Pysytään pimeässä
vielä hetki. Haluan sanoa jotain ennen kuin avaan silmäni. Se liittyy siihen
mistä pian kerron, kaikkeen mikä muutti elämäni, maailmani ja lopulta minut.
Jos sanoinkin ettei tarinallani ole alkua, niin loppuja sillä kyllä on. Niitä
tarinassani on monta ja jokainen niistä on kuin pala kuolemaa.
Viime vuonna luin isot pinot tuoretta kotimaista
nuortenkirjallisuutta ja tuskailin moneen otteeseen luokittelun ja suosittelun
vaikeutta. Erityisen hankalasti tuntuvat suomalaiseen kirjastojärjestelmään ja
lukijoiden tavoittamiseen istuvan ns. nuorten aikuisten kirjat eli kansainvälisesti
YA-romaanit, joiden lukijakunnan ikähaarukka on noin 15-vuotiaista
parikymppisiin. Oikeasti ylä- sen paremmin kuin alarajaakaan ei ole olemassa,
vaan lukijat ovat yksilöitä ja valitsevat tarjonnasta mitä haluavat. Mutta
miten tuoda tarjolle kirjoja, jos ei ole jotenkin segmentoitu oletettuja kohderyhmiä?
Saman tuskailun parissa huomasin askartelevani jälleen
lukiessani (tai oikeammin kuunnellessani) Marisha
Rasi-Koskisen (nuorten aikuisten) romaania Auringon pimeä puoli. Teos on selkeästi suunnattu kokeneille
nuorille lukijoille, siis lukemista vähän enemmän harrastaville kuin vain
koulun pakollisia kirjoja lukeville, ja nuorille aikuisille, eli lukioikäisille
ja vähän vanhemmille. Mutta olisi todella sääli, jos vain he lukisivat kirjan! Se
pitäisi ehdottomasti asettaa kirjastoissa, kirjakaupoissa ja kirjakatalogeissa
tarjolle myös meille vanhemmille lukijoille.
Genreltäänkin Auringon
pimeä puoli on myös aavistuksen hankala. Määrittelin sen omassa päässäni ja
omaksi ilokseni spefidystopiaksi. Valitettavasti tämäkin saattaa karkottaa potentiaalisia
lukijoita. Toivottavasti ei kuitenkaan. Minua nämä genrehybridit eivät haittaa
lainkaan, oikeastaan päinvastoin.
Rasi-Koskisen Auringon
pimeä puoli on näet oikein hyvä ja vetävä romaani. Sen tunnelma on tosin jollain
tavoin painostava ja uhka leijuu kaiken yllä jatkuvasti, mutta tämä kuuluu tietysti
dystopian luonteeseenkin. Osittain se johtuu tarinan maailman synkkyydestä ja
masentavuudesta, sillä ankaran totalitaariset yhteisöt eivät juuri toivoa herätä.
Osittain tunnelma syntyy kertojan ahkerasti viljelemästä ennakoinnista, joka ei
lupaa mitään hyvää tapahtuvaksi.
Minäkertoja on kuusitoistavuotias Emilia, joka asuu
isoisänsä kanssa Kaivoksen kaupungissa. Missä Kaivos sijaitsee, jää kirjassa
selvittämättä, eikä sillä ole väliäkään, sillä Kaivos voisi olla oikeastaan
missä vain. Kaivos on autonominen kaupunki, jossa valtaa pitää tiukassa
otteessaan Johtaja. Koko entinen kaupunki ja sitä ympäröivä metsä on raivattu
uuden ja mahtavan kerrostaloalueen tieltä. Vain Emilian pieni kotitalo sinnittelee
vielä korkeiden rakennusten katveessa, koska isoisä ei ole suostunut luopumaan
omistusoikeudestaan.
Emilia on kaksin isoisänsä kanssa, sillä hänen oma äitinsä
kuoli synnyttäessään Emiliaa. Samalla Emilian isä lähti tiehensä. Vähitellen
Emilialle kuitenkin selviää, että äidin kuolemasta ei ole kerrottu hänelle
totuutta. Mikä sitten edes on totuus? Eri tarinat poikkeavat toisistaan.
Näyttää kuitenkin siltä, että äiti on joutunut jonkinlaiseen onnettomuuteen
vanhassa kaivoksessa, jonne pääsy on estetty. Äidin kuolinsyy on ollut hukkuminen.
Miten se on mahdollista, kun kaivoksessa ei ole ollut vettä ainakaan tuolloin?
Entä miksi äidin poikaystävä ja Emilian isä lähti pois?
Emilian tuttu maailma alkaa järkkyä, kun isoisä avaa tontin
reunalla kyhjöttävän vajan oven ja kertoo, että se on ollut Emilian äidin lempipaikka,
kesähuone, jossa tämä on viettänyt paljon aikaa. Emilia löytää huoneesta piirroksen,
joka esittää häntä itseään. Kummallisinta kuvassa on, että se esittää nykyistä Emiliaa
tai tarkemmin sanoen Emiliaa noin kolmea viikkoa myöhemmin.
Tästä omituisesta löydöstä alkaen kaikki alkaa tosiaan
limittyä ja muuttua yhä kummallisemmaksi. Johtajan ja Kaivoksen väen ote alkaa
nopeasti tiukentua ja Emilia huomaa olevansa tarkkailun alla. Hänen parasta
ystäväänsä Mitekiä kuulustellaan ja Miima, erikoinen uskottu ystävä, tuntuu
katoavan maan alle.
Pitkään lukija on yhtä hämmennyksissään kuin Emiliakin,
mutta vähitellen palaset alkavat loksahdella paikoilleen ja alkaakin jännittää,
milloin ja miten totuus valkenee myös Emilialle. Entä onko mahdollista pelastaa
entisestä elämästä mitään? Voiko historiaa muuttaa?
Nautin siis tarinan imusta, huolella sommitellusta miljööstä
ja kiinnostavista henkilöistä.
Emilian vaiheiden seuraaminen on paikoin
piinaavan jännittävää. Samalla mietin, miten totalitarismi ja ympäristötuhot
tuntuvat aina liittyvän yhteen. Rasi-Koskinen on tehnyt Johtajasta hyytävän
hahmon hyödyntäen hänessä monia tunnettujen tyrannien piirteitä. Hän lähipiireineen
hallitsee täydellisesti joukkojen hallinnan tai pikemminkin manipuloinnin.
Kaikki on mahdollista, kun vain niin päätetään. Yksittäisen ihmisen
mahdollisuudet pyristellä vastaan ovat minimaaliset ja riskit usein
sietämättömät. Silti vastarintaa on. Aina.
Selittämättömät ilmiöt
kielletään kuin niitä ei olisi edes olemassa. Haluamme uskoa maailman pysyvän
tuttuna ja turvallisena silloinkin, kun mikään ei ole niin kuin ennen. On
helpompi hyväksyä oma hulluutensa kuin se, että maailma on mennyt sekaisin.
Hulluudesta voi parantua, mutta jos maailma on kadonnut tai vaihtunut toiseksi,
ei ole mitään mihin palata. Voiko mikään olla lohduttomampaa?
Marisha Rasi-Koskinen:
Auringon pimeä puoli
WSOY 2019. 369 s.Aänikirjan lukija Liisa Sofia Pöntinen, kesto 12 h 49 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja ostettu.
WSOY 2019. 369 s.Aänikirjan lukija Liisa Sofia Pöntinen, kesto 12 h 49 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja ostettu.
Upeat kannet Sanna-Reeta Meilahti.
Laitan kirjan Helmet-lukuhaasteeseen kohtaan 25. Kirja
kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin. Rasi-Koskinen on aiemmin
julkaissut aikuisten kirjallisuutta, enkä ole vielä lukenut häneltä mitään.
Asia pitää ehdottomasti korjata.
Kiitos Kirsi kirjan esittelystä. Tämä kiinnostaa minua jo siksikin, että pidin kovasta Rasi-Koskisen Eksymisen ja unohtamisen kirjasta.
VastaaPoista