Lukiessani Ellen Thesleffin elämäkertaa törmäsin internetin syövereissä tietoon, että Avaimelta
ilmestyy tänä keväänä Meri Genetzin taiteilijaelämäkerta. Nimi ei sanonut
minulle yhtään mitään, mutta teoksen esittelyssä kerrotaan, että Genetz oli
yksi 1930-luvun eturivin taiteilijoitamme. Hän maalasi värikylläisiä,
voimakkaita tauluja, mutta vielä kiehtovampi oli hänen poikkeuksellisen värikäs
elämänsä.
Tällaista kirjaa en voisi missään nimessä ohittaa, joten
laitoin Sanna Ryynäsen teoksen Meri Genetz – Levoton sielu välittömästi
kirjastovaraukseen. Koska olin nopea, sain käsiini varmaankin aivan lukemattoman
kappaleen. Oli myös otettava kirja miltei välittömästi lukuun, sillä siitä on
muitakin varauksia ja lukuaikani on siis rajattu. Tämä on yksi kirjaston käytön
puolista, jolla on sekä etunsa että haittansa. On hyvä, että kirjan lukemisella
on määräaika. Silloin tulee tartuttua toimeen. Mutta se voi myös ahdistaa.
Nyt ei ahdistanut. Ryynäsen teos on helppolukuinen, ainakin
jos vertaa sitä Hanna-Riikka Schreckin
järkälemäiseen Ellen Thesleff -elämäkertaan. Jo sellainen yksityiskohta kuin
kirjasinkoko on tässä kirjassa lukijaystävällinen, joten ei tarvinnut ponnistella
nähdäkseen. Teksti on taitettu mukavan väljästi ja seassa on runsaasti mustavalkoisia
kuvia henkilöistä, maalauksista ja paikoista. Kirjassa on onneksi myös
värikuvaliite Meri Genetzin tunnetuimmista töistä.
Koska luin elämäkerrat ajallisesti niin lähekkäin, vertailin
niitä ja niiden kohteita mielessäni muutenkin jälkimmäistä lukiessani. Meri
Genetz oli vain 16 vuotta Ellen Thesleffiä nuorempi, mutta he tuntuvat olleen
monella tavalla eri sukupolvea, vaikka yhtenevyyksiäkin urasta ja elämästä toki
löytyy.
Elämäkertojen kirjoittajilla on ollut ymmärtääkseni vastakkaisia ’ongelmia’ teoksia laatiessaan. Thesleff oli ahkera kirjeiden kirjoittaja samoin kuin hänen lähipiirinsäkin, ja kirjeenvaihtoa sekä muuta kirjallista materiaalia on säilynyt runsaasti. Samoin Thesleffin tuotanto tunnetaan kohtalaisen tarkasti. Meri Genetzkin luonnollisesti kirjoitti paljon kirjeitä, mutta niitä ei ole säilynyt läheskään yhtä kattavasti kuin Thesleffiltä. Sama koskee taiteellista tuotantoa. Suuri osa Genetzin tuotannosta on kadonnut maailmalle tai surullisesti tuhoutunut.
Helsingin Sanomien haastattelussa
Sanna Ryynänen pohtii syitä siihen, miksi Genetzin taidetta on säilynyt niin
niukasti suhteessa tuotannon laajuuteen. Keskeisenä syynä hän pitää Genetzin
taloudellista riippumattomuutta. Hänen ei ollut pakko saada töitään myytyä,
joten hän ei kovin aktiivisesti tarjonnut niitä näyttelyihin. Merkittävimmät vain
hänen taidettaan esitelleet näyttelyt onkin pidetty vasta Genetzin kuoleman jälkeen.
Thesleff sen sijaan kamppaili koko mittavan uransa ajan toimeentulostaan ja
pyrki kaikin keinoin saamaan taidettaan myös kaupaksi.
Jälkipolvien kannalta on erittäin harmillista, jopa
kiusallista, että jostain syystä Meri Genetz ei nähnyt tarpeelliseksi
signeerata tai päivätä töitään. Niinpä monet kirjassakin kuvatut teokset on
varustettu epämääräisellä ajoituksella. Genetz koki taiteilijana valitettavan
tyypillisen kohtalon, eli hänen työtään ei juurikaan arvostettu hänen eläessään.
Vasta taiteilijan kuoleman jälkeen alettiin kunnolla nähdä hänen teoksensa ja
niiden arvo. Genetzin töitä kritisoitiin muun muassa komposition ja viimeistelyn
puutteesta, vaikka niiden värejä ihasteltiinkin lähestulkoon aina. Taiteilija
ja kriitikko Sigrid Schauman arvosti hänen töitään poikkeuksellisen
johdonmukaisesti jo Genetzin eläessä. Mutta kuten sanottu, Genetzin töitä
nähtiin harvakseltaan näyttelyissä.
Schreck pureutuu Thesleffin teoksiin, niiden syntyyn ja
vastaanottoon sekä Thesleffin määrätietoiseen uran rakentamiseen vasta- ja
myötämäkineen perusteellisesti, ja lukiessani opin valtavasti taiteesta. Ryynäsen
teoksesta puuttuu suurelta osin tämä ulottuvuus. Genetz oli taitelijana tyystin
erityyppinen kuin Thesleff. Genetzilläkin oli voimakas kutsumus maalata ja hän maalasi
paljon. Hänelle taidetta tärkeämpää oli kuitenkin oma henkinen kasvu ja
eheytyminen.
Meri Genetzin omakuva, ajoittamaton. |
Genetz ja hänen toinen aviomiehensä taitelija Carl Nyman Wargh
perehtyivät ajan muoti-ilmiöön eli teosofiaan ja sen liepeillä harrastettuihin
okkultismiin ja spiritismiin. Meri Genetz luki kaiken käsiinsä saaman alan
kirjallisuuden ja perehtyi siihen perusteellisesti. Pariskunta myös tutustui
henkilökohtaisesti muun muassa tunnettuun loviisalaiseen näkijään ja
kaukoparantajaan Axel Ringströmiin, johon oli yhteyksissä vuosien ajan. Saman
tietäjän puoleen kääntyivät myös esimerkiksi Mannerheim ja Risto Ryti.
Meri Genetz etsi koko elämänsä ajan mielenrauhaa ja jonkinlaista
kirkastumisen kokemusta. Vasta sitten hän pystyisi omasta mielestään kunnolla
maalaamaan. Etsintä näyttää elämäkerran lukijasta aika epätoivoiselta.
Pariskunta harrasti esimerkiksi lähes itsetuhoista paastoamista. Meri Genetz
myös paistoi ja söi palan punakärpässientä päästäkseen kokemaan transsin ja oli
vähällä tappaa itsensä kokeilullaan.
Genetzin elämästä ei väriä puuttunut. Määrätietoinen ja käytökseltään
aggressiiviseksikin kuvattu nainen oli myös herkkä ja yksinäisyyttä kammoava. Ensimmäisen
aviomiehensä insinööri Georg Ignatiuksen kanssa hän sai kaksi lasta, Virman
(tytölle aiottiin ensin antaa nimeksi Surma, koska se oli vanhempien mielestä
sointuva nimi) ja Urman eli Ponun. Myös lasten elämänvaiheet Ryynänen kuvaa teoksessa
tarkkaan.
Perhe ei viettänyt millään asteikolla tavanomaista elämää.
Meri Genetz asui vuosia Venäjällä ennen vallankumousta ja sen jälkeen moneen
otteeseen Ranskassa. Suomessa koti oli pääasiassa Helsingissä, jonne hän rakennutti
ateljeeasunnon miehelleen ja itselleen. Ylipäätään ajan taiteilijoiden ja
liikemiesten elämä on ollut nykylukijan silmin ällistyttävän kansainvälistä ja
liikkuvaa. Esimerkiksi Pariisissa vietettiin pitkiä aikoja eikä sitä pidetty
mitenkään erikoisena, oikeastaan päinvastoin.
Meri Genetz – Levoton sielu
on mielenkiintoinen ja kiehtova taiteilijaelämäkerta. Meri Genetz lähipiireineen
on totisesti elänyt erilaisessa maailmassa ja erilaista elämää kuin minä itse.
Koska olen viime kuukausina lukenut runsaasti 1800-luvun loppuun ja 1900-luvun
alkuvuosikymmeniin sijoittuvia tietokirjoja ja fiktiotakin, sivuutin sujuvasti teoksen
yleistä historiaa käsittelevät osuudet. Niitä ei onneksi ollut kovin paljon,
vain aivan välttämättömin on avattu lukijalle, joka taustoitusta kaipaa.
Sanna Ryynänen: Meri
Genetz – Levoton sielu
Avain 2019. 367 s.
Kirjasto.
Avain 2019. 367 s.
Kirjasto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti