Dekkarien lukijoille lienee useimmille tuttu tunne, että kirjan
luettuaan ei osaa sanoa, miksi piti tai viihtyi sellaisen tarinan parissa,
jonka monia keskeisiä aiheita inhoaa sydämensä pohjasta. Kuka normaali ihminen
haluaa lukea kammottavasta pedofiilista, jonka uhreja ovat pienet, alle
kymmenvuotiaat lapset? Tai mitä mielikuvituksellisimmista murhista, joiden
tekotavat suorastaan kirkuvat kammottavaa sadismia?
Näitä ajatuksia herätti islantilaisen Yrsa Sigurđardóttirin dekkari Pyörre. Se on
toinen osa Freyja & Huldar -sarjaksi
kutsuttuja dekkareita, joista on toistaiseksi suomennettu kaksi eli Perimä (Otava, 2017) ja Pyörre (Otava, 2018). Kolmas osa Synninpäästö ilmestyy maaliskuussa. Islannissa
sarja on jo viisiosainen.
Yrsan tuotannosta on
aiemmin suomennettu kaksi osaa kuusiosaisesta sarjasta Thóra Gudmundsdóttir eli kirjat
Kolmas merkki (Otava, 2007) ja Joka
toiselle kuoppaa kaivaa (Otava, 2008).
Olen näistä lukenut aikanaan ensimmäisen melko tuoreeltaan, mutta en sitten
kuitenkaan ihastunut niin paljoa, että olisin tarttunut jatko-osaan. Ilmeisesti
kaltaisiani on ollut niin paljon, että suomennoksissa tuli miltei kymmenen
vuoden tauko.
Yrsa Sigurđardóttir Rukalla Nordic Noir 2019 -festivaalissa 19.1.2019. |
Yrsa Sigurđardóttir
oli mukana tammikuussa Kuusamon Rukalla järjestetyssä Nordic Noir 2019 -dekkarifestivaalissa.
Siellä päätin, että on tullut aika antaa tekijälle uusi mahdollisuus ja ostin Pyörteen saman tien. Perimääkin olisi ollut pokkariversiona
tarjolla, mutta päätin ottaa riskin ja aloittaa sarjan kakkososasta. Ratkaisuni
ei kenties ollut aivan paras mahdollinen mutta toimi kuitenkin vähintäänkin
siedettävästi.
Rukalla Yrsa kertoi
leppoisissa haastatteluissa muun muassa siitä, miksi hän edelleen haluaa jatkaa
alkuperäisessä insinöörin työssään. Se kuulemma tasapainottaa mukavasti
kirjailijantyötä, jossa näkyvää valmista syntyy paljon hitaammin ja lopputulos
on muutenkin epävarmaa. Yrsa kuitenkin kirjoittaa hyvin insinöörimäisesti.
Kullakin kirjalla on vuoden ja yhden viikon verran aikaa valmistua. Kustantamo
haluaisi kirjan syntyvän tasan vuodessa, mutta Yrsa kertoi tarkoituksella
venyttävänsä aikataulua vuosi vuodelta pidemmälle syksyyn. Pikkuruisen
markkina-alueen joulumyyntiin kirjan on kuitenkin aina ehdittävä.
Pyörteen alussa Huldar saa tutkittavakseen hyvin olemattomalta ja mitättömältä tuntuvan
tapauksen. Reykjavikilaisen peruskoulun pihamaalta on kaivettu esiin sinne kymmenen
vuotta aikaisemmin haudattu aikakapseli. Oppilaat ovat saaneet piirtää ja
kertoa, millaiseksi he kuvittelivat kymmenen vuoden päässä olevan
tulevaisuuden. Nyt on tarkoitus koota näistä töistä näyttely. Seassa on kuitenkin
nimetön uhkauskirje, jonka mukaan useampi henkilö tapetaan samana vuonna, kun
kapseli kaivetaan esille. Tapettavista on kerrottu vain nimikirjaimet.
Kukaan ei usko, että
uhkauskirje on millään tavoin tärkeä tai että uhkaukset toteutuisivat, mutta
yhtä kaikki Huldar määrätään selvittämään juttua. Huldar on saanut hiljattain
alennuksen, eli hänet on siirretty esimiestehtävästä takaisin rivirikostutkijaksi.
Se ei miestä haittaa, mutta työkavereiden hyljeksivä käytös ja totaalinen tehtävien
puute alkavat olla rasitteita. Siksi tehtävä kelpaa hänelle oikein hyvin.
Samalla se on hyvä tekosyy ottaa yhteyttä Lastentalon lastenpsykologi Freyaan,
jolle on heidän yhteisen työtehtävänsä takia käynyt täsmälleen samoin kuin
Huldarillekin. Harmi vain, ettei Freya ole lainkaan halukas tekemään mitään
yhdessä Huldarin kanssa.
Samaan aikaan kun
Huldar ja Freya selvittelevät välejään ja vanhan uhkausviestin kirjoittajaa,
tehdään erään reykjavikilaisen omakotitalon takapihan kylpytynnyristä
kammottava löytö: irti leikatut miehen kädet kelluvat vedessä. Käsien
omistajasta ei ole tietoa. Sormenjälkiä ei löydy rekisteristä eikä kädetöntä
henkilöä ole tuotu hoidettavaksi tai ruumista löytynyt.
Sitten erään suuren liikerakennuksen
parkkihallissa tapahtuu ikävä kuolemantapaus, joka nopeasti osoittautuu
kammottavan pirullisesti suunnitelluksi murhaksi. Freya ja Huldar ovat saaneet
selville, että koulun aikakapselin uhkauskirjeen takana on silloinen yläkoulupoika,
jonka isä Jón Jónsson oli tuomittu kahdeksanvuotiaan tyttärensä koulutoverin
raiskauksesta ja murhasta.
Kaikki nämä juonilinjat
eli uhkauskirje, kylpypaljun kädet ja parkkihallin murha sekä vielä tulevat murhat
outoine yksityiskohtineen liittyvät luonnollisesti yhteen. Mutta miten? Kuka
tai ketkä ovat päättäneet lähteä toteuttamaan kauheaa koston kierrettä, joka
ammentaa voimansa vihan pyörteestä?
Poliisin tehtävä ei
ole lainkaan helppo, sillä kestää kauan, ennen kuin eri tapaukset alkavat
hahmottua yhdeksi kuvioksi. Senkin jälkeen syyllisen seulominen siitä joukosta,
joilla on motiivi tekoihin, on kaikkea muuta kuin helppoa. Lisäksi kaikkien listalla
olevien nimikirjaimien arvoitus ei tunnu ratkeavan, eikä poliisi tiedä, keitä
pitäisi varoittaa ja suojella.
Pyörre ei siis ole millään muotoa leppoisaa tai miellyttävää luettavaa. Se ei
toisaalta ole kuitenkaan ihan niin iljettävä kuin varsinainen tarina pinnan alla
on. Yrsa ei kuvaile väkivallantekoja, vaan ’vain’ niiden seurauksia. Lukija
joutuu itse kuvittelemaan kauheudet mielessään, mikä tietysti esimerkiksi pienten
lasten raa’an hyväksikäytön eli raiskaamisen kohdalla jo on ylikäymätöntä.
Kirja ei siis sovi
herkimmille lukijoille, ja kuten sanottu, itsekin välillä mietin, miksi luen huvikseni
tällaisista asioista. Huldar ja Freya ja monet muutkin kirjan henkilöt ovat kuitenkin
inhimillisiä ja kiinnostavia ja halusin tietää, miten heidän käy. Samaten
halusin saada tietää loppuratkaisun. Senkin suhteen Yrsa Sigurđardóttir on
täysiverinen dekkaristi ja osaa yllättää paatuneenkin lukijan - vielä
viimeisellä sivulla!
Yrsa Sigurđardóttir: Pyörre (Sogiđ)
Suom. Tuula Tuuva.
Otava 2018. 397 s.
Suom. Tuula Tuuva.
Otava 2018. 397 s.
Ostettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti