Viime vuonna tartuin vahvasti epäillen Anders Vacklinin ja Aki Parhamaan
kirjaan Beta. Sensored Reality 1. Arvelin, että kyseessä olisi teos,
jonka maailma ja aiheet eivät koskettaisi minua ja että sen lukeminen tulisi
olemaan kivikkoinen koettelemus. Olin väärässä. Huomaamattani tempauduin tämän dystooppiseen
tulevaisuuteen sijoittuvan nuorten videopelajien elämästä ja seikkailuista kertovan
kirjan maailmaan totaalisesti ja nautin vauhdikkaasta menosta täysin siemauksin!
Sarjan kakkososa Glitch.
Sensored Reality 2 jatkuu jokseenkin
suoraan siitä, mihin Betassa jäätiin,
mutta sarjan kyytiin voi kyllä halutessaan hypätä tästäkin kirjasta. Päähenkilö
16-vuotias Minako Takeda eli Bug on nyt maailmankuulu Henkien päivän sankari pelastettuaan
tuhansien pelaajien hengen katastrofaalisessa Shadow Warriors II -videopelin
loppuhuipennuksessa. Minako tosin ei itse tunne olevansa sankari, sillä hän ei
onnistunut pelastamaan lukionsa historianopettajan ja muutaman muun pelaajan
henkeä.
Sankaritekonsa ansiosta Minako on hyväksytty ilman
pääsykoetta arvostettuun Kansainväliseen videopeliakatemiaan, jonka läpäisseet
opiskelijat värvätään yleensä suoraan ammattilaisiksi pelifirmoihin. Akatemia
sijaitsee nykyisen Suomenlinnan alueella Helsinkisaaren edustalla.
Saatuaan tiedon hyväksymisestään Minako on välittömästi
lopettanut lukion kesken ja linnoittautunut asuntoonsa. Ei ihme, että Minako on
masentunut. Hänen isänsä tappanut onnettomuus onkin osoittautunut murhaksi, ja
äiti on kadonnut jäljettömiin. Historiallisen kylmän hypertalven kynsissä
Minako tuntee olonsa hylätyksi ja orvoksi.
Videopeliakatemian lukukauden alkaminen pakottaa Minakon
liikkeelle. Yllätyksekseen hän tapaa avajaispäivänä myös tuttuja. Sekä Jade
että Cosmo ovat tulleet hyväksytyiksi opiskelemaan akatemiaan, ja Jade on
järjestänyt itsensä Minakon kämppikseksikin. Erityisesti Cosmon tapaaminen
tuntuu Minakosta mukavammalta kuin hän itse osasi odottaakaan.
Ikävämpi uutinen Minakolle sen sijaan on, että hän joutuu
videopeliakatemian opiskelijana osallistumaan karsintapeliin, jonka voittaja
pääsee osallistumaan Solar System Gamesiin, jonkinlaisiin planeettojen välisiin
videopeliolympialaisiin. Ajatus virtuaaliseen pelimaailmaan joutumisesta on
Minakolle vastenmielinen ja pelottava, ja hän päättää hävitä mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa.
Karsintapelin maailma sijoittuu 1000-luvun alkuun viikinkien
aikaan, ja Minakon avatar on norjalainen prinssi Harald. Viikinkien kesken käydään
ankaraa valtataistelua, jossa kaikki keinot ovat sallittuja tai ainakin
käytössä. Samalla viikingit suunnittelevat hyökkäystä Englantiin.
Peli sekoittaa historiallisia faktoja, viikinkien mytölogiaa
ja erilaista magiaa kiehtovalla tavalla ja sen tapahtumat on jälleen kuvattu
todella jännittävästi. Vaikka olen täydellinen ummikko pelien ja niiden
tekniikan suhteen, tempauduin Minakon matkassa jälleen virtuaalitodellisuuteen
vastustamattomasti.
Jos peli on hiuksia nostattavan jännittävää, ei Minakon
reaalielämä ole juuri sen leppoisampaa. Hänelle siis selvisi, että hänen isänsä
ei kuollutkaan tapaturmaisesti vaan hänet murhattiin. Mutta kuka murhasi isän
ja miksi? Saadakseen selvyyttä asiaan Minako pyytää ystäväänsä Alvaria tekemään
murhasta simulaation. Entä missä on äiti? Miksi hän ei ole tullut
tapaamispaikkaan, jonka koordinaatit hän antoi tyttärelleen juuri tällaista tilannetta
varten?
Minako joutuu pian huomaamaan, että näiden arvoitusten
pöyhiminen ei ole lainkaan hyväksi hänen terveydelleen. Virtuaalitodellisuuden
ja reaalimaailman rajat häilyvät jälleen pelottavasti, eikä Minakokaan aina ole
ihan varma, kummassa hän milloinkin on. Entä kummassa on glitch, virhe?
Videopeliakatemiassa opiskelijan on suoritettava kolme
tasoa: urheilu, strategia ja mysteeri. Urheilu on Minakolle tullut tutuksi jo
edellisessä seikkailussa, joten ensimmäinen taso on hänelle suupala. Mutta strategia
on hänen heikkoutensa, ja sen kanssa hän joutuu näkemään vaivaa melkoisesti.
Onneksi hänellä on hyviä opettajia ja ystäviä, joiden vinkit ja apu
osoittautuvat loppuhuipennuksessa korvaamattomiksi. Pelin taisteluissa kaikkia
taitojaan joutuu hyödyntämään ja ammentamaan itsestään sellaistakin, mitä ei
tiennyt olevankaan.
Suosittelin Betaa ainakin
kaikille pelaamisesta kiinnostuneille, sillä asiaa harrastavat löytänevät
tekstistä paljon sellaista, joka minulta meni täysin ohi. Ikähaarukka lienee
jossain (lukemaan tottuneista) yläkoulun kahdeksasluokkalaisista lukioikäisiin
ja siitä tietysti ylöspäin vaikka kuinka iäkkäisiin.
Aivan samalle kohderyhmälle suosittelen lämpimästi myös Glitchiä. Peleistä ja pelaamisesta
kiinnostuneille tämä on täsmäherkkua, mutta mukana on niin paljon aineksia
scifistä ja fantasiastakin, että lukijakuntaa voi haarukoida laajalti. Pelin ja
futuristisen reaalimaailman vuorottelu pitävät muhkeahkon teoksen vauhdin yllä
kiitettävästi.
Anders Vacklin ja Aki
Parhamaa: Glitch. Sensored Reality 2
Tammi 2019. 411 s.
Äänikirjan lukija Maija Lang, kesto 11 h 49 min.
Arvostelukappale.
Tammi 2019. 411 s.
Äänikirjan lukija Maija Lang, kesto 11 h 49 min.
Arvostelukappale.
Sensored Reality -sarja:
Beta
Glitch
Replica (ilmestyy maaliskuussa 2020)
Laitan teoksen Helmet 2019 -lukuhaasteen kohtaan 13. Kotimainen lasten- tai nuortenkirja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti