Camilla Grebeä
ei turhaan tituleerata Ruotsin ja Pohjoismaiden jännityskirjallisuuden uudeksi
kirkkaaksi tähdeksi. Greben läpimurtoromaani Kun jää pettää alta on
käännetty yli 20 kielelle. Lemmikki palkittiin vuonna 2017
Ruotsin parhaana dekkarina ja myös vuoden 2018 parhaana pohjoismaisena
dekkarina Lasiavain-palkinnolla. Myös
Greben vuonna 2019 ilmestynyt neljäs dekkari Skuggjägaren palkittiin Kultaisella sorkkaraudalla eli
Ruotsin dekkariakatemia valitsi sen vuoden parhaaksi dekkariksi.
Luin palkitun Lemmikin
vähän jälkijunassa eli vasta ihan äsken, jotta voisin lukea tänä vuonna
ilmestyneen kolmannen dekkarin Horros. Ratkaisu osoittautuikin
onnistuneeksi, sillä jostain syystä kirjailija on päätynyt harmillisesti
paljastamaan Horroksessa Lemmikin loppuratkaisun sekä muutaman
muunkin keskeisen juonenkäänteen.
Muuten
lukemisjärjestyksellä ei olisi merkitystä, sillä vaikka kyseessä on
dekkarisarja, kirjoissa seurataan vuoron perään eri henkilöiden elämää.
Horroksessa poliiseista keskiöön nousee Lemmikissäkin mukana ollut
tukholmalainen rikospoliisi Manfred Olsson. Myös Lemmikistä tuttu Malin
on edelleen mukana, mutta vain sivuosassa tällä kertaa.
Horros alkaa
hyytävällä kohtauksella, jossa Manfredin kaksivuotias Nadja-tytär joutuu
vakavaan onnettomuuteen ja hänet vaivutetaan koomaan. Manfred joutuu nuoren
vaimonsa kanssa kokemaan kammottavan taistelun lapsensa hengestä. Kumpikin
vanhemmista on musertua, ja heidän avioliittonsa on vaakalaudalla. Herääkö
Nadja koomasta? Jos herää, kuinka vakavasti hän on loukkaantunut?
Toinen
näkökulmahenkilö on kahdeksantoistavuotias Samuel, joka ei oikein saa otetta
elämästä. Pojan mielestä yksinhuoltajaäiti on ylihuolehtiva jeesustelija.
Tyttöystävä on ok, mutta tämän paras ystävä vasta onkin oikea namupala. Miksi
ei voisi kokeilla molempia? Lukion Samuel on jättänyt kesken.
Rahaa saa helposti,
jos vain käyttää järkeään. Ensin Samuel hankkii taskurahoja myymällä
näpistelemiään pikkutavaroita. Rahalla saa paitsi hyvännäköisiä vaatteita myös
kokaa. Kokaa myymällä taas tienaa entistä helpommin ja huomattavasti paremmin.
Mutta alamaailmaa kovalla kädellä kurissa pitävää Igoria ei kannattaisi
ärsyttää. Sitten eräänä alkukesän iltana kaikki menee pieleen ja Samuel huomaa
olevansa korviaan myöden todellisessa liemessä. On pakko karistaa kaupungin
pölyt ainakin joksikin aikaa.
Rikollisliigan
jahtaama Samuel päätyy muutaman sattuman ja onnenkantamoisen kautta hoitamaan
Jonasta, ikäistään poikaa, joka on loukkaantunut vakavasti auto-onnettomuudessa
ja makaa nyt lähes vihanneksena vuoteessaan. Jonaksen äiti Rakel palkkaa
Samuelin pitämään Jonakselle seuraa. Työ syrjäisessä merenrantahuvilassa sopii
piileskelevälle Samuelille hyvin, ainakin vähän aikaa.
Kolmas ääni
romaanissa on Pernillan, Samuelin äidin. Samuel on Pernillalle tärkeä, sillä muita
omaisia hänellä on vain saattohoidossa oleva isä sekä seurakunta. Pernilla on
yrittänyt kasvattaa poikansa seurakunnan ohjeiden mukaan, mutta tulokset ovat
laihat. Pojan sekaantuminen huumekuvioihin on hänelle kuitenkin valtava
järkytys, ja hän heittää tämän kiukuissaan ulos. Niin on käynyt ennenkin, mutta
nyt hän ei aio enää ottaa Samueliin yhteyttä. Kun hän lopulta tulee
katumapäälle, Samueliin ei vastaakaan viesteihin.
Manfred kutsutaan
tyttärensä sairaalavuoteen ääreltä töihin, kun merestä löytyy väkivaltaisesti
menehtyneen miehen ruumis. Se on kiedottu lakanaan, joka on köytetty kiinni
ruumiiseen paksulla kettingillä. Pian löytyy toinen samaan tapaan hävitetty
ruumis, ja yllättäen tutkinnassa löytyy todiste, joka yhdistää nämä kaksi
kuollutta nuorta miestä toisiinsa. Keitä he ovat ja mitä heille oikein on
tapahtunut?
Tässä siis jälleen
dekkarin alkuasetelma. Lukija tietysti aavistaa alusta alkaen, että Samuelin ja
merestä löytyneiden nuorten miesten ruumiiden välillä on jokin yhteys. Kestää
kuitenkin aikansa, ennen kuin arvoitus avautuu lukijalle. Sen jälkeen on sydän
kurkussa seurattava, miten poliisi haparoi pitkään yrittäessään ratkaista
arvoituksellista rikosta ja miten päättämätön ja vähän höpsö Pernilla yrittää
selvittää poikansa tilannetta. Grebe onnistui yllättämään ainakin minut
muutamalla juonenkäänteellä, ja loppuratkaisuun mennään melkoista kilpajuoksua
eri tahoilla.
En siis yhtään
ihmettele Greben teosten suosiota tai palkintovyöryäkään. Sekä Lemmikki että
Horros ovat mieleisiäni dekkareita. Grebe kirjoittaa sujuvasti ja
vetävästi, osaa jättää sopivasti kertomatta ja yllättää kutkuttavilla
asetelmilla ja juonenkäänteillä. Raakoja rikoksia tapahtuu, mutta väkivallalla
ei kuitenkaan mässäillä. Jännitys syntyy toisin keinoin.
Henkilökuvauksessa
on enemmän syvyyttä kuin tusinadekkareissa. Se osaltaan lisää teosten tiettyä
piinaavuutta. On aivan eri asia pelätä sellaisen henkilön puolesta, josta
pitää, kuin yhdentekevän tyypin puolesta. Onnistuneena ratkaisuna pidän vuoroin
eri poliiseihin keskittymistä. Se tuo jokaiseen teokseen oman säväyksensä. Jään
tyytyväisenä odottelemaan Skuggjägarenin suomennosta.
Suom. Sari Kumpulainen.
Gummerus 2019. 589 s.
Äänikirjan lukija Karoliina Kudjoi, kesto 12 h 38 min.
Arvostelukappale. Äänikirja Storytel.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti