Fiete on
kiihdyksissään ja käy ylikierroksilla, hän haluaa kokeilla jotakin sellaista,
mitä sitten myöhemmin tekisi Rosin kanssa. Hän työntää jääkaappiin jääneen olutmakkaran
Gerdaan. Gerda on ihan hiljaa ja odottaa, mitä on tulossa. Fiete liikuttaa
makkaraa hitaasti edestakaisin, ulos ja sisään, kunnes se katkeaa keskeltä. Hän
puraisee kädessään olevaa puolikasta. Ihan hyvää, Fiete tuumii, eihän hän ole
koko päivänä syönyt mitään kunnollista. Sitten hän kääntyy kyljelleen. Gerda
makaa liikkumatta makkaranpuolikas sisällään. Hän pelkää.
Luin Heinz Strunkin
romaanin Kultainen hansikas lähes
pahaa aavistamatta. Loppuun päästyäni olin ällistynyt ja kauhistunut. Harvoin
olen lukenut mitään näin etovaa! Strunkin teoksessa true crime kohtaa likaisen
realismin äärimmäisellä tavalla. Hieman lohdutti, kun luettuani vähän
guuglailin. Kultaisen hansikkaan ja
sen päähenkilön, sarjamurhaaja Fritz Honkan, elämästä on nimittäin juuri tehty
elokuva, josta on annettu muun muassa seuraavia kommentteja:
”Tosipohjainen uutuuselokuva on tuomittu niin kuvottavaksi, että sen katsomisen haluaisi unohtaa.” ”Katsojat on lyönyt ällikällä elokuvan brutaali naisiin kohdistuva väkivalta sekä sen läpitunkeva rujous ja rumuus.” HS 12.2.2019
”Tosipohjainen uutuuselokuva on tuomittu niin kuvottavaksi, että sen katsomisen haluaisi unohtaa.” ”Katsojat on lyönyt ällikällä elokuvan brutaali naisiin kohdistuva väkivalta sekä sen läpitunkeva rujous ja rumuus.” HS 12.2.2019
Ehkä kuvotuksen tunteelleni
siis oli ihan perustettakin.
Kultainen hansikas
on Hampurin Reeperbahnin sivukadulla sijaitseva rähjäinen kapakka, oikea
räkälä. 1970-luvun alkuvuosina sen kanta-asiakkaisiin kuuluu Fritz Honka eli
Fiete, joka istuu siellä kittaamassa halpaa viinaa ja unelmoimassa kauniista
naisista, joita veisi löyhkäävään asuntoonsa, varsinaiseen läävään.
Tosielämässä Fiete saa mukaansa vain kaikkein surkeimpia naisia, jotka ovat
usein reippaasti miestä vanhempia.
Fieten matkaan
lähteneet naiset kyllä joutuvat yksi toisensa jälkeen katumaan päätöstään. Mies
kohtelee heitä kuin – niin, en tiedä, mitä. Ei eläimiä tai orjiakaan pitäisi
niin kohdella kuin Fiete naisia. Hänellä on monenlaisia sairaita fantasioita ja
mielihaluja, joiden kohteiksi naisrauniot joutuvat alistumaan saadakseen katon
päänsä päälle edes hetkeksi.
Romaanissa ei
kuitenkaan seurata pelkästään Fieten edesottamuksia ja hänen uhreikseen
joutuvia naisia, vaan ikään kuin vastapainoksi mukana ovat hampurilaisen von
Dohrerin laivanvarustajaperheen kolmen sukupolven miehet, joiden kaikkien
etunimet ovat Wilhelm Heinrich ja joita kirjassa kutsutaan ytimekkäästi lyhenteillä
WH1, WH2 ja WH3.
Perheen isoisä on
koonnut omaisuuden natsien valtakaudella ottamalla haltuunsa juutalaisten
naapureidensa varat. Nyt varustamo lähenee konkurssia, mutta siitä tietää vain
johdossa oleva poika WH2. Nuorin, WH3, on vielä lukiolainen. Rahasta ei ole
ollut kömpelölle, hieman hitaalle ja säälittävän rumalle pojalle sanottavaa
apua. Mutta sitten eräänä päivänä koulun ihanin tyttö Petra haluaa puhua juuri
hänelle. Lopulta ainakin Petran, WH2:n, WH1:n ja WH2: langon Karlin tiet vievät
Kultaiseen hansikkaaseen, niin epätodennäköiseltä kuin se vaikuttaakin.
Elämä näyttää olevan
aivan yhtä surkeaa, rumaa ja yksinäistä, on sitten köyhä tai rikas. Fieteä
kohtaa onnenpotku, kun hän saa unelmatyöpaikan. Elämä tuntuu hetkeksi muuttuvan
paremmaksi, jopa siedettäväksi. Mutta sitten miehen mielihalut ja alkoholismi ottavat
jälleen yliotteen ja tilanne lähtee lopullisesti hallinnasta.
Kultainen hansikas siis kertoo oikeasta historiallisesta
henkilöstä, Fritz Honkasta (1935 – 1998), joka 1970-luvun alussa tappoi asunnossaan
neljä naista, silpoi ja paloitteli ruumiit ja kätki ruumiinosat asuintalonsa
vintille ja komeroihin. Honka peitteli mätänevien ruumiiden löyhkää
hajukuusilla ja wc-raikastimilla. Romaanissa ei ole sen kummemmin juonta, vaan
Honkan elämää seuraillaan muutaman vuoden verran 1970-luvun alussa. Kirjan loppupuolella
kuvataan myös osa murhista, mutta ei aivan yhtä kammottavasti kuin
oletettavasti yllä mainitussa elokuvassa. Kirjailija on onneksi siinä kohtaa
vähän armelias.
Tosielämän
rikollisista ja rikoksista kertovat ns. true crime -kirjat eivät kiinnosta
minua juuri lainkaan, enkä yleensä niitä lue. Kuten sanottu, tähän tartuin lähinnä
varomattomuuttani. Strunk ei onneksi millään lailla ihannoi Fieteä, vaan
näyttää karusti, miten asiat etenivät vääjäämättömästi kohti katastrofia. Osittain
Fritz Honka oli karmeiden olosuhteiden uhri, mutta se ei tietenkään ole puolustus
hänen teoilleen. Oikeus katsoi hänet syyntakeettomaksi ja tuomitsi
vankimielisairaalaan.
Fieten ja hänen
uhriensa tarinan rinnastaminen upporikkaan laivanvarustajasuvun miesten surkeisiin
tarinoihin on mielenkiintoista. Mikä estää esimerkiksi Karl von Lützowia
päätymästä sarjamurhaajaksi? Ero on lopulta vain hiuksenhieno.
Heinz Strunkin teos
on saanut muun muassa Saksassa loistavat arvostelut. En lähde arvovaltaisten
tahojen näkemyksiä kiistämään, ja toki näen itsekin teoksen ansiot. Kieli on tarkkaa
jopa piinaavuuteen asti, rumuutta kuvataan niin yksityiskohtaisesti, että
lukijaa oksettaa. Rakenne on mielenkiintoinen. Mutta tarina itsessään on niin iljettävä,
että lukijakin tuntee itsensä likaiseksi. Yhtään ei helpota tieto, että tarina
on myös tosi.
Heinz Strunk: Kultainen hansikas (Der goldene Handschuh)
Suom. Anneli Vilkko-Riihelä.
Sammakko, 2019. 248 s.
Arvostelukappale.
Suom. Anneli Vilkko-Riihelä.
Sammakko, 2019. 248 s.
Arvostelukappale.
Laitan kirjan Helmet-lukuhaasteeseen
kohtaan 3. Kirja sellaisesta kirjallisuuden lajista, jota et yleensä lue.
Jo kansikuva on jotenkin luotaantyöntävä.
VastaaPoistaMelkoisin odotuksin tartuin minäkin tähän teokseen, mutta pöllähti jauhot suuhun, vaikka selvisi tarinan tosipohjaisuus. Teoksen tarkasta kielestä huolimatta oli vastenmielisyyden aste sen verran korkea etten saanut edes postausta aikaiseksi, joten hatunnosto Sinulle asiallisesta teoksen avauksesta:)
VastaaPoista