Hänen pitkäkyntinen sormensa etsiytyy huulieni väliin ja painautuu
klitoristani vasten. Hän käyttää sormeaan täydellisessä rytmissä dildoa
käyttävän käden kanssa. Minusta nousee ääni, jota en edes tunnista omakseni,
nautinnon ja kiihkon ulina, ylistys auringolle, joka loistaa silmäluomieni läpi.
Onko olemassa lajityyppi eroottinen dystopia? Jos ei ole, sellainen kannattaa perustaa pikaisesti
ja laittaa Anni Nupposen romaani Valkoinen kaupunki sen prototyypiksi! Eikä
tämä nyt suinkaan ole moite, päinvastoin. Nupposella on taito kirjoittaa
todella eroottisesti kuumottavia seksikohtauksia, ja se jos mikä on
harvinaista. Monestihan kirjallisuuden rakastelukohtaukset joko armollisesti
häivytetään, ne ovat tahattoman humoristisia tai, mikä pahinta, kiusallisia.
Lähdin lukemaan Valkoista
kaupunkia vähän huonosti valmistautuneena. Huomasin, että teos oli saanut loistavan arvion Helsingin Sanomissa,
mutta en lukenut arviota vaan päätin tilata kirjan ja tehdä omat
johtopäätökseni. Kuvittelin aloittaessani, että kyseessä on yksittäinen teos,
mutta vähitellen aloin tajuta, että se onkin sarjan aloitusosa. Se selitti juonen hitaan käynnistymisen.
Nupponen ei myöskään turhia selittele, vaan paiskaa lukijan kylmiltään
tarinan maailmaan. Palaset on koottava matkalla, ja Valkoisen kaupungin loppupuolella teoksen miljöö ja tapahtumien
taustat alkavat hahmottuakin. Mutta koska varsinainen toiminta on lopussa vasta
käynnistelyvaiheessa, vaatii kirjan imuun pääseminen hieman pinnistelyä.
Tapahtumat sijoittuvat käsittääkseni 2050-luvulle. Joitakin
vuosia aikaisemmin on tapahtunut totaalinen ilmastokatastrofi, ja maapallon
lämpötila on laskenut dramaattisesti niin, että päiväntasaajan seuduillakin on
normaalioloissa kymmeniä pakkasasteita. Ilmavirtausten kääntyessä puhaltamaan
mantereen suunnalta seuraa vielä pakkasen tuntuva kiristyminen. Todennäköisesti
vain pieni murto-osa ihmiskunnasta on enää jäljellä, vaikka varmuutta tästä ei
olekaan, sillä yhteydet ovat katkenneet täysin.
Minäkertoja Sonja on Valkoisessa kaupungissa asuva nuori nainen,
jonka isä on ollut maailmankuulu kuvataiteilija Sasha Maru. Sonjan perhe on
ennen pakkasia asunut Pietarissa. Äitinsä kanssa hän on paennut jalan halki
Venäjän ja päätynyt pakolaisleirille Japaniin. Sonja on päässyt leiriltä
viimeisellä lennolla, mutta äiti ei ole suostunut lähtemään mukaan. Sen koommin
Sonja ei ole äidistään kuullut. Kuolleen Sasha Marun taide on jäljellä olevassa
maailmassa himoittua kauppatavaraa, ja isänsä jäämistöä kauppaamalla Sonja on
sinnitellyt Valkoisessa kaupungissa ja välttynyt muutolta Maasydämeen.
Sonjan maailma sijaitsee jossakin nykyisen Väli-Amerikan
tienoilla. Jo ennen katastrofia oli alettu rakentaa Valkoisen kaupungin
massiivista luolastoa, Maasydäntä, jonne siirtyi väkeä asumaan. Silmänkantaman
päässä Valkoisesta kaupungista sijaitsee futuristinen teknologiakaupunki Reuna.
Valkoisessa kaupungissa sinnittelevät ne, joilla ei ole varattomuutensa takia
mahdollisuuksia muuttaa Reunaan ja jotka eivät halua muuttaa luoliin. Elinolot
ovat kuitenkin vaikeat ja resurssit vähenevät uhkaavalla vauhdilla.
Jäätynyt maailma on lohduton. Taivaan peittää aukoton
pilviverho, joten aurinkoa ei ole näkynyt vuosiin. Pinnalla asuvien aika ja energia
menee pääosin lämpimänä pysyttelyyn, mutta silti palelu on normaali olotila.
Reunalla ja Maasydämessä asuva väki ei tunnu kuitenkaan piittaavan siitä, mikä
pakkaskatastrofin aikanaan sai aikaan, tai sen selvittämisestä, voisiko tilanteen
kenties vielä jotenkin korjata. Sonjaa tilanne alkaa kuitenkin lopulta ahdistaa
niin paljon, että hän päättää tehdä jotakin. Mitä ja miten, se selvinnee sarjan
tulevissa osissa.
Pakkanen on todella hengenvaarallinen voima. Sen Sonjakin
joutuu konkreettisesti tuntemaan nahoissaan.
Ojennan käteni avatakseni oven.
”Sonja, ei!”
Mutta on liian myöhäistä.
Ensin tulee hämmästys, jokin polttaa ja pistää. Sitten tulee ymmärrys ja lopulta viiltävä kipu. Kun yritän riuhtaista käteni irti, se ei irtoa heti. Riuhtaisen uudelleen ja vasta sitten tiedän, ettei minun pitäisi.
Sireeninkin yli kuulen uuden äänen. Oman tuskankiljuntani. Roikotan edessäni oikeaa kättäni, josta jäätynyt iho on kuoriutunut reiluina suikaleina. Näen, miten Pii syöksyy minua kohti. Ääni katkeaa ja putoan.
Paitsi eroottisten kohtausten kirjoittajana Nupponen on taitava
myös miljöökuvauksessa sekä tunnelman luomisessa. Valkoisen kaupungin tunnelma ei ole mieltä ylentävä, mutta Sonja on
mielenkiintoinen henkilö, johon vasta aletaan tutustua aloitusosassa. Kirjassa
on myös paljon puhetta taiteesta ja sen merkityksestä. On mielenkiintoista,
että niinkin apokalyptisissa tunnelmissa kuin mitä teoksen maailma kuvaa,
ihmisiä kiinnostavat taide ja historia.
Anni Nupponen:
Valkoinen kaupunki
Osuuskumma 2019. 277 s.
Ostettu.
Osuuskumma 2019. 277 s.
Ostettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti