Firenze ja minä, me kaksi olemme sielunkumppaneita. Missään muualla
maailmassa en ole lähempänä itseäni kuin Firenzessä.
Vuosien 1894 ja 1939 välisenä aikana taiteilija Ellen Thesleff
asui ja maalasi Firenzessä kaksitoista eri kertaa. Välillä Firenzessä vietetty
aika jäi muutamaan kuukauteen, ja välillä se venyi parin vuoden mittaiseksi.
Thesleff syventyi upean kaupungin taiteeseen ja erityisesti siellä sijaitseviin
vanhojen mestarien töihin. Niiden pariin hän palasi vuodesta ja vuosikymmenestä
toiseen, koskaan kyllästymättä tai saamatta tarpeekseen. Mutta ennen kaikkea
Thesleff maalasi Firenzessä.
Pirkko Soininen
on kirjoittanut Ellen Thesleffin kirjeiden, päiväkirjojen ja valokuvien
pohjalta romaanin Ellen – Ellen Thesleffin
fiktiivinen Firenzen-päiväkirja. ”Kirjan
makrotason tapahtumat ovat oikeita, mutta mikrotasolla olen luonut oman
todellisuuteni”, Soininen itse kuvaa teostaan lopun kiitoksissaan. Soininen
on rajannut Ellenin päiväkirjaosuudet tiukasti tämän Firenzessä viettämiin
ajanjaksoihin, ja ratkaisu toimii hienosti.
Tartuin Soinisen kuulaaseen ja keveästi hengittävään romaaniin
järkälemäisen Hanna-Reetta Schreckin kirjoittaman
Ellen Thesleffin elämäkerran
jälkilämmössä. Siihen se todellakin sopii hienosti. Soininen avaa hyvin niukasti
Ellenin elämässä tapahtuvien asioiden taustoja, aivan kuten oikeassakin päiväkirjassa
voisi kuvitella tehtävän. Monet merkittävätkin tapahtumat ohittuvat kokonaan,
jos ne eivät ole sattuneet Ellenin Firenzessä olon aikaan.
Soininen ei myöskään kerro tekstissä mainituista henkilöistä
paljoakaan, joten lukija joutuu päättelemään (tai saa päätellä) heidän henkilöytensä
tai kytköksensä Elleniin hyvin pienistäkin vihjeistä. Koska Schreckin teoksen
lukemisesta ei ollut minulla ehtinyt vielä kulua paljoakaan aikaan, liikuin
itse ainakin omasta mielestäni sujuvasti tuttujen ihmisten ja tapahtumien
parissa. Mutta jos olisin tarttunut tähän Soinisen teokseen ensimmäiseksi,
lukukokemukseni olisi todennäköisesti ollut aivan toisenlainen.
Soininen on mielestäni tavoittanut hienosti Ellen Thesleffin
sisäisen äänen. On helppoa kuvitella, että Ellen puhuu meille päiväkirjansa
kautta Soinisen romaanissa. Taide, ura, perhe, rakkaus, ystävät ja kaikki Ellen
Thesleffille tärkeät asiat saavat osansa tekstissä. Tärkeää on tietysti myös
Firenze, sen taideaarteet, maisemat ja ihmiset, jotka kaikki inspiroivat Thesleffiä
maalaamaan niin, että hartioita kivisti eikä aina muistanut edes syödä, vaikka
rahaa ehkä olisi ollutkin.
Enkä minä jäljennä maisemaa, kuten tekevät laiskat sunnuntaimaalarit.
Minä maalaan sieluni jokaiseen maisemaan ja se on totta vie vaikeampaa.
Pirkko Soininen: Ellen
– Ellen Thesleffin fiktiivinen Firenzen-päiväkirja
WSOY 2018. 189 s.
Kirjasto.
WSOY 2018. 189 s.
Kirjasto.
Lukulistani venyi jälleen tämän teoksen lopusta löytyvän
lähdeluettelon ansiosta. Lukulistalle menevät ainakin
Itha O’Neill (toim.): Beda Stjernschantz – Ristikkoportin takana (SKS 2014)
Riitta Konttinen: Täältä tullaan! Naistaiteilijat modernin murroksessa (Siltala 2017)
sekä todennäköisesti
Tuula Karjalainen: Tyko Sallinen – suomalainen tarina (Tammi 2016)
Juhani Aho: Minkä mitäkin Italiasta (ntamo 2012).
Itha O’Neill (toim.): Beda Stjernschantz – Ristikkoportin takana (SKS 2014)
Riitta Konttinen: Täältä tullaan! Naistaiteilijat modernin murroksessa (Siltala 2017)
sekä todennäköisesti
Tuula Karjalainen: Tyko Sallinen – suomalainen tarina (Tammi 2016)
Juhani Aho: Minkä mitäkin Italiasta (ntamo 2012).
Parhaillaan luen Helena
Ruuskan kirjoittamaa elämäkertaa Hugo
Simeberg – Pirut ja enkelit (WSOY 2018). Se sopii hyvin, sillä Hugo
vierailee Thesleffeillä näiden Firenzen-majapaikassa useaan otteeseen. Hugo
osoittaa kiinnostustaan Ellenin pikkusisko Thyraan niin avoimesti, että äiti
vie nuorimman tyttärensä turvaan Suomeen!
Minäkin pidin Ellenistä kovasti! Nyt olisi haasteena lukea elämäkertoja, ja sainkin tuosta sinulta pari hyvää vinkkiä :)
VastaaPoista