Vapaa ajelehtiminen kirjallisuuden virrassa on kyllä
antoisaa! Monen vuoden jälkeen olen palannut kirjaston aktiivikäyttäjäksi ja
olen tänä vuonna jo lukenut monta tietokirjaa. Aivan mahtavaa! Kun voi vapaasti
päättää, mitä lukee seuraavaksi, voi lähteä seuraamaan jotakin jälkeä ja päätyä
ties mihin. Jälkeenpäin on mukavaa katsoa taakse ja huomata, millaisia kuvioita
nämä satunnaiset valinnat saavat aikaan lukukartalle.
Luin loppuvuodesta Mia
Kankimäen Naiset joita ajattelen öisin ja kuuntelin alkuvuodesta putkeen Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita
-sarjan kuusi ensimmäistä osaa (seitsemäs osa Sotaleski on muuten juuri ilmestynyt). Näiden kahden kokemuksen
innoittamana aloin penkoa tarkemmin ensin Albert Edelfeltin elämää ja siitä ajauduin Aino Acktén tarinan pauloihin.
Näistä toipuessani ja seuraavaa lukuprojektia suunnitellessani
luin Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen artikkelin
Ellen Thesleffistä ja häntä tutkineesta Hanna-Reetta Schreckistä. HAMiin avautuu ensi viikolla (26.4.2019) Ellen Thesleff – Minä maalaan kuin jumala
-näyttely, joten jutun aihe on selvästikin hyvin ajankohtainen. Olin toki
pannut merkille hiljattain ilmestyneet Ellen Thesleff -aiheiset romaanit eli Kati Tervon Iltalaulajan (Otava, 2017) ja Pirkko
Soinisen Ellenin (WSOY, 2018),
mutta ne ovat vielä lukematta (mutta pian luen!).
Mutta tuo Anu Nousiaisen
kirjoittama Kuukausiliitteen artikkeli sytytti lopulta roihun. Millainen taiteilija
Thesleff olikaan, ja millainen nainen! Kuva parikymppisestä poikatukkaisesta ja
uhmakkaan itsetietoisesta Ellen Thesleffistä meni suoraan ihon alle. Hänestä oli
saatava tietää lisää!
Tein saman tien kirjastovarauksen Hanna-Reetta Schreckin
teoksesta Minä maalaan kuin jumala –
Ellen Thesleffin elämä ja taide. Koska kirja ei ollut aivan heti vapaana,
poikkesin hakemassa toisesta kirjastosta hyllystä löytyvät kuvateokset ensihätään.
Sieltä löytyivätkin vuonna 2008 taidekeskus
Retretissä pidetyn näyttelyn
yhteydessä toimitettu teos Ellen Thesleff
– Värien tanssi ja Ateneumissa 1998
pidetyn näyttelyn yhteydessä julkaistu Ellen
Thesleff. Kumpaakin kirjaa selasin Schreckin teosta lukiessani, sillä
niissä on runsaasti kuvia Thesleffin tuotannosta tietoineen (teosluettelot
kuvineen kummastakin näyttelystä). Tekstejä vain silmäilin, sillä Schreckin
teos osoittautui hyvin kattavaksi ja hän on itse asiassa kirjoittanut
kumpaankin näyttelykirjaan suuren osan teksteistä.
Minä maalaan kuin jumala
on järkälemäinen teos, jossa on 399 sivua. Pelkkä fyysinen koko ei tietenkään
vielä kerro mitään, mutta minut oli lannistaa taitossa käytetty pikkiriikkinen
kirjasinkoko. Harmillisesti vielä runsaasti käytetyt suorat sitaatit
esimerkiksi kirjeistä on painettu paitsi pienellä myös haalealla musteella,
joten luku-urakka kävi paikoin raskaaksi. Onneksi lukeminen oli kuitenkin hyvin
palkitsevaa, sillä Schreck kirjoittaa vetävästi ja kohdettaan arvostaen,
suorastaan rakastavasti, sekä juuri sopivan kansantajuisesti.
Talven aikana olen lukenut monenlaista tietokirjallisuutta,
jonka kohdehenkilöt ovat eläneet samoilla vuosikymmenillä kuin Thesleff (1869 –
1954). Monissa niistä on avattu turhankin tarkasti sekä Suomen että Euroopan
historian poliittisia kuvioita. Ratkaisu on toki ymmärrettävä, mutta ainakin
minusta lähes aina turhaa tai ainakin kömpelösti toteutettua eli luennoivaa.
Schreck ei sorru tähän, vaan hän avaa historian tapahtumia vain sen verran kuin
on aivan välttämätöntä. Asiat tulevat esille Ellenin ja hänen perheensä
vaiheitten kautta, eivät päälle liimattuina kuivakkoina oppitunteina.
Sama koskee taiteen tyylisuuntia ja teoriaa ylipäätään.
Vankka ammattiosaaminen ei todellakaan tarkoita, että pitäisi kirjoittaa niin
vaikeaa tekstiä, että vain alan asiantuntijat pysyvät kärryillä ja saavat
lukemastaan nautintoa. Jonkin verran ammattisanastoa on tietysti käytettävä
popularisoidussakin teoksessa, mutta ainakin minulle Schreckin teksti tuntui
sopivalta, ei liian vaikealta. Opin valtavasti uutta ja vanhat kulttuurihistoriaan
liittyneet opinnot karistivat jälleen pölyä pinnaltaan.
Mutta ennen kaikkea tunsin, että tutustuin Ellen Thesleffiin
ja hänen elämäänsä sekä tuotantoonsa. Elin vahvasti mukana tämän upean ihmisen
elämänvaiheissa ja sain seurata hänen mielenkiintoisen uransa etenemistä. Ellen
oli oikea Yönainen. Hän halusi olla taiteilija aikana, jolloin se oli naiselle
äärimmäisen vaikeaa. Kun päätös oli tehty, hän toteutti sen. Tinkimättä
tippaakaan.
Schreck on avannut hienosti Ellen Thesleffin elämää tämän
kirjeenvaihdon ja muun säilyneen dokumenttiaineiston avulla ja peilaa sitä Thesleffin
julkisuuskuvaan. Ristiriita on melkoinen. Ajan pyrkimys pakottaa naispuolisen
taiteilijan tuotanto haluttuun lokeroon tuntuu olleen vuosikymmenestä toiseen niin
voimakas, etteivät ammattikriitikotkaan onnistuneet näkemään kunnolla. Jälkikäteen
tätä on tietysti helppoa kauhistella, mutta Schreck antaa lukijan tehdä sen pääosin
itse. Hän antaa vain aineiston, jonka pohjalta voi tehdä omat johtopäätöksensä.
Jälleen ällistyin sitä, miten paljon suomalaiset taiteilijat
ja muukin sivistyneistö matkusteli Euroopassa 1800-luvun loppuvuosikymmeninä ja
1900-luvun alussa. Pariisi tuntuu olleen kuin toinen koti lukuisille suomalaisille,
eivätkä muutkaan keskieurooppalaiset kaupungit olleet vieraita. Thesleff
opiskeli Pariisissa, mutta vierailtuaan ensimmäisen kerran Firenzessä hän totesi
olevansa sielultaan italialainen. Thesleff vietti lukuisia talvikausia
työskennellen Firenzessä, ja monesti mukana oli ainakin sisar Gerda, mutta myös
muut perheenjäsenet oleskelivat kaupungissa pitkiä aikoja. Ellenin veli Rolf työskenteli
diplomaattina ja muun muassa Roomassa suurlähettiläänä. Perhe oli siis tottunut
matkustamaan. Mutta Thesleffit eivät olleet suinkaan ainoita suomalaisia tuon
ajan Italiassa.
Yhtä rakas kuin Firenze Thesleffille oli Murole, missä perheellä
oli ensin kokonainen maatila. Myöhemmin Muroleeseen rakentui Ellenin ideoiden pohjalta
Villa Bianca, jonka toinen kerros toimi Ellenin omana ateljeena. Elämäntapa tältä
osin muistuttaa Albert Edelfeltin elämää: talvet ulkomailla ja kesät Suomessa
maalla. Helsingissä oli Thesleffien varsinainen koti, mutta Helsinki ei oikein
ollut Ellenin lempipaikkoja.
