Olen viimeiset neljä vuotta lukenut enemmän tai vähemmän
ohjelmallisesti ja aikataulutetusti. Vuodet 2015 ja 2016 kuluivat tiukasti
kotimaisten uutuusdekkarien merkeissä, kun sain olla mukana Johtolanka-raadissa. Vuosina 2017 ja
2018 olin mukana Botnia-palkintoraadissa,
joten luin pinoittain pohjoispohjalaista kirjallisuutta. Lisäksi viime vuonna
hurahdin vielä lukemaan läpi uutta kotimaista nuortenkirjallisuuttakin.
Kummatkin raatipestit ja tuo oma projektini olivat monin
tavoin antoisia, mielenkiintoisia ja avartavia. Niiden ansiosta tutustuin
moniin ihaniin ihmisiin ja pääsin paikkoihin, joihin en muuten olisi varmasti
koskaan päätynyt. Mutta samalla ne olivat sitovia ja työläitäkin. En voinut
vapaasti ajelehtia kirjallisuuden virrassa ja tarttua niihin kirjoihin, joihin
ehkä olisin halunnut, vaan oli luettava sitä, mitä oli luvannut lukea. Kaikella
on siis puolensa.
Viime vuoden lähestyessä loppuaan teinkin päätöksen, että
tänä vuonna opettelen sanomaan paremmin ei. En ryhdy tekemään yltiöpäisiä
lukusuunnitelmia enkä lähde mukaan palkintoraateihin (ei ole kyllä
kysyttykään!). Pyydän arvostelukappaleita erittäin harkiten ja vastaan
arvostelukappaleita tarjoaville kirjailijoille pääsääntöisesti ei kiitos.
Kohtalaisen hyvin olen onnistunut arvostelukappalelinjani pitämään, vaikka aina
kirpaiseekin kirjailijalle vastata kieltävästi.
On myönnettävä, että paluu villiksi ja velvoitteista
vapaaksi kirjabloggaajaksi on tuntunut vaihteeksi erittäin mukavalta!
Luettavasta materiaalista ei ole pulaa edelleenkään. Lukemattomia kirjoja on
kertynyt hyllymetreittäin ja pinoittain, ja hyllyjä ja pinoja on ollut mukavaa
pöllyttää ja kaivella esiin löytöjä. Muistikirjaani on kertynyt sivukaupalla
luettavien ja hankittavien kirjojen tietoja. Olen tehnyt kirjahankintoja
alennusmyynneistä ja mikä parasta, olen jälleen alkanut asioida kirjastoissa.
Tätä tekstiä naputellessani puhelimeeni tuli viestit kahdesta noudettavasta
kirjasta.
Viime viikolla kerroin, miten hurahdin ja kuuntelin yhteen
menoon kaikkiaan kuusi lähihistoriallista romaania eli koko tähän mennessä
ilmestyneen Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan. Erityisesti sen kolmas osa Emännöitsijä sai sormeni suorastaan syyhyämään. Oli saatava tietää
lisää taidemaalari Albert Edelfeltistä, hänen elämästään ja ennen kaikkea
tauluistaan.
Jotakin toki tiesin jo entuudestaan. Muistelen käyneeni
ainakin kahdessa Edelfeltin maalauksista kootussa näyttelyssä (Ateneumissa 2005
ja Retretissä 2009). Olen jo vuonna 2017 toukokuussa pohdiskellut luettuani Eppu Nuotion ja Pirkko Soinisen taidedekkarin Nainen parvekkeella, joko pitäisi
vihdoinkin lukea Anna Kortelaisen Virginie! ja Venla Hiidensalon silloin aivan tuore Sinun tähtesikin on kiinnostanut. Aikeeksi jäi silloin, mutta nytpä
olen lukenut nuo molemmat ja pari muuta kirjaa vielä kaupan päälle!
Albert Edelfeltiä ja hänen teoksiaan käsitteleviä kirjoja
on siis julkaistu ihan mukavasti. Lähdin liikkeelle vähän umpimähkään ja
aloitin lukaisemalla Edelfeltin juhlavuoden kunniaksi julkaistun elämäkerran
eli tutkija Marina Catanin teoksen Pariisi, kevään ja elämän tuoksu - Albert
Edelfeltin elämäkerta (Ajatus-kirjat, 2004). Nopealukuinen kirja
osoittautui lopulta pettymykseksi, sillä se keskittyy vain Edelfeltin
Pariisin-aikoihin ja niihinkin hyvin pintapuolisesti. Mukana on kaksi
mustavalkoista kuvaliitettä, jossa on valokuvia kirjassa mainituista
henkilöistä sekä muutamasta keskeisestä Pariisissa syntyneestä taulusta.
Lopussa on joukko sanallisia teosesittelyjä myös sellaisista teoksista, joista
ei ole kirjassa kuvaa.
Seuraavaksi lainasin Anna Kortelaisen Virginie!-teoksen (2002, Tammi). Eri kirjastoissa se oli luokiteltu
eri tavoin, joko tieto- tai kaunokirjallisuudeksi. Nautin tästä kirjasta
lopulta kovasti, joten kaunokirjallisuusluokitus puoltaa myös paikkaansa.
Kortelainen kertoo lukujen alussa omasta elämäntilanteestaan kirjan materiaalin
keruun ajoilta. Kortelainen matkusti Ranskassa ja Sveitsissä Edelfeltin
legendaarisen Virginie-mallin mahdollisilla jalanjäljillä. Mitä lopulta jäi
kaikesta tutkitusta käteen, on sivuseikka. Tutkimusmatka on tärkeämpi.
Virginien tarinan perään hotkaisin Pentti Savolaisen teoksen Rakkautta
Pariisin taivaan alla - Aino Acktén ja Albert Edelfeltin tarina (2004,
Ajatus-kirjat). Savolaisen tavoitteena on ollut löytää ’totuus’ Edelfeltin ja
Acktén suhteesta, josta juoruttiin antaumuksella Helsingissä 1900-luvun
taitteessa. Ihan kokonaiseksi kirjaksi tästä ei riitä kirjoitettavaa, mutta
Savolainen on laajentanut aihetta kummankin päähenkilön elämäkertatiedoilla.
Tätä lukiessani muistin, että hyllyssäni odottaa lukuvuoroaan Raija Orasen romaani Ackté!
Mutta ne Edelfeltin taulut, joita Emännöitsijässä maalataan ja joita Ida käy Ateneumissa katsomassa.
Niistä ei vieläkään ollut tullut kunnolla selkoa. Onneksi kirjastosta löytyi
lopulta kaksi mainiota teosta tähänkin hätään. Ilmeisesti WSOY:lla on ollut
1990-luvulla tuotannossa taidekirjasarja Galleria,
jossa on vuonna 1992 ilmestynyt Albert Edelfeltin tuotantoa esittelevä teos Kultainen häkki. Siihen on tekstit
kirjoittanut ja kuvat valinnut Eija
Kämäräinen. Tämä oli juuri toivomani kaltainen tietoteos: hyvät kuvat
tauluista ja vieressä tiivis teosesittely taustoineen. Taulut on järjestetty
kronologisesti ja esittelyt ovat paikoin kriittisiä, eli ei pelkkää hymistelyä.
Töitä mahtuu kirjaan viitisenkymmentä, eli mukana on vähän tuntemattomampiakin (ainakin
minulle).
Toistakymmentä vuotta tuoreempi on Anna Kortelaisen kaunis ja mielenkiintoinen taidekirja Puolivilli puutarha – Albert Edelfeltin
Haikko (Otava, 2004). Nimensä mukaisesti kirjaan on koottu tauluja, jotka
kuvaavat Haikkoa ja sen maisemia tai ovat tiettävästi syntyneet Haikossa. Edelfelt
vietti uskollisesti kesiään perheen kesähuvilalla Haikon kartanon tuntumassa, ja
paikka oli taiteilijalle rakas. Hän rakennutti sinne pienen ateljeenkin, joka
edelleen seisoo paikallaan. Kortelainen on perehtynyt Edelfeltin tuotantoon,
hänen ja lähipiirin elämään sekä ajan kulttuurihistoriaan, joten teos on
nautinnollista luettavaa ja katsottavaa.
***
Näillä tiedoin varustettuna olikin helppo tarttua Venla
Hiidensalon romaaniin Sinun tähtesi,
jonka lopusta löytyvästä lähdeluettelosta kaikki edellä esittelemäni tuota
Kämäräisen teosta lukuun ottamatta löytyvät. Katkelmallisen romaanin juoksu
noudattelee pitkälti niitä faktoja, joita lähteistä on löytynyt, mutta se on
silti selvästi fiktiivinen teos. Näkökulmat vuorottelevat taiteilijan itsensä
ja tämän nuorimman Berta-sisaren välillä. Kolmantena ja neljäntenä äänenä ovat
vielä nuorena Edelfeltin mallina Kristus ja Mataleena -taulua varten istunut Ansa
ja tämän Aarne-poika.
Hiidensalon Edelfelt on kaikkea muuta kuin itsevarma
maailmanmies ja taitelija. Mies etsii loputtomasti lohtua, hyväksyntää ja
innoitusta naisten sylistä eikä häikäile käyttää heitä omien tarpeidensa
tyydyttämiseen. Saman kohtalon kuin Virginie kokee myös Ansa. Lehtolapsensa
saavat naiset hoitaa kuten parhaiten taitavat.
Epävarmuus jäytää taiteilijaa jatkuvasti, eivätkä menestykset
tuo kuin hetkeksi kaivattua varmuutta omasta osaamisesta ja kelpaamisesta.
Kodittomuus riivaa miestä myös. Pariisi on hänen henkinen kotinsa mutta lepoa
ja rauhaa on edes hetkeksi tarjolla vain Suomessa Haikossa. Se ei kuitenkaan
ole hänen kotinsa. Edelfelt ei tunnu kelpaavan itselleen sen paremmin kuin
maanmiehilleenkään. Maailmalla saavutettu menestys ei kotimaassa vakuuta oikein
ketään.
Rahavaikeudet jatkuvat melkein läpi elämän, eikä tehty työ
tunnu koskaan riittävän. Äidin mieliksi solmittu sovinnainen avioliitto
osoittautuu karvaaksi pettymykseksi. Surukseen Edelfelt huomaa olevansa täysin
vieras pojalleen, aivan samoin kuin oma isä oli aikanaan hänelle.
Bertan elämä valuu osin hukkaan taiteilijaveljen varjossa.
Omia haaveita hänellä on, mutta ne eivät koskaan saa kunnolla täyttymystään. Naisella
on niin vähän mahdollisuuksia verrattuna mieheen. Kun veljen elämä alkaa jo hiutua,
Berta näkee tilaisuutensa: hän toimittaisi veljensä kirjeenvaihdosta kirjan.
Pidin Sinun tähtesi
-romaanista kovasti ja suorastaan ahmin sen. Hiidensalon henkilöt ovat aitoja,
lihaa ja verta niin hyvässä kuin pahassakin, ja unohdin välillä, että pääosin kyse
on oikeista historiallisista henkilöistä. Fakta ja fiktio lomittuvat ja
muodostavat aivan uuden kokonaisuuden. Fiktiivisimmät näkökulmahenkilöistä
lienevät Ansa ja Aarne. Puolivillissä
puutarhassa Anna Kortelainen kertoo, että Mataleenan mallina toimi Fio
Salenius, Haikkoa lähellä sijainneen torpan tytär, joka oli jo pikkutytöstä
asti ollut Edelfeltin mallina, samoin kuin monet hänen perheenjäsenensä.
Romaanissa Ansa siis tulee raskaaksi ja synnyttää aikanaan kaksospojat
Aarnen ja Toivon. Ansa saa teoksesta vain pienen siivun, mutta se on sitäkin
raadollisempi. Aarne pääsee esiin vasta lopussa, kun Helsingissä käydään
sisällissotaa keväällä 1918. Mietin, miksi Hiidensalo on halunnut tämän
loppunäytöksen tarinaansa. Mielestäni teos olisi ollut ehjempi ilman sitä.
Kenties Ansan osuudenkin olisi voinut häivyttää samalla tavalla kuin Virginienkin.
Venla
Hiidensalo: Sinun tähtesi
Otava 2017. 479 s.
Otava 2017. 479 s.
Ostettu.
Tutkimusretkeni suomalaisen taiteen parissa siis jatkuvat. Seuraavana tai oikeastaan jo menossa on Aino Acktén elämä ja siihen paneutuminen, mutta tarkoitus on lukea lisää erityisesti suomalaisten kirjailijoiden ja kuvataiteiljoiden elämästä. Mitä muita fiktiivisiä teoksia ehdottaisit lukulistalleni? Tai mitä mainioita elämäkertoja en saisi ohittaa?
Nämä ovat kaikki ihastuttavia kirjoja! Sinun tähtesi lainasin kirjastosta, mutta olen pari kertaa jo harkinnut ostamista kun on tullut vastaan kaupoissa. Suosittelen myös Kortelaisen Levoton naiven -teosta ja Axel Munthea — niissä liikutaan samoissa piireissä Pariisissa :)
VastaaPoista