Minun elämäni oli silloin kun menin Pariisiin, silloin kun taistelin
paikastani tähtien eturivissä. Kaikki muu tuntuu jonkun toisen elämältä. Taikka
sitten se on toisin päin: tämä jälkeen tullut on minun elämääni, se toinen, se
loistokas, kuuluu Acktélle, ja hän ja minä olemme oikeastaan kaksi eri ihmistä.
Itsensä brändääminenkö muka jotain uutta ja nykyaikaista?
Kattia kanssa. Vuonna 1894 Emmy Achtélla on kristallinkirkas näkemys siitä,
miten hänen lahjakkaan laulajatartyttärensä Ainon tuleva loistelias ura
rakennetaan. Kovaa työtä, kieltäymyksiä ja uhrauksia, ahkeraa verkostoitumista
ja loistavia suhteita, näyttäviä pukuja ja moitteeton maine. Siinä muutamia
keskeisiä neuvoja ja vaatimuksia, joilla Emmy-äiti tytärtään säälimättä
piiskasi päivästä toiseen. Sen sijaan avioliitto- ja perhehaaveet tyttären
olisi kuopattava syvälle ja lopullisesti. Aviomies ja lapset tarkoittaisivat
automaattisesti uran karahtamista kiville. Sitä Emmy ei voisi sallia, olihan
hän itse kokenut tuon kohtalon omassa elämässään.
Juhlittu ja lopulta (omasta mielestään) unohdettu laulajatar
Aino Ackté muistelee kirjavien käänteiden rytmittämää elämäänsä jatkosodan
aikana. Muistoista muodostuu Raija
Orasen romaani Ackté! Se alkaa
vuodesta 1894, jolloin Aino Achté saapuu äitinsä Emmyn seurassa Pariisiin pyrkimään
valtionkonservatorioon professori Edmond Duvernoyn laululuokalle.
Duvernoy oli ollut aikanaan myös Emmyn opettaja, ja hän ottaa Ainon siipiensä
suojaan, onhan tämä ilmiselvästi tähtiainesta.
Kylmän ja kovan äidin otteessa Aino pyristelee vielä
vuosikymmeniä, mutta Pariisista Emmy joutuu lopulta lähtemään. Sen jälkeen Aino
Ackté, kuten hän nimensä pian opintonsa aloitettuaan alkoi kirjoittaa, ryhtyi
rakentamaan brändiään ihan itse. Vuosia kaikki sujuikin pääpiirteissään Ainon
haluamalla tavalla ja tahdilla, mutta lopulta ura kääntyy kohti laskua ikävien
juonittelujen ja oopperamaailman armottoman häijyn kilpailun takia.
Oranen on tutkinut taustamateriaalinsa huolella (romaanin
lopusta löytyy hyvä lähdeluettelo). Itse luin ennen Ackté!-romaaniin tarttumista Pentti Savolaisen teoksen Rakkautta Pariisin taivaan alla
- Aino Acktén ja Albert Edelfeltin tarina (2004, Ajatus-kirjat) ja
Aino Acktén tyttären Glory Leppäsen
teoksen Arkkipiispan perhe ja Aino Ackté
(1966, Otava), joten tiesin jo melkoisesti, miten Aino Acktén ura ja elämä
tulisi etenemään. On lopulta vaikea sanoa, oliko se romaanin lukemisen kannalta
etu vai haitta. Mukavaa oli poimia romaanista lukuisia kohtia, jotka suoraan
perustuvat lähdeaineistoon (paikoin sanasta sanaan), mutta toisaalta
yllätyksille jäi kovin vähän sijaa.
Kiintoisimmaksi aiheeksi osoittautui jälleen arvoitus Ainon
ja taidemaalari Albert Edelfeltin suhteesta. Siitä on lähdeteoksissa kovin
ristiriitaisia päätelmiä, eikä varsinaisia todisteita taida olla kenelläkään.
Kirjeenvaihtoa on tiettävästi tarkoituksella tuhottu puolin ja toisin, joten
lopultakin ollaan vain huhujen, juorujen ja arvailujen varassa. Fiktiota
kirjoittava Oranen on antanut Ainolle ja Albertille kiihkeän romanttisen
suhteen, joka saa myös lihallisen täyttymyksensä. Venla Hiidensalo päätyy romaanissa Sinun tähtesi toisenlaiseen ratkaisuun.
Oliko Glory sittenkin Albert Edelfeltin tytär, kuten Helsingissä tytön syntymän jälkeen juoruttiin? Se jää Orasenkin tulkinnassa arvoitukseksi.
Oliko Glory sittenkin Albert Edelfeltin tytär, kuten Helsingissä tytön syntymän jälkeen juoruttiin? Se jää Orasenkin tulkinnassa arvoitukseksi.
Toinen mielenkiintoinen osuus, joka esimerkiksi Glory
Leppäsen teoksesta jää kokonaan pois, on Aino Acktén ja Heikki Renvallin
avioliiton päättyminen ja Ainon rakastuminen seuraavaan aviomieheensä Bruno
Jalanderiin.
Aiheensa puolesta Ackté!
kiehtoi minua kovasti, mutta kaunokirjallisena teoksena se oli epätyydyttävä
kokemus. Kuten jo totesin, Oranen on lähteensä lukenut. Valitettavasti hän on sitten
päätynyt ratkaisuun, että hänen on pitänyt uskollisesti tuoda romaaniin kaikki
mahdolliset käänteet, joita Acktén pitkään uraan ja vaiheikkaaseen elämään mahtuu.
Lukija puutuu eri esitysten yksityiskohtiin, juonitteluihin ja juhlaillallisiin
sekä lopulta luettelomaiseksi muuttuviin kiertuekuvauksiin. Kaunokirjallisesti
onnistuneempi ratkaisu olisi ollut muutamiin keskeisiin ajanjaksoihin
keskittyminen.
Päätöksestä sisällyttää kaikki mahdollinen romaaniin
johtunee myös, että kirjan henkilöt jäävät kovin paperisiksi. Edes Aino itse
tai Emmy, Heikki Renvall ja Albert Edelfelt eivät herää kunnolla eloon romaanin
sivuilla vaan jäävät kovin ulkokohtaisesti kuvatuiksi. Se on harmi. Tarinassa
olisi aineksia vaikka minkälaiseen romaaniin! Parhaimmillaan Oranen on, kun hän
antaa Ainon tutkiskella sisintään ja motiivejaan.
Ei ollut minulla tasaisen onnen hetkiä, ei tyytyväisyyttä, ei varmuutta
siitä, että tekemäni valinnat olisivat olleet parhaakseni tai kenenkään
muunkaan parhaaksi. Minä tein kaiken aikaa niin kuin uskoin että minun täytyy.
Tosiasiassa tein mitä halusin. Minä vain en tiennyt, mitä loppujen lopuksi
halusin.
Nykynäkökulmasta on surullista, miten vaikeaa, oikeastaan
mahdotonta, oli runsaat sata vuotta sitten yhdistää loisteliasta uraa ja perhe-elämää.
Aino Ackté ja Heikki Renvall tuntuivat olevan aidosti luodut toisilleen, mutta ainakaan
Orasen tulkinnan mukaan Renvall ei lopulta koskaan hyväksynyt Ainon poissaoloa
eikä oikein ymmärtänyt, millaisista ponnisteluista ja uhrauksista kansainvälisen
tähtiuran luomisessa oli kysymys.
Suomi ja Helsingin kulttuuripiirit näyttäytyvät myös epämiellyttävinä
kaikissa kirjoissa, joista olen Albert Edelfeltistä ja Aino Acktésta lukenut.
Menestys ulkomailla oli toki toivottua, mutta sitä ei sitten kuitenkaan
arvostettu oikeasti. Taiteilijat eivät saaneet pitää saavutuksiaan itsellään,
vaan heiltä vaadittiin jonkinlaista uhrautumista Suomen hyväksi. Kotimaassa
arvostus olisi pitänyt ansaita erikseen. Ulkomaiset kritiikit tai palkinnot
olivat jollain kummallisella tavalla keveitä. Julkisuuden henkilöistä myös levitettiin
mitä ilkeämielisimpiä juoruja, suoranaista panettelua harjoitettiin ahkerasti.
Glory Leppäsen teos Arkkipiispan
perhe ja Aino Ackté oli mielenkiintoinen. Takakansitekstissä mainitaan,
että se on romaanimuotoinen, mutta kaunokirjallisia osuuksia siinä on vain
murto-osan verran ja ne kaiken lisäksi vaikuttavat irrallisilta ja teennäisiltä.
Pääosin teos pitää sisällään tiukasti kirjallisiin lähteisiin perustuvia tietoja
ja siinä siteerataan runsaasti alkuperäisiä kirjeitä ja esimerkiksi puheita,
joita on painettu sanomalehtiin. Teoksen nykyinen kirjastoluokitus on 99.1 eli
elämäkerrat ja muistelmat, mikä onkin mielestäni oikea.
Kuten otsikkokin kertoo, kirjasta runsaat puolet kertoo
Heikki Renvallin eli Glory Leppäsen isän suvusta, erityisesti tämän isästä,
arkkipiispa Torsten Renvallista. Mielenkiintoisin osuus minusta oli Torsten Renvallin
toisen vaimon ja Heikki Renvallin äidin, Amanda Renvallin tarina. Se on niin
vaikuttava, että siitä voisi kirjoittaa uskomattoman romaanin! Vanhempiensa
osuuden Leppänen päättää vain mainintaan avioliiton päättymisestä eroon. Puuduttavaksi
kirjan tekevät runsaat ja monipolviset selostukset historiallisista ja
poliittisista käänteistä. Ne oli lopulta tyydyttävä vain silmäilemään. Hieman
samaa rasitetta on Orasenkin teoksessa, mutta onneksi huomattavasti vähemmän.
Huomasin myös, että komean teatteri- ja elokuvauran tehnyt
Leppänen on kuusikymmenluvulla julkaissut neljä jännitysromaania. Varasin ne
kirjastosta lähempää tutkailua varten. Palaan kenties niihin täällä blogissakin
vielä myöhemmin.
Raija Oranen: Ackté!
Teos 2016. 443 s.
Raija Oranen: Ackté!
Teos 2016. 443 s.
Ostettu.
Glory Leppänen: Arkkipiispan perhe ja Aino Ackté
Otava 1966. 209 s.
Kirjasto.
Olen lukenut aika monia Orasen teoksia. Pidän hänen kirjoitustyylistään ja tarkasta historiallisesta otteestaan. Olen lukenut myös tämän kirjan. Aihe oli kiintoisa ja Oranen on tehnyt hyvää taustatyötä.
VastaaPoistaLuettu on tämä kirja ja tykkäsin.
VastaaPoistaJännä huomata, että kirjat ovat kuljettaneet sinua mennessään. Yhden luettuasi olet kiinnostunut seuraavasta aihetta sivuavasta kirjasta. Minullekin käy toisinaan samalla tavalla :)