Ellen Thesleffin ystäväpiiri oli laaja ja monipuolinen.
Ystävyyssuhteet eivät aina olleet aivan mutkattomia, sillä esimerkiksi välit Magnus
Enckelliin olivat kimurantit aivan loppuun saakka. Ellenin Thyra-sisar sai
toimia näiden kahden taiteilijan välikätenä. Merkittävin ystävyyssuhde Ellenillä
oli kuitenkin erikoisen persoonallisuuden Gordon Graigin kanssa. Ellen oli
tulisesti rakastunut tähän komeaan naistenmieheen, mutta Gordon ei tainnut olla
Ellenistä kiinnostunut eroottisromanttisessa mielessä. Heillä oli kuitenkin runsaasti
yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja kirjeitse ylläpidetty ystävyys kesti lopulta
Ellenin kuolinvuoteelle asti.
Ystäviäkin tärkeämpiä olivat kuitenkin äiti sekä sisarukset
perheineen. Myös sisko Gerda jäi naimattomaksi, ja Ellen ja Gerda jakoivat
elämänsä aikuisiällä. Gerda työskenteli taiteen ohella lääkintävoimistelijana
ja vastasi sen lisäksi naisten talouden käytännön hoitamisesta. Ellenistä
sanottiin, että hän oli ’epäkäytännöllinen’, koska hän keskittyi taiteilijan
ammattiinsa. Melkoisen kummallinen luonnehdinta ammattitaidemaalarista, joka
lisäksi oli todella taitava puupiirrostekniikkaa käyttävä graafikko!
Schreck on avannut jokaisen pääluvun teosanalyysillä, ja pääluvut
taas kuvaavat laajempia jaksoja ja tyylikausia Ellen Thesleffin elämässä ja tuotannossa.
Kirjassa on laaja värikuvaliite, josta kaikki analysoidut teokset löytyvät. Lisäksi
liitteessä on kuvat kaikista merkittävimmistä töistä. Tekstin seassa on runsaasti
erilaisia valokuvia ja mustavalkoisia pikkukuvia teoksista. Lähdeviitteet on
koottu teoksen loppuun.
Hanna-Reetta Schreck:
Minä maalaan kuin jumala – Ellen Thesleffin elämä ja taide
Teos 2017. 399 s.
Teos 2017. 399 s.
Lainattu kirjastosta.
Laitan kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan 1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot.
Laitan kirjan Helmet-lukuhaasteen kohtaan 1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot.
Ateneum 1998. 239. s.
Lainattu kirjastosta.
Ilkka Karttunen, Hanna-Reetta Schreck (toim): Ellen Thesleff – Värien tanssi – Dance of Colour
Retretti 2008. 244 s.
Lainattu kirjastosta.
Leena Ahtola-Moorhouse (toim.): Ellen Thesleff |
Ilkka Karttunen, Hanna-Reetta Schreck (toim.): Ellen Thesleff – Värien tanssi – Dance of Colour |
Kirsi, aivan mahtava teos, kuten toisaalla kehuinkin suositellessani jälkilämmölle Pirkko Soinisen Elleniä. Ellen oli minulle ennestään vieras, en kaivannut häntä, eikä hän minua! Haluasin tietää enemmän vaikka Maria Wiikistä kuin Ellenistä, joka ei muita helposti huomannut. Onneksi Schreck takoi faktaa päähäni ja Pirkko toi sielukkuutta: Ellenistä tuli minulle ihminen, joka uskalsi.
VastaaPoistaKiitän, kiitän, että mainitsit pienen fonttikoon!!!!♥♥♥ Viime aikoina sitä on tapahtunut enemmän ja enemmän ja minun silmäparkani ovat rapisevan kuivat vaikka käytän kostutustippoja. Olen aidon oikeasti jättänyt yhden kirjan lukematta vain liian pienen fontin takia eikä se ollut edes pokkari, joiden fontteja pelkään. Ilmoitin kustantajalle syynkin.
♥tekstistä ♥fonttikoon huomioinnista