Miten saisin Sinut, rakas blogini uskollinen lukija tai
satunnainen käväisijä, vakuuttuneeksi siitä, että todellakin kannattaa tarttua Mikael Niemen romaaniin Karhun keitto?
Niemen läpimurtoromaani Populäärimusiikkia Vittulajänkältä ilmestyi suomeksi vuonna 2001, siis pian jo kaksikymmentä vuotta sitten, ja teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Olen siitä pitäen seuraillut Niemen tuotantoa, vaikka kaikkea en ole lukenutkaan.
Niemen läpimurtoromaani Populäärimusiikkia Vittulajänkältä ilmestyi suomeksi vuonna 2001, siis pian jo kaksikymmentä vuotta sitten, ja teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Olen siitä pitäen seuraillut Niemen tuotantoa, vaikka kaikkea en ole lukenutkaan.
Nuortensarja Kirkon
piru, Verenimijät ja Nahkakolo jäi minulta kesken ja siitä on
jäänyt mieleen joitakin todella ällöttäviä kauhukohtauksia. Romaani Mies joka kuoli kuin lohi ja nuortenromaani Aivot pellolle ovat vielä lukematta, mutta Veden viemää -trillerin
olen lukenut ja se teki vaikutuksen. Kirja on edelleen hyllyssäni tallessa,
mikä kertoo jo paljon sekin. Veden viemää
ilmestyi vuonna 2013, joten aika paljon on vettä virrannut Luulajajoessa ennen
tätä seuraavaa eli viime vuoden syksyllä ilmestynyttä Karhun keittoa.
Populäärimusiikkia
Vittulajänkältä on hieno, absurdejakin piirteitä sisältävä kasvukertomus, Veden viemää huima ja tiheätahtinen
ekotrilleri ja Karhun keitto taas
sisältää klassisia salapoliisiromaanin aineksia. Niemi siis mitä ilmeisimmin
kokeilee eri genrejä ja kirjoittaa erilaisia romaaneja. Lukemieni perusteella
voin todeta, että hänen teoksilleen on ominaista hieno tarinankuljetus ja upea
henkilökuvaus. Niemi pitää lukijan tiukasti otteessaan, vie matkalle
tuntemattomaan ja yllättää hänet, viihdyttää ja koskettaa sekä opettaakin jotain.
Mainio kirjailija!
Ilahduin siis, kun Karhun
keiton ilmestyttyä alkoi kuulua somekuisketta, että tällä kertaa Niemi
leikittelee dekkariperinteellä. Romaanissa itse Pajalan rovasti Lars Levi
Laestadius ratkoo rikoksia vaiteliaan saamelaisavustajansa Jussin kanssa. Siis
mitä ihmettä? Miten tämä muka voisi toimia?! Pakkohan tuollainen keitos on itse
lukea!
Karhun keitossa on
kaksi minäkertojaa. Loppupuolella ääneen pääsee rovasti Laestadius. Pitkälti
yli puoliväliin kertojana on kuitenkin Laestadiuksen taloudessa asuva Johan
Sieppi -nimellä kirkonkirjoihin merkitty nuorukainen, jota kutsutaan tavan
mukaan Jussiksi.
Laestadius on löytänyt Jussin aikoinaan tienposkesta ja
ottanut kotiinsa jonkinlaiseksi kasvattipojan ja avustajan sekoitukseksi. Jussi
oli tuolloin alle kymmenvuotias pikkupoika, joka oli karannut juopon äitinsä
luota sietämättömistä oloista. Saamelaisuutensa ja äitinsä maineen vuoksi Jussia
kutsutaan noidanpojaksi ja hyljeksitään yleisesti. Tuskallisen ujo poika on kuitenkin
nopeaoppinen ja älykäs. Laestadiuksen kotona hän oppii lukemaan ja kirjoittamaan
eri kielillä.
Vuonna 1852 kesällä Pajalassa tapahtuu joukko kauheita
rikoksia. Ensin katoaa nuori paimenessa ollut piikatyttö. Rovasti hälytetään paikalle
auttamaan etsinnöissä. Katoamispaikalta näyttää löytyvän merkkejä karhun
vierailusta ja nimismies Brahen johdolla tehdään päätelmä, että seudulla
liikkuu tappajakarhu. Rovasti Laestadius on kuitenkin alusta saakka toista
mieltä, mutta virkavallan edustajat vaientavat hänen epäilynsä. Sekään ei auta,
että piikaparan ruumis myöhemmin löytyy suonsilmästä. Karhuillahan on tapana
kätkeä saaliinsa suonsilmäkkeisiin.
Asetelma tuo hakematta mieleen klassikkosalapoliisiromaanit.
Luonnontieteilijä Laestadius tekee tarkkoja havaintoja ja kerää todistusaineistoa,
kuten näytteitä kenkärasvasta ja irronneista hiuksista sekä jopa sormenjäljistä.
Dagerrotypiatkin pääsevät upouuden tekniikan edustajina rikostutkimuksen
piiriin. Havainnot tukevat johdonmukaisia päätelmiä, joiden avulla Laestadius
lopulta pääsee selville syyllisestä. Sitä ennen ehtii kuitenkin tulla lisää
ruumiita ja syyllisehdokkaita vilisee lukijan mielessä.
Jussin tehtävä on kirjoittaa rovastin havainnot tarkasti
muistiin rikospaikoilta ja samalla oppia havaintojen ja päätelmien tekemistä.
Jussin voi myös lähettää paikkoihin, joihin rovasti ei itse voi mennä, kuten latotansseihin.
Ujo ja ahdistuneen estynyt Jussi tarkkailee muutenkin yhteisöä ulkopuolelta, usein
näkymättömistä. Erityisesti hän pitää suuren rakkautensa Marian tarkkailusta. Naisen
luonteva lähestyminen on hänelle ylivoimaisen vaikeaa.
Dekkariperinteestä ammentuu myös virkavallan ylenkatse ja jopa
avoin vihamielisyys harrastajasalapoliiseja kohtaan. Nimismies Brahe on öykkärimäisen
suoraviivainen ja huolimaton tutkiessaan kuolemantapauksia ja tehdessään ratkaisujaan.
Joka paikkaan ennen häntä ehtivä Laestadius apulaisineen ärsyttää virkamiestä todella.
Oikean syyllisen kiinni saaminen ei tunnu poliisia kovinkaan paljoa
kiinnostavan, vaan tärkeintä on saada asia pois päiväjärjestyksestä
mahdollisimman pian.
Karhun keiton voi
siis mainiosti nautiskella vetävänä dekkarina, jossa pientä pohjoista kylää
riivaa verenhimoinen raiskaaja ja murhaaja. Viimeinen tapaus on vielä kaiken
kukkuraksi oiva versio suljetun huoneen murhasta. Mutta tämä hienosti
toteutettu dekkarijuoni on kuitenkin vain yksi taso, eikä Karhun keittoa voi mielestäni arvottaa vain sen perusteella.
Laestadiuksen ja Jussin välinen suhde kuvataan romaanissa vaikuttavasti.
Oppinut Laestadius jakaa auliisti oppimaansa ja Jussi oppiikin siis nopeasti
lukemaan ja kirjoittamaan, myös saameksi. Luku- ja kirjoitustaidon merkitykseen
itselleen ja ihmisille ylipäätään palataan useaan otteeseen niin Jussin kuin
Laestadiuksenkin osuuksissa. Kumpikin näkee niiden valtavan merkityksen. Laestadius
unelmoi maailmasta, jossa kansa ostaa viinan sijasta kirjoja. Jussille nimen
saaminen kirkonkirjaan kirjatuksi on vahvin todiste siitä, että hän on
olemassa. Laestadius ja Jussi näkevät myös puhutun sanan merkityksen. Suuret
massat lumotaan puheen voimalla.
Niemi antaa myös järkyttävän karun kuvan siitä, miten
alkuperäiskansoja kohdeltiin 1850-luvun Ruotisissa. Tieteen nimissä jopa ryöstetään
hauta, jotta tutkijat saisivat aineistoa. Kirjaimellisesti mikään ei ole pyhää
eikä mikään hävetä. Kun saamelainen tuomitaan mestattavaksi, on päällä jo tilaaja
ennen tuomion täytäntöönpanoa! Saamelaisilla ei ole minkäänlaista ihmisarvoa
viranomaisten silmissä, eikä tavallinen kansa juuri kummoisemmin käyttäydy.
Karhun keitto on
mielenkiintoinen historiallinen romaani ajasta, jossa nykyaika on vähin erin
murtamassa vanhaa maailmankuvaa. Hykerryttävästi Niemi kuvaa herätysliikkeen
vaikeita alkuvaiheita. Laestadius käy mielenkiintoista keskustelua muun muassa
vaimonsa Brita Kajsan kanssa siitä, voisivatko myös naiset olla saarnaajia. Ainoa
este Laestadiuksen mielestä on, että naisen ääni on liian heikko kantamaan
täyden kirkkosalin joka kolkkaan. Naisiin herätyskin tuntuu vetoavan miehiä
voimakkaammin, onhan heillä vähemmän hävittävää, kuten Brita Kajsa viisaasti
toteaa.
Olen aikaisemminkin todennut, että vannoutuneena dekkaristina
parhaat lukukokemukseni olen usein löytänyt kirjoista, jotka asettuvat jonnekin
dekkarien ja muun kaunokirjallisuuden välisille harmaille vyöhykkeille. Mikael Niemen
Karhun keitto on juuri tällainen
kirja! Nautin kovasti sen parissa ja suosittelen sitä suorastaan kuumasti!
Mikael Niemi: Karhun
keitto (Koka björn)
Suom. Jaana Nikula
Like 2018. 409 s.
Ostettu.
Suom. Jaana Nikula
Like 2018. 409 s.
Ostettu.
Kirsi, tällainen tosikko eläinsuojelija ajattelee heti, että siinä syödään karhua...
VastaaPoista♥
Kyllä karhullekin käy köpelösti.
PoistaNo arvasin! Tulin vain sanomaan, että olen eläinasioissa tosikko, mutta nyt ei tarvitsekaan. Kerran jätin yhden ruokakirjan tekemättä, kun siinä oli karhunliharesepti. Lankoni kuvaa karhuja ja olemme koko pieni perhe niin eläinten puolesta. Sain kauhen järkytyksen siitä Gillian Flynnin Teräviä esineitä: Se sikalakohtaus siinä. Se oli viimeinen niitti mun sianlihansyönille, sillä samalla tavalla pidetään emakoita Suomessakin: Uusi lakikaan ei sitä muuttanut. Kuulun Animaliaan.
Poista♥♥
Oli kyllä mainio kirja, aivan kuten hänen auemmatkin. Olen aina pitänyt Mikael Niemestä Populaarimusiikkia Vittulanjängältä asti. Huikeaa kerrontaa, varsinainen tarinasopan keittäjä.
VastaaPoistaHyvä tarina, hyvä kieli ja mielenkiintoiset henkilöt siitä on hyvä kirja tehty.
Tämä kirja innosti tarttumaan uudestaan Populaarimusiikkia Vittulanjängältä kirjaan ja nyt luen sitä kolmatta kertaa.
Mikael Niemi kirjoittaa laatukirjoja. Olen pitänyt kaikista hänen kirjoistaan. Karhun keitto oli nainio salapoliisikertomus.
VastaaPoistaPopuläärimusiikkia Vittulajänkältä oli mitä mainioin kirja, mutta muuta en ole Niemeltä lukenut. Karhun keitto kuulostaa kyllä niin mielenkiintoiselta, että laitoin itseni varausjonon jatkeeksi. Kiitos taas hyvästä vinkistä :)
VastaaPoistaMuuten kirjojen taustasta ja kirjailijasta samaa mieltä, mutta Nahkakolo, oliko se nuorten romaani? Muistaakseni ulkoavaruuden asukkaat tulivat Ouluunkin tai jotain sellaista. Oli aivan hullunhauska kirja. Pitänee lukea uudestaan.
VastaaPoista