätä varoja Karjalasta
paenneille nuorille. Alli on nouseva lausujalupaus ja tuntee paljon nuoria
suomalaisia runoilijoita, kuten Yrjö
Jylhän.
Traagistenkin juonenkäänteiden jälkeen Kirsti päätyy vuotta
myöhemmin Pariisiin. Tarkoituksena oli viettää talvi ja kevät Viivi Paarmion
ystävättären seuraneitinä, mutta Kirsti päätyykin ompelijaksi Coco Chanelin
muotitaloon. Pariisissa oleskelu venyy, mutta ei suotta, sillä Kirsti solmii monia
myöhemmin arvokkaiksi osoittautuvia suhteita eli nykytermein verkostoituu. Pariisin
vuodet ovat oivallinen elämänkoulu myös ammatillisesti, sillä Kirsti pääsee
todelliselta aitiopaikalta seuraamaan muotimaailmaa.
Taiteilijan vaimon alkupuolella
Kirsti palaa Suomeen kihlattunsa kera. Hän on vakaasti päättänyt perustaa
Miilin kanssa pariisilaistyyppisen muotihuoneen Helsinkiin. Lukijan sydäntä
kylmää, koska 1930-luvun alun lama näyttää jo tummentavan taivaan. Onneksi
Kirsti ei sitä tiedä. Kieltolaki ja kiristyvä poliittinen ilmapiiri näkyvät
myös Erikssonien arjessa, mutta pääroolissa ovat edelleen arki ja sen askareet.
Miten Kirsti onnistuu yhdistämään vaimon ja myöhemmin äidin roolinsa menestyvän
liikeyrityksen vetämiseen, kun työtä on yllin kyllin?
Kustantajan esittely
pian ilmestyvästä Sotaleski-romaanista
paljastaa, että luvassa on jälleen vajaan kymmenen vuoden hyppy eteenpäin eli
vuoteen 1939. Taiteilijan vaimo näet
päättyy vuoteen 1930.
Lisäys 7.6.2019:
Sotaleski sijjoittuu melko tarkalleen sota-aikaan, eli vuosiin 1939 - 1944. Kertojana on kahden edellisen romaanin tavoin Kirsti Aaltonen (aik. Eriksson), taiteilija Ilmari Aaltosen alias Iivo Borissaisen vaimo. Kymmenen vuoden tapahtumat kerrotaan romaanin alkusivuilla Kirstin muistelemina nopeasti, ja sitten päästäänkin jo kevääseen 1939. Sota häilyy jo kaiken yllä, vaikka ei aivan vielä ole syttynytkään. Iivo on kuitenkin komennettu vetämään linnoitustyössä ahertavaa ryhmää Karjalaan itärajan tuntumaan. Kirsti matkustaa miehensä luokse kesällä tehtävänään toimia muutaman viikon ajan muonituslottana. Tällä matkalla Kirsti tutustuu karjalaisten Marin ja Arvon perheeseen. Erityisesti toimeliaasta ja iloisesta Marista tulee Kirstin ystävä.
Kirstin tukikohta on kuitenkin aina Ida-äidin huvila Albergassa. Sinne palaavat myös muut perheenjäsenet kerta toisensa jälkeen, ja sotavuosina sieltä hakee turvaa moni muukin. Idan perheeseen kuuluvat maisteri eli Ilmari, joka on asunut talossa jo pari vuosikymmentä. Kirsti ja Iivo ja heidän silmäteränsä Viena-tytär asuvat tietysti talossa, samoi Idan parikymppiset kaksospojat Veikko ja Voitto. Veikosta koulutetaan armeijassa lentäjää ja Voitto kunnostautuu yleisurheilijana.
Kesän Kannaksen-matkalla Kirsti kokee konkreettisesti, kuinka äärimmilleen jännittyneet Suomen ja Neuvostoliiton välit ovat. Sota voi tosiaankin alkaa minä hetkenä hyvänsä. Ida ja Ilmari ovat kuitenkin vielä realistisempia ja alkavat varustautua sotaa varten keräämällä ruokavarastoja. Kummallakin kun ovat hyvässä muistissa edellisen sodan aiheuttama elintarvikepula.
