”Pelottava kertomus Pohjois-Norjan karuilta seuduilta.”
Tämä luonnehdinta on lainattu Dagens Nyheteriltä norjalaisen
Heine Bakkeidin dekkarin Meren aaveet takakanteen. Se sopiikin
oikein hyvin. Meren aaveet on
pelottava tarina ja sen miljöönä on Pohjois-Norja, Tromssan seutu, jossa
kirjailija on syntynyt ja kasvanut ja jonne hän on asettunut perheineen. Vuonna
1974 syntynyt Bakkeid on debytoinut kirjailijana jo vuonna 2005. Tuotannon
alkupää muodostuu pääosin nuorten aikuisten kirjoista, ja ensimmäinen aikuisten
dekkari Meren aaveet ilmestyi
Norjassa vuonna 2016.
Meren aaveet
aloittaa suositun Thorkild Askesta kertovan sarjan, jonka kolmas osa ilmestyy
Norjassa tämän vuoden elokuussa. Meren
aaveet on ilmestynyt jo viidessätoista maassa. Kyseessä on siis mitä
ilmeisimmin jälleen uusi Nordic Noir -tähti pohjoismaisella dekkaritaivaalla.
Suomalaisen kustantaja Inton sivuilla mainitaan, että kyseessä on Jo
Nesbøn veroinen lahjakkuus. Myönnetään, että Thorkild Aske muistuttaa
monin tavoin Harry Holea, mutta tämän ensimmäisen kirjan perusteella en vielä
menisi Bakkeidista Nesbøn
manttelinperijää nimittämään. Mutta toisaalta eipä Nesbøkään vielä Leppakkomiehessä
todellisia kynsiään näytä.
Thorkild Aske on kovia kokenut entinen poliisi. Muutaman
vuoden takaisessa auto-onnettomuudessa on kuollut nuori nainen, Frei, johon
Aske on ollut jollei rakastunut niin ainakin vahvasti ihastunut. Onnettomuuden
yksityiskohtia ei ole päästetty julkisuuteen, mutta sen seurauksena Aske on menettänyt
virkansa poliisin Sisäisessä tutkinnassa ja saanut vankilatuomion. Vankilassa
hän on yrittänyt itsemurhaa ja saanut sen seurauksena aivovamman, joka
aiheuttaa aistiharhoja. Kaiken lisäksi Aske on jäänyt pahasti koukkuun
vahvoihin kipulääkkeisiin.
Ongelmia ja traumoja Askella siis riittää kyllin, ja lisää
paljastuu matkan varrella. Paluu siviilielämään työttömäksi työnhakijaksi ei
suju parhaalla mahdollisella tavalla. Poliisiksi ei ole paluuta. Siellä hänellä
ei myöskään ole pahemmin ystäviä. Sitten Aske saa Frein sedältä toimeksiannon
yksityisetsivänä. Keski-ikäinen pariskunta pyytää Askea selvittämään, mitä
heidän 27-vuotiaalle Rasmus-pojalleen on tapahtunut. Poika on ollut
kunnostamassa eräällä majakkasaarella aikoinaan palanutta huvittelukeskusta,
jonka hän on saarineen päivineen saanut lahjaksi äidiltään. Nyt poliisit
kertovat, että poika on todennäköisesti menehtynyt sukellusonnettomuudessa,
mutta ruumista ei kuitenkaan ole löytynyt.
Sää syksyisessä Pohjois-Norjassa on lievästi sanoen karmea.
Jatkuvat myrskyt haittaavat kaikkea mahdollista, mutta Aske onnistuu kuitenkin
hankkiutumaan majakkasaarelle tapaamansa simpukkafarmarin ystävällisellä
avustuksella. Tarkoitus on lähinnä varmistaa pojan vanhemmille, ettei Rasmus tai
tämän ruumis ole saarella ja että hän ihan oikeasti on kadonnut
sukellusreissullaan. Myrskyn moukaroima saari on autio, mutta Asken ollessa
siellä rantaan huuhtoutuu naisen ruumis. Aske saa sen kiskottua rantaan ja raahattua
venevajaan, mutta odottaessaan poliisia paikalle Aske näkee, miten merestä
nousee sukelluspukuinen hahmo ja vie ruumiin mennessään.
Tilanne on absurdi, eivätkä olosuhteet puhu sen puolesta,
että kukaan uskoisi Askea. Palattuaan mantereelle Aske huomaa, että hänen paikalle
hälyttämänsä poliisit ovat kadonneet merelle…
Mitä ihmettä syrjäisellä rannikkoseudulla oikein on
meneillään? Siitä Askella ei ole kovin kirkasta kuvaa, eikä hänen toimintansa
varsinaista salapoliisi- tai etsivätyötä juuri muistuta. Poliisi ymmärrettävästi
epäilee hänen puheitaan, ja pian Aske huomaa itse olevansa kuulusteltavana ja mahdollisesti
epäiltynä rikoksista. Tärkeimmän vihjeensä hän saa paikalliselta selvänäkijältä,
joka saa pelottavan yhteyden Asken löytämän naisen ruumiin entiseen omistajaan.
Bakkeidin tyyli lähenee paikoin likaista realismia. Sellaisiksi
laskisin ainakin kohtauksen, jossa kuvataan pitkään ja hartaasti, miten Asken
ummetusta hoidetaan sairaalassa peräruiskeella. Samaten mukana on harvinaisen laaja
ja yksityiskohtainen kuvaus pitkään vedessä olleen ruumiin avauksesta. Ihan
herkille en siis voi tätä välttämättä suositella. Itse en välitä myöskään
yliluonnollisista keinoista murhien ratkaisemisessa, mutta jos ne eivät
haittaa, on juoni rakennettu ihan mallikkaasti.
Loppukohtaus on miljööltään kylmäävä. Harvoin murhaaja tunnustaa
tekonsa yhtä pelottavissa olosuhteissa. Itse muuten arvasin tekijän ja
motiivinkin kohtalaisen aikaisessa vaiheessa, mutta en tiedä, osoittaako se
poikkeuksellista nokkeluuttani vai vain lajityypin parissa vietettyjen tuntien liiallista
runsautta.
Heine Bakkeid: Meren
aaveet (Jag skal savne deg i morgen)
Suom. Jonna Joskitt-Pöyry)
Into 2019. 335 s.
Äänikirjan lukija Tomi Kamula, kesto 9 h 6 min.
Suom. Jonna Joskitt-Pöyry)
Into 2019. 335 s.
Äänikirjan lukija Tomi Kamula, kesto 9 h 6 min.
Painettu kirja arvostelukappale, äänikirja BookBeat.
Heine Bakkeid on mukana Dekkarifestivaalissa 21.9.2019.
Heine Bakkeid on mukana Dekkarifestivaalissa 21.9.2019.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti