Jos pitää meditatiivisen ja hypnoottisen rauhallisilta
tuntuvista psykologisista jännityskirjoista, joiden tunnelma tihenee kuin
varkain, kannattaa lukea Håkan Nesserin
tuotantoa. Barbarotti-sarja on
mielestäni kokonaisuudessaan sellainen, mutta myös tämä juuri kuuntelemani
itsenäinen teos Elävät ja kuolleet
Winsfordissa on oikea malliesimerkki lähes tyylipuhtaasta suorituksesta.
Tukholmalainen viisikymppinen tv-toimittaja Maria Holinek vuokraa
koiransa Castorin kanssa syrjäisen mökin Englannin lounaisrannikon tuntumasta
pikkuruisen Winsfordin kylän liepeiltä. Nimekseen hän on kertonut Maria
Anderson ja ammatikseen kirjailija. Marialla on autossaan myös miehensä
kirjallisuuden professori Martinin matkatavarat, mutta ei Martinia.
Miksi Maria on tullut Winsfordiin marraskuussa ja yksin?
Mitä Martinille on tapahtunut?
Vähitellen lukijalle selkenee, mitä Tukholmassa
on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana ja miksi pariskunta on päättänyt
vetäytyä Pohjois-Afrikkaan kirjoitusretriittiin. Martinilla on alustava sopimus
kirjasta, jossa hän aikoo paljastaa, mitä hänen nuoruudessaan oikein tapahtui
amerikkalaisen kohukirjailijapariskunnan luona. Marialla on siis mukanaan myös
Martinin tietokone. Myös hän aikoo selvittää, mitä miehen nuoruudessa tapahtui
sellaista, mikä kiinnostaa kustantamoakin.
Maria asettuu syrjäiseen ja ainakin lukijan mielestä
melkoisen kolkkoon mökkiinsä aikomuksenaan viettää siellä vähintään puoli
vuotta. Kylässä hän tutustuu pubissa mukavan oloiseen Markiin, ja kylän tietotuvassa
hän käy välillä lukemassa omaa ja Martinin sähköpostia. Mökillä ei ole
internetyhteyttä ja matkapuhelimet Maria haluaa pitää suljettuina.
Melko nopeasti Maria ja Castor solahtavat päivärytmiin,
johon kuuluu ulkoilua nummella sekä pasianssia ja Martinin muistiinpanojen
lukemista. Mutta vähitellen alkaa tapahtua pieniä, omituisia ja pelottaviakin
asioita. Miksi portailta löytyy kuollut fasaani? Kuka ajaa vuokratulla Peugeotilla
Marian reiteillä? Uhkaako Mariaa jokin vaara?
Mitä enemmän Maria paljastaa lukijalle Martinista, sitä epämiellyttävämpi
kuva hänestä piirtyy. Mutta yhtään enempää en lopulta pitänyt Mariasta, vaikka
hänen menneisyyteensä liittyykin monia tapahtumia, joiden perusteella myötätunto
voisi olla hänen puolellaan. Se, mitä Martinille tapahtui, on kyllä nerokasta!
Mariakaan ei voi olla täysin varma mistään, eikä hän lopulta usko enää edes
saamiensa sähköpostiviestien aitouteen. Paine kasvaa vähitellen, ja lopulta
Maria tekee ratkaisevan päätöksen.
Mikä voisikaan olla sopivampi miljöö synkeälle tarinalle
kuin peribrittiläinen talvinen nummi, jossa sumu on välillä läpitunkemattoman tiheää,
öinen pimeys mustaakin mustempaa ja jossa talvimyrskyt ulvovat yksinäisen mökin
nurkissa? Marian mökin ikkunoista ei näy valonpilkahduksia naapuriasumuksista
eikä talon ikkunoissa ole kunnollisia verhoja. Kuka tahansa voi siis seistä
ulkona pimeässä ja tarkkailla Mariaa ilman, että hän tietää mitään.
Kirjan lopun häämöttäessä huomasin jännittäväni, miten
Marian käy. Onnistuuko hän peittelemään totuuden riittävän syvälle ja
aloittamaan uuden elämän? Onko hän edes ansainnut sen? Entä mitä oikein Martinin
muistiinpanoista lopulta paljastuu? Julkaistaanko hänen kirjansa joskus?
Håkan Nesser: Elävät
ja kuolleet Winsfordissa (Levande och döda i Winsford)
Suom. Aleksi Milonoff.
Tammi 2018.
Äänikirjan lukija Petriikka Pohjanheimo, kesto 12 h 15 min.
Ostettu.
Suom. Aleksi Milonoff.
Tammi 2018.
Äänikirjan lukija Petriikka Pohjanheimo, kesto 12 h 15 min.
Ostettu.
Laitan kirjan Helmet -lukuhaasteen kohtaan 36. Kirjassa ollaan yksin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti