Ei sellaisista
asioista puhuta epäuskoisille, että nyt on syksyn kohokohta, syysseurat ja
lauantai-illan ehtoolliskirkko. Epäuskoisten elämä ja meidän elämä ovat kaksi
eri maailmaa, jotka hylkivät toisiaan. Eikä niissä edes puhuta samoilla
sanoilla.
’Meillä’ tarkoitetaan Suvi
Ratisen esikoisromaanissa Matkaystävä
uskossa olevia eli lestadiolaisia. Vuonna 2006 minäkertoja, nuori tilastotieteitä
opiskellut helsinkiläistynyt nainen, on rakentanut itselleen mahdollisimman uskottavan
elämän epäuskoisten eli tavallisten suomalaisten joukkoon. Menneisyys lestadiolaisena
on haudattu mahdollisimman syvälle, vaikka edelleen on pakko jatkuvasti
pinnistää, ettei totuus pääsisi sittenkin jostain rakosesta pullahtamaan
päivänvaloon.
Sitten puhelin soi ja äiti kertoo, että Järvisen Marko on
kadonnut. Mahtaisiko naisella olla jotain tietoa Markosta, olivathan he
aikoinaan samalla luokalla ja ilmeisen läheisetkin? Nainen kuitenkin vakuuttaa,
ettei ole ollut missään tekemisissä Markon kanssa vuosikausiin. Sitä paitsi he
olivat vain matkaystäviä, ainoat lestadiolaiset omalla luokallaan ja siksi yhteen
niputettuja.
Äidin puhelu ja sitä seuraavat lukuisat muut yhteydenotot
kotikaupungista ja uskonyhteisöstä nostavat kuitenkin muistot pintaan. Tarina
alkaa hahmottua kahdessa aikatasossa, romaanin nykyhetkestä ja minäkertojan
lapsuudesta 1980-luvulta alkaen keriytyvistä muistoista. Vähitellen aikaero
näiden tasojen välillä kuroutuu yhä lyhyemmäksi, kunnes ne lopussa kohtaavat. Järvisen
Markon katoaminenkin saa silloin selityksensä.
Matkaystävän takakannessa
luvataan, että teos on ”riipaisevan
hauska kuvaus lestadiolaisyhteisössä kasvamisesta, siitä irtautumisesta ja
halusta olla kuten muutkin.” Kieltämättä tarinassa on kohtia, jotka vetävät
tätä kaikkea vain ulkopuolelta katsovan lukijan suupieltä hymyyn, mutta riipaisevuus
ainakin minun mielestäni korostuu selvästi hauskuuden rinnalla. Toki on absurdia
huumoria vaikkapa siinä, että uskonveljet tosissaan pohdiskelevat, onko
butaanikiharrin syntiä vai ei, tai että minäkertojan toiveiden täyttymys on Lundia-hyllystöön
rakennettu baarikaappi peiliseinineen ja valoineen.
Mielenkiintoisia psykologisia pohdintoja herättivät
kohtaukset, joissa perheiden kuvaamat kotivideot, kuten häätaltioinnit, olivat
erityisesti perheiden lasten himoitsemaa viihdettä. Televisio ja elokuvathan
olivat jos eivät kiellettyjä niin ainakin ankarasti paheksuttuja. Sen sijaan ’monitorin’
kautta sai katsoa itse kuvattua materiaalia. Niinpä perheiden muutamat VHS-kaseteille
kuvatut juhlat olivat kovassa käytössä ja niissä esiintyvät ihmiset julkkiksia. Mikä elävässä kuvassa oikein ihmistä kiehtoo?
Sama koski musiikkia. Yhteisö kontrolloi tarkasti, millainen
musiikki, ketkä esiintyjät tai jopa mitkä kappaleet ovat hyväksyttyjä. Uskova
nuoriso luokitteli siis rokiksi Vöyrin
marssin ja Petri Laaksosen Täällä
Pohjantähden alla -kappaleen, ja kopioidut kasetit kulutettiin puhki. Mikä mekanismi saa meidät mieltymään johonkin musiikkiin enemmän kuin johonkin toiseen? Kyllähän näissäkin tarinoissa tietty absurdi huumorinsa on, ei voi kieltää.
Minäkertojan vähittäinen irtautuminen yhteisöstä alkaa murrosiässä
ja lopullinen riuhtaisu taphatuu, kun nainen on valmistunut ylioppilaaksi.
Astuminen yksin tavallisten suomalaisten maailmaan on pelottavaa mutta samalla vapaus
tuntuu huumaavalta. Koska oma menneisyys on pidettävä visusti salassa, syntyy
monia kiusallisia tilanteita mutta myös huvittavia kommelluksia. Nainen tosin
huomaa, että uskonyhteisön ulkopuolellakin on kosolti ihmisryhmiä, joilla tuntuu
olevan hallussaan ainoa oikea tieto, joka luo turvallisen yhteenkuuluvuuden
kuplan heidän ympärilleen. Onko oikeastaan paljoakaan eroa, kuunnellaanko bileissä
Varsovan laulua vai Vöyrin marssia? Ratinen kuvaa sattuvasti
toiseutta, jota ehdottomien totuuksien piirien ulkopuolelle jäävät tuntevat.
Luin Matkaystävää
toista viikkoa. Jostain syystä lukeminen siis tuntui jos ei takkuavan niin
ainakin pitkittyvän. Teos ei vienyt mukanaan toivomallani tavalla. Mietin
monesti kirjan äärellä, että oli oikeastaan epäreilua lukea se niin pian Katja Kärjen Jumalan huoneen ja Essi Ihosen Ainoan taivaan jälkeen. Matkaystävä kun asettuu melkoisen
sievästi näiden kahden teoksen välimaastoon.
Sekä Kärjen että Ihosen teoksissa kerrotaan, miten nuori
nainen vähitellen menettää lapsenuskonsa ja päättää lopulta irrottautua yhteisöstä.
Kärjen Elsa heittäytyy maailmaan Ratisen sankaritarta raivokkaammin ja laatii
itselleen syntilistan, jolta alkaa rastita kokemuksiaan. Ratisen minäkertoja
päätyy tekemään lähes kaikki samat synnit kuin Elsakin, vaikka tavoitteena on
vain sopeutua mahdollisimman hyvin uuteen joukkoon. Ihosen päähenkilöllä Ainolla
taas koti on huomattavasti ankarampi ympäristö kuin Ratisen minäkertojalla, jonka
ei tarvitse luopua vanhemmistaan vaikka uskostaan luopuukin.
Kärjen Jumalan huoneessa oli minusta tuskastuttavankin
huolella paneuduttu Elsan elämään villinä ja eksyneenä opiskelijana. Sama
rasite vaivaa myös Matkaystävää.
Hieman vähempikin opiskelijabileiden vatvonta ja lestadiolaisten ja epäuskoisten
elämäntapojen vastakkaisuuksien alleviivaaminen olisi riittänyt. Kolmesta ja puolesta
sadasta sivusta olisi ollut varaa tiivistääkin. Järvisen Markon tarinan mukana
kuljettaminenkin tuntui paikoin väkinäiseltä.
Mutta kyllä Matkaystävä
avaa aihepiiriään mielenkiintoisesti. Ei ole Ratisen vika, että luin Ihosen ja
Kärjen romaanit niin vähän ajan sisällä.
Suvi Ratinen:
Matkaystävä
Otava 2019. 346 s.
Ostettu.
Otava 2019. 346 s.
Ostettu.
Lestadiolaisuutta ja muita suljettuja uskonnollisia piirejä
käsitteleviä romaaneja:
Hartvaara, Leo: Suden uhrit
Hurtig, Johanna: Maijan tarina
Hyry, Antti: Uuni
Ihonen, Essi: Ainoa taivas
Juva, Mikko: Mies etsi vapautta
Kaarlela, Tanja: Saara
Kalland, Ben: Vien sinut kotiin
Katja Kärki: Jumalan huone
Mukka, Timo K: Maa on syntinen laulu
Pelo, Riikka: Taivaankantaja
Peura, Maria: Ja taivaan tähdet putoavat
Pylväinen, Hanna: We sinners
Ratinen, Suvi: Matkaystävä
Raittila, Anna-Maija: Kotipiha kulkee mukana
Raittila, Hannu: Ei minulta mitään puutu
Rauhala, Pauliina: Synninkantajat
Rauhala, Pauliina:Taivaslaulu
Remes, Ilkka : Nimessä ja veressä
Stoori, Jarmo: Sieluhäkki
Törmälehto, Terhi: Vaikka vuoret järkkyisivät
Ylimaula, Anna-Maija: Papintyttö
Tietoa:
Appelsin,Ulla: Lapsuus lahkon vankina. Leevi K. Laitisen tarina
Ruoho, Aila; Ilola, Vuokko: Usko, toivo, raskaus
Ruoho, Aila: Vartiotornin varjossa
Ruoho, Aila: Vartiotornin varjossa
Kiitos arvostelusta. En tiennytkään, että aiheesta on julkaista viime aikoina useampi teos. Täytyypä lukea nekin. Muistan ainoastaan Pauliina Rauhalan Taivaslaulun, joka taisi aloittaa kyseisen buumin. Pidin Taivaslaulusta ja silläkin oli paikkansa, koska se keskittyä enemmän siihen, kuinka suuret ovat naiselle vaatimukset, jotka liittyvät ehkäisyttömään perhe-elämään. (Sitä jatkoteosta en sitten enää jaksanutkaan lukeakaan loppuun, vaikka oli olevinaan parempi, Finlandia-ehdokkaaksikin kun nostettiin.)
VastaaPoistaMinusta Matkaystävä oli hyvä. Elämän ristiriitaisuutta ja kipeyttä katseltiin humoristisesti ja lämpimästi; voi kun itsekin osaisin tämän taidon! Kirjassa oli paljon vereviä yksityiskohtia, jotka niin ikään tekivät siitä nautittavaa luettavaa. Mutta siinä olen kanssasi samaa mieltä, että kirjaa olisi sopinut tiivistää. Koska kustantamoissa tajutaan, että lyhyestä virsi kaunis? Tällöin kirjan ansiot olisivat tulleet kirkkaammin esille.
Kirjan loppua kohti jännitti, että mitenköhän tässä käy. Ihan kelvollisen lopun kirja kuitenkin mielestäni sai, vaikka ehkä se oli jonkinlainen kompromissiloppu. Olen usein miettinyt, että kirjan lopun keksiminen lienee se vaikein tehtävä käsikirjoituksen tekemisessä.
Kirja nosti mieleeni paljon kysymyksiä. Mietin mm. sitä, miten vähän entisen pääministerin lahkolaisuutta media käsitteli. Jos uskonnollisissa lahkoissa todellakin ollaan niin ylemmyydentuntoisia, verkottoituneita (meikäläiset/teikäläiset) ja vallanhimoisia, kuten Matkaystävä antaa ymmärtää, Juha Sipilänkin lahkolaisuutta olisi kuulunut käsitellä enemmän. Nythän se lähes vaiettiin mediassa.