Tämän vuoden Helmet-lukuhaasteessa on kohta Kirja sijoittuu aikakaudelle,
jolla olisit halunnut elää (41). Jossain lukemassani haastattelussa kirjailija Kaari Utriolta kysyttiin, millä
historian aikakaudella hän olisi halunnut mieluiten elää, hän kun on
kirjoittanut koko joukon vetäviä historiallisia romaaneja ja tietokirjoja.
Vastaus oli napakka: ”En millään!
Nykyhetki on paras.” Perustelut vakuuttivat. Esimerkiksi lääketiede on
tehnyt valtavia edistysaskeleita vasta aivan viime vuosina, ja sellaiset
nykyihmiselle itsestään selvät asiat kuin vaikkapa antibiootit, ovat hyvin
tuore keksintö.
Tämä kysymys ja erityisesti vastaus nousivat moneen kertaan
mieleeni kuunnellessani ruotsalaisen Niklas
Natt och Dagin (kyllä, kirjailijan sukunimi on Natt och Dag, suku on yksi
vanhimmista Ruotsin aatelissuvuista) historiallista romaania 1793. Nimensä mukaisesti teos sijoittuu
vuoteen 1793 ja sen fyysisenä miljöönä on silloinen Tukholma ja erityisesti sen
nurja puoli. Natt och Dag kutsuu teoksensa tyylilajia Bellman Noiriksi.
Kustaa III on murhattu vain vuotta aiemmin ja valtakunta
tuntuu olevan kaaoksessa. On vaikea sanoa, huomasivatko kansan alemmat
kerrokset toisaalta juuri minkään muuttuvan arjessaan. Se oli yhtä kaikki
kammottavaa eloonjäämistaistelua köyhyyden, nälän ja tautien riivaamissa
löyhkäävissä kaupunginosissa, joita virkavallan edustajat pitivät
mielivaltaisessa otteessaan.
1793 on luokiteltu
myös historialliseksi dekkariksi, enkä sitä lähde kiistämään. Tarinan ytimessä
on kammottava rikos, jota selvitetään ja joka lopussa ratkaistaankin, mutta se
oli minulle ennen kaikkea historiallinen romaani ja nautin (ja kärsin!)
nimenomaan sen sisältämästä historiallisesta tarkkuudesta ja inhorealistisesta
kuvauksesta.
Rakenteellisesti romaani jakaantuu neljään osaan, jotka
eivät sijoitu kronologiseen järjestykseen. Ensimmäisen osan alussa
likaviemärinä toimineesta Fatburenin lahdenpoukamasta löytyy kammottava ruumis,
jolla ei ole raajoja, kieltä eikä silmiä. Valtataistelun aallot ovat lyöneet
myös oikeuslaitokseen, ja Tukholman poliisi kärvistelee juonittelun kourissa.
Murhatapauksen saa vaivihkaisesti tutkittavakseen
lainoppinut Cecil Winge, joka on saavuttanut mainetta totuutta sitkeästi
etsivänä lakimiehenä. Oikeudenkäynneissä hän on poikkeuksellisesti antanut myös
syytetylle mahdollisuuden kertoa oman näkökulmansa asioihin. Se ei ollut
yleinen käytäntö, koska oikeudelta odotettiin ennen kaikkea tehokkuutta.
Winge sairastaa tuberkuloosia, joka on hitaasti mutta
varmasti tekemässä miehestä lopun pikapuoliin. Yksin hän ei jaksa vaikeaa tapausta
ratkaista, joten hän palkkaa apulaisekseen miehen, joka onki ruumiin kuiville.
Mies on kruununraakki Mickel Gardell. Sodissa vammautuneita miehiä autettiin
siten, että heidät otettiin valtion leipiin hoitamaan siveyspoliisin tehtävää.
Palkka oli huono, mutta epäviralliset luontoisedut monien mieleen.
Siveyspoliisin piti huolehtia, että kaupungin kehruuhuoneella riitti työvoimaa.
Kehruuhuone oli kammottava pakkotyölaitos, jota täytettiin ja johdettiin täysin
mielivaltaan perustuen. Köyhällä ei ollut oikeusturvaa tai ihmisarvoa.
Mickel Gardell oli menettänyt toisen kyynärvartensa
meritaistelussa. Täyspuinen proteesi on kammottava ase, jota Mickel joutuu
usein käyttämään tapausta selvitettäessä. Tehtävä Wingen apulaisena on
Gardellille mieluinen, sillä hän on inhonnut työtään siveyspoliisina ja
pyrkinyt parhaansa mukaan välttelemään työtehtäviään ja muita samaa tehtävää
hoitavia.
Tärkeä syy sille, miksi Winge palkkaa juuri Gardellin, on
tämän sotavamma. Gardell mitä ilmeisimmin tietää melko paljon amputaatiosta.
Vedestä löytyneen torson raajat on nimittäin amputoitu eri aikoihin. Voiko
ruumiista päätellä, milloin ja missä järjestyksessä amputoinnit on tehty ja
millaisissa oloissa se on tapahtunut? Ruumiin henkilöyden selvittäminen tuntuu
mahdottomalta mutta se on välttämätöntä rikoksen ratkaisemiseksi. Kaksikko saa
nopeasti huomata, että asian penkominen ärsyttää joitakin hyvin
vaikutusvaltaisia tahoja.
Teoksen toisessa osassa kerrotaan aiemmista tapahtumista
nuoren Kristofer Blixin näkökulmasta. Blix on nuoresta iästään huolimatta myös
sotaveteraani, sillä hän on työskennellyt välskärin apulaisena sodassa. Blix
yrittää painaa kammottavat sotakokemuksensa unohduksiin. Tavoitteena on myös
rikastua Tukholmassa. Valitettavasti nuorukainen kuitenkin joutuu huijatuksi ja
päätyy lopulta todella pahoihin vaikeuksiin. Osan tarinastaan hän kirjoittaa
kirjeiden muotoon ja osoittaa ne kuolleelle siskolleen. Blixin tarina
luonnollisesti liittyy rikosjuoneen.
Kolmannessa osassa päähenkilönä on nuori Anna Stina, joka
päätyy syyttömänä kehruuhuoneelle. Kammottava kohtalo ei onnistu lannistamaan
naista, ja vastoin kaikkia odotuksia hän alkaa suunnitella epätoivoista pakoa
ennen kuin on liian myöhäistä. Anna Stinan pakoyrityksen kuvaus on vähintään
yhtä piinaava kuin se, mitä Blixen joutuu velkavankeudessaan tekemään. Anna
Stinankin tarina tietysti nivoutuu lopulta kokonaisuuden palaseksi.
Viimeisessä osassa Winge ja Gardell onnistuvat nappaamaan
syyllisen, jonka tarina on sekin kammottava ja perin lohduton. Natt och Dag näyttää,
miten hirviö syntyy. Rikollinen on aina myös itse ollut uhri, lienee yksi 1793-teoksen keskeisistä ajatuksista.
Entä mikä sitten on oikeudenmukainen rangaistus silmittömän hirviömäisestä
rikoksesta? Siihenkin Natt och Dag on löytänyt pysäyttävän vastauksen.
1793 oli
kummallisen ristiriitainen lukukokemus. Se vangitsi otteeseensa tiukasti, kuin
pihteihin. Lukemista (tai kuuntelemista) oli pakko jatkaa, vaikka toisaalta
monesti inhotti niin, että vatsaa käänsi. Natt och Dag ei säästele lukijaa
yhtään. Pahinta on, että tarina on monelta osin uskottavan tuntuinen. Kun tuli
pääsi irti 1700-luvun puurakenteisissa kaupunginosissa, tuho oli aivan varmasti
kammottava. Viemärit ja jätehuolto eivät kuuluneet isojenkaan kaupunkien
infrastruktuuriin, joten järvet, lammet ja joet saivat toimittaa niiden virkaa
surutta. Kun taudit levisivät tiheästi asutettuihin kortteleihin, jälki oli
rumaa. Sodasta nyt puhumattakaan. Kukapa haluaisi elää sellaisissa oloissa, jos
voi valita?
Niklas Natt och Dag: 1793
Suom. Kari Koski.
Johnny Kniga 2018.
Äänikirjan lukija Jukka Pitkänen, kesto 14 h 55 min.
Storytelin kautta kuuntelin.
Niklas Natt och Dag: 1793
Suom. Kari Koski.
Johnny Kniga 2018.
Äänikirjan lukija Jukka Pitkänen, kesto 14 h 55 min.
Storytelin kautta kuuntelin.
Historiallinen dekkariromaani uudella, raikkaalla ja varmalla otteella. Kelpasi olla lukijana; toivottavasti jatkoa seuraa.
VastaaPoistaAmbivalentti lukukokemus runsaudessaan toden totta. Ilmaan jäi väreilemään kysymys: oliko ennen aina paremmin? Taidanpa yhtyä Kaari Utrion tokaisuun nykyhetkestä:)
Tykkäsin tosi paljon tästä eka osasta ja odotan kovasti seuraavaa. Mielenkiintoinen miljöö ja tosi raaka.
VastaaPoista