Helsingin Sanomien Suvi Ahola ruoti toukokuussa Lauantaiesseessään sarjamuotoisten romaanien suosiota ja
löysi ainakin kolme syytä, miksi sarjoja suositaan. Ensimmäinen on kaupallinen:
”Ideasta asti sarjoiksi tietoisesti
rakennetut dekkarit ja trillerit myyvät ympäri maailmaa hillittömästi, ja
onnistuneeksi havaittu konsepti sopisi varmasti muunkin kirjallisuuden
kustantajille.” Toinen Aholan löytämä selitys on psykologinen: ”… kirjailijan luoma maailma on niin
kiinnostava, että lukija haluaa palata siihen yhä uudelleen. Samat henkilöt,
tuttu miljöö ja ennalta-arvattava juoni luovat turvallisuutta.” ”Joskus se [tarina] on yksinkertaisesti liian suuri mahtuakseen yhden kirjan kansien väliin”,
on Aholan kolmas selitys ilmiölle.
Kaikki nämä ovat varmasti ihan tosia ja hyviä selityksiä.
Ahola mainitsee erikseen nimenomaan dekkarigenren: ”Siinähän sarjallisuus on suorastaan sääntö.” Niinhän se taitaa
olla. Äkkiseltään tyystin sarjattomia dekkareita kirjoittavista dekkaristeista
tulee mieleen vain Antti Tuomainen,
jonka teokset ovat kovasti mieleeni ja osittain juuri siksi, että ne eivät muodosta
mitään sarjaa. Minullakin on toki monia mieluisia sarjoja, joita olen
parhaimmillaan (vai pahimmillaan?) seurannut jopa yli kahdenkymmenen osan
verran.
Monesti kuitenkin tuntuu pitkää sarjaa kirjoittavan
kirjailijan veto loppuvan, idea kuluvan loppuun tai minä muuten vain kyllästyn
matkan varrella. Joihinkin entisiin suosikkeihin olen saattanut työlääntyä
niin, että olen tehnyt aktiivisen lopettamispäätöksen, toiset taas ovat vain
kuin huomaamatta jääneet unholaan. Kun sarjan osia on rästissä jo useampia,
tuntuu helpoimmalta vain antaa olla ja lukea jotain muuta. Kirjoja ja
dekkareita kun maailmassa riittää.
Suhtautumiseni (pitkiin) dekkarisarjoihin on siis hieman
ristiriitainen. Toisaalta janoan jatkoa moniin sarjoihin, joita olen seurannut
vuodesta toiseen. Toisaalta taas toivon usein salaa ja välillä ihan
julkisestikin, että seuraamani sarja päättyisi kunniallisesti ja kirjailija,
jonka tyylistä pidän, kirjoittaisi vaihteeksi jotain muuta.
Tuttujen henkilöiden pariin on tosiaan monesti mukavaa ja
turvallista palata. Joistakin dekkareiden henkilöistä on vuosikymmenten mittaan
tullut jo kuin ystäviä, joiden kuulumisia on mukava päivittää hyvän tarinan
lomassa. Olen vuodattanut kyyneleitäkin, kun pitkään seuraamani romaanihenkilö
on kuollut.
Tällaisesta rakkaasta tutusta sarjasta on ehdottomasti
kysymys Seppo Jokisen komisario
Sakari Koskisesta ja hänen tiimistään kertovissa kirjoissa. Uutta
Koskis-dekkaria odotetaan meillä edelleen melko malttamattomana, ja viime
vuosina odotus on palkittu jo melko varhain keväällä. Tänä vuonna ilmestyi 24. Koskinen eli Rottasankari. Ensimmäinen, Koskinen
ja siimamies, ilmestyi vuonna 1996, ja siitä lähtien sarja on täydentynyt
kirjalla vuodessa.
