Suuri äänikirjavaraston läpikuunteluprojektini etenee hitaahkosti mutta varmasti. Päätin lopulta ryhtyä kuuntelemaan rästikuunneltavia tekijän sukunimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä, jotta säästyisin joutavalta arpomiselta. Lähtökohtaisestihan kaikki varastoon hankitut kirjat ovat hyviä ja kiinnostavia, olenhan ne itselleni ihan rahalla hankkinut.
Lee Childin trillerin
jälkeen vuoroon tuli toinen mutta hyvin erityyppinen trilleri eli italialaisen Luca D’Andrean esikoisteos Rotko, joka osoittautui erinomaiseksi
äänikirjavalinnaksi. D’Andrean kirjoitustyyli on niin lavea ja tarina niin
hitaasti etenevä, että olisin todennäköisesti tuskastunut siihen painettuna versiona.
Mutta Jukka Pitkäsen lukemana se toimi oivallisesti ja viihdyin polveilevan ja
välillä edestakaisin sahaavan juonen parissa lopulta oikein hyvin. Mukana on myös
juuri sopiva hyppysellinen maagista realismia minun makuuni.
Amerikkalainen dokumenttielokuvakäsikirjoittaja Jeremiah
Salinger muuttaa vaimonsa Annelisen kotikonnuille Siebenhofin pieneen kylään
Etelä-Tiroliin. Pariskunnalla on viisivuotias todella pikkuvanha Clara-tytär,
jota he molemmat palvovat. Palvontaryhmään liittyy estoitta myös Annelisen isä
Werner, joka on ollut aikanaan perustamassa Dolomiittien hengenpelastajia.
Nähdessään vilahduksen punaisesta pelastuskopterista
Jeremiahin päässä syttyy lamppu: hän haluaa tehdä dokumenttielokuvan hengenpelastajien
työstä. Miljöö on henkeä salpaavan upea ja hengenpelastajien työ vaarallista ja
mielenkiintoista. Elokuvaprojekti käynnistyykin tuota pikaa, mutta se katkeaa
yllättäen katastrofaalisesti.
Tähän asti kaikki on kuitenkin varsinaisen jännitysjuonen
kannalta pelkkää lämmittelyä, vaikka sivuja (ts. minuutteja) on kääntynyt jo
melkoinen nippu. Jeremiah ei suostu hoitamaan posttraumaattista stressireaktiotaan
lääkärin määräämillä lääkkeillä eikä terapialla, vaan työllä.
Annelise-vaimo
tosin on määrännyt hänet vuoden mittaiselle paussille, jonka aikana Jeremiahin
on tarkoitus päättää, mitkä asiat ovat hänelle oikeasti tärkeitä, eli on tehtävä
valinta työn ja perheen välillä. Lukijan ei ole vaikea arvata, että Jeremiahin
valat työnteon lopettamisesta ovat valheita, vilpittömiä ehkä, mutta valheita
yhtä kaikki. Mies ei vain voi lakata metsästämästä hyviä tarinoita. Ne ovat
kuin huume, jota Jeremiah ei pysty vastustamaan.
Kuin tilauksesta Siebenhofilla on tarjota Jeremiahille
mehevä arvoitus. Kolmekymmentä vuotta aikaisemmin, tarkalleen ottaen 28.4.1985,
läheisessä Bletterbachin kanjonissa murhattiin kammottavan raa’asti kolme
nuorta, jotka kaikki olivat kotoisin Siebenhofista. Murhan tapahtumahetkellä
raivosi monta päivää jatkunut monisolu-ukkonen, joka aiheutti laajoja tuhoja ja
vaikeutti myös murhatutkintaa. Lopulta kolmoismurha jäi ratkaisematta.
Jeremiahin appi Werner oli yksi neljästä miehestä, jotka
lähtivät etsimään vaeltajia Bletterbachista rajuilman puhjettua. Hän varoittaa
Jeremiahia vakavasti: Bletterbachin tragedia on vaarallinen. Se nielaisee
kaikki, jotka se saa otteeseensa. Jeremiah ei piittaa varoituksista vaan alkaa
vaimoltaan salaa tehdä tutkimuksia, kaivella arkistoja ja puhuttaa uhrien jäljellä
olevaa lähipiiriä. Vähitellen paljastuu, että melkein kaikilla Jeremiahin
puhuttamalla kyläläisellä on oma teoriansa tapahtumista sekä jotain salattavaa.
Kukaan ei myöskään pidä siitä, että ulkopuolinen, amerikkalainen, alkaa raapia
kipeää vanhaa arpea.
Bletterbachin kanjoni saa yhä myyttisempiä ja mustempia
sävyjä Jeremiahin mielessä. Se tuntuu olevan jonkinlainen uhkaava organismi,
joka varjelee visusti salaisuuksiaan. Jeremiah on kuitenkin päättänyt paljastaa
ne hinnalla millä hyvänsä. Hänen olisi ehkä kuitenkin kannattanut uskoa
Werneriä ja noudattaa vaimolleen antamaansa lupausta, sillä Bletterbach on
armoton vastustaja, joka vaatii kovia uhreja.
Tarina kerrotaan Jeremiahin suulla. Mies on lukijalle
liikuttavan rehellinen paljastaessaan avoimesti luonteensa ikävät puolet.
Moneen otteeseen teki mieli tarttua Jeremiahia kraiveleista ja ravistaa
kunnolla! Saatuaan vainun hyvästä jutusta hän unohtaa kaiken muun eikä piittaa hinnasta,
joka on väistämättä maksettava.
Kirjan tunnelma on paikoin piinaava. Kylän asukkaat ovat
avoimen vihamielisiä, ja lisäksi ilmassa tuntuu leijuvan jokin nimetön uhka. Loppunousujakin
on peräti kaksi. Tarinan seuraamista hankaloitti paikoin henkilöiden runsaus
sekä juonen syheröisyys. Erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja on tarjolla lukuisia ja
kestää aikansa, ennen kuin lopulliset seuloutuvat esille. Yllätyskäänteitä D’Andrea
ei ole säästellyt.
Luca D’Andrea: Rotko
(La sostanza del male)
Suom. Leena Taavitsainen-Petäjä.
Tammi 2017. Lukija Jukka Pitkänen, kesto 14 h 51 min.
Suom. Leena Taavitsainen-Petäjä.
Tammi 2017. Lukija Jukka Pitkänen, kesto 14 h 51 min.
Ostettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti