Ymmärsin, että kun jotakin tahtoi kovasti ja viimein sai sen,
saattoi olla hetken onnellinen, ainakin salaa.
saattoi olla hetken onnellinen, ainakin salaa.
Minnesotalainen pikkupoika Charles, kotiväen kesken Kaarle,
on haaveillut kiihkeästi lentämisestä niin kauan kuin voi muistaa. Isoisän
ystävä Kolme Arpea on antanut pojalle nimen Tulisiipi muistoksi tämän
ensimmäisestä lentomatkasta. Valitettavasti punakeltaiset kangassiivet eivät
toimineet Kaarlen ajattelemalla tavalla, ja lentomatka päättyi dramaattisesti
joskaan ei onneksi kohtalokkaasti vajan katolta maan kamaralle.
Kaarlen lapsuuden ehdottomaksi kohokohdaksi muodostuu kaima
Charles Lindberghin lyhyt kohtaaminen lentonäytöksen yhteydessä. Muistoksi
tapaamisesta Kaarlelle jää postikortti ja lentäjäsankarin toteamus, että
pojasta vielä tulisi suuri lentäjä itsestäänkin. Sen kuulemma näki Kaarlen
silmistä.
Kaarle on JP Koskisen
uuden romaanin Tulisiiven päähenkilö.
Kaarle on toisen polven amerikansuomalainen. Isä ja tämän pikkuveli Janne
olivat vain kaksi- ja yksivuotiaita, kun perhe muutti tsaarinvallanaikaisesta
Suomesta vapaammille seuduille. Isoisä Yrjö on vankkumaton työväenaatteen kannattaja.
Vanhemmasta pojasta Timosta on tullut arvostettu ja taitava mekaanikko, sosiaalisemmasta
Jannesta lehtimies.
Mutta depressio, 30-luvun lama, painaa ankarasti päälle ja
tilanne vapaassa Amerikassa alkaa näyttää huonolta. Selvästikin vapaassa maassa
saa myös vapaasti köyhtyä puille paljaille. Ei siis ihme, että Karelian Technical
Aidin agitaattorien uuttera työ suomalaissiirtolaisten keskuudessa lankeaa otolliseen
maaperään. Veljeskansa kaipaa apua työläisten paratiisin rakentamisessa ja toivottaa
amerikkalaiset toverit avosylin tervetulleiksi Neuvosto-Karjalaan.
Pitäisikö Frostien perheenkin lähteä ja aloittaa kaikki alusta? Kaarle seuraa vanhempiensa keskusteluja puolella korvalla. Pääsisikö ihmeitten Karjalassa lentämään? Yllättäen isoisä ja varsinkin isoäiti asettuvat lähtöajatuksia vastaan. ”Ihmisen pitää saada käyttää kykyjään ja olla toista parempi, jos hän siihen pystyy. Siksi sellainen valtio, jossa kaikki päättävät kaikista asioista, on pelkkää valetta. Se, joka on toista ovelampi, johtaa pian muita, niin on aina ollut ja niin tulee aina olemaan.”
Pitäisikö Frostien perheenkin lähteä ja aloittaa kaikki alusta? Kaarle seuraa vanhempiensa keskusteluja puolella korvalla. Pääsisikö ihmeitten Karjalassa lentämään? Yllättäen isoisä ja varsinkin isoäiti asettuvat lähtöajatuksia vastaan. ”Ihmisen pitää saada käyttää kykyjään ja olla toista parempi, jos hän siihen pystyy. Siksi sellainen valtio, jossa kaikki päättävät kaikista asioista, on pelkkää valetta. Se, joka on toista ovelampi, johtaa pian muita, niin on aina ollut ja niin tulee aina olemaan.”
Lopulta matkaan lähtevät vain Kaarlen perhe ja naapurit,
sahuri Albert ja tämän Linda-tytär. Jo tässä vaiheessa teki mieli kirkua Kaarlelle
ja tämän vanhemmille: ”Älkää lähtekö, hullut!” Sama tunne oli vahvana päällä
lähes läpi koko kirjan lukemisen ajan. Lukijana ’tiesin’ jatkuvasti, että kohta
käy huonosti, mutta henkilöt eivät osanneet tai halunneet lukea ajan merkkejä
vaan elivät elämäänsä ja tekivät ratkaisujaan – usein karmein seurauksin.
Kaarlen kohdalla ratkaisut tietysti alkuun tehdään hänen
puolestaan, onhan hän perheen vaihtaessa manteretta vasta lapsi. Mutta vaikka
vuodet kuluvat ja Kaarlen ikä karttuu, ei hän silti muutu kovin
tarkkanäköiseksi tai käytännölliseksi. Hänellä on vain yksi haave ja tavoite:
päästä lentämään. Siiville on päästävä keinolla millä hyvänsä. Vahva usko
unelmiin osoittautuu Kaarlen kohdalla toimivaksi menetelmäksi. Niin epätodennäköistä
kuin se onkin, hänestä tulee kuin tuleekin vielä lentäjä.
Sydämeni jätti muutaman lyönnin väliin, ääretön taivas oli
typerryttävän kaunis.
Poika osoittautuu jo koululaisena lentämisessä
poikkeukselliseksi luonnonlahjakkuudeksi, joka purjekoneen ohjaimiin päädyttyään
kokee olevansa oikeassa elementissään. Kaarlen lentäjänlahjat pannaankin merkille
oikeilla (?) tahoilla. Mutta samalla arkirealismiin paremmin taipuva Linda avaa
ainakin hetkeksi pojan silmät sille, mitä ympärillä oikeasti tapahtuu. ”En halunnut kuolla ja tulla haudatuksi
maahan, jäädä mullan vangiksi, saada hiekkaa silmiini ja kuoriaisia korviini,
en ikinä.” Onko tämä toive toteutettavissa? Pystyykö siihen edes Tulisiipi?
Tulisiiven julkistamistilaisuudessa
kirjailija Koskista haastateltiin kirjan synnystä ja kirjoitusprosessista. Hän
kuvasi teostaan kudosmaiseksi tarinaksi, jossa oikeastaan yhdistyy useampi
tarina päähenkilön elämänvaiheiden kautta. Kun tämä oli sanottu ääneen, se
olikin helppo nähdä.
Alkuosan tarina on suomalaisten Amerikan-siirtolaisten
tarinaa. Venäjän vallan aikana Suomesta lähti Amerikkaan kymmeniä tuhansia
siirtolaisia etsimään kuka mitäkin. Monet asettuivat samoille seuduille kuin
Kaarlen sukulaisetkin, Minnesotaan ja Michiganin alueille. Työtä tehtiin
rankasti, ja toiset menestyivät mutta monet eivät. Suomalaisten osakseen saama
kohtelu ei ollut aina kovin loisteliasta.
Tuhannet myös tekivät saman ratkaisun kuin Kaarlen vanhemmatkin
eli lähtivät Amerikasta toiseen kultamaahan Neuvostoliittoon vakaana
tarkoituksenaan rakentaa yhdessä toisten työläisten kanssa yhteistä paratiisia.
Maailmanhistoria on meille kertonut, että useimmat näistä tarinoista katoavat
vankileirien synkkään saaristoon. Sinne päätyy myös kaksi Frostia onnettomien
sattumusten seurauksena. Tämä jakso muodostaa mielestäni romaanin kolmannen tarinan.
Neljäs tarina vie lukijan Kaarlen matkassa vielä yhteen, melko odottamattomaan
seikkailuun.
Kaiken tämän Koskinen on punonut yhtenäiseksi teokseksi, jonka
juoni saa lukijan paikoin haukkomaan henkeään dramaattisten käänteiden takia.
Historian faktat ja eirlaiset mahdolliset faktat lomittuvat fiktioon herkullisesti.
Kun jättiläisvaltion huolella vaalittu ja viljelty propaganda törmää raadollisen
karmeaan todellisuuteen, on lopputulos usein absurdi. Siitä Koskinen ottaa
kaiken irti.
Koskinen paljasti haastattelussa myös hautoneensa vuosia
Amerikan alkuperäiskansoihin liittyvää romaani-ideaa. Siitä on peräisin Tulisiipeen livahtanut Kolme Arpea
-niminen mies, Kaarlen isoisän ystävä, jota Kaarle muistelee myöhempinä vuosikymmeninä
useaan otteeseen. Kolme Arpea on siis vain tarinassa lyhyesti vilahtava sivuhenkilö,
mutta kuten haastattelijakin totesi, hän vaikuttaa täyteläiseltä ja todelta. Lukisin
kyllä mielelläni hänestä enemmänkin! Toiveeni lienee turha, sillä Koskinen totesi,
että tämä romaani-idea on haudattu.
En tosiaankaan tiedä, mutta arvailen, että tällaisia
tietyllä tavalla pidäteltyjä henkilöitä on Tulisiivessä
lukuisia muitakin. Suorastaan himoitsen kuulla tarinan Kaarlen äidin Ailin
näkökulmasta! Myös Lindan tarina on todella kiehtova, ja sekin jää pääosin tässä
romaanissa kertomatta. Nämä vain esimerkkeinä mainittakoon, mutta ymmärtänette,
mitä tarkoitan.
Tulisiiven kansien
välissä on kolme ja puoli sataa sivua, mutta tarina tuntuu pullistelevan sen
sivujen ja rivien väleistä. Kuvittelen, että kirjailija on joutunut suitsimaan Pegasosta
melkoisesti, jotta tulos on näin lähellä jungneriaanista ihannemittaa. Arvostan
tätä, mutta himolukija sisälläni huutaa: ”Lisää!”
Sanomattakin siis selvää, että nautin Tulisiiven lukemisesta kovasti. Se iskee täsmällisesti juuri siihen
kohtaan lukuhermostoani, jonka stimuloinnista nautin eniten. Iloiten poimin
tarinan lomasta myös risteymiä aiemmin lukemaani ja näkemääni. Pikkupoikana Minnesotassa
lentämistä pakkomielteisesti pohtiva Kaarle rakentaa samanlaisen
kuumailmapalloviritelmän kuin Angus Olli
Jalosen Taivaanpallossa. Kosmonauttien
koulutuslaitoksessa on sentrifugi, joka toimii täsmälleen kuten vastaava
vempele Kuuraketti-elokuvassa. James Bond
olisi voinut aivan hyvin kutsua sitä paholaisen karuselliksi. Kesän vierailu
Dachaun keskitysleirillä sai uusia sävyjä Siperian vankileirikuvaukista.
Suomalaisten ja muiden länsimaista Neuvostoliittoon loikanneiden
tai muuttaneiden kohtalo Stalinin aikaan on kammottavuudessaan kiehtova aihe romaanille.
Suosittelen siitä kiinnostuneille Tulisiiven
lisäksi ainakin Lauri Mäkisen teosta
50/50
ja Sirpa Kähkösen Graniittimiestä.
Aihepiiri on osittain sama, mutta käsittelytavat ovat hyvin erilaisia. Kaikki ovat
erinomaisia romaaneja.
Ihminen tekee itsensä vapaaksi missä vain.
Jos vapauden perässä pitää juosta,
saa juosta maailman laidalle saakka.
Jos vapauden perässä pitää juosta,
saa juosta maailman laidalle saakka.
JP Koskinen: Tulisiipi
Like 2019. 351 s.
Arvostelukappale.
Like 2019. 351 s.
Arvostelukappale.
P.S. Jos pidät Tulisiivestä, kannattaa ehdottomasti lukea myös JP Koskisen romaani Kuinka sydän pysäytetään.
Laitain teoksen Helmet 2019 -lukuhaasteen kohtaan 5. Kirja on ollut ehdolla kotimaisen kirjallisuuspalkinnon saajaksi.
Juuri sain luetuksi, ja postauskin valmistunee tänään. Koskinen oli minulle outo kirjailija, mutta ehdottomasti aion tutustua hänen muuhunkin tuotantoonsa. Seuraavaksi luen Haukansilmän, joka kertoo Kaarlen suvun aiemmista vaiheista.
VastaaPoista