Kun sota sitten lopulta alkaa, joutuu Kirsti kokemaan sen tuhot hyvin henkilökohtaisesti. Sattumalla on kuitenkin taas vahvasti sormensa pelissä, ja se muun muassa törmäyttää Kirstin vastatusten Olavi Paavolaisen kanssa. Tämä värvää kielitaitoisen naisen erikoistehtävään eli amerikkalaisen naisvalokuvaajan tulkiksi eturintamalle.
Asemasotavaiheessa Iivo etsii vuosikymmeniä sitten kadottamaans perhettä ja elättelee suuria toiveita Karjalan kansan tulevasta kukoistuksesta. Jälleen Kirsti matkustaa itään, välillä yksin, välillä Vienan kanssa. Kestääkö Kirstin ja Iivon rakkaus sodan rasituksia ja Iivon palavan heimoaatteen tuomia paineita?
Sotaleski on kovasti odotettu jatko-osa Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjaan, ja itsekin odotin sitä kovasti. Säästelin kuuntelemista kesäloman alkuun, jotta ehtisin kuunnella enemmänkin kuin vain päivittäiset työmatkat. Odotukset toki täyttyivät. Jäin jälleen kerran tarinan ja tuttujen henkilöiden kohtaloiden imuun. Mustonen jatkaa tutulla suoraviivaisella kerrontalinjallaan. Välillä pysähdytään ruotimaan arkisia puuhia hyvinkin yksityiskohtaisesti, sitten taas kiiruhdetaan yli tarinan suvantopaikkojen.
Kotirintaman kuvauksena Sotaleski toimii oikein hyvin, ja Kirstin matkassa päästään katsomaan myös rintaman tuntumaan sodan eri vaiheissa. Näkökulmissa on näillä paikoin tuoretta otetta ja rajantakaisen Karjalan maisemista ja elämästä lukee mielikseen. Tuttuun tapaan kirjan sivuilla vilahtelevat aikansa kulttuurijulkkikset Paavolaisesta Yrjö Jylhään, Aimo Turuseen ja Seppo Tiilikaiseen. Myös armeijan nimihenkilöitä on mukana, vaikkei Mannerheimia sentään päästäkään ihan tapaamaan. Yhtä merkittävässä roolissa nämä kulttuurijulkkikset eivät kuitenkaan tässä osassa ole kuin alkupään kirjoissa.
Olen ymmärtänyt, että sarjaan on tulossa vielä ainakin yksi osa. Jään tyytyväisenä odottelemaan!
26.6.2020:
Pukija on kahdeksas osa suurmenestykseksi
muodostunutta Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjaa. Se on sekä huhti- että
toukokuun Mitä Suomi lukee -listauksen ykkösenä. Se on tällä hetkellä
(26.6.2020) Vaski-kirjastojen varatuin teos ja siitä on yli 1500 varausta
Helmet-kirjastoissa. Sarjan suosio siis jatkuu vankkana ja itse asiassa näyttää
yhä kasvavan.
Pukija sijoittuu loppuvuoden 1949 ja vuoden 1953
tammikuun väliseen aikaan. Miljöinä ovat Skotlanti, Helsinki ja Leppävaara sekä
Yhdysvallat. Minäkertojakin on vaihtunut, sillä Ida ja Kirsti ovat jääneet taka-alalle,
kun Kirstin aikuistuva tytär Viena on valokeilassa. Ylioppilaaksi
valmistumisensa jälkeen Viena on työskennellyt toista vuotta jonkinlaisena
aupairina skottilaisessa villatehtailijaperheessä.
Suomeen palattuaan parikymppisen neitosen pitäisi löytää
omat vahvuutensa ja valita urapolkunsa alkupää. Alku sujuu hapuillen.
Kirsti-äidin ompelijanammatin kautta naiset työllistyvät hetkeksi Marimekko-nimisen
yrityksen käynnistelyvaiheissa, ja niiden kautta Viena päätyy muun muassa
avustamaan muotinäytöksen takahuoneeseen ja jopa tuuraamaan mallityttöä.
Helsingin olympialaisetkin kolkuttelevat jo ovella, ja sujuvasti englantia
puhuvalla nuorella naisella on tilaisuus ansaita muutama satanen.
Mutta sen paremmin ompelijan, mallin kuin oppaankaan urat
eivät tunnu Vienasta omilta. Lopulta hänelle avautuu mahdollisuus työskennellä
pukijana Suomen Filmiteollisuuden palkkalistoilla. Liisankadun studioilla
ollaan aloittelemassa historiallisen Tanssi yli hautojen -elokuvan
filmauksia, ja ystävättärensä kannustamana Viena hakee yhtiöstä töitä. Vienan
organisointitaidoille ja kylmähermoiselle ongelmanratkaisukyvyille on työssä
käyttöä, mutta tuliselle temperamentilleen hän ei voi mitään.
Työ Filmiteollisuuden palveluksessa tietysti heittää Vienan
polulle runsaasti suomalaisen kulttuurihistorian merkkihenkilöitä.
Kohtalokkaimmaksi tuttavuudeksi osoittautuu Suomen neito -kauneuskilpailuun
osallistuva kuvankaunis mutta kovin nuori ja erittäin miellyttävä Armi Kuusela.
Naisten polut risteävät useampaan kertaan, ja lukija jo aavistaakin, miten käy
– Viena matkustaa tuoreen Suomen neidon seurueessa Yhdysvaltoihin Miss
Universum -mittelöihin.
Tuttuun tapaan Pukijassakaan ei ole sen kummempaa
juonta, vaan päähenkilön kautta päästään kurkistamaan monenlaisten kulissien
taakse ja tutustutaan aikansa merkkihenkilöihin. Naiset ovat edelleen tiukasti
tarinan keskiössä, mutta toki miehillä on oma osuutensa. Vienalla ei
esimerkiksi ole sulhasta, ja se tosiseikka surettaa tarmokasta nuorta naista
silloin tällöin. Romaanin loppu tosin vihjaa siihen suuntaan, että tilanne
saattaisi olla muuttumassa.
Aivan alkupään osien kaltaista lumoa ei tässä enää tosifaninkaan
mielestä ollut, vaikka erittäin hyvin tämänkin parissa viihdyin. Mustonen on
edelleen tehnyt pohjatyöt huolella, ja kulttuurihistorian ja
populaarikulttuurin harrastaja kyllä nautti mielenkiintoisista yksityiskohdista
ja hauskoista anekdooteista. Kummallisen kiehtova on myös historiallisten ja
fiktiivisten henkilöiden polkujen risteytyminen kerta toisensa jälkeen. Vienan
kaltaisia ihmisiä on tähtien läheisyydessä ollut ja on edelleen. He katsovat
tapahtumia läheltä mutta aina syrjästä.
Lukijana kiitän alkuun lisätystä laajasta
henkilöluettelosta, joka auttaa palauttamaan muistiin keskeisiä tapahtumia
aiemmista osista (sarjan lukeminen järjestyksessä ei ole täysin välttämätöntä, itsekin
aloitin aikoinaan neljännestä osasta). Kiitän kovasti myös loppuun lisätystä lähdeteoslistauksesta,
josta saa lukuvinkkejä lisätiedonjanoonsa. Ainakin itse mietin kirjan parissa,
että Tabe Slioorista ja Armi Kuuselasta haluaisin lukea lisääkin.
***
Mikä tässä sitten vetosi
minuun niin, että lopulta hurahdin täysin ja koen vieläkin vahvoja vieroitusoireita?
Mustonen kirjoittaa tietyllä tavalla hyvin suoraviivaisesti. Tarina etenee kuin
juna lineaarisesti ilman mitään aikatasokikkailuja tai näkökulmavaihdoksia. Minäkertojan
käyttö luo tiettyä intiimiyttä lukijan ja kertojan välille. Kertoja pysyy myös
pitkään samana, Idakin on kokijana neljässä romaanissa ja Kirsti jo kahdessa ja
mitä ilmeisimmin myös seuraavassa kirjassa.
Henkilökuvaus ei ole syvälle luotaavaa vaan lähinnä melko
yksioikoista. Siitä huolimatta huomasin kiintyneeni Idaan kovastikin ja
Kirstistäkin olen alkanut pitää yhä enemmän. Yllättäen tuntui raikkaalta sekin,
että selkeästä työläistaustastaan huolimatta henkilöt kallistuvat kohti oikeaa
reunaa ajan poliittisissa väännöissä. Idan kohdalla tätä tosin perustellaan
hänen puoliksi pohjalaisilla juurillaan. Kirstistä on myös muotoutumassa kunnon
feministi. Tiukka nais- ja lapsinäkökulma onkin sarjassa kiinnostava.
Sarjan perusidea on mainio. Tavallisen ihmisen silmin
päästään siis seuraamaan suomalaisen kulttuurieliitin keskeisimpien henkilöiden
elämää aivan läheltä. Fakta ja fiktio sekoittuvat herkullisesti! Lukijan on
tosin suostuttava nielemään melkoinen määrä yllättäviä juonenkäänteitä, mutta
ainakin minä suostuin niihin lopulta riemuiten. Oikein odotan jo, mitä Sotaleskessä vielä nähdäänkään.
Mikä ehkä henkilöiden moniulotteisuudessa menetetään, se
voitetaan monin verroin ajankuvan tarkkuudessa. Mustonen ei pyri maalailemaan
suuria poliittisia tapahtumia, vaan tuo nekin tarinaan nimenomaan Idan ja Kirstin
arjen kautta. Mustonen kuvaa monenlaista työtä ansiokkaasti. Ida tutustuu siis
navettatyöhön ja lukija pääsee mukaan niin lypsylle kuin poikimiseenkin. Ruoanlaitto,
lämmittäminen, vaatehuolto ja monet muut askareet käydään läpi ja lukijalle avautuu
mielenkiintoinen arki sadan vuoden takaa. Nykyään käden käänteessä hoituvat
asiat vaativat silloin valtavasti aikaa ja vaivaa. Suursiivouksia Ida tekee
lukuisia eri kiinteistöissä ja huusholleissa.
Seinien tomuttamiseen tai hopeiden kiillottamiseen kirjat
eivät minua saaneet innostumaan, mutta sen sijaan hurahdin selvittelemään kirjoissa
esiintyvien oikeiden ihmisten taustoja. Ryntäsin kirjastoon penkomaan
taidehistoriaosastoa ja parhaillaan luen Albert Edelfeltiä ja hänen tuotantoaan
käsitteleviä kirjoja lähes maanisesti. Selvää on, että Mustonen on huolella perehtynyt
taustoihin. Lisäksi minua syyhyttää tarttua ainakin Järnefeltejä, L. Onervaa ja Ville Vallgrenia käsitteleviin
kirjoihin. Tulenkantajiinkin pitäisi perehtyä paremmin. Lukupinot vain
kasvavat! Kirjoissa myös luetaan paljon kirjoja, joten lukuvinkkilista venyy
sitäkin kautta. Ihan mainiota!
Enni Mustonen: Paimentyttö
Otava 2013. 363 sivua.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 12 h 14 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja ostettu.
Enni Mustonen: Lapsenpiika
Otava 2014. 368 sivua.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 12 h 3 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja ostettu.
Enni Mustonen: Emännöitsijä
Otava 2015. 477 sivua.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 15 h 3 min.
Painettu kirja lahja ystävältä, äänikirja ostettu.
Enni Mustonen: Ruokarouva
Otava 2016. 429 sivua.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 14 h 2 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja ostettu.
Enni Mustonen: Ruokarouvan tytär
Otava 2017. 496 sivua.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 18 h 33 min.
Painettu kirja ostettu käytettynä, äänikirja ostettu.
Enni Mustonen: Taiteilijan vaimo
Otava 2018. 429 sivua.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 15 h 20 min.
Äänikirja ostettu.
Enni Mustonen: Sotaleski
Otava 2019. Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 16 h 46 min.
Storytel.
Enni Mustonen: Pukija
Otava 2020. 523 s.
Äänikirjan lukija Erja Manto, kesto 16 h 52 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja Storytelin mediakuunteluoikeusjakso.