On selvää, ettei mikään kirjasarja voi säilyä täysin tasalaatuisena näin pitkään, ja Jokisen kirjoittamassakin sarjassa on muutamia osia, jotka eivät nyt ole olleet varsinaisesti pettymyksiä mutta selvästi heikompia kuitenkin. Vaativat lukijat (= minä) odottavat, että kirjailija uudistuu, mutta mitään kovin rankkoja revittelyjä ei kuitenkaan helposti sulateta. Kirjoissa Tampere on enemmän kuin pelkkä miljöö, joten Koskinen kumppaneineen saisi mieluusti pysyä Tampereella. Tosin lämpenin Australiaan sijoitettua osaakin kohtaan luettuani (oik. kuunneltuani) sen uudelleen. Koskis-dekkarit edustavat myös realistista poliisidekkaria, joten mielellään pysytellään erossa kovin absurdeista aineksista, kiitos!
On selvää, ettei mikään kirjasarja voi säilyä täysin tasalaatuisena näin pitkään, ja Jokisen kirjoittamassakin sarjassa on muutamia osia, jotka eivät nyt ole olleet varsinaisesti pettymyksiä mutta selvästi heikompia kuitenkin. Vaativat lukijat (= minä) odottavat, että kirjailija uudistuu, mutta mitään kovin rankkoja revittelyjä ei kuitenkaan helposti sulateta. Kirjoissa Tampere on enemmän kuin pelkkä miljöö, joten Koskinen kumppaneineen saisi mieluusti pysyä Tampereella. Tosin lämpenin Australiaan sijoitettua osaakin kohtaan luettuani (oik. kuunneltuani) sen uudelleen. Koskis-dekkarit edustavat myös realistista poliisidekkaria, joten mielellään pysytellään erossa kovin absurdeista aineksista, kiitos!
Rottasankari
sijoittuu mittavan Koskis-sarjan parempaan puolikkaaseen, vaikka siinä onkin
jonkinlaisia käynnistysvaikeuksia. Jokinen on osoittanut taitavansa myös
räjähtävän aloituksen dekkarissaan Vihan sukua, joka on edelleen
suosikkini. Siihen verrattuna Rottasankari
alkaa rikollisen laiskasti. Koskinen lähettää kaksi alaistaan puhuttamaan
taksikuskia, joka on hylännyt ajokkinsa asiakkaineen keskelle Tammerkosken
siltatyömaata ja viskannut avaimet koskeen. Kaikkien yllätykseksi mies ampuu
kohti poliiseja. Vaikka henkilövahinkoja ei tule, seuraa välikohtauksesta koko
joukko harmeja komisariolle.
Samaan rytäkkään poliisi hälytetään messukeskuksessa
pidettäville Rakentaja-messuille, koska messukeskusta on uhattu pommilla. Uhkaus
osoittautuu sekin aikanaan aiheettomaksi, mutta melkoista sähinää se saa
aikaan. Tälle keikalle lähtee Koskinen itsekin.
Kolmas juonilinja liittyy yksin asuvaan nuoreen naiseen,
joka riitautuu miesystävänsä kanssa. Erimielisyydet suhteen laadusta johtavat
lopulta siihen, että mies päättää hukuttaa naisen tämän omaan kylpyammeeseen.
Teko sujuukin miehen suunnitelmien mukaan, mutta miehen poistuttua asunnosta
paikalle syöksyy kaiken viereisestä kerrostalosta nähnyt nuori mies. Hän nostaa
naisen ammeesta, soittaa hätäkeskukseen ja elvyttää uhria niin, että tämä
pelastuu. Ennen ambulanssin tuloa mies kuitenkin häipyy paikalta.
Lukija tietää koko joukon enemmän kuin poliisi, koska
tapahtumia avataan niin pommiuhkaajan kuin salaperäisen hengenpelastajankin
näkökulmista. Lukija joutuu jännittämään, pääsevätkö poliisit oikeisiin
johtopäätöksiin ajoissa vai eivät ja mitä tapahtuu, mikäli eivät. Monet edistysaskeleet
tutkinnassa syntyvät puhtaan sattuman kautta, tiedonmuruja yhdistelemällä ja
vain oikeaan aikaan oikeaan paikkaan osumalla. Mutta epäonneakin Tampereen
poliiseilla on matkassaan.
