Ne kuukaudet joina tunsimme toisemme ne olivat elämäni parhaat,
turmeltumattomat, koska meidän ei tarvinnut selostaa toisillemme mitään, me
kelluimme avaruudessa, kylvimme ikuisissa aamuissa, kaksi aurinkokelloa.
Vuonna 1995 kaksi miestä kohtaa toisensa Pristinassa Kosovossa
ja rakastuu. Rakkaus on monella tavalla kiellettyä. Kirjallisuutta opiskeleva
Arsim on albaani ja naimisissa. Tuleva lääkäri Miloš on serbi. Ja he ovat miehiä. Mutta millään ei ole merkitystä,
kunhan he vain saavat olla yhdessä. Kosovon ilmapiiri on kiristynyt lähes
räjähdyspisteeseen, ja miesten rakkautta varjostaa myös syttymäisillään oleva sota.
Lopulta Arsimin on taivuttava vaimonsa ja tämän suvun tahtoon ja paettava
maasta. Ero Milošista on
kuitenkin raastava. Sen jälkeen kummankin miehen elämä tuntuu olevan yhtä
suurta katastrofia.
Pajtim Statovcin kirjailijanura on häikäisevä.
Esikoisromaani Kissani Jugoslavia sai Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon
ja sen käännösoikeuksia oli myyty jo ennen ilmestymistä. Kirjan pohjalta
tehtiin myös näytelmä, joka niitti kiitoksia. Statovcin toinen romaani Tiranan
sydän voitti Toisinkoinen-kirjallisuuspalkinnon. Tänään (1.8.2019)
virallisesti ilmestyvä kolmas romaani Bolla
on kustantajan mukaan herättänyt niin paljon kiinnostusta jo ennakkoon, että
sen julkaisemista aikaistettiin.
Luin Kissani
Jugoslavian tuoreeltaan ja sekä ihastuin että hämmennyin. Statovci
kirjoittaa rohkeasti ja paikoin niin symbolisesti, että oli pakko tunnustaa,
etten ihan kaikkea tainnut ymmärtää. Tiranan
sydän odottaa uskollisesti lukemistaan hyllyssäni edelleen, mikä nyt Bollan jälkeen harmittaa. Se pitää kyllä
vielä ehdottomasti lukea, toivottavasti ennen Statovcin neljättä romaania.
Bollassakin on
vertauskuvallinen tasonsa ja vähän yllättäen jälleen vahvaa käärmesymboliikkaa.
Alkulehdillä on sanakirjaselitykset kirjan oudolle nimelle:
bolla:
1. haamu, näkymätön, peto, piru
2. tuntematon eläinlaji, käärmeenkaltainen olento
3. ulkopuolinen.
1. haamu, näkymätön, peto, piru
2. tuntematon eläinlaji, käärmeenkaltainen olento
3. ulkopuolinen.
Kannattaa kääntää kirjasta auki vielä viimeinenkin lehti,
sillä siellä on piilotettuna piirroskuva bollasta, siivekkäästä käärmeestä.
Kaikki bollan merkitykset ovat mukana romaanin tarinassa.
Niiden etsiminen ja tulkitseminen jää osin lukijan tehtäväksi. Arsim kirjoittaa
ensimmäisen novellinsa Jumalan tyttärestä ja Pirun käärmeestä ja näiden
yhteiselon lopputuloksesta. Arsim ja Miloš jos ketkä ovat myös monessa mielessä ulkopuolisia, ja kumpaakin
riivaavat näkymättömät haamut ja pedot.
Arsim on romaanin
minäkertoja, mutta varsinaisen tarinan lomassa kulkee myös Milošin äänellä
kerrottu versio tapahtumista. Ne hän on kirjannut muistikirjaansa pääosin
2000-luvun alussa. Milošin teksti on niukka ja katkelmallinen, osin
epäluotettavakin, mutta se ristivalottaa Arsimin kertomusta.
Kansiliepeessäkin
paljastetaan, että Arsim palaa sodan jälkeen Pristinaan ja haluaa selvittää
Milošin kohtalon. Paluu on monella tavalla sokki. Sota on runnellut kaupungin, eikä
Arsim ole tunnistaa sitä. Miten Arsim voi selviytyä siellä hengissä saati
löytää Milošin, jonka serbinimi herättää kaikissa vain torjuntareaktion?
Sattuma kuitenkin tulee lopulta avuksi, mutta onko Milošin löytyminen
sittenkään hyvä asia? Voiko vuosien takainen yhteys vielä löytyä kaiken koetun
jälkeen?
Vanheneminen on niin irvokasta. Joka vanhenemista muuksi väittää ei ole
kunnolla nuoruuttaan elänyt.
Statovci kuvaa miesten välistä rakkautta ja seksiä
siekailemattomasti. Arsimin ja Milošin
välinen suhde on kaunis, mutta muunlaisiakin kuvauksia romaanissa on.
Mielenkiintoisempaa kuitenkin on, miten Arsimista tulee sellainen mies kuin
tulee. Oman seksuaalisuuden tukahdutusyritykset purkautuvat tekoina, jotka
inhottavat välillä miestä itseäänkin. Milošin tarina on vielä lohduttomampi, ja syyt seurausten takana ovat toki paljon monisyisempiä.
Bollassa ei kuvata
varsinaista sotaa, mutta sodan seuraukset ovat vahvasti läsnä oikeastaan alusta
asti. Jo ennen alkamistaan sodalla on syviä vaikutuksia ihmisten elämään. Arsim
kokee sen nahoissaan esimerkiksi siten, että Pristinan yliopisto on kieltänyt
albaaniopiskelijoilta oikeuden jatkaa opintojaan. Kirjallisuusopinnot siis
jäävät lopulta kesken, ja samalla tuntuu hautautuvan haave omasta
kirjailijuudesta. Se on kuitenkin niin vahva unelma, ettei se suostu kuolemaan.
Arsimin kautta kirjassa käsitellään paljon kirjoittamista ja sen vaikeutta.
Mitä muuta kirjoittaminen on, ajattelen, kuin suostumista aivan
kaikkeen, itsensä haavoittamista ja oman keskeneräisyytensä sietämistä,
kävelemistä ilkosillaan toriaukeaman halki?
Epäluulot eri etnisten ryhmien välillä ovat syvät ja
tuntuvat ylikäymättömiltä. Viha ulottuu pitkälle historiaan ja etsii aina uusia
purkautumisteitä. Arsim ja Miloš
ovat lopulta vain vähäpätöisiä kohtaloita ajan virrassa. Heidän epätoivoisen
rakkaustarinansa kehyksen kautta Statovci kertoo myös Arsimin järjestetyn avioliiton
tarinan. Vaikka vaimo Ajshe on romaanissa sivuhenkilö ja miesten näkökulmasta
pääasiassa häiriötekijä, Statovci on tehnyt hänestä kiinnostavan. Mitä Ajshe
oikeasti kaikesta ajattelee ja mitä hän tuntee?
Koska joskus rakkaus on sitä, että on jonkun kanssa, kenen kanssa
tahansa, ettei olisi yksin. Kukaan ei ansaitse yksinäisyyden ankaruutta.
Arsim perheineen pakenee ja asettuu aloilleen aloittamaan uutta elämää. Ulkopuolisuus ja irrallisuus ovat käsinkosketeltavia. Kotimaan uutisia seurataan kauhun ja syyllisyyden vallassa. Mitä tapahtuu sinne jääneille sukulaisille ja ystäville? Onko väärin toivoa, että he selviytyvät? Onko väärin olla itse turvassa? Konkreettisesti perheiden kohtalo avautuu myös Ruotsiin muuttaneessa perheessä, jonka Pristinan taloon Arsim päätyy vuokralaiseksi. Elämä on jatkuvasti toisaalla, ja lapset ovat vieraantuneet kasvamalla enemmän kiinni uuden kotimaan kulttuuriin. Kosovolla ei ole heille enää mitään annettavaa.
Lukukokemuksena Bolla
oli helpompi ja samalla vaikeampi kuin Kissani
Jugoslavia. Bollassa on vähemmän
vaikeasti avautuvaa symboliikkaa kuin esikoisromaanissa. Se on kuitenkin
yleistunnelmaltaan kovin tumma, jopa synkkä ja ahdistavakin. Romaanin alussa
Arsim ja Miloš ovat hetken
onnellisia, mutta sekin onni on huolellisesti piilotettava. Muutamat aurinkoiset
päivät jäävät lopulta teoksen harvoiksi valopisteiksi. Lukijana tunsin syvää
myötätuntoa miehiä kohtaan ja sentimentaalisena lukijana salaa toivoin
onnellista loppuakin. Arsimin ja Milošin
tekoja ja valintoja voi ymmärtää, helpostikin, mutta niiden hyväksyminen on
silti välillä hyvin vaikeaa. Statovci ei anna lukijalle armoa sen paremmin kuin
henkilöilleenkään.
Bolla lunastaa helposti
sille asetetut odotukset. Se on huolella hiottu kokonaisuus, joka antaa
lukijalle paljon monella tasolla. Statovci ei avaa Kosovon historiaa yhtään, ja
vaikka Balkanin sotien aikaan olen ollut jo aikuinen, jouduin (tai halusin)
silti vähän kertaamaan toisaalta, miten kaikki oikein menikään ja miksi. Kerronnan
lomassa on lukuisia filosofisia tiivistyksiä ihmisyydestä ja elämästä. Kieli on
yhtä rosoista ja vereslihaista kuin miljöö ja henkilötkin. Hykertelin monien
kielikuvien kohdalla. Kun verhot roikkuvat ikkunassa kuin hirtetyt miehet, on
huoneen tunnelma kieltämättä ankea! Bollan lukee nopeasti, mutta olen varma, että se jää kaihertamaan mieltäni vielä pitkäksi aikaa.
Pajtim Statovci: Bolla
Otava 2019. 240 s.Kansi Mirella Mäkilä.
Arvostelukappale.
Otava 2019. 240 s.Kansi Mirella Mäkilä.
Arvostelukappale.
Onhan tämä hieno kirja! Ravisuttava, vaikea kauheuksissaan ja hieno kirjallisine taitavuuksineen. Hui.
VastaaPoistaKielellisesti tosiaan hieno teos. Juonellisesti taas en kyllä kyennyt kokemaan vähäisintäkään myötätuntoa raskaana olevaa naista ilman syytä hakkaava miestä kohtaan.
VastaaPoistaSama tunne minullakin.
Poista