Koskis-dekkareihin kuuluu olennaisena osana sekä
poliisilaitoksen että poliisien yksityiselämän koukeroiden seuraaminen. Sakari
Koskinen ei vieläkään tunne oloaan kovin mukavaksi, kun hän joutuu tekemään
esimiestyötä eli esimerkiksi puuttumaan alaistensa työkäyttäytymiseen. Tällä
kertaa nousee esille myös, että on kimuranttia olla oman kumppaninsa suora
esimies. Koskisen ja Ullan perhe-elämäkään ei ole aivan ruusunhohtoista, ja
nouseepa Koskisen mieleen paitsi ajatus edessä häämöttävistä eläkepäivistä myös
oman rauhan kaipuu. Oliko sittenkin hätiköityä luopua omasta asunnosta?
Epäilemättä tulossa on ainakin vielä 25. Koskinen,
todennäköisesti enemmänkin. Toistakymmentä vuotta sitten Jokinen vakuutti
Helsingin kirjamessuilla, että Koskinen ratkoo hänen kanssaan rikoksia vielä
vanhainkodissakin. Nähtäväksi jää, mutta toivossa on hyvä elää!
Miltei Seppo Jokisen ja komisario Koskisen niskaan hengittää
Jarkko Sipilä omalla
Takamäki-sarjallaan, josta tänä keväänä ilmestyi 19. osa Uhripeli. Tätä Helsingin poliisin murharyhmästä kertovaa sarjaa en
ole seurannut aivan yhtä tarkasti ja uskollisesti kuin Jokisen Koskisia, mutta
suurimman osan Takamäki-dekkareistakin lienen lukenut. Sipilän tyyli on vielä
ainakin muutamaa astetta realistisempi kuin Jokisen, eivätkä hänen henkilönsä
ole muodostuneet samalla tavalla läheisiksi kuin Koskinen alaisineen.
Pitkän sarjan hyvät ja huonot puolet ovat näkyneet komisario
Takamäen ryhmästä kertovissa kirjoissakin. Pian pari vuosikymmentä jatkuneessa
realistisessa poliisidekkarisarjassa näkyy yllättävän hyvin, miten maailma ja
poliisityö siinä sivussa ovat muuttuneet niin hyvässä kuin pahassakin. Uhripelissä muutos on hyvin
konkreettista, sillä Takamäen ryhmästä on lähtenyt yksi keskeinen kantava
voima, ataripoliisi Suhonen. Mies on saanut lopullisesti tarpeekseen johdon
osoittamasta epäluottamuksesta ja poliisiin pesiytyneestä
kyttäysmentaliteetista ja on anonut siirtoa järjestyspoliisiksi. Lukijan ei
kuitenkaan tarvitse pettyä, sillä Suhonen on kyllä mukana tarinassa edelleen.
Uhripeli eroaa
myös juoneltaan monista aiemmin lukemistani Sipilän sarjan kirjoista, sillä
siinä ei tällä kertaa ole kyse järjestäytyneestä rikollisuudesta. Nyt seurataan
Mika Kososta, joka on pari vuotta sitten viiltänyt entisen vaimonsa kurkun auki
parin yhteisen viisivuotiaan Elli-tytön nähden. Hirmuteon syynä ovat Kososen
pahat mielenterveysongelmat, joiden takia hän uskoo vaimonsa olevan noita,
paholainen, joka manipuloi kaikkia miestään vastaan. Paha on yksinkertaisesti
tapettava. Sipilä kuvaa hyytävästi kammottavaa vainoamisasetelmaa, jossa uhrin
hyväksi on vaikea tehdä mitään konkreettista.
Pari vuotta myöhemmin Kosonen karkaa Niuvanniemen
pakkohoitolaitoksesta Kuopiosta ja suuntaa välittömästi Helsinkiin. Koska vaimo
ei kaikesta huolimatta kuollutkaan, on Kososen jatkettava tehtäväänsä ja
hoidettava se loppuun. Tässäkin dekkarissa lukija on yleensä poliiseja jonkin
verran edellä, koska näkökulmia vaihdellaan Kososen vaimon ja poliisien
välillä. Taas joudutaan jännittämään, ehtivätkö poliisit ajoissa vai tekeekö
Kosonen, mitä uhkaa. Melkoisen täpärille joudutaan! Tällä kertaa Sipilä
rasittaa lukijoita vähemmän poliisin rutiinitoimien kuvauksella kuin muutamissa
aiemmissa lukemissani. Poliisin toimintaan vaikuttavaa politiikkaa sen sijaan
roimitaan kunnolla.
Oma päätelmäni on, että sen paremmin Jokinen kuin Sipiläkään
ei ensimmäisiä sarjojensa dekkareita kirjoittaessaan aavistanut, että tulossa
olisi kaksi- tai jopa kolmikymmenosainen sarja. Kummallakin kirjojen rikostarinat
ovat itsenäisiä, vaikka taustalla henkilöiden elämät etenevät omaa, melko
verkkaista tahtiaan. Kirjoja ei mielestäni ole pakko lukea
ilmestymisjärjestyksessä, vaan sarjaan tutustumisen voi hyvin aloittaa mistä
kohtaa tahansa.
Toisenlaisista lähtökohdista ovat omia sarjojaan
suunnitelleet JP Koskinen ja Marko Kilpi. JP Koskisen Murhan vuosi -sarjassa on tiedetty
alusta asti olevan kaksitoista osaa, joista jokainen sijoittuu omaan
kuukauteensa. Alkuun lähdettiin Tammikuun
pimeästä sylistä ja tänä vuonna ilmestyi Toukokuun tuonen kukat. Minäkertoja Juho Tulikoski toimii
yksityisetsivänä enonsa Kalevi Arosuon etsivätoimistossa. Arosuo on entinen
rikostutkija, mutta on joutunut lähtemään ennen aikojaan eläkkeelle. Miksi,
sitä ei Juho tiedä. Sarjan tapahtumat sijoittuvat Hämeenlinnaan.
Arosoiden suku on riitaisaa, ja Juhollakin on
erimielisyyksiä taiteilijaisän perinnön jaosta sisarensa Johannan kanssa.
Riitely vain on hankalaa, koska Johanna on jostain syystä asettunut Ukrainaan.
Sukulaiset kuitenkin hääräilevät siihen malliin, että jokaisella taitaa olla
jotain salattavaa menneisyydessä tai nykyisyydessä, jollei molemmissa. Tämä on
tarinan pitkä linja, joka etenee ainakin toistaiseksi hyvin verkkaisesti.
Toiseksi pisin juonilinja ovat vanhat tosielämän rikokset, joita Arosuo
huvikseen ratkaisee, kun toimistossa ei ole akuutteja kiireitä. Edellisessä ja
tässä uusimmassa teoksessa on työn alla ollut Anneli Auerin miehen murha (tosin
kuvittelin sen jo ratkenneen edellisessä osassa, mutta ilmeisesti erehdyin).
Varsinainen pääjuoni on jokaisessa kirjassa itsenäinen,
joten tätäkin sarjaa voi mainiosti lukea myös epäjärjestyksessä. Itseltänikin
on edelleen aloitusosa lukematta, mutta se ei ole pahemmin haitannut. Voin sen
vielä jossain vaiheessa lukea.
Toukokuun tuonen
kukissa pääjuoni liittyy kahdeksan vuoden takaiseen onnettomuuteen, jossa
Elena ja Lauri Hukkasen ainoa poika Marco jäi rauhallisella omakotialueella
rattijuopon yliajamaksi. Aikuinen Marco oli itsekin tukevassa humalassa
onnettomuushetkellä ja yliajajan todistuksen mukaan Marco horjahti suoraan
hänen autonsa eteen. Joka tapauksessa rattijuoppo ajoi Marcon yli ja tämä kuoli
päähän saamansa vamman takia. Syyllinen jäi kiinni tekopaikalta ja on kärsinyt
rangaistuksensa, mutta Marcon vanhemmat eivät ole tyytyneet miehen lievänä
pitämäänsä rangaistukseen.
Nyt Marcon entinen huone kotitalossa on lopulta siivottu ja
sieltä on löytynyt tiliotteita, joissa näyttäisi olevan jotakin kiinnostavaa.
Poliisi ei kuitenkaan niitä suostu enää tutkimaan, koska tapaus on heidän
näkemyksensä mukaan selvitetty kaikin puolin. Arosuota tapaus tuntuu
kiinnostavan ja toimisto ottaa sen tutkittavakseen. Miehet alkavat kaivella
tapausta ja pyytävät alkuun Arosuon poliisituttavilta siihen liittyvät
asiakirjat. He käyvät puhuttamassa tapahtumapaikan tuntumassa asuvia
todistajia, tekijää itseään sekä tiliotteesta löytyvien nimien avulla myös
Marcon ystäviä.
Lukijalle ei ole yllätys, että sitkeä työ alkaa tuottaa
tuloksia. Käy myös ilmi, että tapauksen kaivelu on jokseenkin vaarallista.
Jälleen Juho on toimiston väestä se, joka joutuu ihan fyysiseen vaaraan
tapauksen selvittelyssä.
Tuttuun tapaan myös Juhon naisystävällä Helillä on
meneillään oma tutkimuksensa, johon Juho joutuu osallistumaan. Niinpä on alkuun
vaikea tietää, kumpaan tapaukseen Juhoon kohdistuvat yllättävät uhkaavat
tapahtumat liittyvät. Myös Hämeenlinnan poliisi kiinnostuu Arosuon toimistosta
aiempaa aktiivisemmin.
Koskisen dekkarit ovat melko lupsakoita, vaikka kiperiä
tilanteitakin aina on. Mukana on leppoisaa huumoria, joka kohdistuu milloin
mihinkin yhteiskunnalliseen tai paikalliseen kaupunkipoliittiseen ilmiöön.
Lupsakka ja leppoisa ovat adjektiivit, jotka tulevat
viimeisten joukossa mieleen Marko Kilven
Undertaker-sarjasta! Sarjassa on
tähän mennessä ilmestynyt kolme osaa eli Kuolemantuomio - Undertaker 1, Kuolemanenkeli – Undertaker 2 ja
viimeisin tänä keväänä ilmestynyt Kuolemanlaakso
– Undertaker 3. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Kilvellä ei ole aivan yhtä
tarkkaa suunnitelmaa sarjan lopullisesta pituudesta, mutta puhetta on ollut,
että ainakin kuusi osaa siihen tulee, kenties enemmänkin. Joka tapauksessa
kirjasarjan perusidea syntyi kertarysäyksellä.
Undertaker-sarja
eroaa yllä esitetyistä monella tavalla. Yksi keskeisimpiä eroja mielestäni on,
että tätä sarjaa kannattaa ehdottomasti lukea ilmestymisjärjestyksessä ja
aloittaa alusta. En oikein osaa kuvitella, mitä kirjasta saisi ylipäätään irti,
jos aloittaisikin vaikka tästä kolmannesta. Mutta toki niinkin saa tehdä, ei
sillä. Mutta ei kannata.
Sarjassa on nimittäin tarina, joka jatkuu useine rönsyineen
kirjasta toiseen. Joitakin juonihaaroja saadaan ainakin väliaikaisesti solmittua
nippuun, mutta ne saattavat lähteä ennalta arvaamatta rönsyilemään
uudelleenkin.
Hautausurakoitsija Jarmo Kivi on edelleen erikoisimpia dekkaripäähenkilöitä,
johon olen lukijaurani aikana törmännyt. Hautaustoimiston pyörittäminen on mitä
parhain peitetoiminta rankalle rikolliselle toiminnalle. Kivi ei totisesti
vähästä hätkähdä eikä häikäile. Kilpi on myös onnistunut lisäämään tarinan kierroksia
kirja kirjalta, mikä tuntuu melkoiselta tempulta, kun missään vaiheessa ei ole
mitään leppoisaa ollut lähimaillakaan.
Kuolemanlaaksossa
avataan aiempaa enemmän Kiven menneisyyttä ja kerrotaan hänen aikaisemman
perheensä kohtalosta. Itse asiassa kirjan nimi viittaa ainakin tähän juonihaaraan.
Sen sijaan Kiven kytköksiä Saksaan ja Saksan poliisissa työskentelevään
pomoonsa (?) ei avata yhtään lisää, vaan oikeastaan ne vain vilahtavat jossain
vaiheessa.
Kiven vaikeudet jatkuvat ja pahenevat. Arkkivihollinen Rundi
on onnistunut pääsemään hänen jäljilleen ja pelottavan liki. Häikäilemätön rikollinen
uhkaa paitsi Kiveä myös tämän perhettä. Kiven käsiin päätynyt miljoonan
arvoinen huumelasti pitäisi kiireesti muuttaa rahaksi, tai Rundin Kiven perään
usuttamat tappajat tekevät miehestä perheineen selvää. Kiven onni tuntuu
kääntyvän, ja tilanne karkaa käsistä kriittisellä hetkellä krematoriossa.
Mutta Kivi on kova kuin kivi eikä viimeistä sanaa ole vielä
sanottu. Miehellä on hihassaan odottamattomia salaisia aseita. Otteet muuttuvat
yhä kovemmiksi, eikä uuden kilpimiehen Tuomaksen hermo tahdo kestää. Ihmisten,
olkoonkin rikollisten, tappaminen on hänelle liikaa. Lisäksi Tuomakselle alkaa
valjeta, mikä oli Kiven osuus hänen veljensä itsemurhassa. Tuomas haluaa
lopettaa, mutta miten se onnistuisi? Kiven pettäminen olisi valtava riski.
Kuolemanlaakso päättyy vielä karmivampaan koukkuun kuin edelliset osat. On se mahdollista, uskokaa pois. Ylipäätään tätä dekkaria lukee silmät pyöreinä ja hiukset pystyssä!
Kuolemanlaakso päättyy vielä karmivampaan koukkuun kuin edelliset osat. On se mahdollista, uskokaa pois. Ylipäätään tätä dekkaria lukee silmät pyöreinä ja hiukset pystyssä!
Seppo Jokinen: Rottasankari
CrimeTime 2019. 368 s.
CrimeTime 2019. 368 s.
Jarkko Sipilä: Uhripeli
CrimeTime 2019. 300 s.
CrimeTime 2019. 300 s.
JP Koskinen: Toukokuun
tuonen kukta
CrimeTime 2019. 280 s.
CrimeTime 2019. 280 s.
Marko Kilpi:
Kuolemanlaakso – Undertaker 3
CrimeTime 2019. 350 s.
CrimeTime 2019. 350 s.
Kaikki arvostelukappaleita.
Kiva postaus, kiitos tästä. Minäkin luin Kilven Undertakerin äskettäin, ihan koukussa olen. JP Koskista en ole lukenut, eli kiitos vinkistä. Kauniita kesäpäiviä sinulle!
VastaaPoistaKiitos kommentista, Anneli, ja kivaa kesää Sinullekin! Kesälläkin on kivaa lukea dekkareita, myös talvisia sellaisia (JP Koskisen sarjan alkuosissa ollaan kovin talvisissa tunnelmissa).
PoistaHieno esittely, kiitos Kirsi. Juu, ei ole lupsakka eikä leppoisa tuo Kilven sarja :-) Ja Tuomaisen kirjat kiehtovat minuakin. Koskinen on myös tuttu, Jokista olen tainnut yhden joskus lukea. Lukematonta piisaa...
VastaaPoistaKenelläpä ei? Muutama vuosi taaksepäin luin suuren osan kotimaisista uutuuksista kahtena vuotena peräkkäin, ja putosin kokonaan käännöskelkasta. Ei vain yksi ihminen kaikkea ehdi, mutta onneksi ei niin tarvitsekaan.
PoistaMinäkin olen joskus miettinyt, miksi luen dekkarisarjoja. Tuo tuttuus on varmaan yksi syy, mutta täytyy kirjoissa olla muutakin. Jokisen Koskisissa pidän mainitsemistasi asioista eli miljööstä ja kohtuullisen tavallisista rikoksista.
VastaaPoistaOn mukavaa ainakin välillä tarttua kirjaan, jonka annista voi olla edes kohtuullisen varma etukäteen. Sitten taas jaksaa jotain uuttakin.
Poista